Sv: Bettlöst?
Good for you att du behåller lugnet!
Jag är ju inte enig med dig i den här frågan. Och vi har haft skilda åsikter ofta förr. Men jag tycker du uppför dig väl nu som behåller hyfsad ton trots att du i denna tråd mötts av rena hånskratt. Cudos!.
Tack för det
Åter till ämnet:
Jag håller med om att det är människan som är beroende av verktyget. Jyst för att det öht är vi som vill rida. Inget i det vi gör har hästen behov av. Den hade varit lika lycklig fri på slätten.
Jag tänker inte så, att det skulle ha och göra med vad vi "utsätter" hästen för, utan att det handlar om vilka brister/förmågor/kunskaper/erfarenheter vi har, bara så enkelt utan att lägga in en massa värderingar (bättre, sämre) eller att hästen blir mer eller mindre "lycklig" beroende på verktyget.
Men ska vi försöka utbilda den till svårklassrörelser så gör vi det lämpligast på ett sätt som inte är nedbrytbart. Och för att uppnå den ultimata spännisgsfria ridningen, som de flesta bara kan drömma om, behövs bett.
Spänningsfri ridning, vem/vad är det som skapat spänningen "in the first place"? Det är väl det man bör fokusera på, inte huruvida det är möjligt att åtgärda med ett specifikt verktyg eller ej. Sen att det är en svår balansgång att kräva svåra och avvancerade precisa rörelser av en häst, utan att skapa spänning, det håller jag med om, men varför tror du att endast bett kan åstadkomma det, personligen är jag övertygad om att det handlar om ryttaren som troligtvis är mer skicklig med ett bett.
Säger även jag och mina tränare från tre olika håll inom ridning. Samtliga har stort intresse av vad som funkar och är inte så intresserade av om det är ngt man får tävla på eller ej.
Grundjobb och inridning gör en av dem helst bettlöst iom att han avskyr metall mot en häst och specielllt munnen.
OK, vilken bettlös "lära" anammar ni?
Dock är det inte alla människors mål att nå den där genomsläppligheten. Man värderar inte det. Då funkar bettlöst precis lika bra, om inte bättre i vissa fall.
Så kan de nog vara men det har väl inte med val av verktyg att göra? Antar att även bett fungerar bra i dessa fall.
Har du eller Kimmis ridit dressyrhäst på svårklass-nivå?
Kan inte svara för kimmis, men nej.
En motfråga, har du (eller dina tränare) ridit en välutbildad cowhorse, utbildad i ett hackamore (bosal) nån gång?
För att ha full förståelse för bettets funktion måste man ha jobbat väldigt mycket med det. Och utbildat ett gäng hästar med olika problematik, testat en maaaassa olika bett. Och ridit sig genom dels problemsituationer och dressyrjobb med formgivning from piaff tom ökad trav, likväl som spannet inom övriga gångarter. Från inridning tom svårklasshäst. Likväl som man för att förstå sig på det bettlösa bör ha testat det fullt ut på samma vis, olika bettlösa och olika spridning i situation och häst etc..
Har du gjort det?
Inte i dressyrmässiga rörelser nej.
Vilka rörelser man drillar hästen till är av underodnad betydelse i den här diskussionen hävdar jag, det handlar ju om (eller borde handla om) kommunikationen, det är ju det verktyget är till för. VAD kan vi lära hästen med hjälp av det verktyg vi använder. Att det är svårt att lära in "svårklassövningar" det betvivlar jag inte ett dugg, tom med ett bett, men är det omöjligt med ett bettlöst, det är det som är frågan.
En motfråga till, hur många hästar har du utbildat, från grunden, i ett bettlöst?
Att man har olika betslingar inom olika inriktningar och kulturer har ofta mer förklaringar än att det bara blev så. Ofta beror det på vad man vill göra med sin ridning. Eller tom vad man måste göra, om det är så att hästen är ett bruksdjur. Det kulturella spelar också in, red män eller kvinnor? Vilken ras har man traditionellt? Hur rör den sig, hur känslig är den etc etc?
Så att vissa har bett är inte bara för att de är djurplågare. Utan för att det helt enkelt visat sig funka överdrivet bäst inom det området.
Personligen tror jag inte att det är så enkelt, vi är mycket mer styrda av traditioner än vi är medvetna om. Jag tror tex inte vaquerosarna "valde" bosalen framför bett, det var det verktyg dom hade kunskap om som dom använde, så fungerar människan i det mesta. Tillgång på utrustning spelar också stor roll, både förr och nu.
Jag tror defenitivt inte att bettridning är djurplågeri, har jag aldrig trott, var kommer det in bilden i den här diskussionen? Eller var det inte riktat till mig?