Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
The idea was to show that good riding is not based on equipment, but on good horse riding skills and good horsemanship.
All riders shared the same view on bitless riding. If a horse is tense, it will be tense with a bit too. Many of them commented that if they had had more time to practice, they would have reached the same results with the bitless bridle as with a bit.
Bits in themselves are not the main aid between the horse and the rider, all the other aids are.
Som med all forskning så beror resultatet helt på hur hästen rids. De riktigt skickliga utbildarna kan sällan ta sig tid att vara med som utbildare i såna studier. Därför blir resultaten gärna haltande. Man rider inte per automatik mjukt för att man rider GP. Idag finns så mycket gångartsmaskiner framavlade för dressyrprestationer att man kan rida med lite för mkt tryck och spänning(menar ej energi, utan spänning/statiskt) utan att de får alltör svårt att göra vad som måste göras i programmen.
*kl*
Bara som ett litet komplement i diskussionen vilket återigen visar att diskussionen och funderingarna kring "bettlös dressyr" pågår även inom dressyren själv. Det är alltså inte bara såna "okunniga" som "jag" som funderar i dessa banor.
Några citat:
...och ja, detta är väl sammanfattningsvis ungefär det jag försökt få fram i diskussionen, så jag är knappast ensam om att tänka och se på ridning i detta perspektiv.
Länk till artikeln:
http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/03/08/bitless-competition-2012-helsinki-horse-fair-huge-success
Du ser allting som en tävling va? Även diskussionerna här inne, inte sant?
Sen återigen, det är diskussionen om bett vs bettlöst, rent generellt jag syftar på, inte vilken nivå ryttarna är på eller om hästarna är utbildade med bett eller bettlöst. Eftersom artikeln är skriven i ett dressyrforum så finns funderingarna uppenbarat även där (inte bara här på buke), DET var min poäng.
Så vem vann nu då, du eller jag?
No shit sherlock?
Men det är nog svårare att få munskador när man inte har nåt i munnen.
Ibland är du mer än lovligt k**k*d...
Man gör en showgrej av det precis som hoppryttare har maskeradhoppningar och ibland visar upp att dom kan hoppa en bana med halsring utan sadel. Vad betyder det? Ingenting, Fiador, det är show Fatta det!
The idea was to show that good riding is not based on equipment, but on good horse riding skills and good horsemanship.
Folk tycker att det är kul med lite annat- vad det än gäller.Showgrej? Läste du artikeln?
Här är ett citat som förklarar syftet:
Sen om du läser vidare så förstår du att diskussionen, i artikeln, handlar precis om det jag försökt få fram hela tiden.
Jo då, många i VC tom kan ju behöva rida med för mycket tryck i tyglarna ibland på tävling. Det var ingen speciell jag tänkte på. Det är väl ett ganska generellt problem iom att hästarna idag har så lätt för sig. Man behöver inte vara helt i balans eller ha en helt eftergiven och lösgjord häst på samma sätt som med de som inte är avlade för det.
Jag har själv en yngling som lätt skulle klara många rörelser med spänningar i kroppen om han bara psykiskt tålt sån behandling(och var utbildad nog givetvis, det är han absolut inte). Men han skulle rent fysiskt klara många rörelser hyfsat bra iom att han har fysiskt lätt för sig. Många är ju tåligare eller mer avstängda psykiskt än min lillkille. De är utbildade till att tåla det helt enkelt. Då går det fint. Även om det ger flottare resultat tycker jag om man kan lätta i tygeln. Dock svårt på fullsatt arena och viktiga tävlingar som man ska leva på förstår även jag. Om vi nu ska prata proffs..
Dagsens hästar är taktsäkra och rörliga, ganska många. Även de som andra än proffs sitter på. Nu pratar jag moderna halvblod.