Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Vad har den för bett på sig?
Pessoavariant?
O nosgrimman...

den ser helt obekväm ut o hela hästen är omusklad.

Vad menar du med att ni inte hittade fel på den?

den hade ju hur mkt skador som helst o varför uppkommer dem?
Bakknän blir sällan bra o om den avlastar kan den ha ont i hela kroppen - vilket avspeglar sig i munnen.

Inget bett i världen kan rädda den då.

inget bettlöst heller tyvärr.

En häst ska röra sig bättre med ryttare på. det är det dressyr handlar om. Att ryttaren hjälper o inte stjälper för den.

Om folk skaffade en bättre tränare som fick ordning på RYTTAREN så kan alla ridas med bett-om den inte har fysiska aber.
 
Sv: Bettlöst?

Men hallå där, du svarade mej, det är verkligen inte jag som la in den hästen:devil:

Det ser ut som att hästen rids på en sån där bettlöst huvudlag som istället klämmer åt runt nosen...vilket Kimmis tror inte gör något om hästen har problem i munnen.:crazy:

Men som sagt, det känns helt bortkastat att lägga energi på att få vissa att tänka till bara 2 mm längre än vad dom tycks klara av. :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Antar att det var till mig då.

Nej det där klämmer inte om runt nosen, ni ser ju själva hur mkt hästen kan gapa, det klämmer inte åt det minsta.

Smärta i led är symptom, inte en orsak. Vi hittade aldrig nån orsak. Inga ledförändringar, inga lösa benbitar, ingenting. Tvärtom hade han väldigt fina bilder för sin ålder och det syndes inte alls att han hade tränats hårt i distans och dressyr.

Han hade som jag redan sagt, bettfel. Det där bettlösa var det som funkade bäst. Hackamoore gick det varken att bromsa eller svänga med, troligtvis för att det klämmer där han hade problem.

Hästen i fråga har inget bett på sig.
Och givetvis är hästen omusklad, han har ju stått på box/hagvila i 1,5 år och är nyss igångsatt, har du ens läst vad jag har skrivit?! Vad förväntar du dig av en sådan häst egentligen?!

Ang tränare så är inte det så jävla lätt som du tror. När man säger att man har arab så är de inte intresserade av att träna en längre. De säger att de ska kolla lite, och sen ringa upp. Men de ringer aldrig upp, och när man ringer dem upprepade ggr efter så svarar de inte :cool:


Alltså seriöst, har du läst inlägget???? Tycker du att en häst som har stått så länge ska vara välmusklad? Hur bär du dig åt för att fixa det undrar jag????
Vad menar du med pessoavariant? Hästen har inget bett, eller är du blind?
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Ja jag är så gammal att jag nog måste skaffa glasögon.

Varför sitter det en ring på o varför så lågt?

gissa hur tunnt nosbenet är där:eek:
När hästen har multipla ledinflammationer har det pågått läääänge.

Man får ont av inflammationen i sig- orsak!
 
Sv: Bettlöst?

Ja det tog 3 veterinärbesök innan de insåg att han var halt. Jag såg att han var halt, veterinärerna gjorde det inte.
Hältan såg de först när de började bedöva honom, han visade inget på böjprov. Men jag som hade haft honom i 8 år såg ju tydligt att han inte tog för sig lika bra bak, inte var alls lika villig att trampa under sig.

Så lågt för att han trivdes bäst med det där :) Man behövde aldrig ta i på honom, väldigt känslig, behövde jag röra händerna mer än nån cm så hörde det till ovanligheterna.
Men högre upp så antar jag att det hamnade där han hade problem helt enkelt.
 
Sv: Bettlöst?

Det paraxodala är ju att du inte kommit till den nivån med ett bettlöst heller, så hur kan du vara så tvärsäker? Om du, från grunden, fick lära dig hur en bettlös ridlära fungerar så skulle även du inse det idiotiska i att hävda att det sitter i huvudlaget. Den horsemanship som krävs för att lyckas i ett bettlöst fanns inte då för 150 år sedan, metoderna var ganska bryska och hårda jämfört med idag. Hårda bryska metoder fungerar inte ihop med ett bettlöst, eftersom hästen blir hård och går emot, medans tyvärr så fungerar det med bett....
 
Sv: Bettlöst?

Din s. k horsemanship- extremlydnad går inte att ha på en dressyrhäst spm måste våga bjuda. Ej heller på fios FT-hästar som måste våga ta för sig mot de otäcka hindrena.;)

anledningen till att få överhuvudtaget kommer till GP är för att det är en konst dvs ridskicklighet.
 
Sv: Bettlöst?

Din s. k horsemanship- extremlydnad går inte att ha på en dressyrhäst spm måste våga bjuda. Ej heller på fios FT-hästar som måste våga ta för sig mot de otäcka hindrena.;)

anledningen till att få överhuvudtaget kommer till GP är för att det är en konst dvs ridskicklighet.

Extremlydnad? Tror du att en cowhorse utsätts för mindre press och stress än en dressyrhäst, och/eller att den tränas så att den inte vågar bjuda?

Det du är inne på nu luktar farligt nära att bettet används som ett kontrollredskap, att utan det ingen dressyrhäst, för den stressas och måste kontrolleras med ett skarpare redskap?

Då har vi kommit långt ifrån den harmoni som man försöker uppnå med en cowhorse, en harmoni och psykisk stabilitet man försöker få den att behålla även i skarpt läge med en kossa framför mulen, en psykisk stabilitet som måste behålles även när det går undan och "energierna" blixtrar i ögonen på hästen...det är det horsemanshipet går ut på...att hitta balansen även när stresshormonerna är på topp...den balansen är inte beroende av verktyget....dock behöver ryttaren förstå att det inte handlar om kontroll.....annars behöver man nog ett bett.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Här vågar jag säga emot dig! Det går absolut att kombinera extrem lydnad med att de vågar ta för sig.

Killen på bilen hade jag jävligt bra lydnad på. Jag lämnade honom alltid utanför stallet vid insläpp då det var lite för trångt för att ha 2 hästar i stallgången samtidigt.
En kväll glömde jag bort honom... kom ut 30 min senare och han stod EXAKT på samma ställe.
Vidare så har jag när han blev ormbiten (hade fått behandling av veterinär osv innan) skurit bort död vävnad medans han stod lös. Det blev nämligen ett hål in som flugorna kröp in i och ja.. det var inte mysigt. Tog en rakhyvel, rakade riktigt rent runt hålet, och sedan skar jag bort den vävnaden som skulle bort. Inte en min rörde han.
(satte på en klisterlapp och då var såret läkt på 3 dagar, när vi innan hade kämpat med det i 2-3 veckor)

Ändå är han den hästen som har tagit för sig som mest.
Som vågade gör allt, med egna intiativ oxå, inte rädd för något och hade kämpat till sista blodsdroppen!
Troligtvis var det väl det som blev hans fall, hade han varit en häst som hade sagt ifrån när han fick ont så hade det ju troligtvis gått att rädda honom.

Jag vet att han var halt på 3 ben 1 månad innan jag köpte honom, men han var symptomfri när jag köpte honom, vad jag vet. Böjprov gjordes inte, och jag var bara 13 när han köptes, så då fattade ju inte jag så mkt. Men han gick ju igenom åtskilliga vetkontroller på distansbanorna.


Sen håller jag absolut med om att det är en konst att ta sig upp i nivå. Det är inte bara hästmatrial det handlar om, även om det givetvis är en stor del.
Extrem lydnad betyder inte alltid att hästen är nertryckt. Men det tar givetvis tid att uppnå, och man måste känna hästen väl.
 
Sv: Bettlöst?

Det paraxodala är ju att du inte kommit till den nivån med ett bettlöst heller, så hur kan du vara så tvärsäker? Om du, från grunden, fick lära dig hur en bettlös ridlära fungerar så skulle även du inse det idiotiska i att hävda att det sitter i huvudlaget. Den horsemanship som krävs för att lyckas i ett bettlöst fanns inte då för 150 år sedan, metoderna var ganska bryska och hårda jämfört med idag. Hårda bryska metoder fungerar inte ihop med ett bettlöst, eftersom hästen blir hård och går emot, medans tyvärr så fungerar det med bett....

Men allvarligt? Du är så okunnig och fördomsfull att det blir löljligt, ursäkta men det är faktiskt rejäl sektvarning på din blindhet.

Du tror på fullaste allvar att ingen i ridhistorien har insett tidigare det som du påstår att du? andra? nu har kommit på. :confused: Wow! Varför inte visa upp det för världen då? Låt os se! :bow:

Jag vill minnas att du kom rejält till korta i en tidigare diskussion där du hade samma glöd och bristande verklighetsförankring, när det dök upp en betydligt mer kunnig westernryttare än du. Handlade det inte om samling då? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jag kommer tydligt ihåg den diskussionen. Och många andra diskussioner också. Men jag tycker nog att det är bra att man väljer bettlöst om man tror att bettets enda uppgift är att vara ett tortyrredskap, om man aldrig lärt sig att använda handen rätt, om man aldrig insett vad begreppet "ihopkoppling" innebär och vad som krävs för det. Krumelutter kan även en kamel klara.
 
Sv: Bettlöst?

Detta är kadaverdisciplin.
Så vill jag inte ha det!!!

inget som du lärde den dock

Ursäkta? Jo, det var jag som lärde honom det. Han kunde knappt stå still i gången när han var fastspänd när jag köpte honom.

Nej alla är vi olika. Jag kör ju mina hästar med. Säger jag stå still så är det då väldigt viktigt att de verkligen gör det eftersom jag sätter på vagn osv själv.
 
Sv: Bettlöst?

Jag kommer tydligt ihåg den diskussionen. Och många andra diskussioner också. Men jag tycker nog att det är bra att man väljer bettlöst om man tror att bettets enda uppgift är att vara ett tortyrredskap, om man aldrig lärt sig att använda handen rätt, om man aldrig insett vad begreppet "ihopkoppling" innebär och vad som krävs för det. Krumelutter kan även en kamel klara.

Man väljer inte bettlöst, det är traditionen och kunskapen som styr vilket verktyg man använder. Sen finns det självklart dom som medvetet väljer bort vissa verktyg av olika skäl, men diskussionen just nu handlar inte om det, den handlar om huruvida hästen är beroende av ett bett, eller ej, för att klara denna "ihopkoppling" som ni kallar det.

Så här beskriver Dag Nätterqvist (Dadde) denna ihopkoppling:

Ryttarens hand, som genom tyglarna har kontakt med hästens nos (bettet) använder nu hästens huvud som hävstång där "vridpunkten" är nacken. Handen verkar nu som en "böjare" till hästens sträckare - den sammanhängande muskelkedjan från bakfoten till nosen.

Läs gärna det fetstilta (gjort av mig). Varför tror ni att det är omöjligt att få till detta med ett bettlöst? Musklerna som som styr nackens "vridning" sitter inte i munnen. Det är hästen som gör jobbet, inte bettet, inte tyglen, inte handen...BARA HÄSTEN..
 
Sv: Bettlöst?

Men allvarligt? Du är så okunnig och fördomsfull att det blir löljligt, ursäkta men det är faktiskt rejäl sektvarning på din blindhet.

Du tror på fullaste allvar att ingen i ridhistorien har insett tidigare det som du påstår att du? andra? nu har kommit på. :confused: Wow! Varför inte visa upp det för världen då? Låt os se! :bow:

Jag vill minnas att du kom rejält till korta i en tidigare diskussion där du hade samma glöd och bristande verklighetsförankring, när det dök upp en betydligt mer kunnig westernryttare än du. Handlade det inte om samling då? ;)

Jag tror på fullt allvar att även ridning och dom verktyg vi använder där präglas av det historiska och kulturella arvet, ja.

Du har en fantastisk förmåga att leda in diskussioner på personligt plan hela tiden, varför då? Du bevisar bara att för dig är detta en prestigesak, ingenting annat.

Jag ser inte på diskussionerna på det viset som du uppenbart gör, att det handlar om vem som "vinner" eller "förlorar".

Min uppfattning i den diskussionen du refererar till är att även där blev det en prestigesak, bla du som malde på och malde på, fast du var helt ute och cyklade om vad min syn på saken egentligen handlade om.

För det hanlade nämligen inte om "vem vet bäst vad bärighet är", utan om att "i bruksridning har man en annan syn på hur bärighet uttrycks". Den film jag lade ut visade just det, att trots ryttarens brister så gjorde hästen ett fantastikt jobb, han klarade uppgiften, det var inte perfekt, men det är just det som är poängen i bruksridning, att när förutsättningar inte finns så försöker man inte tvinga hästen till det perfekta, utan man värdesätter den egenskapen hos hästen att den ändå gör sitt bästa och att den ändå klarar jobbet, och att om den klara det under dåliga förutsättning, då finns bärigheten där även om den inte är perfekt med just den ryttaren. Förmågan att se och förstå det borde även en dressyrryttare ha och inte ha värsta behovet av att bevisa nån slags prestigefylld avsky mot allt som inte är dressyr.

Att en annan "westernryttare" gick på samma linje som vissa andra "dressyrryttare" kan ju kanske ha å göra med att denna westernryttare också var tävlingsryttare (eller i alla fall så var det tävlingsfilmer som lades ut som något slags bevis på att jag var fel ute), det verkar ju som att vissa växer genom att trampa på andra, även om det i just den diskussionen var ett stort klavertramp, eftersom vi inte diskuterade just det perfekta, utan bruskperspektivet.

Så ta och lägg ner nu, annars blir den här tråden stängd också.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Prestigesak? Nej jag tycker bara det är märkligt att du är så envis trots att faktiskt i stort sett alla andra säger något annat. Vad säger det dej?

Personligt? Tja det är väl för att du vägrar ta några som helst argument från någon annan överhuvudtaget. Det är ju rätt unikt ändå.

Ja den tråden ja, det var ju kanske inte bara jag som inte förstod vad du var ute efter alls, i själva verket var du väl även då rätt ensam i din argumentation och att bortförklara den mer kunniga personens åsikter för att de inte stöttade dina.....snacka om lågt :crazy:

Du kommer att hävda din syn in i evigheten men lyckligtvis är det inte så många andra som verkar dela den så tja, var salig i din tro, det gör säkert ingen skada:)
 
Sv: Bettlöst?

Den moderna dressyren har i alla fall närmare 150 års historia med bla stora utbildningsakademier som tex spanska ridskolan mfl, mfl. Tror du att funderingarna bett/bettlöst har uppstått här på bukefalos just nu och aldrig nånsin funderats över i dressyrens historia bland alla dessa tusentals mycket skickliga ryttare som det handlar om genom alla åren?

Nej jag tror inte du kan uppbringa någon som kan visa att "det går" helt enkelt för att det faktiskt inte går, rent fysiologiskt att uppnå samma grad av kommunikation. Hittills har ingen kunnat visa att det i alla fall :) För att hästen ska kunna sitta ihop och arbeta tillräckligt korrekt i samling som krävs för högre klasser så krävs en ihopkoppling och kontakt igenom hela kroppen från munnen och ända ner till varje bakhov och till ryttarens hand. Det går bara inte på bettlöst, du får inte den precisionen och kontakten.

Men för vanlig basic grundridning så går det ju bra på bettlöst, när kraven på precision inte är så stora.

Så till din andra fråga:



Den kan det för att den är riden inte bara med handen utan ryttaren använder även sätet i sina signaler till hästen, och det känner hästen och kan utföra även utan bett, emellanåt. Men man ser ju om man tittar noga att det finns en "tomhet" i kontakten, hästen saknar en del av kommunikationen och lämnas att göra sitt bästa utan helheten, det blir en viss osäkerhet i formen och hållningen.
Det går nog ett tag, men jag är hundra procent säker på att om hästen fortsättningsvis skulle ridas utan bett dagligen så skulle ekipaget tappa alltmer och man skulle se den där stumheten och tomheten i kontakten mer och mer och mer tills de troligen till slut skulle vara nere på den vanliga nivån man ser på bettlöst. Även med en väldigt skicklig ryttare. Motbevisa gärna, som jag har sagt i många såna här diskussioner nu, så kan jag absolut titta på det.

Men därmed inte sagt att bettlöst är fel,:confused:
Att hästen inte är gjord för bett? Nej inte för ryttare heller. Eller remmar runt nosen.
Men om hästar som ridits på hög nivå i dressyr med TVÅ bett, kan vara glada, prestera i många år, äta sin mat och vara i bra hull (dressyrhästar är alltid i BRA hull,:)) och blir gamla och saknar skador på tänderna, så ja, då var det kanske inte så farligt att ha ens två bett i munnen om ryttaren bara ser till att hålla reda på vad den gör....

Jag är med på att kommunikationen blir mer precis med bett, men jag tror liksom inte att att bettlöst är för oprecist för att kunna rida riktigt bra på om man har kunskapen helt enkelt. Jag förstår dock inte vad som gör det nödvändigt att kontakten sitter just i munnen eller om den sitter på nosen (eller ja, mer precist som sagt, men fysiskt nödvändigt för att kunna arbeta rätt?).

Jag har som sagt inget att motbevisa med. Är helt enkelt av tron att det är vi som är begränsningen för hästen och inte utrustningen.

Tycker varken det är fel med bett eller bettlöst. Jag gillar bra ridning oavsett utrustning/inrikting kort sagt. Och kan man rida en häst på kandar hela livet utan några märkbara skador i munnen exempelvis så har man uppenbarligen gjort det rätt.

Vad vet du om det? Du har ju aldrig använt bett på den nivån i ridningen?

Er andra Kimmis och Miedo det är ju likadant där. Om ni blir duktigare ryttare och förstår vad ihopkoppling innebär på riktigt så kommer ni få en aha upplevelse som ni inte har varit i närheten av än.. anmärkningsvärt är det faktiskt att man kan vara så säker på en sak när man inte ens har nosat på när en häst går ärligt på tygeln.

Jag förstår däremot utifrån vad ni kan och på den nivån ni befinner er att ni tror att det går lika bra på bettlöst, tror inte det är någon större skillnad för er när ni rider på bett eller bettlöst faktiskt.

Det är som traceys skriver alla dessa ridakedemiker och gamla mästare genom åren, tror ni verkligen inte ens dom har funderat på eller provat bettlöst? Tror ni det är en slump att dom använder bett?

Jag tror faktiskt jag vågar säga att jag har känt hur det är när en häst går ärligt på tygeln. Och det var med bett ;)

De har säkert funderat och provat genom åren, men jag förstår att de inte bytt till bettlöst eftersom det vanligtvis är lättare med bett. Jag bara ställer mig fortfarande oförstående till att det skulle vara helt omöjligt.

Känner inte att jag greppat behovet av bett än, om någon har någon närmare förklaring på det nödvändiga i att rida med bett för att utbilda rida på hög nivå, för hästens del - förutom att det är mer precist - Så vill jag gärna höra. Är som sagt mest med här för att jag är nyfiken :D
 
Sv: Bettlöst?

Det paraxodala är ju att du inte kommit till den nivån med ett bettlöst heller, så hur kan du vara så tvärsäker? Om du, från grunden, fick lära dig hur en bettlös ridlära fungerar så skulle även du inse det idiotiska i att hävda att det sitter i huvudlaget. Den horsemanship som krävs för att lyckas i ett bettlöst fanns inte då för 150 år sedan, metoderna var ganska bryska och hårda jämfört med idag. Hårda bryska metoder fungerar inte ihop med ett bettlöst, eftersom hästen blir hård och går emot, medans tyvärr så fungerar det med bett....

Haha jag skrattar ihjäl mig, du är inte klok någonstans... du fattar inte ens att du säger emot dig själv.. finns ju ingen ens med gedigen bettlös ridlära som nått dit ju :rofl:
 
Sv: Bettlöst?

Haha jag skrattar ihjäl mig, du är inte klok någonstans... du fattar inte ens att du säger emot dig själv.. finns ju ingen ens med gedigen bettlös ridlära som nått dit ju :rofl:

Det du inte förstår fio är att det är du själv som satt ribban för din egen förmåga...det är bara det att du skyller på verktyget...men det är ju bra att du inte skyller på hästen i alla fall....
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 795
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 007
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp