Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Nej klart det blir ett tryck men det behöver inte vara ett hårt tryck.
Du får ett tryck av kandar också.

Jag har själv ett fullblod så knappast okänslig häst.
 
Sv: Bettlöst?

WE är baserad på "vaquerotraditionen" och därför förstår jag hur du menar - men jag tror att det var den californiska vaqueron som "uppfann" bosalen som ett alternativ, inte de europeiska. Jag vet för lite om de arabiska influenserna för att uttala mig, men jag frågade:) om det tidigare i trådan av just den anledningen faktiskt.

Är det JM du tränar för?

Ja just bosalen utvecklades av dem, men det var ju av spanjorer och med den tradition dom förde med sig, därav att jag tänker att även den bettlösa metoden ursprungligen kommer därifrån. Nu sitter jag med mobilen, men ska försöka att länka till mer info om jag får till det.:)

Ja det är JM
 
Sv: Bettlöst?

Jo jag tycker jag har följt liknande trådar tidigare och inte riktigt fått svar på det jag inte förstår ändå.

Följde tråden om bärighet när den var aktiv, och har nu läst igenom den igen och känner mig fortfarande inte så mycket klokare när det gäller denna diskussion. Jag är kanske helt enkelt väldigt trög när det gäller detta :o
 
Sv: Bettlöst?

Jag tycker inte riktigt du kan jämföra de videorna eftersom jag var sjukskriven i reumatism då. Hade riktigt grymma smärtor som inga mediciner bet på.

Försök själv rida bra när du emellanåt har så ont att du ligger i fosterställning och flåsar och svettas.

Sen rider jag inte på elitnivå, så du får ändå se min ridning till den nivån jag rider på. Där var det rent fysiskt inte speciellt hög nivå av förklarliga skäl.
Jag hittar bara en video, och där använder jag dessutom INTE det verktyget jag har pratat om i tråden, utan ett annat som är extremt klumpigt. Jag kommer ihåg att jag upplevde att jag fick mer styrsel på hästen i grimma :P Och slutade rida i det tränset ganska omgående efter det.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Fast även vaqueron går över till spadebit längre fram i hästens utbildning för att få den riktigt fina kommunikationen med hästen i boskapsarbetet, eller:confused?
 
Sv: Bettlöst?

Fast även vaqueron går över till spadebit längre fram i hästens utbildning för att få den riktigt fina kommunikationen med hästen i boskapsarbetet, eller:confused?

+Traceys

Men dom är utbildade i hackamoret (bosalen) ;)

Den där fina kommunikationen (i munnen) kan man bara ha först när hästen är oberoende av signaler från tygeln för att prestera.
 
Sv: Bettlöst?

Fast det finns en hel del som tömkör och rider in sina unghästar bettlöst, på typ sidepull eller i grimma. Sedan går man över till bett när det är lite mer än starta-stanna-svänga som krävs. :)
 
Sv: Bettlöst?

Fast det finns en hel del som tömkör och rider in sina unghästar bettlöst, på typ sidepull eller i grimma. Sedan går man över till bett när det är lite mer än starta-stanna-svänga som krävs. :)

Men som jag skrivit i alla andra trådar där detta kommit upp, bla i dom trådar du själv refererat till, så enligt denna tradition så utbildas hästarna hela vägen i det amerikanska hackamoret (bosalen). Det är alltså inte fråga om några månader/år med absoluta grunder, utan 5-6-7 år, eller den tid det tar, att komma ifrån behovet att använda tyglarna för att dirigera hästen att prestera "rätt".

Den sortens lätta kontakt som krävs för att du ska kunna rida alla övningar i alla gångarter, hastigheter och arbetsmoment, med detta bett, måste du först ha i hackamoret.
 
Sv: Bettlöst?

Jomen utifrån diskussionen i tråden- med reservation för att jag missförstår- ang. bett vs. bettlöst så förstår jag inte riktigt varför du hänvisar till Vaquerotraditionen som en skola för bettlösridning, jo visst bosalen är ett viktigt redskap, men många vaqueros börjar unghästarna på ett snaffelbit, övergår till bosal för att sluta med ett spadebit när hästen är mogen, kanske i 7- 8 års åldern. Det färdiga resultatet för en vaquero är en "bridelhorse" När jag slår upp bridle i ett lexicon betyder det bett...
 
Sv: Bettlöst?

Jomen utifrån diskussionen i tråden- med reservation för att jag missförstår- ang. bett vs. bettlöst så förstår jag inte riktigt varför du hänvisar till Vaquerotraditionen som en skola för bettlösridning, jo visst bosalen är ett viktigt redskap, men många vaqueros börjar unghästarna på ett snaffelbit, övergår till bosal för att sluta med ett spadebit när hästen är mogen, kanske i 7- 8 års åldern. Det färdiga resultatet för en vaquero är en "bridelhorse" När jag slår upp bridle i ett lexicon betyder det bett...

Jo men om du forskar vidare så finner du att det finns två inriktningar inom vaquerotraditionen. Den traditionella Vaqueron, som ej använder tränsbett (snaffle) alls och den Anglo-inspirerade Vaqueron (Buckaroos) som använder snaffle i vissa perioder av hästens utbildning. Det finns en historisk koppling här, till snaffle, för under inbördeskrigen behövdes hästar tränade på tränsbett för militära ändamål (det var ju främst engelsk-inspirerad ridning som dominerade inom militären då), alltså lade man till (i vissa regioner) just snaffle-bit som en del av hästens utbildning, helt enkelt för att man ville kunna sälja hästarna vidare även till militären vars ryttare inte klarade av att rida hästar skolade på hackamoret (bosalen), eftersom det krävs ett väldigt specifikt handhavande för att hästen inte ska bli stel och stum och omöjlig att dirigera.

Det är den Anglo-inspirerade vaqueron du tänker på. Jag pratar om den traditionella.

Här är en länk till lite mer historia som också förklarar kopplingen till spanien

http://andalusiansdemythos.com/articles/index_files/page11.htm
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jo men om du forskar vidare så finner du att det finns två inriktningar inom vaquerotraditionen. Den traditionella Vaqueron, som ej använder tränsbett (snaffle) alls och den Anglo-inspirerade Vaqueron (Buckaroos) som använder snaffle i vissa perioder av hästens utbildning. Det finns en historisk koppling här, till snaffle, för under inbördeskrigen behövdes hästar tränade på tränsbett för militära ändamål (det var ju främst engelsk-inspirerad ridning som dominerade inom militären då), alltså lade man till (i vissa regioner) just snaffle-bit som en del av hästens utbildning, helt enkelt för att man ville kunna sälja hästarna vidare även till militären vars ryttare inte klarade av att rida hästar skolade på hackamoret (bosalen), eftersom det krävs ett väldigt specifikt handhavande för att hästen inte ska bli stel och stum och omöjlig att dirigera.

Det är den Anglo-inspirerade vaqueron du tänker på. Jag pratar om den traditionella.

Här är en länk till lite mer historia som också förklarar kopplingen till spanien

http://andalusiansdemythos.com/articles/index_files/page11.htm

Du hamnar mer och mer i hörn som vanligt. NÄr jag sökte hittade jag just att den ursprungliga vaqueron (som du hänvisade till ) använde först bettlöst sen la till bett när man utbildat hästen längre, de ansåg inte hästen färdigutbildad förrän efter 6 - 9 år. Då gick de på bett, eller vissa hade båda och två tyglar..

Så samma sak alltså som vi säger här....för mer finlir behövs bett.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Du hamnar mer och mer i hörn som vanligt. NÄr jag sökte hittade jag just att den ursprungliga vaqueron (som du hänvisade till ) använde först bettlöst sen la till bett när man utbildat hästen längre, de ansåg inte hästen färdigutbildad förrän efter 6 - 9 år. Då gick de på bett, eller vissa hade båda och två tyglar...


Ja precis, men då pratar vi spadebit, inte tränsbett (snaffle) som ju Prefab Sprout och jag diskuterade. Det jag påpekat var bara att själva utbildningen av hästen, fram till bettet, gjordes i hackamoret. Det var ju det den här diskussionen handlade om, går det att utbilda en häst hela vägen i ett bettlöst.

Jag tror det är du som snart trängt in dig i ett hörn;)

Läs nedanstående citat så kanske du förstår vad jag försöker få fram.

In old California, in the days of the vaqueros, the Hackamore, Two-rein and straight up in the Bridle was the procedure. But in the Great Basin, the snaffle bit was typically used first, followed by the hackamore, two-rein and then straight up in the bridle. The reason was, with the developing of the new land, hundreds of thousands of driving horses and Army Remount horses were needed and were required to be handled in a snaffle-bit.
Martin Black

Du kan läsa vidare på denna länk.
http://www.martinblack.net/gear.php

Så samma sak alltså som vi säger här....för mer finlir behövs bett.

Njae...men för att kunna använda detta finlir med ett bett behöver du ha en häst väl förberedd, som ej behöver guidning via tygeln för att prestera, som lyssnar till sätet och den känsla som ryttaren lyckas förmedla via sitt sätet, och tillsammans med den horsemanship som du tvingas utveckla med tex ett hackamore, så är det möjligt att komma dit även utan ett bett. Sen att rida en redan skolad häst, utan bett, det finns det ju bevis på att det funkar. Så självklart går det även att rida en välskolad hackamore horse i ett bett.
 
Sv: Bettlöst?

Tillägg

Jag vill bara förtydliga att jag i sista stycket, första raden ovan syftar på spadebit när skriver bett.
 
Sv: Bettlöst?

Det var ju det den här diskussionen handlade om, går det att utbilda en häst hela vägen i ett bettlöst.

Och här beror det ju på vad "hela vägen" handlar. För dig, som inte är insatt i dressyrridning (enligt egen utsago tidigare) så betyder "hela vägen" något annat än för dressyrryttaren, fälttävlansryttaren, kusken osv osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 797
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 007
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp