Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder #2

Det verkar vara lite olika vad som räknas som grundfärger, men för mig betyder det vilket pigment djuret har, alltså antingen eumelanin (svart) eller feomelanin (röd) (samma för hästar).

Choklad är ett blekningsanlag som bara påverkar svart pigment och Dillution är ett blekningsanlag som påverkar både rött och svart pigment, sedan kan en svart katt såklart ha båda blekningsanlagen men själva pigmentet är ändå eumelanin så därför så säger iaf jag att grundfärgen är svart även på en choklad.

Och för att hålla till ämnet, min kisa med sina dillution-bebisar :)

Senast ändrad:

Krämisar! :love:

Nu när ni är inne i en diskussion om färger... Den röda färgen verkar ju vara rätt dominant men vad är det för färger som ger de dilutionsfärgerna?
Jag gillar ju röda och cremefärgade katter. :D

*knapplån*

De här killarna flyttade hem till oss nu innan jul.
Vi var tyvärr tvugna att ta bort lillkatten i oktober och Solo blev påkörd vid halloween, så det har varit otroligt tomt här hemma fram tills nu.

Dålig kvalite på bilderna dock. Inte lätt att ta kort på nåt som inte är stilla i mer än en halv millisekund åt gången. Sorry för bildbomb :P

1546456_10151939527033425_11288701_n.jpg

1507659_10151939539608425_89233462_n.jpg

1012847_10151945143158425_2126972800_n.jpg

1528560_10151883888396219_735729068_n.jpg

1532160_10151874379126219_2028540832_n.jpg

Min otroligt skärrade kisse på nyårsafton...

1511177_10152484033467542_436223460_n.jpg

Vi tränade förra året, så nu skiter hon högaktningsfullt i allt vad raketer heter. Dagen före satt hon i fönstret och tittade på färgerna på himlen när grannarna fyrade av några pjäser. Men ändå är hon fortfarande otroligt feg när vi får besök, gömmer sig direkt det knackar på dörren. Sen kan hon komma fram o hälsa, somna på soffan o en kvart senare bli livrädd för personen i soffan som hon AAAAAAALDRIG sett förut... :cautious:

Röda färgen är väl inte mer dominant än den svarta som jag förstått det, men det är ju mammans färg som till största delen bestämmer vilken färg bebisarna får eftersom hon har två X-kromosomer.

Har mamma och pappa samma grundfärg (svart/röd) så får alla ungarna den färgen också.

Har mamma och pappa olika färg så får hankatter får alltid mammans färg, eller om mamman är tvåfärgad antingen eller. Om mamman inte är tvåfärgad så blir honkatter alltid tvåfärgade, och om mamman är tvåfärgad blir honkatterna antingen tvåfärgade eller får pappans färg.

Krämisar blir det om en röd katt har två Dillutionsanlag. Alla krämfärgade eller gråa katter har två dillutionsanlag, men vanliga svarta eller röda kan ha ett dillutionsanlag utan att det syns eftersom det är recessivt.

Saknar småbebisarna :love:

Krämisar:

Grållisar:

Leker med hunden:

Gösta:

"Rut" och "Babsan" (pojkar dock...)

Gösta, Knut, "Rut"

"Rut"

"Babsan"

Det verkar vara lite olika vad som räknas som grundfärger, men för mig betyder det vilket pigment djuret har, alltså antingen eumelanin (svart) eller feomelanin (röd) (samma för hästar).

Choklad är ett blekningsanlag som bara påverkar svart pigment och Dillution är ett blekningsanlag som påverkar både rött och svart pigment, sedan kan en svart katt såklart ha båda blekningsanlagen men själva pigmentet är ändå eumelanin så därför så säger iaf jag att grundfärgen är svart även på en choklad.

Intressant... Jag har tänkt som så att eftersom svart, choklad och cinnamon (B,b,och b1) är alleles (variationer? pluggade biologi på eng. så jag har dålig koll på termer) på samma locus så är choklad inte ett eget blekningsanlag för svart utan en variation av de gener som ger svart pigment. De kodar alla för ett enzym som är länkat till produktionen för eumelanin, alltså inte direkt till eumelaninet självt. Samtidigt så är det logiskt att tänka att det som hör till prduktion av rött är en grundfärg och det som hör till produktion av svart är en annan. Men själv tycker jag att det är lättare att hålla koll på anlagen och förstå vad olika "tilläggsanlag" gör med de olika färgerna om jag tänker mig att B, b och b1 är varsin grundfärg.
En choklad med två dilutionanlag blir ju lila och en svart med dd blir blå/grå, en cinnamon med dd blir fawn.

Tycker den här sidan visar svart, choklad, cinnamon, och röd med deras respektive blekta varianter bra. http://www.cinnamon-cats.de/rus/Galerie.htm

Jag tycker det blir konstigt att tänka att svart ligger på samma locus (alleler säger man förresten på svenska också) som choklad/cinnamon i form av B, isåfall "ligger" ju svart även på d-locus (dillution) i form av D, a-locus (augotimönster) i form av a, osv.

En röd katt kan ju också ha B på b-locus, men den blir ju inte svart för det eftersom den ändå måste ha ett o för att det skall kunna bildas svart pigment.

Borde vara förbjudet att lägga ut bilder på småttingar! Man blir ju nästan sugen på en till..

Jag kanske kan byta bort husse och hans monster mot något?

Vilken otroligt vacker katt! :love:

*kl*

Nytillskottet hos mig:

IMG_4074_zps53a8cb7a.jpg

IMG_4087_zps7e2d7cf7.jpg

Inte så fasligt lätt att ta bra bilder på honom inte. Han springer mest runt som skjuten ur en kanon, inte ens när han vilar är det lätt att få bra bilder. Så fort jag närmar mig med kameran så tycker han att det är döintressant och ska smyga sig fram, genom att hanka fast med klorna i soffan och dra sig fram bit för bit, tills han är framme (och lite för nära för annat än macrobilder).

Min andra katt Busen är inte stormförtjust ännu.
gerhah076-1.jpg

Är det fler än jag som har kattmatta istället för musmatta förresten? :D
IMG_3547_zpsb2040435.jpg

Ursäkta bildbomb :p

En underbar, lurvig kattmatta!:love: Strunt samma om det inte blir något vettigt gjort.;)

Ibland får min Anton för sig att apportera, och igår lyckades jag få lite av det på film. Dock hade han gjort det 5-6 gånger innan kameran kom fram så han tröttnade lite på slutet.:p
http://smg.photobucket.com/user/Pazuzu83/media/Socker och Anton/P1030035.mp4.html

Det syns nog inte på filmen, men det är en svart pälsmus han leker med och han är fullkomligt tokig i den (kan leka i uppemot en timme med den när han får sina ryck). Det finns säkert 10 olika sorter i djuraffären, men det är bara den här sorten han är extremt fascinerad av, kanske beroende på att den är i äkta skinn? Det började med att mammas kattunge var helt tokig i just den sorten och då var jag också tvungen att testa. Fascinationen delas av åtminstone två kattindivider.:p

Vad söt han är <3
igår gick Lo på sin första promenad i sele. Vi utforskade trappuppgången, idag ska vi nog ta oss ut utomhus på riktigt.

y4ara4ym.jpg

Visst växer de snabbt? Tjoff säger det bara, så är de stora.:D

Då var det dags att störa Socker igen med blixten. Han blev måttligt road.;)
DSC_0139.jpg

Crazy:nailbiting:
DSC_0142.jpg

Givetvis måste lådan som precis öppnats utforskas.
DSC_0145.jpg

Sitter och bläddrar i den här underbara tråden; vilka ljuvliga katter ni visar bilder på!

Hittade en på våra tre lurvisar, pappa, son och dotter. Bara pappa Alex lever ännu, 17 år gammal. Han sitter längst till vänster.

182630_191045404260364_2990050_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
970
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
26 27 28
Svar
554
· Visningar
12 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka