Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Då är hon helt fel utbildad , gör om gör rätt.

Men seriöst?!?!??! Läste du vad jag skev eller är du bara helt jävla dum i huvudet?!!?!?!?!?

NÄR JAG FICK TILLBAKS HENNE FRÅN TRÄNAREN, MISSADE DU DEN LILLA MENINGEN?!?!!?!?!?

För övrigt skrev jag inte att jag inte kunde rakrikta min valack, bara att det var svårt. Jag fick sitta och tänka varenda liten millisekund på vad jag gjorde, och jag rider inte på det sättet till vardags. För mig är ridning en paus, ett sätt att slappna av, därför passade det inte riktigt mig.

(Sorry alla andra, är äckligt jävla trött på folk som inte klarar av att läsa hela inläggen, och sedan hittar på något eget!!)
 
Sv: Bettlöst?

Ingen har sagt det inte går att prestera något- det du påstod är att det går att prestera lika bra och det är ju helt galet, vilket ekipaget på din film är ett lysande ex på.:devil:

Men snälla du, att en bettryttare som rider dressyr och som ridit och utbildat hästen (ar) med bett hela livet genomför det bättre med ett bett är väl inte så konstigt, det har ju ingenting med hästens eller verktygets begränsning att göra....

....jag förstår verkligen inte din (eran) logik..
 
Sv: Bettlöst?

Ja det kan vi! Och med vi menar jag både människa och hästen. Lösgjordhet är en färskvara. Sen finns det såklart olika "grader" av lösgjordhet. Men jag tkr inte det har nått att göra med bett lr bettlöst. Däremot när vi börjar kräva mer så underlättar det med bett helt klart. Sen säger jag att det inte går att rida svårklasshästar utan bett. Men jag kan iaf inte det när det kommer till vissa moment. Och nej har ingen svårklasshäst själv å nu var det länge sen jag red en (en tränare till mig) och det är NYTTIGT!

Kl. Tkr vissa visar onödigt agg i denna tråden. Tagga ner er va :crazy:!
 
Sv: Bettlöst?

Jag slutade rida helt på bett på henne eftersom hon bara vek in näsan heeeela vägen till bogen efter hon hade varit hos den där tränaren. Och sen har jag aldrig provat det igen.
Du som frågar om allt...red du för tränaren o fick råd om hur du skulle gå till väga- vad det berodde på?

att byta till bettlöst löser inget. lätta på handen- gör.

Om man nu skickar iväg hästen måste man ju ha med sig den tränarens manual för att ha ngn nytta av det.
 
Sv: Bettlöst?

fio tex?



Det var det dummaste jag hört på länge, varför skulle vi det? Vi försöker bara "närma" oss dom som hela tiden refererar till just den tävlingsmässiga formen....



Vad menar du nu, du har verkligen svårt för det här va? Att någon som inte är "insatt" har mage att komma å sticka upp, du lägger ner så enormt mycket kraft på att idiotförklara oss så du inser inte ens själv hur nära gränsen du själv befinner dig.

En häst är en häst är en häst, eller? Du (och flera med dig) lägger ner så mycket energi på att förklara hur en häst inte är en häst, utan den är "något (?)" som är beroende av ett bett för att prestera till fullo.

Jag klankar inte ner på bettryttarna (trots otaliga och mycket fula påhopp av dom samma), jag klankar inte ner på bettet som ett bra och effektivt verktyg att skola en häst med, trots otaliga påhopp om det bettlösas begränsningar av bettryttare som inte ens har någon särskild stor erfarenhet av bettlös kommunikation och skolning av häst, vem är det som har problem egentligen, tror du?

Jag står fast vid att det är ryttaren som är beroende av verktyget, inte hästen, och om ryttaren har förmåga så kan även hästen prestera även i ett bettlöst. Det är det enda, men om detta gör dig så illa till mods så att du är beredd att sänka dig till denna nivå, om och om och om igen, jag då är det verkligen synd om dig.

Väldigt aggressiv ton där va? Jag tycker inte alls du behåller lugnet som du påstår nånstans här. ;)

Ja du står fast vid att det handlar om ryttaren men det är där du har totalt fel och inte förstår diskussionen och det kan absolut göra mej illa till mods ja, att det ska vara så svårt att inse sina egna begränsade kunskaper när det gäller ridning - efter alla likadana diskussioner.
Du måste inte själv ha alla erfarenheterna, men du kan ju faktiskt göra så mycket att du sätter dej in i det som diskuteras här, hästens fysiologi och hur den rids till samling och högre grad av samling där kommunikationen är ännu mer förfinad. Så svårt kan det inte vara att ta till sej och läsa in sej lite mer. (och jag skriver inte tävlngsform utan högre grad av samling...)

Du går bara på om att det borde gå och det måste gå och det beror bara på det eller det. Du svarar goddag yxskaft på det som tuaphua (ja ingen annan orkar längre tror jag) försöker förklara och står envist kvar, helt utan att kunna backa upp det mer än att en häst är en häst. Ja just det. En häst är en häst. Sätt dej in i vad det rent fysiologiskt innebär när hästen ska ridas till lite mera än styra och stanna.

Men att för styra, stanna, vända, hoppa tex och mycket mer funkar ju bettlöst utmärkt och används av många ryttare, ingen har sagt emot det.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jag misstänkte att du aldrig gjort det, ridit svårklasshästar/rörelser. För då hade du inte tänkt så som du gör. Därför frågade jag den frågan. Inte för att trycka ner dig.

För just vilka rörelser man utför har stor, stor betydelse i vad för utrustning man vill ha. Förutsatt att man nu vill ha kvalitet. Och det vill vi ju alla!

Jo då, jag har suttit på cuttinghäst utbildad så. Jag har dock inte ridit på kor - än. ;) Det ska jag få testa. Och jag ser fram emot det grymt mycket!
Jag är ju inte westernryttare. Men jag har en hel del bekanta som är. De följer lite olika skolor som jag inte riktigt har koll på namnen. Och förmodligen mixar av dessa med.
Min ena tränare har under många år sysslat med western. Och tränar än idag en del såna ekipage.

Jag har inte utbildat någon häst hela vägen i bettlöst. Iom att jag överger det bettlösa när jag tycker det blir en begränsning. Jag tycker inte det går att just utbilda hela vägen i det. Inte om man har de ideal som jag har. Inom andra inriktningar och med andra ideal anser jag det funka fint.

Den samling jag är ute efter är helt annorlunda än det "ni/du/vetintevadjagskakalladet" vill ha i en cuttinghorse. Jag har fört den här diskussionen mycket med min tränare iom att vi är nära vänner och ofta reser ihop och har mkt dötid. Vi har också ihop studerat cuttingfilmer vs tävlingsdressyrfilmer vs AR vs SRS etc. Och vi rider ju en del ihop. Så han ser ju min lilla hybrid-stil ridas också.
Han har iaf fått mig att inte bara mentalt gå i taket när man säger samling om det en cutting horse gör. För i min dressyrhjärna är det inte samling per say. Men jag har idag accepterat att ni/han/whoever tycker det. Om än som han säger en ANNAN typ av samling. För mig finns det bara korrekt och icke-korrekt samling enligt det jag ser vara biomekaniskt korrekt för det jag sysslar med. Men jag accepterar att andra tycker annorlunda.

Men även denna man, som är insatt i biomekanik och rider in mycket hästar(helst bettlöst), anser att till det finlir jag vill syssla med krävs bett.

Hur lösgör du tungan och käken på en häst?
Hur ser du till att man inte får för mycket uppåt/bakåt-tänk i piaffen?
På bettlöst menar jag då.

Har man minst piaff som mål i samlingsskalan, kanske tom levad och ännu vidare skolorna ovan mark(som min andra tränare sysslar med) så inser man vikten av lösgjordhet och vikten av formgivning för att underlätta det arbetet för hästen. Och det kräver att man ridit en del piaff för att förstå hur hästen rör sig i det. Och då menar jag verkligen piaff, inte bara en taktande häst eller ngt steg hit och dit i tramp. Utan att man verkligen kommit till att kunna jobba med kvaliteten i piaffen. Helst ska man här också ha jobbat med piaffen avsuttet i träns. Det ger enormt mycket för ens förståelse för hästens rörelser.
Få i sverige lär ju in hur man genom bettet verkligen kan få hästen att länga överlinjen och suga upp underlinjen. Tar man bettet till den nivån så förstår man ytterligare varför man måste ha just bett och inte bettlöst.

För hästen ska pivotera kring en punkt, munnen för att halsen ska ridas ut uptimalt och underhalsen sugas in och opp. Pannan måste tänka fraaaam och käken måste vara öppen för att föras bakåt. Med bettlöst får man inte till den pivoteringen och kan således inte precitionsrida underhalsen upp samtidigt som man rider ut halsen ur manken. Man kan rida fram det man kan ur resterande kropp och på så sätt påverka så att hästen gör ganska många procent av det där. Men det lilla, lilla extra får man endast med bett.

Att man valt beroende på vad man har att ta till är jag helt med på. Men för mig är det en del i det kulturella. :)
Dock formas man också av målet med ridningen, vad funkar.. Hade vi inte upptäckt att det funkar att styra hästar med saker kring huvudet hade vi ju skitit i det eller haft annat. Nu går det ju att styra utan med. Men simplast är ju runt huvud..
 
Sv: Bettlöst?

Skriver lite snabbt på telefon.

Hästen i fråga hade diande föl vid sidan. instruktionen till tränaren var att hålla igång henne lite lätt medans jag var i Thailand.

När jag kom hem fick jag reda på att hästen hade matvägrat helt och hållet. Hon hade trots detta ridit hästen dygnsur varje gång, och hästen hade bockat mer eller mindre konstant när hon red.

När jag hämtade henne så såg hon ut att ha gått ner ca 50-75 kilo och hon var helt apatisk. Till detta hade hon ont i ryggen.

Det andra stoet var där på inkörning, tränaren vägrar svara på hur långt hon kom med henne.

Jag pratade med personen varje dag på FB. då nämdes inget av detta.



så nej, jag har inte frågat denna person vad hennes plan var, och jag tror att du förstår varför.
 
Sv: Bettlöst?

Måste bara fråga vart du vill komma med den här diskusionen?
Ja jag förstår att du hävdar att en häst kan utbildas till GP-nivå enbart på bettlöst. Och? Låt säga att det var möjligt, vad skulle hända då? Skulle det få fler ryttare att rida enbart bettlöst, är det det som är "ditt mål"?
 
Sv: Bettlöst?

:bow:
Bra talat. Samtidigt så har tråden än en gång hamnat i ett läge där tävlingsdressyren är en mall för vad som är helt rätt och riktigt. De som inte tävlar har inte uppvisningsperspektivet i sin träning/ridning. Då kan det aldrig bli riktigt samma sak. Det är klart att det finns ryttare som utbildar sina hästar till en väldigthög nivå även utan bett. De är skickliga även om de inte syns på tävling. Bara för att alla inte vill tävla betyder ju inte det att de icke-tävlande är sämre ryttare.

Det är ju det jag säger.. har du ens läst tråden? Det är ju fiador som hävdar att ryttarna inte utbildar hästarna högt för dom inte får använda bett på tävling.
 
Sv: Bettlöst?

Med all respekt för din kunskap och erfarenhet av dressyrträning, men en cuttinghäst är inte nödvändigtvis utbildad med ett hackamore (bosal):).

Sen angående detta med lösgörande av tunga och käke, det är inte så då att eftersom man använder bett, som ju verkar på dessa ställen, att man därför behöver lösgöra just dem? Jag menar utan ett bett därinne, varför behöver du lösgöra just käken och tungan då? Jag tror faktiskt ärligt att hästen kan utföra dom här rörelserna korrekt och fullt avslappnat utan lösgörande av tunga/käke, så länge man inte är där inne och fixar vill säga. Det är det jag menar med, "vad är det som orsakar behovet av lösgörande - in the first place -". Det är i alla fall såna saker jag själv funderar över när jag behöver "lösgöra".

Nu menar jag inte att bettet orsakar mer "störningar" än ett bettlöst, bara störningar på olika sätt och ställen som då också rättas till på olika sätt och ställen.

Jag har full förståelse och respekt för att en dressyrryttare som är insatt i bettets lära inte har tid eller lust att sätta sig in i en bettlös lära (för det tar också många, många år) för att komma fram till ett resultat som man kan komma fram till med ett verktyg som man redan behärskar, varför då liksom. Men det betyder inte att det inte går alls, förstår du hur jag tänker då?
 
Sv: Bettlöst?

Fast alltså, det är väl självklart att både hästar och människor kan ha spänningar av olika slag i kroppen "naturligt". Hur många människor vet du som inte har någon spänning alls liksom - trots att vi inte utsätts för exempelvis bett. Hästar är inte heller perfekta och lösgjorda eller totalt avspända i kroppen från början.
 
Sv: Bettlöst?

Fast alltså, det är väl självklart att både hästar och människor kan ha spänningar av olika slag i kroppen "naturligt". Hur många människor vet du som inte har någon spänning alls liksom - trots att vi inte utsätts för exempelvis bett. Hästar är inte heller perfekta och lösgjorda eller totalt avspända i kroppen från början.

Jo, men om hästen är spänd så är den det av en anledning, själv försöker jag i alla fall att utröna vilken den anledningen är och utgå ifrån den. Att den anledningen sitter i tungan/käken, på en häst som inte har nåt därinne annat än tungan, det har jag väldigt svårt att tro.

Så om hästen är spänd tex pga av ryttarens inverkan/påverkan, då avhjälper man det lika bra genom att få den att känna sig väl till mods med just detta. Inte skulle jag börja mixtra med bettet i tron att det "lösgör" denna spänning rent generellt. Men som sagt om själva bettet är orsaken till spänningen, behöver ju inte vara nåt hårdhänt eller eg. obehagligt, bara att hästen inte riktigt accepterar detta i sin allra känsligaste kroppsdel samtidigt som den förväntas presterar något svårt, ja då är det förstås själva bettet jag måste få hästen att känna sig väl till mods med i samband med denna prestation. Så ser i alla fall jag det.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Skriver lite snabbt på telefon.

Hästen i fråga hade diande föl vid sidan. instruktionen till tränaren var att hålla igång henne lite lätt medans jag var i Thailand.

När jag kom hem fick jag reda på att hästen hade matvägrat helt och hållet. Hon hade trots detta ridit hästen dygnsur varje gång, och hästen hade bockat mer eller mindre konstant när hon red.

När jag hämtade henne så såg hon ut att ha gått ner ca 50-75 kilo och hon var helt apatisk. Till detta hade hon ont i ryggen.

Det andra stoet var där på inkörning, tränaren vägrar svara på hur långt hon kom med henne.

Jag pratade med personen varje dag på FB. då nämdes inget av detta.



så nej, jag har inte frågat denna person vad hennes plan var, och jag tror att du förstår varför.


Nu när jag sitter vid en dator så fortsätter jag lite smått...

Hästen jag fick tillbaks var en helt annan än den jag lämnade bort. Ang att vara lättare på handen så vet jag inte om det går att vara så mkt lättare? Tränaren var westerntränare, och när jag på lång tygel höjde handen så kastade hästen in näsan mot bogen. Visst, jag hade ju kunnat kapa tyglarna kanske... Jag hade då ett 3-delat bridongbett med fasta ringar. Så det var inga skarpa grejjer eller så heller.

I hagen kunde det ta uppemot 1 timma att fånga hästen. Hon ville inte bli riden, hon HATADE att ha ryttare på ryggen.
Hon var hemsk att köra i släp! Ena gången sparkade hon sönder sig rejält, fick sys av veterinär och hade div sår överallt.


Nu hatar hon det inte längre. Men så fort hon känner sig orättvist behandlad så får man reda på det! Hade en sadel som inte passade riktigt 100%... Hon kastar sig handlöst rakt upp i luften, skitsur. Visst är det bra att hon säger till, men jag skulle önska mig lite mindre reaktioner som inte riskerade mitt liv :angel:

Innan denna tränaren hade henne så var hon supertrevlig, kom alltid i hagen, tyckte allt var roligt osv. Hon är fortfarande väldigt trevlig, men hon kräver sin människa betydligt mer nu! Innan kunde jag nog ha satt upp vem som helst på henne.

Hon går än idag, 3 år senare ifrån mig i hagen varje dag. Men oftast så går hon bara 10 meter, för att sedan låta sig infångas. Kommer fram gör hon aldrig.
Hon går bra att köras i släp, men jag får inte hålla högre hastighet i rondeller än att någon kan GÅ om oss. Och om gud nåde någon tutar på oss i det läget så kanske både hästen och jag dödar människan :angel: ;)
 
Sv: Bettlöst?

Men seriöst?!?!??! Läste du vad jag skev eller är du bara helt jävla dum i huvudet?!!?!?!?!?

NÄR JAG FICK TILLBAKS HENNE FRÅN TRÄNAREN, MISSADE DU DEN LILLA MENINGEN?!?!!?!?!?

(Sorry alla andra, är äckligt jävla trött på folk som inte klarar av att läsa hela inläggen, och sedan hittar på något eget!!)

Jag har visst läst hela inlägget- din häst är fel utbildad-gör om gör rätt- om det är din tränare som gjort fel när du varit borta så får du väl rätta till det- och vis så allvarligt fel räcker det inte at bara lätta på tyglarna, man får utbilda och lära hästen ta stöd.

Sedan tycker jag det är märkligt att folk promt ska rida ston som har digivande föl vid sidan, herrejisses, ge ledigt.
 
Sv: Bettlöst?

Sen angående detta med lösgörande av tunga och käke, det är inte så då att eftersom man använder bett, som ju verkar på dessa ställen, att man därför behöver lösgöra just dem? Jag menar utan ett bett därinne, varför behöver du lösgöra just käken och tungan då? Jag tror faktiskt ärligt att hästen kan utföra dom här rörelserna korrekt och fullt avslappnat utan lösgörande av tunga/käke, så länge man inte är där inne och fixar vill säga. Det är det jag menar med, "vad är det som orsakar behovet av lösgörande - in the first place -". Det är i alla fall såna saker jag själv funderar över när jag behöver "lösgöra".

Tua har förklarat väldigt bra, jag har försökt förr- du förstår fortfarande inte munnens o tungans betydelse vad gäller kommunikation med bakbenen- hur lösgör du nosryggen som du menar är lika känslig? eller menar du det inte behövs då?, ja menar , varför rider du med bett själv öht om det är pga av bettet du själv behöver lösgöra?????:confused:
 
Sv: Bettlöst?

Men snälla du, att en bettryttare som rider dressyr och som ridit och utbildat hästen (ar) med bett hela livet genomför det bättre med ett bett är väl inte så konstigt, det har ju ingenting med hästens eller verktygets begränsning att göra....

....jag förstår verkligen inte din (eran) logik..


Men om nu bettet ger spänningar-varför blir det inte bättre utan?
 
Sv: Bettlöst?

Tua har förklarat väldigt bra, jag har försökt förr- du förstår fortfarande inte munnens o tungans betydelse vad gäller kommunikation med bakbenen- hur lösgör du nosryggen som du menar är lika känslig? eller menar du det inte behövs då?, ja menar , varför rider du med bett själv öht om det är pga av bettet du själv behöver lösgöra?????:confused:

Eh..jag "lösgör" nacken, inte munnen eller nosryggen, om det nu skulle behövas...och det var ju det som var min fråga: om man lösgör munnen (tungan/käken) så har det väl blivit en spänning där då eller?
 
Sv: Bettlöst?

Fölet var 6 månader gammalt, jag tycker inte att det är speciellt anmärkningsvärt att rida lite lätt då, som var planen.

Jag har inte kunskapen och skickligheten att lära om en sådan sak när hästen får panik. Därför tog jag bort bettet.
Och hon blev mkt mer tillfreds direkt.

Så, välja den långa, extremt stressande vägen, eller välja en väg där hästen är betydligt mer tillfreds direkt???
Valet för mig var väldigt enkelt.
Och jag tycker synd om den hästen vars ryttare väljer en väg som ger hästen mångdubbelt lidande lång tid framöver.
 
Sv: Bettlöst?

Eh..jag "lösgör" nacken, inte munnen eller nosryggen, om det nu skulle behövas...och det var ju det som var min fråga: om man lösgör munnen (tungan/käken) så har det väl blivit en spänning där då eller?

Vad är det du har i nacken då som stör o som behöver lösgöras därför ??, måste ju vara något eftersom det är bettets fel i munnen??- man kanske inte ska använda ordet lösgöra till dig utan istället " utbilda bettets kommunikativa förmåga"- kanske passar bättre, förstår du då????
 
Sv: Bettlöst?

Jag har inte kunskapen och skickligheten att lära om en sådan sak när hästen får panik. Därför tog jag bort bettet.
Och hon blev mkt mer tillfreds direkt.

Så, välja den långa, extremt stressande vägen, eller välja en väg där hästen är betydligt mer tillfreds direkt???

Det är väl ett jättebra val att välja en sådan väg till en sådan häst men i den här diskussionen har du som du skriver ovan inte tillräckligt med kunskap-vare sig i egenridning eller diskussion.
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 795
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 007
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp