Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Det utgår jag inte ifrån. Men jag tror inte det är vidare vanligt att man rider och utbildar upp till den nivån helt utan ambitionen att tävla öht.

Nej det kan du ju ha rätt i men vänd på det, om det var möjligt att komma dit utan bett och om det var så vanligt att anse att ens häst trivs bäst utan bett som det verkar här, ja då fanns det säkert bettlösa klasser ;)
 
Sv: Bettlöst?

Det är som vanligt- man skyller på att hästen inte kan... ridas på bett. När det i själva verket är Ryttaren som inte kan. så himla enkelt är det!

sätt upp en skicklig ryttare som kan RIDA- det innebär inte handridning. Voilá o hästen går med nöjt uttryck o gapar inte.
 
Sv: Bettlöst?

Nej det kan du ju ha rätt i men vänd på det, om det var möjligt att komma dit utan bett och om det var så vanligt att anse att ens häst trivs bäst utan bett som det verkar här, ja då fanns det säkert bettlösa klasser ;)

Eller så är kunskapen kring bettlös ridning/skolning inte särskilt stor bland vanligt hästfolk, varför bett blir det verktyg man använder per automatik....det är ju där man hittar tränare, förebilder och mentorer, mm.

Hur många dressyr-tränare känner du till tex som har den kunskapen? Som har ridit och utbildat flertalet olika typer av hästar i ett bettlöst, som har erfarenhet och även har tävlat (meriter) för detta?
 
Sv: Bettlöst?

*KL

Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara fysiskt eller psykiskt nödvändigt för hästen med ett bett för att kunna utbildas. Jag kanske är naiv och oinsatt, men jag tänker mig att alla signaler vi ger med ett bett är något vi lärt hästen hur den ska reagera på, varför skulle det vara omöjligt att lära hästen reagera likadant fast på andra signaler som inte är från just ett bett i munnen?

Sen tvekar jag inte på att det är betydligt lättare med ett bett. Men jag har väldigt svårt att tro det är omöjligt utan.

Har inte något att tillföra i ämnet egentligen, men vill gärna veta hur ni tänker.
 
Sv: Bettlöst?

En dressyrhäst måste ridas med energi o stämmas av- att hållas i balans- inte trilla framåt.
Det krävs en ram o ett litet stöd där hästen kan känna lillfingret röra sig.

När hästen är "på sätet" kan man rida utan stöd eller bettlöst ett tag, men den fina känslan kan bara infinna sig i munnen o som traceys skrev hänger formen ihop med tunga lan, käke samt nacke o som hjälper hästen att komma från bakhovarna via rygg dit- en komprimering.
Om det ska kunna ske så måste hästen kunna röra sig utan ständigt tryck framifrån- bakbene är ständigt aktiva o inte hindrade- varav man måste vara snabb, exakt o det är därför dressyr är så svårt. Eftergiften måste redan vara där för att få rätt gensvar- inte som -fiadors totala släppandet av ramen efter att hästen gett efter- FRAMTILL.

Det behövs för att kunna spänna bågen o bågens spänning sker därbak.

Att rida piruetter utan att hästen är i form blir bara en överansträngning av bakdelen där inte ryggen/ magmusklerna är med o du kan heller inte böja hästen så den kommer runt o aldrig med bettlöst. på en hand om man är skicklig o hästen vältränad o lydig - ja.
 
Sv: Bettlöst?

Det finns en hel tråd som jag redan länkat till där det talas om varför det inte går - om du läser vad som står.

Sen får du ursäkta men jag tror inte en sekund på det du skriver om din gamla häst och piaffer och annat på den hästen. Kanske tror du att du faktiskts red riktiga piruetter och passage men det hade jag väldigt gärna velat se :cool:

Via bettet kan hästen kommunicera med ryttarens hand, genom att du har kontakten med tungan och hästen svarar direkt i handen, det kan den inte med nosen, det är en fysisk omöjlighet. Att man inte förstår att det krävs för att uppnå finlir på högre nivåer innebär att man behöver studera vad dressyr är lite mera innan man gör tvärsäkra uttalanden. :)

Varför?
På vilket sätt kan hästen kommunicera med tungan som är tilltryckt 1 cm som man inte kan ned nosryggen?

Jag förstår absolut att man måste få hästen att slappna av i käke osv för att gå en ärlig form på hästen. Men, varför skulle hästen vara spänd i käken från första början om man inte stoppar in ett bett där?

Säg vad ni vill, men ingen häst har plats i sin mun för ett bett. Det är redan fullt där inne och bettet TAR plats.
 
Sv: Bettlöst?

Eller så är kunskapen kring bettlös ridning/skolning inte särskilt stor bland vanligt hästfolk, varför bett blir det verktyg man använder per automatik....det är ju där man hittar tränare, förebilder och mentorer, mm.

Hur många dressyr-tränare känner du till tex som har den kunskapen? Som har ridit och utbildat flertalet olika typer av hästar i ett bettlöst, som har erfarenhet och även har tävlat (meriter) för detta?

Även till Miedo och Kimmis:

Ja visst är det underligt att man genom alla år som dressyren funnits inte hittar någon enda som utbildat sin häst hela vägen till de höga klasserna bettlöst?
Inte ens för att "visa att det går"??

Vad säger det er? Får ni inte någon liten aning om vad det kan tänkas bero på :angel:

Kimmis: Om du undrar hur hästen kommunicerar via tungan och att suga på bettet, så förstår jag att du tror att det går lika bra med nosryggen:cool:
Undrar om du inte fått samma råd tidigare? : Diskutera med en duktig irl som kan förklara för dej och visa.
 
Sv: Bettlöst?

Fast måste hästen suga på bettet för att ha med sig rygg och rumpa? Jag tror knappast det! Och oavsett så får jag samma känsla i handen när jag rider bettlöst.
 
Sv: Bettlöst?

Vi pratar nog inte om samma klass på ridningen

För många år sen visade S. Lundbäck sin hingst Mistral i ett GP- showinslag på Scandinavium med enbart grimma. Hästen var utbildad o kunde ridas på enbart sätet ngn enstaka gång.

Det handlar om KÄNSLA o kunskap.

Tror du att det är en slump att hennes dotter kan rida GP i hoppning?
Hennes pappa red dito förr. Där kan man rida med bettlöst- hackamore. Det kräver mest bara ren lydnad fram o tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Även till Miedo och Kimmis:

Ja visst är det underligt att man genom alla år som dressyren funnits inte hittar någon enda som utbildat sin häst hela vägen till de höga klasserna bettlöst?
Inte ens för att "visa att det går"??

Vad säger det er? Får ni inte någon liten aning om vad det kan tänkas bero på :angel:

Jag tror att det beror på att intresset inte är/varit nog stort för att genomföra det bland de som är nog duktiga för att klara det (Är ju inte så att ryttare som kan utbilda upp till GP ens på bett växer på träd riktigt, så de som dessutom skulle klara det utan bett lär ju inte vara vidare många...).
Och som sagt tidigare så även om man rider och utbildar bettlöst så utbildar man ofta åtminstone lite grann med bett eftersom hästen bör kunna det om det behöver säljas någon gång. Sen är ju inte alla världens ryttare fångade på kamera och internet, inte ens de duktiga - att man inte sett det på youtube betyder inte att det inte existerar eller är omöjligt.

Inte bara till dig;
De ryttare som rider med bett vanligtvis och sedan kan visa upp ungefär detsamma utan bett på samma häst - hur kommer det sig att hästen då kan gå korrekt om det skulle vara fysiskt omöjligt utan bett?

Som jag sa senast, jag är inte vidare insatt utan är mest nyfiken. Men jag har svårt att tro att det är hästen som har begränsningarna med utrustning osv.
 
Sv: Bettlöst?

*kl*
Jag tycker det är viktigare att öka medvetenheten hos gemene man om bettets påverkan i hästens mun än att bevisa att det skulle gå att utbilda en häst till GP-nivå på bettlöst.
Jag tror vi kan vara rörande överens om att hästen inte är skapt för att ha ngt bett i munnen, den är ju inte skapt för att ridas på öht:)
Det lär ju liksom inte hända att alla ryttare blir "omvända" och enbart rider på bettlöst (vilket för övrigt förutom ridmässiga nackdelar även kan orsaka andra typer av skador/tryck, beroende på vad man använder)
Tycker därför att man istället ska fokusera på VARIATION. Alltså att man växlar mellan ett par olika bett, och bettlöst. Alla alternativ orsakar olika belastning/tryck (nacke, mun, nosrygg, käke) men i och med variationen minskar man risken för skador orsakade av ensidig belastning/tryck.

Cela / som för övrigt ännu inte införskaffat ngt bettlöst alternativ....:o
 
Sv: Bettlöst?

Jag varierar mycket mellan bettlöst och bett, byter även bett då och då.

Som tidigare nämnts, det finns ingen häst som är konstruerade så att det ska finnas plats för ett bett. Vissa har mer utrymme och andra mindre.

Veterinär rådde att byta bett med jämna mellanrum och även bettlöst ibland, så att det inte ska ligga och trycka på samma stället och munnen ska få vila ibland.

Sen måste man såklart lära hästen skillnaden på trycken i bettlöst och med bett. :) Blir ju ett helt annat tryck.
 
Sv: Bettlöst?

Jag tror att det beror på att intresset inte är/varit nog stort för att genomföra det bland de som är nog duktiga för att klara det (Är ju inte så att ryttare som kan utbilda upp till GP ens på bett växer på träd riktigt, så de som dessutom skulle klara det utan bett lär ju inte vara vidare många...).
Och som sagt tidigare så även om man rider och utbildar bettlöst så utbildar man ofta åtminstone lite grann med bett eftersom hästen bör kunna det om det behöver säljas någon gång. Sen är ju inte alla världens ryttare fångade på kamera och internet, inte ens de duktiga - att man inte sett det på youtube betyder inte att det inte existerar eller är omöjligt.

Den moderna dressyren har i alla fall närmare 150 års historia med bla stora utbildningsakademier som tex spanska ridskolan mfl, mfl. Tror du att funderingarna bett/bettlöst har uppstått här på bukefalos just nu och aldrig nånsin funderats över i dressyrens historia bland alla dessa tusentals mycket skickliga ryttare som det handlar om genom alla åren?

Nej jag tror inte du kan uppbringa någon som kan visa att "det går" helt enkelt för att det faktiskt inte går, rent fysiologiskt att uppnå samma grad av kommunikation. Hittills har ingen kunnat visa att det i alla fall :) För att hästen ska kunna sitta ihop och arbeta tillräckligt korrekt i samling som krävs för högre klasser så krävs en ihopkoppling och kontakt igenom hela kroppen från munnen och ända ner till varje bakhov och till ryttarens hand. Det går bara inte på bettlöst, du får inte den precisionen och kontakten.

Men för vanlig basic grundridning så går det ju bra på bettlöst, när kraven på precision inte är så stora.

Så till din andra fråga:

Inte bara till dig;
De ryttare som rider med bett vanligtvis och sedan kan visa upp ungefär detsamma utan bett på samma häst - hur kommer det sig att hästen då kan gå korrekt om det skulle vara fysiskt omöjligt utan bett?

Den kan det för att den är riden inte bara med handen utan ryttaren använder även sätet i sina signaler till hästen, och det känner hästen och kan utföra även utan bett, emellanåt. Men man ser ju om man tittar noga att det finns en "tomhet" i kontakten, hästen saknar en del av kommunikationen och lämnas att göra sitt bästa utan helheten, det blir en viss osäkerhet i formen och hållningen.
Det går nog ett tag, men jag är hundra procent säker på att om hästen fortsättningsvis skulle ridas utan bett dagligen så skulle ekipaget tappa alltmer och man skulle se den där stumheten och tomheten i kontakten mer och mer och mer tills de troligen till slut skulle vara nere på den vanliga nivån man ser på bettlöst. Även med en väldigt skicklig ryttare. Motbevisa gärna, som jag har sagt i många såna här diskussioner nu, så kan jag absolut titta på det.

Men därmed inte sagt att bettlöst är fel,:confused:
Att hästen inte är gjord för bett? Nej inte för ryttare heller. Eller remmar runt nosen.
Men om hästar som ridits på hög nivå i dressyr med TVÅ bett, kan vara glada, prestera i många år, äta sin mat och vara i bra hull (dressyrhästar är alltid i BRA hull,:)) och blir gamla och saknar skador på tänderna, så ja, då var det kanske inte så farligt att ha ens två bett i munnen om ryttaren bara ser till att hålla reda på vad den gör....
 
Sv: Bettlöst?

KL

Ni som säger att det beror på handen endast att hästen gapar... Hur gör man då med en häst som ser ut på bilden nedan, som rids bettlöst och gapar så pass mkt?
Ont i munnen kan den ju beviserligen inte ha, inte på grund av "bettet" iaf.

Betackar mig för komentarer på form sits osv. Det är inte jag som rider, och hästen är nyss igångsatt efter 1,5 år hälta med 11 besök på klinik, med inflamation i både stora och lilla delen av knälederna på båda bak, båda delarna på båda haserna och 3 av hans kotor samt 1 carpalled :cool:

För er som är nyfikna så blev hästen halt igen efter kort tid och avlivades, trots att vi egentligen aldrig hittade nåt fel på honom :cry: Bara en jävla massa symptom.

blandadebilder788.jpg
 
Sv: Bettlöst?

Men det där ger ju tryck på sidorna och har du tandproblem så känner ju hästen det med:confused:Klart det kan vara tänderna i så fall? Vassa kanter, ont i kindtänder?

Det där är ett bra exempel på att bettlöst inte är ett dugg snällare mot hästens mun som många tror, det uppstår ett tryck mot nos, kinder och käke med bettlöst som kan kännas nog så mycket för en häst. Även hackamore trycker mot ev onda kindtänder.

Men självklart kan den även gapa av andra skäl, missnöje på något sätt, helt enkelt. En häst som gapar och gnisslar kan ha ont i ryggen eller var som helst. Eller vara missnöjd med ryttarens hand tex.
 
Sv: Bettlöst?

Där det där ger tryck har han inga tänder ;)

Sätter det alltid i höjd med där bettet skulle ha suttit, och ger inte tryck om man inte drar i det, och det behövdes aldrig göras på den hästen om man använde sitsen korrekt.

Jag är rätt säker på att det inte beror på handen, för min nuvarande häst gapar inte alls, inte med bettlöst, och heller inte med bett sist jag red henne med det (vilket iofs är 3 år sen nu).

Hästen gick alltså likadant när jag red.

Han hade inte ont i ryggen, och tänderna var kollade av Anna Thell och "nyfixade". Hon kollade även hans rygg, röntgade för att vara säker på att alla hältor inte kom från ryggen.
 
Sv: Bettlöst?

Nej jag tror inte du kan uppbringa någon som kan visa att "det går" helt enkelt för att det faktiskt inte går, rent fysiologiskt att uppnå samma grad av kommunikation. Hittills har ingen kunnat visa att det i alla fall :) För att hästen ska kunna sitta ihop och arbeta tillräckligt korrekt i samling som krävs för högre klasser så krävs en ihopkoppling och kontakt igenom hela kroppen från munnen och ända ner till varje bakhov och till ryttarens hand. Det går bara inte på bettlöst, du får inte den precisionen och kontakten.

..

Fast allvarligt, tror du verkligen på det där? Jag menar att det skulle ha med verktyget att göra? Att ingen uppvisat detta ännu (i medier som vi är beroende av för att kunna bevisa alltså) beror ju främst på att ingen som "visar upp sig" är tillräckligt skicklig med ett bettlöst och dom som är tillräckligt skickliga rider inte dressyr (tävlingsdressyr) och är förmodligen inte särskilt intresserade av att visa upp sig öht.....


delvis kl
Jag tycker det är rätt absurt att öht ifrågasätta att det skulle vara möjligt, jag menar hästen är ju fortfarande samma häst, oavsett verktyg. Alltså vad är poängen med en sån ståndpunkt, det är ju bara att förminska hästens del i det hela. Personligen så vill i alla fall jag framhäva hästens faktiskt oerhört avgörande del i den prestation som vi anser vara den perfekta.

Sen kommunikationen när man kommit till högre nivå sitter inte i tygeln, tygeln bara anger ramen och huvudets position i det läget, hästen lyssnar på sätet, vikten och känslan som skickliga ryttare lyckas förmedla med sin sits. Att hävda att det sitter i "tygeln" (eller bettet) är att lägga fokus på helt fel "ände" när det kommer till ridning. Det är ju hästens bakdel som ska arbeta, du behöver bara någonting som kan förmå hästen att använda sin nacke korrekt i samma stund som denna bakdel arbetar.
 
Sv: Bettlöst?

Allvarligt, jag orkar inte argumentera med varken dej eller andra idealister, lycka till att hitta beviset för det ni tror på;)
Du kan ju återkomma när du har hittat det :)
 
Sv: Bettlöst?

Jag behöver inga bevis för att räkna ut hur det hänger ihop. En häst är en häst och hur skickliga vi är på att få den att prestera beror bara på hur skickliga vi är med dom verktyg vi använder, en dressyrryttare är av tradition skicklig med ett bett, men det beror inte på bettet i sig som du kanske till slut också kommer att inse:)
 
Sv: Bettlöst?

Vad vet du om det? Du har ju aldrig använt bett på den nivån i ridningen?

Er andra Kimmis och Miedo det är ju likadant där. Om ni blir duktigare ryttare och förstår vad ihopkoppling innebär på riktigt så kommer ni få en aha upplevelse som ni inte har varit i närheten av än.. anmärkningsvärt är det faktiskt att man kan vara så säker på en sak när man inte ens har nosat på när en häst går ärligt på tygeln.

Jag förstår däremot utifrån vad ni kan och på den nivån ni befinner er att ni tror att det går lika bra på bettlöst, tror inte det är någon större skillnad för er när ni rider på bett eller bettlöst faktiskt.

Det är som traceys skriver alla dessa ridakedemiker och gamla mästare genom åren, tror ni verkligen inte ens dom har funderat på eller provat bettlöst? Tror ni det är en slump att dom använder bett?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 795
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 007
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp