"Bevara våra luciatåg"

Stinaelin

Trådstartare
"Bevara det svenska luciafirandet", "Ta inte bort peppakaksgubbarna ur luciatågen" och liknande facebookuppror poppar då och då upp i min facebookfeed, ju fler desto närmare december kommer.

Vad menas? Vem hotar att ta bort luciatågen? Vem ska ta bort peparkaksgubbarna?

Jag har frågat mina facebook-"vänner" utan att få svar, så nu frågar jag här.

12141610_10206798322249134_8816196738390991477_n.jpg

Men för att vara lite seriöst, har jag faktiskt ingen svar på din fråga
Gör mig lika förbryllad varje år :confused:

Personligen tycker jag att det hela är trams. Varför hela Luciatågen skulle tas bort vet jag inte, men antar att det klämmer på någon kulturnerv (typ den att skolavslutningar inte skulle hållas i kyrkan för att alla är inte kristna). Pepparkaksgubbarna är självklara, där drar alltid någon fram "negerkortet", synd tycker jag pepparkakor är ju faktiskt bruna och har inget med hudfärg att göra.

Men jag vet inte, spekulerar bara, suck är så trött på det här.

Merparten av sonens kompisar vill inte gå i nått luciatåg. De vill inte sjunga och de tycker utklädseln är fånig. Och merparten av föräldrarna kommer aldrig pga jobb.

Så för vem lussar vi?

"Bevara det svenska luciafirandet", "Ta inte bort peppakaksgubbarna ur luciatågen" och liknande facebookuppror poppar då och då upp i min facebookfeed, ju fler desto närmare december kommer.

Det där med luciatågen har lite olika bakgrund, dels var det en skola där man hade plockat bort pepparkaksgubbarna för annars blev det för lite tomtar varpå någon mamma blev otroligt kränkt av att hennes barn inte fick vara pepparkaksgubbe och istället för att prata med läraren så ringde hon expressen eller om det nu var aftonbladet. :banghead:
Sen är det alltid någon som ska diskutera vilken hårfärg lucian ska ha... Och då är det alltid några som blir kränkta.

Mina barn har när de var yngre varit med i kyrkans barnkör och där är det enbart lucia, tärnor och stjärngossar eftersom den kristna traditionen ska vara så. Men det är som sagt en kristen tradition som inte är det samma som en svensk tradition vilket en del har lite svårt att skilja på.

Det är ungefär samma människor som även skriker att det är fruktansvärt att inte vara i kyrkan på skolavslutningen men aldrig sätter sin fot i kyrkan någon annan gång... :meh:

Ibland tror jag att skolorna handlar lite i panik för att ingen ska kunna säga något om dem och så blir det väldigt fel och det slås upp stort i tidningarna och det som började med en tanke om att alla skulle få känna sig trygga och må bra blir en katastrof i kvällspressen.

Jag lyckades söka fram typ 4-5 grupper varav en hade tolv medlemmar. Faktiskt inte hört något alls om rädsla för att luciatåget ska försvinna...

Har TS missat att pepparkaksgubbarna ansågs vara förminskande för människor med mörk hudfärg och därför togs bort härom året, på någon ort?

Har TS missat att pepparkaksgubbarna ansågs vara förminskande för människor med mörk hudfärg och därför togs bort härom året, på någon ort?
Fast nu var det inte riktigt så heller... Det var så mamman framställde det hela vilket inte stämde riktigt när tidningarna pratade med skola och då rann historien ut i sanden... Men den första biten sprids rätt friskt!

En vän till mig delade ett sånt där inlägg där det stod att en viss procent av alla kommuner inte skulle ha något luciafirande följt av klyschor som "nu får det väl vara nog".
Jag letade upp en tidningsartikel som förklarade att dessa kommuner valt att inte ha något officiellt, kommunalt luciafirande, vanligtvis på grund av bristande intresse - det är svårt att hålla val till lucia när man inte har några kandidater. Det betyder förstås inte att man inte har andra luciatåg i dessa kommuner och om personerna som delar dessa inlägg tycker att situationen är så akut så är det väl bara att själva fixa ett luciatåg?

Personligen tycker jag att det hela är trams. Varför hela Luciatågen skulle tas bort vet jag inte, men antar att det klämmer på någon kulturnerv (typ den att skolavslutningar inte skulle hållas i kyrkan för att alla är inte kristna). Pepparkaksgubbarna är självklara, där drar alltid någon fram "negerkortet", synd tycker jag pepparkakor är ju faktiskt bruna och har inget med hudfärg att göra.

Men jag vet inte, spekulerar bara, suck är så trött på det här.

De anledningar som jag vet att luciatåg inte görs är
* Man vill inte ha en skönhetstävling vilket det lätt blir
* Det finns ingen som är intresserad av att vara med (gäller framförallt sammanhang som "ortens lucia")

Pepparkakor är inte självklara i luciasammanhang. Det är inte heller tomtar. Lucia är det, likaså är tärnor och stjärngossar relativt självklara. De gånger som pepparkakor inte fått vara med har varit för att de inte sjungt sånger om pepparkakor. Inget annat. Annat är påhitt, ryktesspridning osv

Tillägg: FB-sidan som inlägget delades från är så fullt av rasistpropaganda att man vill kräkas. N-ordet ska användas både i Pippi Långstrump och om bakverk, annars förstör det vår kultur. Man hävdar att vi inte får sjunga nationalsången och att snart får vi inte äta julskinka längre. :wtf:

De anledningar som jag vet att luciatåg inte görs är
* Man vill inte ha en skönhetstävling vilket det lätt blir
* Det finns ingen som är intresserad av att vara med (gäller framförallt sammanhang som "ortens lucia")

Pepparkakor är inte självklara i luciasammanhang. Det är inte heller tomtar. Lucia är det, likaså är tärnor och stjärngossar relativt självklara. De gånger som pepparkakor inte fått vara med har varit för att de inte sjungt sånger om pepparkakor. Inget annat. Annat är påhitt, ryktesspridning osv
Undrar varför tärnor och stjärngossar är självklara? Helgonet Lucía hade väl inget följe av vare sig tärnor eller stjärngossar..? Traditioner är som människor - de förändras med den tid och den kultur de lever i. Man lägger till saker som passar, tar bort sånt man inte gillar eller inte förstår. Många kristna traditioner är ju från början hedniska traditioner som man sen "kristifierat" så att de fått en kristen betydelse efterkonstruerat. Känns rätt naturligt att det är så, men så är jag ju inte särskilt konservativ heller...

Fast nu var det inte riktigt så heller... Det var så mamman framställde det hela vilket inte stämde riktigt när tidningarna pratade med skola och då rann historien ut i sanden... Men den första biten sprids rätt friskt!

Eller så var det läraren som gjorde en välvillig missbedömning: http://na.se/nyheter/laxa/1.1911112-laxachefen-skolverket-gor-larare-osakra. Hur som helst, även om det förhöll sig på det sättet så var det i så fall frågan om en enskild lärare i en enskild klass. Det är sjumilakliv från ett pepparkaksgubbsförbud.

En mer korrekt bedömning utifrån skolverkets riktlinjer hade varit att stävja sådant som skedde när jag var barn - att de mörkhyade barnen ständigt valdes ut att agera pepparkaksgubbar i luciatåget.

Undrar varför tärnor och stjärngossar är självklara? Helgonet Lucía hade väl inget följe av vare sig tärnor eller stjärngossar..? Traditioner är som människor - de förändras med den tid och den kultur de lever i. Man lägger till saker som passar, tar bort sånt man inte gillar eller inte förstår. Många kristna traditioner är ju från början hedniska traditioner som man sen "kristifierat" så att de fått en kristen betydelse efterkonstruerat. Känns rätt naturligt att det är så, men så är jag ju inte särskilt konservativ heller...

Lite av den anledningen som jag skrev relativt självklara. :) De har blivit det. Tärnor mer så än stjärngossar. Jag antar att både tomtar och pepparkakor kan komma att bli självklara just eftersom traditioner utvecklas och förändras med tiden precis som de ska. Vem vet, i framtiden kanske det är självklart att en drake ska vara med i alla luciatåg :D

Den enda gemensamma nämnaren mellan alla luciatåg jag sett är lucia och tärnor. Så egentligen kanske det bara är dom som är självklara i Sverige av idag? Allt annat är extra tillbehör så som strössel eller kolasås till glassen.

Luciatåg är ju även en relativt modern tradition, anor från 1800-talet bara och luciasångerna kommer från 1920-talet.

Tärnor som följe har några hundra år på nacken även om luciafirandet då var väldigt lokalt. Män, nutida stjärngossar, som sjunger staffansvisor är en ännu äldre tradition.
Helgonet Lucia har för övrigt väldigt lite med vårt luciafirande i största allmänhet.

Som du skriver utvecklas våra traditioner ständigt, det är ju självklart och trevligt när man tänker efter. :)

Tänkte bidra med lite fakta via en länk.

saxar lite från länken

Snart följde de flesta svenska städer och större samhällen efter. Alla ville ha sin egen Lucia. Skolorna tog också upp seden liksom de flesta arbetsplatser.

Då hade också Lucia, som från början var ganska ensam, också fått ett stort följe. Tärnor, stjärngossar. tre vise män, pepparkaksgubbar och tomtar. Allt det som vi idag förknippar med Luciafirandet.

Idag är Lucia en viktig tradition för många. För dem som har små barn börjar det med Lucia hemma, sedan ska man till dagis eller skolan och sedan dyker hon oftast upp även på arbetsplatsen. Samtidigt som man kan följa henne och hennes tärnor i TV:s stämningsfulla program.

Luciatraditionen är ett viktigt band med hemlandet. Sången då, med många gamla ord som man bara använder just denna dag, ja det är från början en italiensk melodi som handlar om en stadsdel i staden Neapel. Vad stadsdelen heter - jo naturligtvis Sancta Lucia. De svenska texterna skrevs någon gång på 1920-talet. Och vi sjunger dem än idag.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar