Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Eh..jag "lösgör" nacken, inte munnen eller nosryggen, om det nu skulle behövas...och det var ju det som var min fråga: om man lösgör munnen (tungan/käken) så har det väl blivit en spänning där då eller?

Vad är det för spänning i nacken du lösgör, vad kommer den ifrån? Från huvudlaget, dig själv eller något annat?
 
Sv: Bettlöst?

Fölet var 6 månader gammalt, jag tycker inte att det är speciellt anmärkningsvärt att rida lite lätt då, som var planen.

Jag har inte kunskapen och skickligheten att lära om en sådan sak när hästen får panik. Därför tog jag bort bettet.
Och hon blev mkt mer tillfreds direkt.

Så, välja den långa, extremt stressande vägen, eller välja en väg där hästen är betydligt mer tillfreds direkt???
Valet för mig var väldigt enkelt.
Och jag tycker synd om den hästen vars ryttare väljer en väg som ger hästen mångdubbelt lidande lång tid framöver.
Synd att du nu fått 2 hästar som haft dåliga erfarenheter av bettet. då förstår jag bättre.Men det är nu inte egentlig utbildning i dressyr det handlar om, utan att få tillbaka förtroendet som är så viktigt.

Lycka till o ta hjälp av en bra dressyrtränare.:laugh:
 
Sv: Bettlöst?

Det blir lite väl mkt fokus på en speciell punkt här tkr jag. Bettet hjälper ryttaren att få till små känsliga signaler. Det hjälper när vi kommer till lite svårare moment där det krävs samling.

Jag rider själv bettlöst ibland. Inte så ofta men då tar jag faktiskt helst en helt vanlig grimma. Men då har jag inte alls samma krav i form av samling och vissa rörelser. Tre gångarter går jättebra i varierat tempo. I tölten är det betydligt svårare för oss. Öppna innan tölten för att få den bra precis i början hjälper. Men det är inte helt lätt i en grimma bara och dessutom har jag skaftet hängandes för det mesta. Alltså håller i ena änden bara löst. Det har ju en fördel att rida så ibland oxå. Jag får lite grann tänka om och har bara min sits till hjälp och rösten. Inga tyglar alls. Kan va intressant att checka av mellanåt hur läget är utan tyglar.
 
Sv: Bettlöst?

Synd att du nu fått 2 hästar som haft dåliga erfarenheter av bettet. då förstår jag bättre.Men det är nu inte egentlig utbildning i dressyr det handlar om, utan att få tillbaka förtroendet som är så viktigt.

Lycka till o ta hjälp av en bra dressyrtränare.:laugh:

Jag försöker! Men de ringer ju aldrig tillbaks! Och svarar sedan inte när man ringer upp igen...

Fick tips om en, men har inte fått numret än. Dock var hon dyr 350 kr/30 min. Men får jag rida ensam för henne för det priset och hon är duktig så är det helt klart värt det!
 
Sv: Bettlöst?

Vad är det du har i nacken då som stör o som behöver lösgöras därför ??, måste ju vara något eftersom det är bettets fel i munnen??- man kanske inte ska använda ordet lösgöra till dig utan istället " utbilda bettets kommunikativa förmåga"- kanske passar bättre, förstår du då????

Gå tillbaks och läs ursprungsinläggen..

+även till Solis

Det var det här taphua skrev som jag ställde frågor kring:

En skolad häst ska om jag tar i tygeln släppa både tunga och underkäke, slappna av. När tunga och underkäke slappnar av bidrar det till att nacken får lättare att slappna av. Och först när hästen är utan spänning i nacken kan den släppa igenom 100% i resten av kroppen.

Så här kommenterade jag det till att börja med:

Ang avslappnad nacke, så om du behöver "lösgöra" den så har det ju uppstått en spänning där, hästar är inte spända i nacken utan orsak och det är ju troligtvis med just bettet du har orsakat denna spänning, ja då är det ju ytterst lämpligt att få den att "lossna" igen med hjälp av ett bettet också. I synnerhet om det är med bettet du vill att den ska vara avslappnad i nacken.

Så här förtydligade jag min frågeställning:

Sen angående detta med lösgörande av tunga och käke, det är inte så då att eftersom man använder bett, som ju verkar på dessa ställen, att man därför behöver lösgöra just dem? Jag menar utan ett bett därinne, varför behöver du lösgöra just käken och tungan då? Jag tror faktiskt ärligt att hästen kan utföra dom här rörelserna korrekt och fullt avslappnat utan lösgörande av tunga/käke, så länge man inte är där inne och fixar vill säga. Det är det jag menar med, "vad är det som orsakar behovet av lösgörande - in the first place -". Det är i alla fall såna saker jag själv funderar över när jag behöver "lösgöra".

Sen, jag lösgör inte hästen per er definintion av lösgöra (som jag uppfattar den), därav att jag skriver "lösgöra" inom situationstecken och ställer frågor/har funderingar kring detta.

Jag kallar det för att jag checkar av nacken, att den är bibehållet avslappnad. Med en mjuk kram i tygeln ställer jag frågan till hästen, är du med? Är du redo? Får jag en mjuk fjädring i nacken till svar, då är hästen med (och redo), vi kallar det för "soft feel", för det är precis det det är, en mjuk känsla.

Det är alltså inget lösgörande av nacken, den är redan avslappnad i utgånglsläget, annars har jag ett annat problem att jobba med innan jag går vidare med nånting annat, allt jag gör med hästen vill jag att den ska kunna göra med denna "mjuka känsla" i nacken. Är den spänd är det mitt fel, då har jag varit otimead, eller bett om något svårt som gör hästen frustrerad, då gör jag om, och om och om och om igen, tills hästen känner sig väl till mods med denna övning/rörelse och "känsla" nacken. Jag påbörjar och avslutar alla övningar och rörelser med denna "mjuka känsla", till slut kan hästen genomföra hela rörelsen med bibehållen avslappnad och mjuk känsla i nacken, men det är inget krav jag ställer i början av en inlärningsprocess, då räcker det med en "mjuk känsla" i början och som avslutning på en övning/rörelse.

Det är därför jag undrar, för som jag uppfattar detta "lösgörande", som ju enligt första citatet ovan syftar till att få bort spänningar, så bör det ju då också föregås av en spänning i nacken (eller tungan/käken?), annars behövs det väl knappast "lösgöras". Jag vill ju inte tro att ni sitter och "lösgör" i tid och otid, bara för att, utan det måste ju finnas nån mening med det, och det var den "meningen" jag ville ha ett förtydligande på. VAR KOMMER DENNA SPÄNNING IFRÅN SOM BARA KAN LÖSGÖRAS MED ETT BETT? Kanske från själva bettet, eller handhavandet med det, det var min fundering. Så skulle i alla fall jag tänka kring detta och jag skulle var fullt medveten om att det är jag och/eller mitt verktyg som orsakat detta "in the first place".
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jag vill se det som att varje häst behöver mjukas upp och lösgöras inför varje pass. Hur mycket och hur länge varierar från häst till häst. Hästen ska vara såväl psykiskt som fysiskt lösgjord och jag har ännu inte träffat på någon häst som varit fysiskt lösgjord när den tas ut från stallet, innan man ens suttit upp.
Spänningar åstadkoms av olika orsaker, t.ex. införande av träning av nya moment, med lite ökade krav. Dock jobbar man för att få bort spänningarna så fort som möjligt, t.ex. genom att alltid alltid alltid fokusera på takt och balans.

Jag undrar fortfarande vilka spänningar du pratar om i nacken och varifrån dessa spänningar härstammar? Frågan uppkom eftersom du anser att bettet i sig skapar spänningar i munnen som måste tas bort. Därav borde något annat ha skapat de spänningar i nacken du pratar om, t.ex. huvudlaget eller en ovarsam hand.
 
Sv: Bettlöst?

Håller med detta inlägg. Men vill bara förtydliga att all form av spänning inte är till ondo. Det beror lite på vilken typ av spänning det är, alltså avseende med spänningen. I vissa moment behövs en viss typ av spänning men fortfarande mkt följsam och kan lätt komma tillbaka till lösgjordheten. Har man först inte en lösgjord häst så blir det heller ingen vidare bra spänning då man vill ha det sen. Alltså power. Nästan lite som elektricitet ;). Bara det går att stänga av knappen sen oxå.
 
Sv: Bettlöst?

Absolut! Håller med. Om hästen "bara" är lösgjord och fullständigt i avsaknad av spänning så finns ingen kraft i det hela, eller hur man ska säga. Då är hästen bara lealös. En viss spänning måste alltid finnas. Men inte en spänning som får en negativ innebörd i form av t.ex. stretande nacke, spänd rygg, gnisslande tänder, oregelbundna steg osv osv.
 
Sv: Bettlöst?

Tack för svar:)

Jag säger fortfarande att detta med spänningar i nacken är just min fråga utifrån första citatet jag lade in. Det är inget som jag hävdat från början. Jag ser på spänning, avslappning, ungefär på samma sätt som du...
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jag upplever inte det här som dressyrryttare vs icke. För jag är inte tävlingsryttare. Och jag försöker iaf förklara bettets fördelar.
Nej det var inte du som gjorde den uppdelningen.
Trots att jag även rider mkt bettlöst och ser mkt fördelar i det. I vissa skeden kan jag tycka det är bättre än bett. Men bettlöst har sin limit, begränsning. Det har inte bett. Där begränsar bara ryttaren.
bara att hålla med. Du förklarar som vanligt väldigt bra och tydligt för alla.:)
 
Sv: Bettlöst?

Om du har en häst som du är osäker på skulle jag rekomendera att du använder dig av ett sidepull eller ett kapson till att börja med, inte repsgrimma. Ett sidepull eller kapson sitter stabilare på hästen. Hackamore rekomenderar jag inte någon att använda i någon situation. Det inverkar på hästens nosrygg och bakom hästens öron med hävstångseffekt vilket jag anser inte är att föredra.
 
Sv: Bettlöst?

KL

Hittade en intressant sida. Där står det att 70-85% av alla hästar har skador på tänderna pga bett.

Visst kan det vara så att det är så många som inte kan hantera bett överhuvudtaget, men borde man då inte rekomendera bettlöst i början? Samt skola in alla elever på ridskolan på bettlöst och sedan låta dem rida på det tills de kan hantera ett bett.

Eller är hästen helt enkelt inte gjord för att ha bett i munnen???

Kände efter idag när min lillkille ändå hade en borste i munnen, med andra ord hade han munnen lite lätt öppen. Jag fick ändå knappt in ett finger mellan tungan och gommen :cool: Det var minst sagt TRÅNGT.

Visste du att studier visar på att upp emot 70-85 % av arbetande hästar uppvisar betselrelaterade skador i munnen?

Allt utrymme i hästens mun upptas av tungen och bettet har alltså ingen plats i munhålan, det TAR plats! Just därför är det extra viktigt att se till att man har en så korrekt anatomisk anpassning av bettet som möjligt, för att hästen ska kunna prestera på sin allra högsta nivå.

Precis det jag har sagt helatiden i den här tråden :cool:

Länk till hela texten http://annasemren.dinstudio.se/text2_22.html
 
Sv: Bettlöst?

Å enligt Torbjörn Lundström är inte bettlöst heller något bra alternativ...

Att byta till ett bettlöst alternativ är inte heller någon enkel lösning på
sårproblematiken.
- Det finns inga enskilda studier på detta, men jag tycker mig se att
det förhåller sig på samma sätt som med bett. Ensidig användning
av bettlösa alternativ ger också skador och tryck, menar Torbjörn.
 
Sv: Bettlöst?

Tycker det är bra att man tar upp den stora andelen bettrelaterade skador som faktiskt finns och diskuterar detta. Däremot känner ju jag personligen att det snarare hänger ihop med SIS-problem än med själva bettet. Det blir skador även av bettlöst som fio skrev, för att folk då plötsligt tror att det automatiskt är "snällt" och då kan man härja och vifta hur som helst...

Allmän reflektion:
Vilket huvudlag man använder beror ju på hästens användningsområden. Vill du lufsa i skogen behövs inte bett rent generellt. Vill du rida motsvarande lätt klass och hoppa lite så behövs bett egentligen inte heller. Inom distansen kan jag förstå att man vill försöka rida mycket bettlöst eftersom hästen går så många timmar i sträck och den lättare kan äta utan bettet - man behöver inte hålla på och byta huvudlag. Det kan finnas massor av utmärkta orsaker till att man väljer att rida bettlöst.

Men det tar ju helt enkelt stopp någonstans i utbildningen då, och kanske är det helt ok för det ekipaget. Hur många hobbyryttare rider egentligen sina hästar samlade i någon högre grad. Så länge de rids lösgjorda och ryttaren och stör alltför mycket, så funkar de flesta hästar alldelles utmärkt ändå. Som redan sags så handlar det ju om vad du vill göra med din häst.
 
Sv: Bettlöst?

Jag hinner inte riktigt svara på allt nu.

Men du och Fiador skulle kunna testa lägga er ner på golvet och låta någon annan rulla era huvuden och då också nackar/halsar åt olika håll i olika hastigheter och även byta riktning då de börjat åt ett håll. Det är rätt svårt att vara helt lealös. Prova sen stående i alla riktningar. Testa sedan gående..
Jag tror ni förstår vad jag är ute efter sen.

Vill ni verkligen mixtra kan ni testa tugga tuggummi vs bita ihop på en penna under tiden.

/.../


Vilken bra övning, och liknelse! :bow:
 
Sv: Bettlöst?

Jag har aldrig haft en häst med sår på nosryggen. De är ju betydligt lättare att upptäcka än sår i mungipan, och skador på slemhinnorna kan man nästan inte upptäcka alls om man inte har en mkt snäll häst som accepterar att man öppnar munnen på den och tittar.

Sår på nosryggen syns, och man kan inte blunda för det genom att inte titta.
(Sen kan man givetvis skita i det, men varenda människa vet att sår inte är bra, tillskillnad med sadlar så man kan inte lura i folk att nosryggen bara formar sig efter huvudtaget när det blir sår...)

Att avfärda något bara för att det inte finns studier att tillgå tycker jag låter ganska så korkat om jag ska vara ärlig. Framförallt när det finns studier som visar att alternativet i de flesta fall är långt ifrån bra!
 
Sv: Bettlöst?

Så du tycker att det är tillräckligt att kolla sånt en gång om året??

Sår på nosryggen kan man se VARJE dag.

Finns det några andra kroppsdelar på hästen du bara visiterar 1 gång/år??

Givetvis är det inte ekonomiskt försvarbart att ta hästen till tandläkaren en gång i veckan, det är inte min poäng. Min poäng är att nosryggen ser du varje dag.
Det kan du omöjligt göra med hästens mun, om du inte har obegränsat med pengar, och de flesta har ju inte det ;)
 
Sv: Bettlöst?

Ja - vet kollar en gång om året. Har hästen irritationer så får man ta det därifrån. Det är inte så att den får sår i munnen så fort du tränsar. Nu antar jag att vi pratar om normal ridning- inte ryck och slit. Bettrelaterade skador är främst förslitningsskador på tänder, och irritationer i slemhinnorna. Inte sår som uppkommer av hastigt trauma. Sedan är det upp till människan att dagligdags ha hjärna nog att reagera om hästen plötsligt inte vill ta bettet, är "tjafsig"/går emot/backar av...

Givetvis är det lättare att se och agera vid irritationer på hästens kropp, än det är att se irritationer inne i hästens mun. Nu brukar inte min häst ha någotdera, jag vidhåller vid att det är ett SIS-problem. Kan man inte hantera ett bett så får man lära sig det. Vill man inte lära sig det så finns det ju bettlösa alternativ, både skarpa sådana och "snällare" där man kan vara rätt så klumpig innan det egentligen stör hästen.
 
Sv: Bettlöst?

Men när då så många ryttare som 70-85% har sis-problem som du väljer att kalla det så borde man kanske ta en annan aproach redan på ridskolorna, och redan där börja med bettlöst, och göra så att endast riktigt riktigt duktiga elever fick använda bett.

Och istället för att grundutbilda alla hästar på bett, som görs nu, göra det på bettlöst.

Visste vore det kanske svårt för ridskolorna att hitta bra alternativ, när hästens skador synns för allmänheten att beskåda. Men man kan lära elever från början att det räcker att röra lillfingret för att hästen ska känna det.

När jag började så fick jag lära mig att drog man i ena tygeln så svängde hästen åt det hållet. Vilket ju är fel redan från början...
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 795
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 006
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp