Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Av ren nyfikenhet, hur ställer ni er till de spanska hästarna som rids bettlöst?
I WE ser man en hel del ridas på bettlöst.

Är de inte utbildade bettlöst eller är de på lägre nivå än den ni diskuterar?

Nej (som Axel skrev) - de utbildas på bett i Spanien och Portugal.

Ibland tom på blank stång redan som unghästar... :crazy:

Eller menar du svenska WE-hästar? De tränas vanligen på vanligt tränsbett som unga, som de flesta andra. Men jag känner inte till alla såklart. :D
 
Sv: Bettlöst?

Nej (som Axel skrev) - de utbildas på bett i Spanien och Portugal.

Ibland tom på blank stång redan som unghästar... :crazy:

Är du säker på det? Den tradition jag själv anammar har ju sina rötter bla i den Spanska/Portugisiska ridläran, kanske finns den traditionen kvar i vissa delar. Den bettlösa (hackamoret, ej det engelska) ridningen kommer ju urpsprungligen från Morerna (Arabfolk) och Spanien tex har ju historiskt varit väldigt påverkat av just Arabvärlden.
 
Sv: Bettlöst?

Jag kan såklart inte tala för varenda spansk ryttare. Men på de stora ridanläggningar jag känner till, så tränas hästarna på bett. En välutbildad kunde ridas bettlöst, men de utbildades alltid på bett. Hade en WE-ryttare som dressyrtränare en längre period - alla hästar reds på bett. Att rida på hack eller någon annan variant fanns inte på agendan för dressyrhästarna som skulle arbetas.
 
Sv: Bettlöst?

Jag kan såklart inte tala för varenda spansk ryttare. Men på de stora ridanläggningar jag känner till, så tränas hästarna på bett. En välutbildad kunde ridas bettlöst, men de utbildades alltid på bett. Hade en WE-ryttare som dressyrtränare en längre period - alla hästar reds på bett. Att rida på hack eller någon annan variant fanns inte på agendan för dressyrhästarna som skulle arbetas.

Nu är det ju inte det engelska hackamoret jag syftar på, utan det amerikanska (bosalen), som har sitt ursprung i den spanska ridläran bla.
 
Sv: Bettlöst?

Kan du leta upp en enda film på U tube som visar en häst från iberiska halvön som inte utbildas/ rids på stång.

Stång är ju till för att just kunna ridas på en hand som WE. För att den andra handen behövs för arbete. Som lassot för cowboyen.

den enda eller stora skillnaden är att de spanska gör lite eller mkt mer dressyrrörelser.

nu pratar jag inte om bruksridning utan ren dressyr. Det går inte att rida dressyr eller hoppning eller för delen på en häst som inte rids i balans på bakdelen. Blir hästen lång o låg går det inte. Det är ren avslappning.
 
Sv: Bettlöst?

Är du säker på det? Den tradition jag själv anammar har ju sina rötter bla i den Spanska/Portugisiska ridläran, kanske finns den traditionen kvar i vissa delar. Den bettlösa (hackamoret, ej det engelska) ridningen kommer ju urpsprungligen från Morerna (Arabfolk) och Spanien tex har ju historiskt varit väldigt påverkat av just Arabvärlden.

Ja man kanske använde bettlöst i boskapsdrivning men det är ju inte dressyr vi pratar om då. Det finns inte någon dressyrtradition från den ridningen såvitt jag vet (vad det nu är du avser med morer och arabfolk) Ingen har ju påstått att det inte går att styra eller rida med bettlöst?

Som sagt ovan, berätta gärna mera om den där spanska/portugisiska ridläran som du hänvisar till. Det finns spanska och portugisiska ridakademier men det handlar inte om bettlös ridning:confused:

http://cavalonet.com/epae/

http://www.realescuela.org/
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

WE är baserad på "vaquerotraditionen" och därför förstår jag hur du menar - men jag tror att det var den californiska vaqueron som "uppfann" bosalen som ett alternativ, inte de europeiska. Jag vet för lite om de arabiska influenserna för att uttala mig, men jag frågade om det tidigare i trådan av just den anledningen faktiskt.

Är det JM du tränar för?
 
Sv: Bettlöst?

Nej det var de spanska jag funderade på.
Jag har ingen koll på deras grundridning men funderade på det
när jag hörde att man fick tävla bettlöst och har sett en del träna
WE på det (här i sverige).
 
Sv: Bettlöst?

Jag rider min häst bettlöst efter att hon tidigare haft stora tandproblem och efter det
blev så stressad av ett bett att jag helt enkelt inte ville/orkade lägga ned det jobb som
krävdes för att få det att funka. Jag har provat med tränares hjälp men det funkar inte med mig som ryttare. Nån uberduktig kan säkert rida henne på träns men att lägga tusentals kronor på nån månadsproffsträning för min hobbyhäst kändes duktigt overkill.

Så vi kör på hackamore som hon trivs ypperligt på. Vi rider i skogen och tränar dressyr och det funkar finemang på hacket.

Så siktar man inte på högre klasser i dressyr går det finfint att rida hemma på bettlöst.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jag rider också bettlöst en del. Precis som tracyes skrev - det är ju ingen som hävdar att man inte kan rida bettlöst, a la starta/stanna/svänga. Jag hoppar oftast på hack exempelvis. Däremot går det inte att finlira.
 
Sv: Bettlöst?

På hack, nej. Hack är ett väldigt grovt verktyg enligt min erfarenhet.

Men det finns betydligt fler verktyg som inte är det.
 
Sv: Bettlöst?

På hack, nej. Hack är ett väldigt grovt verktyg enligt min erfarenhet.

Men det finns betydligt fler verktyg som inte är det.

Som tex? På ett westernforum hittade jag en varning för att nosens ben är väldigt känsliga och att man ska se upp med att inte bli för grov med bosal och repgrimmor.....men du menar kanske annat ändå?

Klart det går att rida på bettlöst som sagt, det har jag inget emot heller, det går att rida med rem runt halsen också, men finlir för mer avancerad dressyr är det ju inte.
 
Sv: Bettlöst?

Jag svarade bara på ta fråga om erfarenheter om att rida bettlöst.
Diskussionen som dök upp efter lägger jag mig inte i.
 
Sv: Bettlöst?

Och jag tycker hack är det enda som ger lite finlir. De andra blir statiska, sitter ofta sämre och ger mer diffusa signaler. Men det är nog en vanesak och smaksak.

Hack måste heller inta vara skarpt, jag har geleklädd överdel och läderrem under hakan och fodrat nackstycke.
 
Sv: Bettlöst?

Fast du kan ju aldrig använda hack och ha stöd och inte få tryck i nacken. En stor nackdel tycker jag som har väldigt känsliga hästar.
Sedan kan du ju inte göra speciellt bra ledande tygeltag heller.

Jag rider med sidepull, men ludd över näsan då det blir för skarpt annars. Kan knappt röra handen 1 mm utan att hästen reagerar, och så duktig är jag helt enkelt inte med min hand.

Sidepullet jag har sitter runt näsan, inte löst, inte hårt. Men det ger bra stadga och jag har aldrig behövt slita i någon häst överhuvudtaget.

Repgrimma tror jag ger för diffusa signaler eftersom allt är mjukt och rör sig helatiden, det blir svårt för hästen att känna skillnad på olika signaler och vad som bara blir när den rör huvudet.

traceys: Klart man måste vara försiktig med hästens nosben. Men jag behöver aldrig ta hårt överhuvudtaget i mina hästar, så det är inget problem. Behöver man ta hårt i dem, oavsett redskap så ska man nog se över sin träning tycker jag.
 
Sv: Bettlöst?

traceys: Klart man måste vara försiktig med hästens nosben. Men jag behöver aldrig ta hårt överhuvudtaget i mina hästar, så det är inget problem. Behöver man ta hårt i dem, oavsett redskap så ska man nog se över sin träning tycker jag.

Det var inte jag som skrev det utan en varning till westernryttare som använder bosal och repgrimmor, jag antar att deras erfarenhet är att folk kan vara för hårdhänta? Som sagt ser man ju väldigt stora tygeltag på alla bettlösa alternativ, ser ju ganska grovt ut för det mesta.

Men det är självklart att man ska vara försiktig vad man än rider med.
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 797
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 007
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp