Sv: Bettlöst?
Du glömde fetstila
(bettet)....
För övrigt känns dessa eviga försök till diskussioner med dig ganska onödiga eftersom du inte är insatt i dressyrridning (vilket du också skrivit i annan tråd). De hästar du och andra länkar till är samtliga utbildade på bett. En välriden häst känner igen ryttarens signaler (för även dressyrryttare använder säte och skänkel...), vilket naturligtvis gör att träningen kan varieras med bettlöst där hästen ändock arbetar riktigt bra. Häst och ryttare behöver inte vara på GP-nivå för att det ska lyckas.
För övrigt kanske du borde läsa på lite mer om bettets funktion samt om begreppet ihopkoppling, pilbåge osv osv. Har du någonsin fått en häst att arbeta korrekt dressyrmässigt utan att alls ha något framtill som fångar upp den kraft som kommer bakifrån, komprimering? Av alla dina inlägg får jag intrycket att du tror att bettet är till för att ryttaren ska kunna dra och slita i munnen. Jag tror du behöver vidga vyerna utanför din egen värld.
Vi vet att dom är utbildade på bett, än så länge har ju ingen dressyrryttare utbildat någon häst hela vägen utan bett (vad vi känner till i alla fall), men det kommer, googlar man lite så hittar man att en diskussion pågår lite här och var, det som styr dagens dressyrskolning av häst är just att TR inte tillåter något annat och att det är svårt att hitta tränare som kan hjälpa en komma vidare i ett bettlöst, än så länge.
Angående bettets funktion så är jag inte helt ute i det blå, jag har ju användt det själv i större delen av mitt hästliv 45+, det är bara dom senaste 6-7 åren som jag använt bettlöst och jag tror inte alls att bettet är till för att slitas och dra i, däremot är det många bettryttare som tyvärr just sliter och drar, utan att vara medvetna om det, och att det är så avslöjas just när dom hävdar att bettlöst ger obehagligt tryck på nosen och/eller att i bettlöst så blir hästen stum och okänslig. Det är det ENDA negativa med bett som jag ser det, när man inte inser just det.
Jag använder även idag bett mellan varven och inom den ridlära som jag själv anammar så är målet med skolningen i bettlöst att senare introducera just bett, man hyser största respekt för hästens känslighet i munnen och vill därför att hästen ska vara väl förberedd då, så att bettet kan användas på det sätt det är tänkt, dvs med fjäderlätt kontakt.
Så jag tror att mina vyer är ganska vidgade, det är du (och några till) som behöver komma ut ur lådan och inse att hästen inte behöver ett bett för att prestera.
Sen angående ihopkoppling, vi kallar det för "engaged", vilket jag tycker är en mycket bättre benämning då det faktiskt handlar om just det, att hästen är "på" hjälperna och är engagerade både fysiskt och mentalt. Ihopkoppling låter väldigt mekansikt men det stämmer ju bra överens med den teorin då som menar att det sitter i bettet.
Sen tror jag att Dadde skrev
till just
nosen, för att poängtera att det inte sitter i munnen, utan att det är nackens vridning man behöver kunna påverka. Vilket man ju kan åstadkomma med både bett och bettlöst.