Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Alltså, prestige handlar det knappast om. Jag tränar för samma tränare som du gör, men ogillar verkligen sättet som du far fram på i den här tråden.

Det handlar ju om olika saker, olika ridning, olika vägar gå, vilket du ju håller med om men hela tiden måste du även påpeka att den verkligt Sanna vägen och det finaste finliret och den högsta formen av prestation, den kan bara finnas om man tränar såsom vi gör. Jag tycker det är omoget att resonera så och jag går igång på det. Tack och hej!!!


:bow::bow::bow:
 
Sv: Bettlöst?

Framför allt handlar det om kvaliteter så som mångsidighet, partnerskap, samspel, precision, styrka, snabbhet, smidighet, avslappning, mm oberoende av vad som händer och vilket "jobb" som för stunden gäller.

https://www.youtube.com/watch?v=tSsT_9rh7-0

https://www.youtube.com/watch?v=-MmgE4hDF_s

https://www.youtube.com/watch?v=XQBRiilHMhs

https://www.youtube.com/watch?v=z2n8yvDHeBM

P.S Detta är nu alltså inte meningen att ses som nåt slags bevisa på att detta är ridning på "högre" nivå än dressyr, utan bara ett försök att visa att det finns andra sätt att uttrycka kvaliteter på.


Andra sätt? Ja men det här är ju en helt annan ridning? Det är ju inte jämförbart?

:confused::confused::confused:
 
Sv: Bettlöst?

Andra sätt? Ja men det här är ju en helt annan ridning? Det är ju inte jämförbart?

:confused::confused::confused:

Annan ridning? En häst är en häst är en häst, biomekaniken bakom är densamma, sen kan det uttryckas olika (vändningar, stops, ko-arbete eller passage, piaff, piruetter).

Vägen dit kan också skilja beronde på metod, tradition och verktyg, men samspelet mellan häst och ryttare (kommunikationen) måste ju finnas oavsett "vad" du rider. Likaså ryttarens balans, oberoende sits och förmåga att förmedla en känsla till hästen som den kan följa något som behöver finnas där för att hästen ska kunna prestera till fullo. "Det" är sånt som kan jämföras mellan olika discipliner och traditioner.

Sen om man går in på detaljer i specifika "rörelser" så blir det ju svårare att jämföra, men det är ju "gymnastik" och handlar mycket om vad man "drillat" hästen till, men den fundamentala grunden, harmonin, samspelet, förmågan "lära" (skola) så att man kan få hästen att använda sin kropp optimalt i den "ridning" man ägnar sig åt, det är ju kriterier som kan jämföras. Där är ju kommunikationen en väsentlig del i det hela, "finliret" som vi diskuterade senast och som vissa anser inte fungerar i ett bettlöst. Det är utifrån det perspektivet jag jämför.
 
Sv: Bettlöst?

Sen att vi kommit in på ridning med på en hand, det var ju bara för att vissa hävdade att även vaqueron rider på bett. Då måste man ju ändå påtala att det är viss skillnad att rida på en hand i ett spadebit, än två händer i ett tränsbett/kandar, för det var ju det dom ville ha det till att hästen "skolades" med bettet på samma sätt som dressyrhästen som rids på träns/kandar. Förstår du då vad jag försökte få fram? Deras argument går ju ut på att "det bara är bettskolning som fungerar till en "högre nivå".

Men då har du varken läst eller förstått! Ja jag anser att bett behövs för den fina kontakten som behövs för att komma till högre nivå i kommunikation och utbildning, och exakt samma sak läste jag på ett par westernhemsidor där man bla skrev om vaquerons historia (med tanke på att du utgav dej för att kunna den historien) Där stod att de ursprungliga vaqueros som var mycket skickliga ansåg att det tog lång tid att utbilda en häst och att bettet las till när den kommit en bra bit i sin utbildning, för en finare kommunikation.

I övrigt inga jämförelser utan bara för att du alltså inte hade hela historiebeskrivningen med som finns att hitta.Det finns säkert olika inriktningar och olika beskrivningar, men det var inte hela sanningen som du beskrev det utan det fanns mera överensstämmelser i tänk än du fick det att framstå som. För mej lät det vettigt, som det beskrevs utbildningsmässigt, men det du skriver här låter bara fanatiskt och styrt av förakt för dressyrridning.

Precis som Kimmis som bara verkar se bettet som rena tortyrredskapet som hon tvingar in i hästens mun, :crazy:
 
Sv: Bettlöst?

Att det går att rida bettlöst är det väl ingen som ifrågasätter?
Eller att hästen kan vara lydig på bettlöst.

Det fio menar är att nästa steg, att spänna bågen och göra sådana övergångar som knappt syns.
Att hoppa 160banor bettlöst går uppenbarligen men övergångar piaff-passage a la OS lyckas man inte med.
 
Sv: Bettlöst?

Jag pratade om detta med veterinär, två olika. Det finns ej TILLRÄCKLIGT med plats i varje hästs mun. Vissa har mer plats och vissa har mindre. Det är bra att byta bett ofta och låta munnen vila så bettet inte ska ligga och trycka på samma ställe hela tiden.
Man får anpassa typ av bett o sen rida så det inte blir tryckskador.

Min har fått sår i munnen en gång när jag lånade ut den till en hoppryttare o hade ett uselt 3 delat bett med en vass skarv. Ej vanligt 3 delat.

Jag byter aldrig bett o rider på kandar på min häst med liten mun. den gapar ej o har en normalspänd engelsk nosgrimma endast.
Måste jag byta bett är ngt fel. Min ridning!!!

när en häst rids på lång tygel eller med eftergifter hela tiden får de inga skador. Det vill jag med bestämdhet hävda. De klarar t o m en hel del enstaka tryck. Så får man skador är det pga av en ständig överbelastning o visst kan avlastning hjälpa... för stunden.

Har man problem med varenda häst som man har/ haft är det inte munnarna eller bettena som är konstiga.
 
Sv: Bettlöst?

Man får anpassa typ av bett o sen rida så det inte blir tryckskador.

Min har fått sår i munnen en gång när jag lånade ut den till en hoppryttare o hade ett uselt 3 delat bett med en vass skarv. Ej vanligt 3 delat.

Jag byter aldrig bett o rider på kandar på min häst med liten mun. den gapar ej o har en normalspänd engelsk nosgrimma endast.
Måste jag byta bett är ngt fel. Min ridning!!!

när en häst rids på lång tygel eller med eftergifter hela tiden får de inga skador. Det vill jag med bestämdhet hävda. De klarar t o m en hel del enstaka tryck. Så får man skador är det pga av en ständig överbelastning o visst kan avlastning hjälpa... för stunden.

Har man problem med varenda häst som man har/ haft är det inte munnarna eller bettena som är konstiga.

Det var vad veterinär sa till mig. :) Tycker även att det du säger är vettigt och säkert rätt i de flesta fall. Men jag väljer att göra som veterinär påpekat är bäst. Sen ska givet vis de bett du byter mellan alla passa din häst och dess mun.
 
Sv: Bettlöst?

Åjo Fiador har hävdat både en och 25 gånger att det går att utbilda en häst hela vägen till GP bettlöst med lika bra kvalité som med bett.. Varför tror du ens att det är en diskussion? För att alla är överens?

Ja, och lade in en youtubefilm på en häst som gick lite högre bettlöst:D, forcerat också-utan avstämning:D, där det visade sig att hästen gick GP med bett o reds med bett 6 dagar i veckan :rofl:. Bland det roligaste jag sett på dressyr!!!!:devil:
 
Sv: Bettlöst?

Det var vad veterinär sa till mig. :) Tycker även att det du säger är vettigt och säkert rätt i de flesta fall. Men jag väljer att göra som veterinär påpekat är bäst. Sen ska givet vis de bett du byter mellan alla passa din häst och dess mun.
Det där med betten kommer återigen från denne humantandläkare som sätter normen:mad:

Som kuriosa tittade jag nu på bettena på OS deltagarna o ingen av medaljörerna hade FÖR korta bett som vi nu anses ska rida med.
Dessa hästar kontrolleras dessutom i munnen efter var ritt.
 
Sv: Bettlöst?

Det där med betten kommer återigen från denne humantandläkare som sätter normen:mad:

Som kuriosa tittade jag nu på bettena på OS deltagarna o ingen av medaljörerna hade FÖR korta bett som vi nu anses ska rida med.
Dessa hästar kontrolleras dessutom i munnen efter var ritt.

Jag trodde det blivit "gammalt" att rida med för korta bett? Tycker många fler hellre har ett lite bredare bett än ett för kort.
 
Sv: Bettlöst?

Men hur kunde din häst få sår i munnen av att du lånade ut bettet? Lr var det så att hoppryttaren red din häst då?

Ett kandar ska inte vara för trångt för hästens mun. Får hästen sår är det ryttarens fel oavsett bettsel.
 
Sv: Bettlöst?

Ja, och lade in en youtubefilm på en häst som gick lite högre bettlöst:D, forcerat också-utan avstämning:D, där det visade sig att hästen gick GP med bett o reds med bett 6 dagar i veckan :rofl:. Bland det roligaste jag sett på dressyr!!!!:devil:

Det var nog jag som la in den filmen - om det var lusitanon. Jag vet mycket väl att den hästen rids med bett och det hade inte med er diskussion att göra utan var ett svar på TS undringar om olika bettlösa alternativ.
 
Sv: Bettlöst?

Men hur kunde din häst få sår i munnen av att du lånade ut bettet? Lr var det så att hoppryttaren red din häst då?

Ett kandar ska inte vara för trångt för hästens mun. Får hästen sår är det ryttarens fel oavsett bettsel.
Nej jag lånade ut häst OCH taskigt bett som hade funkat om man inte dragit som tusan i ena tygeln.

Märkte det inte förrän flera dagar senare på träning då hästen uppträdde "konstigt". Det fanns inte på min världskarta att hästen kunde få sår av en ridtur o andra sidan har jag även fått sporrskav av att jag lånat ut på en enda lektion.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Men jösses.. :mad:. Och vad sa denna ryttare till försvar då? Förstår inte alls vitsen med att rida sönder en häst. Tror inte du lånar ut längre. Jag gillar inte heller att låna ut. Har gjort men då har jag hela tiden varit med. Skaffa medryttare igen går bort. Just pga den anledningen. Jag kan inte sova på natten om nån ska rida min lilla islandshäst ens :crazy:. Vill ha hela hästar.
 
Sv: Bettlöst?

Det var nog jag som la in den filmen - om det var lusitanon. Jag vet mycket väl att den hästen rids med bett och det hade inte med er diskussion att göra utan var ett svar på TS undringar om olika bettlösa alternativ.

Nej, det var inte Lustitanon.. Som sagt.. det var inte ens i denna diskussionen utan i dom andra som du inte har läst..
 
Sv: Bettlöst?

Ja, och lade in en youtubefilm på en häst som gick lite högre bettlöst:D, forcerat också-utan avstämning:D, där det visade sig att hästen gick GP med bett o reds med bett 6 dagar i veckan :rofl:. Bland det roligaste jag sett på dressyr!!!!:devil:

Du får gärna plocka fram den filmen och det inlägget, borde du ju kunna om du minns det så väl........;)
 
Sv: Bettlöst?

Åjo Fiador har hävdat både en och 25 gånger att det går att utbilda en häst hela vägen till GP bettlöst med lika bra kvalité som med bett.. Varför tror du ens att det är en diskussion? För att alla är överens?

Njae, vi (eller i alla fall jag) har i några diskussioner utgått ifrån GP (mest för att bettförespråkarna tar upp detta som jämförelse) med avseende på nivå gällande de fundamentala grunderna som måste finnas för att kunna utrycka de kvaliteteter som uppvisas på GP nivå, tex "ihopkoppling, kontakt och pilbåge". DET sitter inte i verktyget.

Jag är den första att skriva under på att det som det ser ut idag, inte går att utbilda en häst till GP nivå i bettlöst, tävlingsmässigt alltså. Där har ju verktyget betydelse såtillvida att det är just DET specifika verktyget man utgår ifrån i bedömningsgrunderna (TR) och det är också DET verktyget som är det enda tillåtna på tävling.
 
Sv: Bettlöst?

Njae, vi (eller i alla fall jag) har i några diskussioner utgått ifrån GP (mest för att bettförespråkarna tar upp detta som jämförelse) med avseende på nivå gällande de fundamentala grunderna som måste finnas för att kunna utrycka de kvaliteteter som uppvisas på GP nivå, tex "ihopkoppling, kontakt och pilbåge". DET sitter inte i verktyget.

Jag är den första att skriva under på att det som det ser ut idag, inte går att utbilda en häst till GP nivå i bettlöst, tävlingsmässigt alltså. Där har ju verktyget betydelse såtillvida att det är just DET specifika verktyget man utgår ifrån i bedömningsgrunderna (TR) och det är också DET verktyget som är det enda tillåtna på tävling.

Å jag har sagt detta förr.. du utgår då ifrån att alla duktiga ryttare som kan rida på GP nivå tävlar och dom som inte tävlar dom kan inte rida på den nivån då alltså? För dom behöver ju inte verktyget BETT eftersom dom inte tävlar.. varför kan dom inte utbilda hästarna utan bett.. troligen för att det inte går , eller så rider alla som rider bettlöst väldigt dåligt.. så vilket är det??
 
Sv: Bettlöst?

Å jag har sagt detta förr.. du utgår då ifrån att alla duktiga ryttare som kan rida på GP nivå tävlar och dom som inte tävlar dom kan inte rida på den nivån då alltså? För dom behöver ju inte verktyget BETT eftersom dom inte tävlar.. varför kan dom inte utbilda hästarna utan bett.. troligen för att det inte går , eller så rider alla som rider bettlöst väldigt dåligt.. så vilket är det??

(bara för att klargöra så pratar jag om "typ" engelsk dressyr)

Alltså jag tycker det här är konstigt också. Är det så att folk som är på högre nivå helt enkelt inte är intresserade av bettlöst? Kanske tränare som inte gillar att träna bettlöst? Bryr sig bettlöst-ryttare inte om att pressa sig själva till en högre nivå?
Ger domare orättvis bedömning till bettlösa ekipage?
Eller är det så att det inte går att få en bedömning av riktiga domare utan bett? Räknas det inte som hög nivå då?

Jag rider själv alltid bettlöst och jag är en typisk sådan där som inte pressar varken mig eller mina hästar särskilt mycket, trots att de ska vara utbildade upp till medelsvår, på papper, och då på bett. Men det är ju för att detta är min hobby på medelålders dar och för att jag aldrig köpt en unghäst.

Rent teoretiskt och tekniskt har jag så fruktansvärt svårt att förstå varför det INTE skulle gå att utbilda upp till GP nivå med bettlöst. Det finns liksom ingen rimlig teknisk förklaring tycker jag.

För mina hästar kan, med duktig ryttare (ie inte jag) göra de svårare rörelserna. Bettlöst. Kanske inte perfekt men så hålls de ju inte igång heller (det blir inte bättre för att man byter till bett i den här situationen, bör tilläggas). Om det nu går någorlunda, trots brist på passande träning så borde det ju gå att utbilda dit med mer riktig träning också. För hästarna begriper ju tydligen kommandona, som kommer med ett helt annat redskap än det de utbildades med. Så de är ju uppenbarligen inte dumma i huvudet.

Jag har lärt mina hästar betydligt svårare saker (eller vad jag tycker är mycket mer komplicerade saker tekniskt, inte bärmässigt) än att snurra på stället och piaffera, helt utan någonting. Så det kan väl inte vara något magiskt kommunicerande i en metallbit?

Ändå har inte jag heller direkt sett något öppet dokumenterat exemplariskt ekipage som gått från grunden. Jag fattar inte!

Sedan vet jag inte vad jag tycker om det här med att det inte går att göra nätta kommandon heller. Jag tycker inte jag rör mer på mina tygelhjälper än vad motsvarande ekipage på bett gör när jag jämför på film. Jag vill helst inte behöva röra i tyglarna och armarna när jag rider, de ska bara vara där. Kanske pillas med fingrarna, i värsta fall ta ett ledande tygeltag. Och det tycker jag ändå att jag lyckats ganska bra med.
Kanske ger samma pill med bett ett större intryck på hästen, men om det inte behövs ett så pass stort intryck på hästen för att samma slutsats skall ske, så spelar det väl ingen roll?

Är bettlösa ryttare kanske inte lika intresserade av att ta upp en unghäst till de högre nivåerna? Någon måste det ju finnas där ute, eller?

Kan vi samla en spargris till en experimenthäst och placera den hos någon som är duktig nog att försöka?
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 797
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 007
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp