Sv: Bettlöst?
Vad är det du har i nacken då som stör o som behöver lösgöras därför ??, måste ju vara något eftersom det är bettets fel i munnen??- man kanske inte ska använda ordet lösgöra till dig utan istället " utbilda bettets kommunikativa förmåga"- kanske passar bättre, förstår du då????
Gå tillbaks och läs ursprungsinläggen..
+även till Solis
Det var det här taphua skrev som jag ställde frågor kring:
En skolad häst ska om jag tar i tygeln släppa både tunga och underkäke, slappna av. När tunga och underkäke slappnar av bidrar det till att nacken får lättare att slappna av. Och först när hästen är utan spänning i nacken kan den släppa igenom 100% i resten av kroppen.
Så här kommenterade jag det till att börja med:
Ang avslappnad nacke, så om du behöver "lösgöra" den så har det ju uppstått en spänning där, hästar är inte spända i nacken utan orsak och det är ju troligtvis med just bettet du har orsakat denna spänning, ja då är det ju ytterst lämpligt att få den att "lossna" igen med hjälp av ett bettet också. I synnerhet om det är med bettet du vill att den ska vara avslappnad i nacken.
Så här förtydligade jag min frågeställning:
Sen angående detta med lösgörande av tunga och käke, det är inte så då att eftersom man använder bett, som ju verkar på dessa ställen, att man därför behöver lösgöra just dem? Jag menar utan ett bett därinne, varför behöver du lösgöra just käken och tungan då? Jag tror faktiskt ärligt att hästen kan utföra dom här rörelserna korrekt och fullt avslappnat utan lösgörande av tunga/käke, så länge man inte är där inne och fixar vill säga. Det är det jag menar med, "vad är det som orsakar behovet av lösgörande - in the first place -". Det är i alla fall såna saker jag själv funderar över när jag behöver "lösgöra".
Sen, jag lösgör inte hästen per er definintion av lösgöra (som jag uppfattar den), därav att jag skriver "lösgöra" inom situationstecken och ställer frågor/har funderingar kring detta.
Jag kallar det för att jag checkar av nacken, att den är bibehållet avslappnad. Med en mjuk kram i tygeln ställer jag frågan till hästen, är du med? Är du redo? Får jag en mjuk fjädring i nacken till svar, då är hästen med (och redo), vi kallar det för "soft feel", för det är precis det det är, en mjuk känsla.
Det är alltså inget lösgörande av nacken, den är redan avslappnad i utgånglsläget, annars har jag ett annat problem att jobba med innan jag går vidare med nånting annat, allt jag gör med hästen vill jag att den ska kunna göra med denna "mjuka känsla" i nacken. Är den spänd är det mitt fel, då har jag varit otimead, eller bett om något svårt som gör hästen frustrerad, då gör jag om, och om och om och om igen, tills hästen känner sig väl till mods med denna övning/rörelse och "känsla" nacken. Jag påbörjar och avslutar alla övningar och rörelser med denna "mjuka känsla", till slut kan hästen genomföra hela rörelsen med bibehållen avslappnad och mjuk känsla i nacken, men det är inget krav jag ställer i början av en inlärningsprocess, då räcker det med en "mjuk känsla" i början och som avslutning på en övning/rörelse.
Det är därför jag undrar, för som jag uppfattar detta "lösgörande", som ju enligt första citatet ovan syftar till att få bort spänningar, så bör det ju då också föregås av en spänning i nacken (eller tungan/käken?), annars behövs det väl knappast "lösgöras". Jag vill ju inte tro att ni sitter och "lösgör" i tid och otid, bara för att, utan det måste ju finnas nån mening med det, och det var den "meningen" jag ville ha ett förtydligande på. VAR KOMMER DENNA SPÄNNING IFRÅN SOM BARA KAN LÖSGÖRAS MED ETT BETT? Kanske från själva bettet, eller handhavandet med det, det var min fundering. Så skulle i alla fall jag tänka kring detta och jag skulle var fullt medveten om att det är jag och/eller mitt verktyg som orsakat detta "in the first place".