Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Jag tror helt enkelt att de flesta som är intresserade av svårklassdressyr inser bettets funktion. Det är mer än att styra och stanna. Man lösgör också med bettet. Och inte bara nacke, sidor etc utan också käke och tunga.

En skolad häst ska om jag tar i tygeln släppa både tunga och underkäke, slappna av. När tunga och underkäke slappnar av bidrar det till att nacken får lättare att slappna av. Och först när hästen är utan spänning i nacken kan den släppa igenom 100% i resten av kroppen.

I många av de svårare rörelserna behöver man bett till att länga ut överlinjen iom att man får en naturlig ihopdragning av den pga själva rörelsen. Hästen behöver då först ha lkärt sig vara loss och avspänd och inte gå mot bettet. Den får inte ha kvar någon reflex att dra huvudet uppåt om man tar i tygeln. Den ska alltså runda sig mer och tänka nedåt till bettet. Men inte emot det!
DET är svårt på bettlöst. Jag hade iaf inte grejat det.

Jag rider en del bettlöst och ser inga problem med att utbilda en bit på det. Eller att rida en skolad häst på det ibland. Men till optimalt jobb i form av optimal muskelpåverkan kommer man inte i annat än på bett. Just för att man inte kommer åt tungan och käken och de reflexer som följer dem.
Jag rider och har ridit i både sidepull, bosal, grimma, repgrimma, kapson(med och utanh olika typer av järn), hack, halsring, utan ngt etc.. Men bettet är överlägset när man kommit förbi inridning och mer basic skolning.

Så länge som man inte har som mål att formge hästen exakt kan man dock gladeligen hålla på med bettlöst. För det går att stanna och svänga lika bra på det som på annat, bara hästen är skolad för det.

Bett är inte djurplågeri. Det blir hemskt om det inte passar eller vi drar i det. Så som med allt annat är det människan som är felet, inte redskapet.

Jag jobbar som tränare och möter ofta folk som har hästar som "inte gillar bett" eller bara "gillar stångbett". Det är ofta så att hästarna är felutbildade och matte/husse inverkar med kass timeing och för hårt. Alt att bettet inte passar. Jag har hittills inte mött en enda häst som jag varit tvungen att erkänna att den inte gick att rida på bett på för hästen ett trevligt sätt(nöjd och lugn häst med stängd mun utan ihopsnörning).
 
Sv: Bettlöst?

Jag tror helt enkelt att de flesta som är intresserade av svårklassdressyr inser bettets funktion. Det är mer än att styra och stanna. Man lösgör också med bettet. Och inte bara nacke, sidor etc utan också käke och tunga. Fast varför skulle hästen vara spänd i käke och tunga om det inte sitter nåt på hästen som stör just de områdena?

En skolad häst ska om jag tar i tygeln släppa både tunga och underkäke, slappna av. Åter igen, varför skulle den vara spänd där om det inte finns nåt som stör den? När tunga och underkäke slappnar av bidrar det till att nacken får lättare att slappna av. Ja självklart! Är en del spänd så spelar det ju ingen roll vad man gör med de andra delarna, det tror jag att vi alla är överens om! Och först när hästen är utan spänning i nacken kan den släppa igenom 100% i resten av kroppen. Mina hästar har aldrig varit spända i nacken. Tvärtom mkt följsamma, även om de förvisso rids väldigt mkt med sätet.

I många av de svårare rörelserna behöver man bett till att länga ut överlinjen iom att man får en naturlig ihopdragning av den pga själva rörelsen. Hästen behöver då först ha lkärt sig vara loss och avspänd och inte gå mot bettet. Den får inte ha kvar någon reflex att dra huvudet uppåt om man tar i tygeln. Den ska alltså runda sig mer och tänka nedåt till bettet. Men inte emot det!
DET är svårt på bettlöst. Jag hade iaf inte grejat det. Jag har grejjat det, såvida jag inte missuppfattar dig nånstans.

Jag rider en del bettlöst och ser inga problem med att utbilda en bit på det. Eller att rida en skolad häst på det ibland. Men till optimalt jobb i form av optimal muskelpåverkan kommer man inte i annat än på bett. Just för att man inte kommer åt tungan och käken och de reflexer som följer dem. Vad är det för reflexer du pratar om nu??? Jag tänker anta att det inte är inlärda reflexer, och att det med andra ord går att utföra lika bra på en häst som aldrig någonsin har haft bett. En reflex är som när man slår på vårat knä, då sparkar benet oavsett vad vi säger om saken. Är det något annat du pratar om så är det en inlärd reaktion, och därmed borde det vara möjligt att lära hästen det även med andra verktyg.
Jag rider och har ridit i både sidepull, bosal, grimma, repgrimma, kapson(med och utanh olika typer av järn), hack, halsring, utan ngt etc.. Men bettet är överlägset när man kommit förbi inridning och mer basic skolning.

Så länge som man inte har som mål att formge hästen exakt kan man dock gladeligen hålla på med bettlöst. För det går att stanna och svänga lika bra på det som på annat, bara hästen är skolad för det.

Bett är inte djurplågeri. Det blir hemskt om det inte passar eller vi drar i det. Så som med allt annat är det människan som är felet, inte redskapet.

Jag jobbar som tränare och möter ofta folk som har hästar som "inte gillar bett" eller bara "gillar stångbett". Det är ofta så att hästarna är felutbildade och matte/husse inverkar med kass timeing och för hårt. Alt att bettet inte passar. Jag har hittills inte mött en enda häst som jag varit tvungen att erkänna att den inte gick att rida på bett på för hästen ett trevligt sätt(nöjd och lugn häst med stängd mun utan ihopsnörning).

Ang timeing så håller jag med dig. Och jag tycker personligen att det är grymt svårt att få till bra halvhalter. I galoppen är det ju hyffsat enkelt, men traven är svårare. Jag hoppas på att hitta en bra tränare som kan hjälpa mig lite med det.

Men jag tycker inte detta är lättare med bett.
 
Sv: Bettlöst?

Ang timeing så håller jag med dig. Och jag tycker personligen att det är grymt svårt att få till bra halvhalter. I galoppen är det ju hyffsat enkelt, men traven är svårare. Jag hoppas på att hitta en bra tränare som kan hjälpa mig lite med det.

Men jag tycker inte detta är lättare med bett.

Ja du, om du har svårt att få till halvhalter i trav så tror jag inte på att du plättlätt fått till det du påstår ovanför.......:crazy:

Dina inklippta svar fick jag dock inte med tyvärr. Men dina svar ang käken tungan nacken mm visar att du precis som tidigare framgått, inte förstår det som tuaphua försöker förklara och som även förklarats i tidigare bettlöshetstrådar.

Spänningar finns där hela tiden och det kommer av balansskäl, både orsakat av hästens egen oliksidighet och ryttaren, okoncentration, stress, osv. Även en människa har mer eller mindre spänningar i käke och nacke utan att ha bett i munnen;)
Att få hästen att kunna vara lösgjord kräver först och främst balans vilket är liiiite svårare än det låter, den ska bära någotsånär jämnt med sina fyra ben. Få eller inga hästar är helt liksidiga i sej själva och i hagen. Ingen häst är lösgjord av sej själv.
Att våga släppa och slappna av i tungan, käken och nacken kan du påverka via bettet, om du samtidigt hjälper den att balansera sej själv. Vilket alla svårklassryttare lärde sej långt innan de nådde svår klass... Hästen kan alltså få hjälp av (bla) bettet till lösgjordhet men nosen kan aldrig fungera på det sättet det här helt enkelt inte fysiskt möjligt. Därför kommer man bara till en viss gräns med bettlöst.

Att GP-ryttare ibland rider sina hästar utan bett för att showa lite är ju bara helt enkelt för att visa hur välutbildad hästen är. Men de vet mycket väl att om de skulle rida enbart utan bett så skulle kvalitén vara borta på rätt kort tid, för man har tagit bort en del av samspelet med hästen som den behöver för att klara den kvalitén och nivån.

Men jag tror ÅTERIGEN att du måste läsa på innan det är någon idé att diskutera vidare det är så från grunden du måste förstå. Och jag tror inte ens du vill förstå?
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Har du en häst som har svårt för just traven?

Om vi tar käkarna så kan ju vissa människor vara spända i sina käkar FAST de inte har ngt i munnen. Det går igen i hela kroppen. Munnen är ingen separat enhet :p.
 
Sv: Bettlöst?

Ang avslappnad nacke, så om du behöver "lösgöra" den så har det ju uppstått en spänning där, hästar är inte spända i nacken utan orsak och det är ju troligtvis med just bettet du har orsakat denna spänning, ja då är det ju ytterst lämpligt att få den att "lossna" igen med hjälp av ett bettet också. I synnerhet om det är med bettet du vill att den ska vara avslappnad i nacken.

Jag rider ju med hackamore (bosal/repgrimma) och enligt det systemet så utgår man alltid ifrån att hästen är fri från spänning i nacken från början, sedan jobbar man på att bibehålla den "lösgjordeheten" genom hela utbildningsprocessen. Den spänning som ändå kan uppstå, har man alltså tillfogat själv, rider man med bosalen då så är det också med bosalen man behöver få "loss" spänningen igen eftersom det är med det verktyget man vill fortsätta utbildningsprocessen.

Det jag vill säga kort och gott är, att den spänning som du menar bara kan "lossas" fullt ut med ett bett, ju är en spänning orsakad av just ett bett, så det är ju inte så konstigt, men det betyder inte att en bettlöst skolad häst inte kan vara lika avslappnad i nacken, det hänger i så fall helt och hållet på hur bra den bettlösa ryttaren är på att bibehålla en avslappnad nacke oavsett vad man ber hästen om. Det handlar helt enkelt om ryttarens skicklighet med det verktyg hon använder, att en dressyrryttare är skickligare på att lösgöra en häst med ett bett är det ju inte särskilt förvånansvärt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Har du en häst som har svårt för just traven?

Om vi tar käkarna så kan ju vissa människor vara spända i sina käkar FAST de inte har ngt i munnen. Det går igen i hela kroppen. Munnen är ingen separat enhet :p.

Nej just det, då är det kanske ett balansproblem, hästens eller ryttarens, då är det ju kanske det man måste jobba på, till det behövs inte ett bett.;)
 
Sv: Bettlöst?

Vad jag vill med halvhalter på en mindre välutbildad häst är inte att bromsa upp bakbenen som att stanna till lite, utan att stoppa upp i fram lite varav bakbenen stoppas in lite mer o böjer sig. Rider man för sakta eller i en tokig form blir signalen fel i munnen.

det går inte om hästen tar en kram som ett stopp. På en mer välriden häst betyder det "var kvar" eller nu ska vi...
Om hästen bara tar kramen i munnen blir det fel. Det ska vara en signal. Den ska inte bli störd. det finliret kan du inte få via nosen o du har heller inte ramen.
 
Sv: Bettlöst?

Men förfan ge dig , du har inte fixat något på bettlöst som Tuaphua pratar om .. fan skrämmande att ha så dålig insikt om sin egen ridning.. jag hade fan skämts ihjäl om jag var du eftersom det ligger filmer ute på youtube på dig när du rider...
 
Sv: Bettlöst?

Ang avslappnad nacke, så om du behöver "lösgöra" den så har det ju uppstått en spänning där, hästar är inte spända i nacken utan orsak och det är ju troligtvis med just bettet du har orsakat denna spänning, ja då är det ju ytterst lämpligt att få den att "lossna" igen med hjälp av ett bettet också. I synnerhet om det är med bettet du vill att den ska vara avslappnad i nacken.

Jag rider ju med hackamore (bosal/repgrimma) och enligt det systemet så utgår man alltid ifrån att hästen är fri från spänning i nacken från början, sedan jobbar man på att bibehålla den "lösgjordeheten" genom hela utbildningsprocessen. Den spänning som ändå kan uppstå, har man alltså tillfogat själv, rider man med bosalen då så är det också med bosalen man behöver få "loss" spänningen igen eftersom det är med det verktyget man vill fortsätta utbildningsprocessen.

Det jag vill säga kort och gott är, att den spänning som du menar bara kan "lossas" fullt ut med ett bett, ju är en spänning orsakad av just ett bett, så det är ju inte så konstigt, men det betyder inte att en bettlöst skolad häst inte kan vara lika avslappnad i nacken, det hänger i så fall helt och hållet på hur bra den bettlösa ryttaren är på att bibehålla en avslappnad nacke oavsett vad man ber hästen om. Det handlar helt enkelt om ryttarens skicklighet med det verktyg hon använder, att en dressyrryttare är skickligare på att lösgöra en häst med ett bett är det ju inte särskilt förvånansvärt.

Jag lovar dig att 98% av oss här i tråden hade tyckt att din häst var stel som en pinne..

Jag längtar tillbaka till den tiden när man inte visste ett jota.. det var mkt enklare att rida då :p
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Bra svar tuaphua men som du snart kommer inse så kan man inte förklara kemi på högskolenivå för en tredjeklassare...
 
Sv: Bettlöst?

Rätt ska vara rätt, det var inte du men du var snar på att hålla med filmutläggaren, jodå, jag minns o vet vart filmen ligger gör du?

Nej, som sagt du får gärna länka till det/dom inlägg där jag uttalat mig så att du känner att du kan sitta här och håna mig...fram med bevis skulle jag vilja säga..:devil:
 
Sv: Bettlöst?

Å jag har sagt detta förr.. du utgår då ifrån att alla duktiga ryttare som kan rida på GP nivå tävlar och dom som inte tävlar dom kan inte rida på den nivån då alltså? För dom behöver ju inte verktyget BETT eftersom dom inte tävlar.. varför kan dom inte utbilda hästarna utan bett.. troligen för att det inte går , eller så rider alla som rider bettlöst väldigt dåligt.. så vilket är det??

Rider bra...dåligt:confused: Orkar dividera, suck. Gå tillbaks och läs så ser du min inställning i frågan...
 
Sv: Bettlöst?

Rider bra...dåligt:confused: Orkar dividera, suck. Gå tillbaks och läs så ser du min inställning i frågan...

Nä du! Svar nu.. du säger att eftersom man har bett på tävling så förstår du att ingen rider bettlöst eftersom man måste ha bett. Det finns massor av människor som rider dressyr som inte tävlar.. Alla tex som bara rider på bettlöst? Varför når inte dom upp till GP nivå? Tro fan du inte orkar dividera om det...
 
Sv: Bettlöst?

Men förfan ge dig , du har inte fixat något på bettlöst som Tuaphua pratar om .. fan skrämmande att ha så dålig insikt om sin egen ridning.. jag hade fan skämts ihjäl om jag var du eftersom det ligger filmer ute på youtube på dig när du rider...

Fy vad lågt, vad är det för argumentationsteknik du använder, lägg ner det där, du drar ner den här diskussionen på sandlådenivå på det här viset. Vad tjänar du på det? Vad tjänar dressyren och bettryttarna på det? Det stärker bara alla fördomar som finns om just dressyrryttarens övertro om sin egen förträfflighet och hur man "bevisar" det genom att trycka ner andra.
 
Sv: Bettlöst?

Nä du! Svar nu.. du säger att eftersom man har bett på tävling så förstår du att ingen rider bettlöst eftersom man måste ha bett. Det finns massor av människor som rider dressyr som inte tävlar.. Alla tex som bara rider på bettlöst? Varför når inte dom upp till GP nivå? Tro fan du inte orkar dividera om det...

Som jag sa, gå tillbaks och läs...för orkar du hålla på å tjafsa så här då orkar du gå tillbaks och läsa också...din argumentationsteknik "stinker"....så jag har ingen lust att fördjupa mig i den diskussionen med dig....men som sagt jag har skrivit ganska mycket om just detta så det är väldigt enkelt att bara gå tillbaks och läsa..
 
Sv: Bettlöst?

Nej, som sagt du får gärna länka till det/dom inlägg där jag uttalat mig så att du känner att du kan sitta här och håna mig...fram med bevis skulle jag vilja säga..:devil:

Såhär ex :
Tycker att det var bra att du hittade den här filmen för den bevisar ju att det går att rida med bettlöst, på GP nivå, lika bra som med bett, en del hävdar ju (minns inte om det var i just den tråden iof) att inte ens "det" går då kommunikationen blir alldeles för "grov" med bettlöst...
:angel:
 
Sv: Bettlöst?

Som jag sa, gå tillbaks och läs...för orkar du hålla på å tjafsa så här då orkar du gå tillbaks och läsa också...din argumentationsteknik "stinker"....så jag har ingen lust att fördjupa mig i den diskussionen med dig....men som sagt jag har skrivit ganska mycket om just detta så det är väldigt enkelt att bara gå tillbaks och läsa..

Jag har läst..

Igen.. du påstår att det inte finns intresse att utbilda hästar till GP nivå för att man måste ha bett på tävling. Men alla tusentals människor som rider dressyr som inte tävlar då? Dom behöver inte ett bett så varför är dom inte på GP nivå. Eller är det bara personer som tävlar som innehar kunskapen att ta en häst till GP nivå? Eller det kanske inte går på bettlöst?

Nä tro fan du inte orkar fördjupa dig i det för vad sjutton ska du svara på det :grin:

Det är ju samma med dig over and over again.. inte ens personer i dina egna led håller ju med dig.. och dom har ju tillrättavisat dig mer än en gång i trådar.
 
Sv: Bettlöst?

Det jag vill säga kort och gott är, att den spänning som du menar bara kan "lossas" fullt ut med ett bett, ju är en spänning orsakad av just ett bett, så det är ju inte så konstigt, men det betyder inte att en bettlöst skolad häst inte kan vara lika avslappnad i nacken, det hänger i så fall helt och hållet på hur bra den bettlösa ryttaren är på att bibehålla en avslappnad nacke oavsett vad man ber hästen om. Det handlar helt enkelt om ryttarens skicklighet med det verktyg hon använder, att en dressyrryttare är skickligare på att lösgöra en häst med ett bett är det ju inte särskilt förvånansvärt.


Nej, det handlar om att arbete upp i klasserna alltid mer eller mindre orsakar spänningar i hästenskropp- det är ju muskler som ska aktiveras och oliksidighet som ska bättras, detta behöver under utbildning lösgöras o munnen hör dit- har man bara som du o kimmis ridit på nivå typ som hästen går i hagen så tillkommer inte heller rid o arbetsmässiga spänningar som behöver lossas- så även om fio uttryckte sig lite plumpt så har hon där helt rätt.
 
Sv: Bettlöst?

Det stärker bara alla fördomar som finns om just dressyrryttarens övertro om sin egen förträfflighet och hur man "bevisar" det genom att trycka ner andra.

Jag tycker det verkar tvärtom att dressyrryttare menar det är väl så svårt, saknar övertro- är det någon som saknar det är det du o kimmis.
 
Sv: Bettlöst?

Fy vad lågt, vad är det för argumentationsteknik du använder, lägg ner det där, du drar ner den här diskussionen på sandlådenivå på det här viset. Vad tjänar du på det? Vad tjänar dressyren och bettryttarna på det? Det stärker bara alla fördomar som finns om just dressyrryttarens övertro om sin egen förträfflighet och hur man "bevisar" det genom att trycka ner andra.

Det är ju sant.. det blir ju helt töntigt och extremt pinsamt att hävda gång på gång år efter år att man kan rida en massa rörelser lika korrekt på bettlöst när man är på "gå i hagen nivå" Taskigt om bettlöseryttarna oxå för den delen som ska representeras av en massa oseriöst trams från er sida.. vilket även blivit påpekat för dig x-antal ggr från dina egna led.

Jag är en ingen dressyrryttare överhuvudtaget så det har inte med saken att göra..

Övertro på sin egen förträfflighet står både du och Kimmis så himla bra för själv. Vi andra här i tråden har nog med respekt för hur svårt det är.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 797
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 007
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp