Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Vi har inte alls samma uppfattning om vad eftergift är. den ges direkt även innan svar. Då får man svar. DVS det är inte hästen som ska ge eftergiften

att rida med ett litet stöd av grovt rep på nosryggen funkar inte. Den tappar känseln. Hästen kan ej heller fjädra- gapa om det nu skulle bli för mkt.

Ja det är möjligt att vi har olika uppfattning om eftergiften, men uppenbart har vi olika uppfattning vad gäller trycket också, eller ja du kallar det stöd nu men tidigare beskrev du det som tryck. Det tryck (stöd?) som du pratar om skapar motstånd när du rider med bettlöst, det har du helt rätt i, och det är därför man inte hanterar tyglen så, men samma tryck i ett bett skapar också ett motstånd, men då är det maskerat pga det obehag hästen känner, så jag hanterar inte tygeln så med ett bett heller.

Det är pga av detta som så många bettryttare upplever hästen som mer "stum" och "svårriden" i ett bettlöst och det bettlösa upplevs som mer grovt, helt enkelt för att man egentligen hanterar bettet mycket mer ovarsamt än man själv är medveten om.

I mina kretsar kallar vi det för horsemanship att vara (bli) medveten om detta......
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Därför att den kan fjädra i munnen samt att det inte finns ngt som är slätare än metall. Gapar den hjälper det inte att byta bett, utan man får rida bättre

Det kan den inte göra med tryck på nosen vars nosben oxå inte är gjort för tryck.

Går hästen inte "att rida på bett" så döljer man bara problemet istället för att träna upp sin hand o ridkunskap.
'
Rider man på lång tygel o inte har en jämn kontakt blir det inte med fina signaler.

Även hästens huvudställning avgör om man bara har mungipekontakt eller om lan o delvis tunga påverkas.
 
Sv: Bettlöst?

Ja det är möjligt att vi har olika uppfattning om eftergiften, men uppenbart har vi olika uppfattning vad gäller trycket också, eller ja du kallar det stöd nu men tidigare beskrev du det som tryck. Det tryck (stöd?) som du pratar om skapar motstånd när du rider med bettlöst, det har du helt rätt i, och det är därför man inte hanterar tyglen så, men samma tryck i ett bett skapar också ett motstånd, men då är det maskerat pga det obehag hästen känner, så jag hanterar inte tygeln så med ett bett heller.

Det är pga av detta som så många bettryttare upplever hästen som mer "stum" och "svårriden" i ett bettlöst och det bettlösa upplevs som mer grovt, helt enkelt för att man egentligen hanterar bettet mycket mer ovarsamt än man själv är medveten om.

I mina kretsar kallar vi det för horsemanship att vara (bli) medveten om detta......
Ja filmen på han som armrider är synnerligt signifikativt.
 
Sv: Bettlöst?

Därför att den kan fjädra i munnen samt att det inte finns ngt som är slätare än metall. Gapar den hjälper det inte att byta bett, utan man får rida bättre

Det kan den inte göra med tryck på nosen vars nosben oxå inte är gjort för tryck.

Fjädra i munnen? jag skulle vilja påstå att den "fjädringen" bör sitta i nacken. Men håller man ett stadigt tryck i tygeln, då blir nacken stel (hästen lär sig trycka emot) och då blir det kanske fjädring i munnen i stället med ett bett, medans med ett bettlöst blir det bara stumt...det är "det" som är skillnaden....

...sen är nog inte munnen gjord för tryck heller...;)
 
Sv: Bettlöst?

Jag menar inte att man ska rida med ett tryck utan kontakt, men hästar som inte "går" att rida på bett troligen rids så= fel
Ja men då är vi överens. Det jag vill poängtera också är att i ett bettlös blir och känns hästen stum då, det blir liksom fullt uppenbart då, medans i ett bett kan detta maskeras så att många ryttare (både skickliga och mindre skickliga) faktiskt inte ens är medvetna om det motstånd (i nacken) som finns där.

Här är en 3åring som rids med det där fjädrande handstödet= en häst som trivs med både ryttarens hand o övrig kompletta ridning

Beror det på ryttaren tror du?

http://www.youtube.com/watch?v=pL1ScSzvGyo&feature=player_detailpage

Ser fint ut, lite för mycket mickel med yttertygeln för min smak kanske, men den verkar mjuk och följsam i nacken, för det är ju där man vill ha den där "fjädringen", eller hur...? Till det behövs inte ett bett, den känslan som tygelsignalen i ett bettlöst ger fungerar precis lika bra (för nacken), dvs om man har den känsliga handföring som krävs, så jaa....allt hänger på ryttaren....:)
 
Sv: Bettlöst?

Ser fint ut, lite för mycket mickel med yttertygeln för min smak kanske, men den verkar mjuk och följsam i nacken, för det är ju där man vill ha den där "fjädringen", eller hur...? Till det behövs inte ett bett, den känslan som tygelsignalen i ett bettlöst ger fungerar precis lika bra (för nacken), dvs om man har den känsliga handföring som krävs, så jaa....allt hänger på ryttaren....:)

Nej det fungerar inte "precis lika bra". Och där är vi tillbaka till diskussionen jag länkade till:)

Med bettet och en bra hand har du en helt annan kommunikation som är kopplad till nacken, genom tungan och käken, vilket du aldrig kan uppnå med något enbart över nosen. Du kan till en viss gräns nå samma med bettlöst, men som sagt till en viss gräns, sen finns inte den finstämdheten som går att nå med ett bett, för en skicklig ryttare.
Det finns också hästar som hatar trycket över nosryggen vilket man bör komma ihåg.

Bettlöst är helt ok, men det är inte att jämföra med ridning med bett, det finns alltid en viss gräns, vilket exemplen visar i filmerna i tråden. Inget fel i det, kanske de flesta redan förstår det, och det bara är du som inte vill acceptera och det är ok för mej :)
 
Sv: Bettlöst?

Fast du kan ju lika alla andra, inte heller svara på varför det inte skulle gå. Hästen är många ggr känsligare än vad våran hand är, därför har jag mkt svårt att tro att hästen skulle vara den med begränsningar.

Nu föredrar ju jag dock att inte använda tygeln speciellt mkt. Mitt mål är att kunna göra allt jag kan göra med hästen på långa tyglar. På min förra valack kom jag dit. Både piruetter och passage gjordes på långa tyglar utan problem. Galoppombyten gick det med, men han var lite klumpig i dem och behövde där lite mer hjälp på traven.
 
Sv: Bettlöst?

Om man har en häst som är riktigt känslig så går det! Det hela handlar ju om känsla. Även om jag har halvlång tygel så känner ju hästen vad jag gör med mina händer, det kräver ju dock att man har lite tyngd i tyglarna och inte några som fladdrar runt :D
 
Sv: Bettlöst?

Fast du kan ju lika alla andra, inte heller svara på varför det inte skulle gå. Hästen är många ggr känsligare än vad våran hand är, därför har jag mkt svårt att tro att hästen skulle vara den med begränsningar.

Nu föredrar ju jag dock att inte använda tygeln speciellt mkt. Mitt mål är att kunna göra allt jag kan göra med hästen på långa tyglar. På min förra valack kom jag dit. Både piruetter och passage gjordes på långa tyglar utan problem. Galoppombyten gick det med, men han var lite klumpig i dem och behövde där lite mer hjälp på traven.

Jo fast hur det ser ut är ju en helt annan sak, det beror ju på vilka krav på kvalité man har.
 
Sv: Bettlöst?

Är hästen då skolad på bettlöst, eller med bett? Det går ju givetvis att rida bettlöst på en välutbildad och lydig häst, men att skola den enbart bettlöst upp till GP? Jag tvivlar starkt.

Min stallkompis kallade det lyckligt för piaffansats när min häst började vifta med benen i flugpanik och "trampade". Som fio skrev... det beror ju på vilken sorts jobb, vilken kvalité, man är ute efter.
 
Sv: Bettlöst?

Och fortfarande inget svar.... :angel:

Svarat på vad? Att vi ska bevisa att det inte går? :grin: Ja ingen har ju bevisat ATT det går vilket säger ju lite mer... en hel del människor har lagt ner massor av energi på att svara på och förklara det under åren för dig.. sen att inte Du har förmåga att ta in ett svar som inte passar dig i din föreställning är ju en helt annan sak.. och där kan inte jag hjälpa dig.

Har dessutom ingen särskild större lust heller, jag har bättre saker för mig än att sitta och diskutera med dig om saker du inte själv kan hitta bevis för att det fungerar, det blir en rätt ointressant diskussion faktiskt i dagsläget.. Om inte den ryttaren är född än som kan klara av att bevisa det, så kan vi ju ta upp den diskussionen när det har skett, innan dess är det ju rätt meningslöst.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jag har också svårt att tro att det är avgörande ifall vi rider med ett bett i munnen eller med tryckt/kontakt runt nosen.

Inte konstigt att ingen bevisat att det går att utbilda upp till GP-nivå utan bett, eftersom man inte får tävla utan bett i dressyr och de som aldrig någonsin utbildar med bett har väl oftast inte ambitionen att kunna tävla GP. Och som tidigare nämnt är det ju ganska lämpligt att hästen är utbildad på bett också ifall man behöver sälja hästen någon gång.
 
Sv: Bettlöst?

Ja om man utgår ifrån att dressyr på GP nivå enbart kan utföras av ryttare som tävlar, vilket du verkar göra.
 
Sv: Bettlöst?

Det utgår jag inte ifrån. Men jag tror inte det är vidare vanligt att man rider och utbildar upp till den nivån helt utan ambitionen att tävla öht.
 
Sv: Bettlöst?

Fast du kan ju lika alla andra, inte heller svara på varför det inte skulle gå. Hästen är många ggr känsligare än vad våran hand är, därför har jag mkt svårt att tro att hästen skulle vara den med begränsningar.

Nu föredrar ju jag dock att inte använda tygeln speciellt mkt. Mitt mål är att kunna göra allt jag kan göra med hästen på långa tyglar. På min förra valack kom jag dit. Både piruetter och passage gjordes på långa tyglar utan problem. Galoppombyten gick det med, men han var lite klumpig i dem och behövde där lite mer hjälp på traven.

Det finns en hel tråd som jag redan länkat till där det talas om varför det inte går - om du läser vad som står.

Sen får du ursäkta men jag tror inte en sekund på det du skriver om din gamla häst och piaffer och annat på den hästen. Kanske tror du att du faktiskts red riktiga piruetter och passage men det hade jag väldigt gärna velat se :cool:

Via bettet kan hästen kommunicera med ryttarens hand, genom att du har kontakten med tungan och hästen svarar direkt i handen, det kan den inte med nosen, det är en fysisk omöjlighet. Att man inte förstår att det krävs för att uppnå finlir på högre nivåer innebär att man behöver studera vad dressyr är lite mera innan man gör tvärsäkra uttalanden. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 795
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 006
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp