Sv: Bettlöst?
Haha.. Jag ser inte det som en förolämpning. Så det är inget att be om ursäkt för.
Min egen är halvblod. Men har bott 10 mån hos Portugis innan mig.
Hans uppfödare har ju PRE numer. Hon hade kunnat tänka sig en sån som min lillskit, men... hmm.. inte så att hon blir skaj. En lugnare och simplare sak.
Har dock just haft hemma en PRE och dessförinnan ridit en del såna regelbundet. Jag är förtjust i rasen. Och mina tränare har ett gäng, även en hel del vänner.
Jag hade ju tänkt köpa sån innan jag fick hem lillskiten i träning. Sen fastnade jag ju och köpte loss när jag fick en bra deal. Så jag får köpa pjuttaraaaza efter gemmelhästen går bort. Eller om jag flyttar till egen gård.
KL
Jag tror inte hästar blir mer klaustrofobiska av bettlösa alt, iaf inte de som inte snörper åt mer om någon råkar ta fel i tygeln. Bosal eller repgrimma eller sidepull eller kapson tex dras ju inte åt likt en strypsnara runt nosen som tex hack eller biteless bridle(tror jag det heter).
Grimma har ju de flesta haft redan innan inridning. Och förhoppningsvis har de lärt sig följa tryck och söka eftergift innan man börjar rida. Då är det inte så främmande för dem att i samma redskap(grimma) få i stort sett samma signaler och söka comfort/eftergift.
Däremot vidhåller jag att när styrning och basic böjning är på plats och man ska börja trycka in energi och få hästen på tygeln sas så måste man ha just bett. Man får aldrig samma kvalitet utan. Man måste ha ngt att spänna bågen mot. Och i bettlöst hamnar pivoteringspunkten för högt(nosryggen). Den måste nedåt för att man ska få korrekt framåt/nedåt-effekt i riktig samling a la piaff.
I övrigt binder jag absolut upp mina hästar(jag kanske vill fika, jag kanske halvt håller på att avlida och måste binda upp någon gång, jag tycker det är bra träning för transport och för moment i ridningen med, öht för hästens förmåga att behärska impulser). Men inte utan att ha lärt dem söka eftergift. Och lärt dem söka sig till det som man senare binder dem i.
Ska man binda upp dem så det inte går sönder sätter man dem inte första gången enbart i grimma(kanske aldrig enbart grimma). För grimmor går ofta sönder. Och det lär sig inte hästen att stå uppbunden av. Det lär de sig slita sig med. Däremot skulle jag inte ha repgrimma till det. För den håller. Men frågan är om hästen gör det. Det blir för våldsamt tryck i nacken och hästen kan skada sig. Så då använder man sig av att knyta genom en bred och stadig grimma och göra halsring med knop som ej kan bli strypsnara(pålstek tex) och ev runt framben och buk med. Man använder alltså inte hakar, spännen etc utan använder rep. För de flesta hakar går sönder om en häst rycker.
Dock ska hästen förberedas för detta med att lära sig söka comfort/eftergift. Och man bäddar sas genom att ha den rastad och i ett bra mentalt stadie innan. Gärna med polare och göra uppbindningen till en skön viloplats när man jobbar och rör sig annars.
Fiador ska nog dock anta att man i Sverige har panikhakar, balsnören etc för att hindra att hästarna sitter fast om de sliter. För man har inte tränat uppbindning med de flesta. Och de flesta har inte förberetts dit. De flesta ger inte efter för tryck, söker inte eftergift. Och hästen är i Sverige inget bruksdjur. Den måste inte funka. Utan människan anpassar sig.
För många svenskar är uppbindning ett trauma iom att de lärt hästarna att de kan rycka sönder hakar, grimmor etc och komma loss. Så hästarna gör det. Och man vågar därför inte binda upp dem. Människor i Sverige är sällan heller förberedda. De har inte rep på sig. Och de har inte kniv att skära loss linor med om det skulle behövas.