Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men så här tolkar jag det du skriver; Vaquerons träning/ridning/filosofi att utbilda hästen bettlöst fram till ridning med bett är i en helt annan division av ridning och finlir än dressyrryttaren som utbildar på bett? Dvs bättre "finlir"?

Jag lägger inte in någon värdering, bättre - sämre, utan bara att det är en annan sorts finlir att rida med ett spadebet på en hand, jämfört med tränsbett/kandar på två händer. Det är både olika typer av bett, men också helt olika sätt att hantera bettet när du använder en hand...mot två händer.

Tillägg:
Ni hakar upp er på ord, det är därför jag försöker undvika ord som "nivå", "klass", mm. Nu använde jag ordet "division", mest för att undvika såna "prestigetankar", samtidig så handlar det ju om en helt annan typ av ridning, vilket jag ville förtydliga. Ridning på en hand ju egentligen är målet med two-rein och kandar, varför det tveklöst är en "högre" nivå på ridning med en hand, two-rein och kandar kommer ju före en-handsridning. Men skriver man det på det viset så blir det genast liv i luckan...

.. nu hakade ju du upp dig på "division" också, just bara för att det hela tiden verkar handla om prestige....
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Fast som jag ser det så är det hästens kropp vi jobbar med. Den ändrar helt plötsligt inte fysiska förutsättningar för att vi stoppar in en metallpinne i käften på den.

Ang kommunikation så är det något vi lär in. Man kan lika gärna använda ett bett, röstkomandon, klickljud, snöre i svansen eller vad tusan man nu än vill, bara man som ryttare och tränare är tillräckligt duktig.

För det handlar bara om att ge signaler till hästen. Rörelserna, formen osv är inget vi lär den. Det kan de redan. Givetvis förfinar vi, musklar upp hästen och tränar det betydligt mer än vad de skulle gjort annars.

Men att en pinne i hästens mun, som inte ens får plats där, utan med våld trycker undan hästens tunga, skulle göra något möjligt som hästen (enligt er) annars inte kan utföra vägrar jag tro på. Ingen har hittills lyckats ge mer övertygande argument för det.

På vilket sätt ändrar ett bett hästens grundläggande fysologi?

Ang att hästen är okänslig på nosen så känner min häst fortfarande när flugor är på hennes näsa, en så liten beröring kan jag inte göra med mina händer iaf, så därför är inte känsligheten någon begränsning på nosen, utan det är mina händer som är det.
Det är ju just avsaknaden av tänder i lanen som gör att den är gjord för att kunna ridas med bett.

Om man vill vara schysst så är man tydlig o använder röst o enkla signaler i början eller hela tiden om man är en sämre ryttare.

Visst kan man lalla runt i grimma, men tro inte att du kan få en häst att utbilda sig o samtidigt bära upp sin ryttare väl. Hästen är i stor sett densamma hela livet- ej högt utbildad.
 
Sv: Bettlöst?

Enhandsfattning är inte en högre nivå utan en anledning för att den andra handen ska vara till annat. Om man tycker att enhandsridning är coolt så är det tyvärr så att då blir du inte en centaur ( där du rider med din torso i första hand o kan utföra svåra rörelser lika åt båda hållen o kan heller inte köra ngt finlir alls iom att du inte kan ha den fina kontakten.
 
Sv: Bettlöst?

Prova att bara vika upp läppen på en häst där bettet ska sitta någon gång. Ser du något hålrum? Kanske en liten skylt där det "står plats för bett"??

Nej, inget av det kommer du hitta. Platsen är redan tagen av tungan, och i överkant har vi gommen. Gommen kan du inte trycka ihop speciellt mkt. Däremot kan du trycka ihop tungan, och det är det du gör när du använder ett bett.
Det kommer du aldrig komma ifrån.
 
Sv: Bettlöst?

Du har aldrig sett att man har ledade bett o nuförtiden såna som inte går upp i gommen?

Det visste man för flera hundra år sedan, men om man stoppar in en metallstång blir det förstås det du beskriver.

Du kan inte göra antaganden efter att EN av dina hästar konstant gick o gapade. Hade du den från att den var liten?
Vet du vad som har hänt?

Min häst är 21 o rids med vanlig engelsk nosgrimma o gapar inte. Jo om jag skulle börja dra den i munnen, men man vill ju att bettet ska vara ngt trevligt- ett som den tar själv vid tränsning.

De allra flesta hästarna går att rida med bett. har den ngt fel på tänderna får man åtgärda detta o om det är ryttarens hand som missbrukar bettet får man lära sig att rida bättre.
Varför skyller man hela tiden på att saker inte går när det handlar om att man inte KAN:confused:
 
Sv: Bettlöst?

Jag har inte gjort några antaganden, det är du som gör det utifrån något jag inte skriver.

Fakta är att bettet trycker undan tungan. Hur du än vrider och vänder på det.

Har inte skrivit någonstans att det är nåt som inte går, så jag vet inte alls vad du menar med det?
 
Sv: Bettlöst?

Om du vill påstå att bettet trycker undan tungan så används det med för stora hårda händer- punkt! hästen känner om du så bara vickar med lillfingret. du kanske borde prova.
 
Sv: Bettlöst?

Nej nej nej! Nu har du missuppfattat nåt så totalt. Jag snackar inte om användandet. Jag snackar om när bettet sitter där. Helt stilla.

Kolla själv i hästens mun. Det finns inte en mm över! Stoppar du då in ett bett så GÖR du plats, du trycker undan tungan. Hur man använder sin hand ändrar inte på det faktat!

Och btw, hästen känner om jag vickar med lillfingret på nosen med :cool:
 
Sv: Bettlöst?

Ja då undrar jag vad du har för bett o var du sätter det:confused:

bettet är ledat o formar sig runt tungan . Hästen har munnen stängd. ett rakt oledat bett ger stort tungtryck vid användning

På en häst som sedan rids i en dålig form blir ej heller kontakten med ryttarens hand med rätt inverkan.

gör man dessutom som fiador- inte använder sig av ett mjukt stöd o håller i tills hästen GER eftergiften- ja då blir det trubbel. Det ska ges via små signaler- inget konstant tryck.

Jag skulle mkt väl kunna tänka mig att du( eftersom du inte svarade på hru väl du kände din förra hästs erfarenheter) drar snabba slutsatser som inte alls behöver vara sanna. Den ringa men dock erfarenhet som jag har av araber är att de är väldigt känsliga i sin mun o det kräver sin man..ryttare.
 
Sv: Bettlöst?

Jag har redan skrivit i tråden vad problemet på den hästen var, och struntade därför i att upprepa mig en 3 e gång ;)

Han hade ett bettfel, som gjorde att bettet en gång i tiden orsakade honom smärta. Smärtan fick vi (troligtvis iaf) bort. Men han gick och gapade oavsett.
Anledningen till ordet troligtvis är för att det ju är väldigt svårt att veta 100% med en häst som springer o gapar och hugger i luften konstant vid arbete. Detta gjorde han även när han var frisk.

Men vaddå formar sig runt tungan? Det finns INGEN extra plats! Antingen så måste hästen då gapa, eller så trycks något ihop!

Så vilket är det??
Det är grundläggande fysik! Jag förstår inte alls hur du tänker? :confused:

Jag ger aldrig konstant tryck, vare sig det är skänklar, bett eller vad som helst. Man släpper efter (berömmer) så fort hästen för rätt, det är väl ändå grundläggande i all träning? (och då pratar jag inte bara ridning!).
 
Sv: Bettlöst?

Jo det finns plats! hästen har en hög gom o hästen behöver inte gapa om du inte har ett för tjockt bett. Sätts bettet för lågt kan jag kanske tro att det blir som du tänker. Hästens tunga ligger normalt mellan underkäkens tänder o iom att inga tänder finns i lanen så kan bettet ligga där utan problem. Tungan är ej heller lika tjock som högre upp- som hos oss.

du ska nog prata med en veterinär om anatomin i munnen.
 
Sv: Bettlöst?

Ok, då är det kanske bara mina hästar. De har inte hög gom, gommen ligger an direkt emot tungan och gommen är inte svängd det minsta.

På mina hästar finns det inte en mm över till ett bett. Trots detta accepterar de bett.

Sätter aldrig i tjocka bett i mina hästars munnar utan brukar leta efter tunna bridongbett.
 
Sv: Bettlöst?

Enhandsfattning är inte en högre nivå utan en anledning för att den andra handen ska vara till annat. Om man tycker att enhandsridning är coolt så är det tyvärr så att då blir du inte en centaur ( där du rider med din torso i första hand o kan utföra svåra rörelser lika åt båda hållen o kan heller inte köra ngt finlir alls iom att du inte kan ha den fina kontakten.

Du får kalla det vad du vill, kanske "stadie" eller "fas" känns bättre då?

Sen hoppas jag även du förstår att man inte slutar rida när man arbetar med den andra handen, det är liksom därför man behöver komma till denna "fas", en hand på tyglen, den andra gör annat, rider gör man i det läge med sätet....

Sen när du rider på en hand i ett spadebit då har du kommit ifrån "fasen" med inner och yttertygel, tex. Om du är för stolt för att inse att det är en högre fas (nivå:D) som verkligen kräver en skicklig ryttare, ja då är du bara dum...
 
Sv: Bettlöst?

Sen när du rider på en hand i ett spadebit då har du kommit ifrån "fasen" med inner och yttertygel, tex. Om du är för stolt för att inse att det är en högre fas (nivå:D) som verkligen kräver en skicklig ryttare, ja då är du bara dum...

Fast det är ju fortfarande kvalitén på rörelserna som avgör, inte en hand eller två.. Jag tycker många som rider på enhandsfattning har urusel kvalité på sina rörelser.. det brukar inte vara dom skickligaste ryttarna som sysslar med det oavsett vad du tycker. Du ser ju på kvalité på ett helt annat sätt än vad man gör inom dressyren så därför skär det sig där.
 
Sv: Bettlöst?

Jo det finns plats! hästen har en hög gom o hästen behöver inte gapa om du inte har ett för tjockt bett. Sätts bettet för lågt kan jag kanske tro att det blir som du tänker. Hästens tunga ligger normalt mellan underkäkens tänder o iom att inga tänder finns i lanen så kan bettet ligga där utan problem. Tungan är ej heller lika tjock som högre upp- som hos oss.

du ska nog prata med en veterinär om anatomin i munnen.

Jag pratade om detta med veterinär, två olika. Det finns ej TILLRÄCKLIGT med plats i varje hästs mun. Vissa har mer plats och vissa har mindre. Det är bra att byta bett ofta och låta munnen vila så bettet inte ska ligga och trycka på samma ställe hela tiden.
 
Sv: Bettlöst?

Fast det är ju fortfarande kvalitén på rörelserna som avgör, inte en hand eller två.. Jag tycker många som rider på enhandsfattning har urusel kvalité på sina rörelser.. det brukar inte vara dom skickligaste ryttarna som sysslar med det oavsett vad du tycker. Du ser ju på kvalité på ett helt annat sätt än vad man gör inom dressyren så därför skär det sig där.

Jag tänker inte på alla "wannabes" som rider runt med stångbett, dom flesta har inte en tillräckligt bra grund för att få till den där "kvaliteten" som egentligen krävs för det, sen ett stångbett är inte ett spadebit, ett spadebit är ett signalbett, det är inte designat för hävstångseffekt, vilket dom flesta jag sett i ett stångbet rider runt med.

Nej, det är dom som tränar enligt vaquerio-traditionen jag syftar på, sen är det ju inte dressyrtävlingskvaliteter jag refererar till heller, det finns andra sätt att uttrycka kvalitet på.
 
Sv: Bettlöst?

Alltså, prestige handlar det knappast om. Jag tränar för samma tränare som du gör, men ogillar verkligen sättet som du far fram på i den här tråden.

Det handlar ju om olika saker, olika ridning, olika vägar gå, vilket du ju håller med om men hela tiden måste du även påpeka att den verkligt Sanna vägen och det finaste finliret och den högsta formen av prestation, den kan bara finnas om man tränar såsom vi gör. Jag tycker det är omoget att resonera så och jag går igång på det. Tack och hej!!!
 
Sv: Bettlöst?


Framför allt handlar det om kvaliteter så som mångsidighet, partnerskap, samspel, precision, styrka, snabbhet, smidighet, avslappning, mm oberoende av vad som händer och vilket "jobb" som för stunden gäller.

https://www.youtube.com/watch?v=tSsT_9rh7-0

https://www.youtube.com/watch?v=-MmgE4hDF_s

https://www.youtube.com/watch?v=XQBRiilHMhs

https://www.youtube.com/watch?v=z2n8yvDHeBM

P.S Detta är nu alltså inte meningen att ses som nåt slags bevisa på att detta är ridning på "högre" nivå än dressyr, utan bara ett försök att visa att det finns andra sätt att uttrycka kvaliteter på.
 
Sv: Bettlöst?

Alltså, prestige handlar det knappast om. Jag tränar för samma tränare som du gör, men ogillar verkligen sättet som du far fram på i den här tråden.

Det handlar ju om olika saker, olika ridning, olika vägar gå, vilket du ju håller med om men hela tiden måste du även påpeka att den verkligt Sanna vägen och det finaste finliret och den högsta formen av prestation, den kan bara finnas om man tränar såsom vi gör. Jag tycker det är omoget att resonera så och jag går igång på det. Tack och hej!!!

Ja, men om du läser ordentligt så ser du att det är just det jag också försöker påvisa, jag hävdar ju tex att det inte sitter i verktyget, att bett eller bettlöst handlar mer om vilken kunskap eller tradition man anammar. Min argumentation handlar inte om att bevisa att något är bättre, bara att man inte behöver just ett bett. Jag vänder mig alltså emot detta, att bettet är den enda SANNA vägen.

Sen att vi kommit in på ridning med på en hand, det var ju bara för att vissa hävdade att även vaqueron rider på bett. Då måste man ju ändå påtala att det är viss skillnad att rida på en hand i ett spadebit, än två händer i ett tränsbett/kandar, för det var ju det dom ville ha det till att hästen "skolades" med bettet på samma sätt som dressyrhästen som rids på träns/kandar. Förstår du då vad jag försökte få fram? Deras argument går ju ut på att "det bara är bettskolning som fungerar till en "högre nivå".
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 797
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 007
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp