Sv: Bettlöst?
Å jag har sagt detta förr.. du utgår då ifrån att alla duktiga ryttare som kan rida på GP nivå tävlar och dom som inte tävlar dom kan inte rida på den nivån då alltså? För dom behöver ju inte verktyget BETT eftersom dom inte tävlar.. varför kan dom inte utbilda hästarna utan bett.. troligen för att det inte går , eller så rider alla som rider bettlöst väldigt dåligt.. så vilket är det??
(bara för att klargöra så pratar jag om "typ" engelsk dressyr)
Alltså jag tycker det här är konstigt också. Är det så att folk som är på högre nivå helt enkelt inte är intresserade av bettlöst? Kanske tränare som inte gillar att träna bettlöst? Bryr sig bettlöst-ryttare inte om att pressa sig själva till en högre nivå?
Ger domare orättvis bedömning till bettlösa ekipage?
Eller är det så att det inte går att få en bedömning av riktiga domare utan bett? Räknas det inte som hög nivå då?
Jag rider själv alltid bettlöst och jag är en typisk sådan där som inte pressar varken mig eller mina hästar särskilt mycket, trots att de ska vara utbildade upp till medelsvår, på papper, och då på bett. Men det är ju för att detta är min hobby på medelålders dar och för att jag aldrig köpt en unghäst.
Rent teoretiskt och tekniskt har jag så fruktansvärt svårt att förstå varför det INTE skulle gå att utbilda upp till GP nivå med bettlöst. Det finns liksom ingen rimlig teknisk förklaring tycker jag.
För mina hästar kan, med duktig ryttare (ie inte jag) göra de svårare rörelserna. Bettlöst. Kanske inte perfekt men så hålls de ju inte igång heller (det blir inte bättre för att man byter till bett i den här situationen, bör tilläggas). Om det nu går någorlunda, trots brist på passande träning så borde det ju gå att utbilda dit med mer riktig träning också. För hästarna begriper ju tydligen kommandona, som kommer med ett helt annat redskap än det de utbildades med. Så de är ju uppenbarligen inte dumma i huvudet.
Jag har lärt mina hästar betydligt svårare saker (eller vad jag tycker är mycket mer komplicerade saker tekniskt, inte bärmässigt) än att snurra på stället och piaffera, helt utan någonting. Så det kan väl inte vara något magiskt kommunicerande i en metallbit?
Ändå har inte jag heller direkt sett något öppet dokumenterat exemplariskt ekipage som gått från grunden. Jag fattar inte!
Sedan vet jag inte vad jag tycker om det här med att det inte går att göra nätta kommandon heller. Jag tycker inte jag rör mer på mina tygelhjälper än vad motsvarande ekipage på bett gör när jag jämför på film. Jag vill helst inte behöva röra i tyglarna och armarna när jag rider, de ska bara vara där. Kanske pillas med fingrarna, i värsta fall ta ett ledande tygeltag. Och det tycker jag ändå att jag lyckats ganska bra med.
Kanske ger samma pill med bett ett större intryck på hästen, men om det inte behövs ett så pass stort intryck på hästen för att samma slutsats skall ske, så spelar det väl ingen roll?
Är bettlösa ryttare kanske inte lika intresserade av att ta upp en unghäst till de högre nivåerna? Någon måste det ju finnas där ute, eller?
Kan vi samla en spargris till en experimenthäst och placera den hos någon som är duktig nog att försöka?