Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Men oj vad moget, vad är det för diskussionsteknik du anammar när det börjar brännas och argumenten tryter? Fy vad dålig, fy vad lågt.:devil:

Bara så du vet så denna diskussion om "verktygen" pågår faktiskt inom tävlingsdressyren själv, på GP nivå. Det är alltså inte bara "noviser" som funderar och resonerar kring detta ämne.

http://www.eurodressage.com/equestrian/2011/11/03/bitless-or-not-it’s-about-having-choice

Vore du, ärligt, en riktigt skicklig och ödmjuk hästtränare själv så borde du skämmas just nu......:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jag menade faktiskt inte Ninya ;) även om jag korta bitar under de bästa passen nosat lite på det med henne också. Men såvitt jag vet har jag inte blivit filmad då.
 
Sv: Bettlöst?

Helt ärligt skulle jag skämmas mer om jag ansåg mig klara av saker jag är långt ifrån, det är få hobbyryttare som ens nosat på att rida en häst ärligt på tygeln, lite insikt om hur svårt det faktiskt är kanske vore på sin plats men vis av erfarenhet så är det så att tomma tunnor skramlar mest :grin:
 
Sv: Bettlöst?

Jag jobbar mest på balansering, det tycker jag är den viktigaste biten.

Att få hästen på tygeln är heller inget jag har direkt nytta av i min sport (distansridning).
 
Sv: Bettlöst?

Du kollade länken va? Anser du dom ryttarna (på GP nivå) vara tillräckligt skickliga då? Även dom funderar ju som sagt;)
 
Sv: Bettlöst?

Hej TS!
Jag återkopplar till dig och din fråga. Om du fortfarande är intresserad så rekommenderar jag att du söker på webben (om du inte gjort det). Det finns betydligt bättre svar på andra forum än här när det gäller din fråga om ex vis araber. Bäst är att söka på andra språk än svenska, exvis bitless+dressage+arabians

Här är en film som jag gillar: http://www.youtube.com/watch?v=JwyHqmsAXRs&feature=player_embedded
 
Sv: Bettlöst?

Det står ju i artikeln att de kan bli stumma på nosryggen, men jag har ridit med endast bettlöst i massor år nu, och upplever inte att hästen är stum alls. Min medryttare som har tävlat La dressyr (om jag inte minns fel, duktig som satan är hon iaf!) säger att min dam är den känsligaste hästen hon ridit, och då är hon den enda hon har ridit bettlöst.

Likaså med mina andra hästar så har ingen av dem varit "hårda i munnen" (nosryggen), trots att de ridits på bettlöst i flera år, utan att underhålla med bett.

Så den biten VET jag beror på ryttaren.
 
Sv: Bettlöst?

Det står ju i artikeln att de kan bli stumma på nosryggen, men jag har ridit med endast bettlöst i massor år nu, och upplever inte att hästen är stum alls. Min medryttare som har tävlat La dressyr (om jag inte minns fel, duktig som satan är hon iaf!) säger att min dam är den känsligaste hästen hon ridit, och då är hon den enda hon har ridit bettlöst.

Likaså med mina andra hästar så har ingen av dem varit "hårda i munnen" (nosryggen), trots att de ridits på bettlöst i flera år, utan att underhålla med bett.

Så den biten VET jag beror på ryttaren.

Håller med, det är ju samma principer som gälller med ett bettlöst som med ett bett, hästen kan bara bli stum om ryttaren är det, så ett sånt uttalande avslöjar ju bara den ryttarens egna brister, ingenting annat. Jag tycker det är underligt att framstående (?) ryttare uttalar sig så, undrar hur dom ser på samma fenomen med ett bett.:D

Samma gäller tesen om att det blir obehagligt för hästen med tryck på nosen, när enda anledning att det blir tryck på nosen är ju att ryttaren ger tryck där (drar/håller tyglarna bakåt), nosdelen ger ju inget tryck i sig själv....ibland undrar man hur folk egentligen tänker (och/eller faktiskt rider):confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Men oj vad moget, vad är det för diskussionsteknik du anammar när det börjar brännas och argumenten tryter? Fy vad dålig, fy vad lågt.:devil:

Bara så du vet så denna diskussion om "verktygen" pågår faktiskt inom tävlingsdressyren själv, på GP nivå. Det är alltså inte bara "noviser" som funderar och resonerar kring detta ämne.

http://www.eurodressage.com/equestrian/2011/11/03/bitless-or-not-it’s-about-having-choice

Vore du, ärligt, en riktigt skicklig och ödmjuk hästtränare själv så borde du skämmas just nu......:mad:


Men snälla Fiador har du ens läst och förstått det som står i länken själv? :rofl:
 
Sv: Bettlöst?

Men snälla Fiador har du ens läst och förstått det som står i länken själv? :rofl:

Ja, tänk att jag har det, har du?

Ett uttalande:

Wayne Channon commented that “the bitless bridle is fun, but your aids are getting stronger and stronger if you keep on riding in it and it’s no longer a pleasure. With a bit I can get it super light and then when I put the bitless bridle on, it’s very good again. As an operant training method, your strength has to be greater. Some horses don’t like riding in the double and they prefer to go in a snaffle.”

Ett annat:

Andrew McLean added to the discussion that “how you train the bitless bridle depends on the hands at the other end. I think you can have the horse light in anything. A bit does hurt more because the negative reinforcement can be higher in an extreme case and it’s safer. It’s how you train it.”

(Fetmarkering av mig)
 
Sv: Bettlöst?

Hej TS!
Jag återkopplar till dig och din fråga. Om du fortfarande är intresserad så rekommenderar jag att du söker på webben (om du inte gjort det). Det finns betydligt bättre svar på andra forum än här när det gäller din fråga om ex vis araber. Bäst är att söka på andra språk än svenska, exvis bitless+dressage+arabians

Här är en film som jag gillar: http://www.youtube.com/watch?v=JwyHqmsAXRs&feature=player_embedded

Okej, tack för tipset! Ska göra det! :)
Vad är det hästen på filmen rids med, ett träns som består endast av nosgrimma och tyglar? :) Underbar häst! :love:
 
Sv: Bettlöst?

Så här beskriver Dag Nätterqvist (Dadde) denna ihopkoppling:



Läs gärna det fetstilta (gjort av mig). Varför tror ni att det är omöjligt att få till detta med ett bettlöst? Musklerna som som styr nackens "vridning" sitter inte i munnen. Det är hästen som gör jobbet, inte bettet, inte tyglen, inte handen...BARA HÄSTEN..

Du glömde fetstila (bettet)....:cool:

För övrigt känns dessa eviga försök till diskussioner med dig ganska onödiga eftersom du inte är insatt i dressyrridning (vilket du också skrivit i annan tråd). De hästar du och andra länkar till är samtliga utbildade på bett. En välriden häst känner igen ryttarens signaler (för även dressyrryttare använder säte och skänkel...), vilket naturligtvis gör att träningen kan varieras med bettlöst där hästen ändock arbetar riktigt bra. Häst och ryttare behöver inte vara på GP-nivå för att det ska lyckas.

För övrigt kanske du borde läsa på lite mer om bettets funktion samt om begreppet ihopkoppling, pilbåge osv osv. Har du någonsin fått en häst att arbeta korrekt dressyrmässigt utan att alls ha något framtill som fångar upp den kraft som kommer bakifrån, komprimering? Av alla dina inlägg får jag intrycket att du tror att bettet är till för att ryttaren ska kunna dra och slita i munnen. Jag tror du behöver vidga vyerna utanför din egen värld.
 
Sv: Bettlöst?

Av ren nyfikenhet, hur ställer ni er till de spanska hästarna som rids bettlöst?
I WE ser man en hel del ridas på bettlöst.

Är de inte utbildade bettlöst eller är de på lägre nivå än den ni diskuterar?
 
Sv: Bettlöst?

Delvis kapning - men inte OT:

När jag kollat runt lite på andra forum se jag att väldigt många som diskuterar och provar bettlösa alternativ har just araber. Det skulle vara lite intressant att höra lite synpunkter från fler "arab-människor". Kan det vara så enkelt att man väljer för stora grejor och sedan får problem?

En annan fråga på temat är att jag sett flera araber ridas med dekorerad grimma/halter lik dem som används vid uppvisningar: är det "special-rid-grimmor" som används eller är det "show-halters"?
 
Sv: Bettlöst?

Den lilla erfarenhet som jag har av araber är att de är väldigt känsliga i sin mun o man får anpassa sig efter det- lära sig.

Många spanjorer rider på stång eller kandar även på riktigt unga hästar- vilket vi inte gör..
 
Sv: Bettlöst?

Du glömde fetstila (bettet)....:cool:

För övrigt känns dessa eviga försök till diskussioner med dig ganska onödiga eftersom du inte är insatt i dressyrridning (vilket du också skrivit i annan tråd). De hästar du och andra länkar till är samtliga utbildade på bett. En välriden häst känner igen ryttarens signaler (för även dressyrryttare använder säte och skänkel...), vilket naturligtvis gör att träningen kan varieras med bettlöst där hästen ändock arbetar riktigt bra. Häst och ryttare behöver inte vara på GP-nivå för att det ska lyckas.

För övrigt kanske du borde läsa på lite mer om bettets funktion samt om begreppet ihopkoppling, pilbåge osv osv. Har du någonsin fått en häst att arbeta korrekt dressyrmässigt utan att alls ha något framtill som fångar upp den kraft som kommer bakifrån, komprimering? Av alla dina inlägg får jag intrycket att du tror att bettet är till för att ryttaren ska kunna dra och slita i munnen. Jag tror du behöver vidga vyerna utanför din egen värld.

Vi vet att dom är utbildade på bett, än så länge har ju ingen dressyrryttare utbildat någon häst hela vägen utan bett (vad vi känner till i alla fall), men det kommer, googlar man lite så hittar man att en diskussion pågår lite här och var, det som styr dagens dressyrskolning av häst är just att TR inte tillåter något annat och att det är svårt att hitta tränare som kan hjälpa en komma vidare i ett bettlöst, än så länge.

Angående bettets funktion så är jag inte helt ute i det blå, jag har ju användt det själv i större delen av mitt hästliv 45+, det är bara dom senaste 6-7 åren som jag använt bettlöst och jag tror inte alls att bettet är till för att slitas och dra i, däremot är det många bettryttare som tyvärr just sliter och drar, utan att vara medvetna om det, och att det är så avslöjas just när dom hävdar att bettlöst ger obehagligt tryck på nosen och/eller att i bettlöst så blir hästen stum och okänslig. Det är det ENDA negativa med bett som jag ser det, när man inte inser just det.

Jag använder även idag bett mellan varven och inom den ridlära som jag själv anammar så är målet med skolningen i bettlöst att senare introducera just bett, man hyser största respekt för hästens känslighet i munnen och vill därför att hästen ska vara väl förberedd då, så att bettet kan användas på det sätt det är tänkt, dvs med fjäderlätt kontakt.

Så jag tror att mina vyer är ganska vidgade, det är du (och några till) som behöver komma ut ur lådan och inse att hästen inte behöver ett bett för att prestera.

Sen angående ihopkoppling, vi kallar det för "engaged", vilket jag tycker är en mycket bättre benämning då det faktiskt handlar om just det, att hästen är "på" hjälperna och är engagerade både fysiskt och mentalt. Ihopkoppling låter väldigt mekansikt men det stämmer ju bra överens med den teorin då som menar att det sitter i bettet.;)

Sen tror jag att Dadde skrev till just nosen, för att poängtera att det inte sitter i munnen, utan att det är nackens vridning man behöver kunna påverka. Vilket man ju kan åstadkomma med både bett och bettlöst.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

knapplån

Miedo - det finns ett flertal trådar om bettlös ridning, en del där flera av de aktiva i den här tråden skrivit mycket. Sök på forumet så hittar du en hel mängd. Tror det är därför ämnet känns lite utjatat för vissa. ; )

Den som är intresserad - tråden som nämns tidigare här handlade om Bärighet, och lades in på dåvarande AR-forumet. Bärighet som koncept är grunden till bettdiskussionen, så den kan också vara spännande att titta på kanske.
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 797
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 007
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp