Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

I det här fallet handlar det om ren o skär ryttarskicklighet med hela ryttarens kropp o framförallt timing.

hon rider normalt på bett o hon kan även rida den på bettlöst- när man kommit så långt som denna gjort.

det är en konst o inget redskap i världen kan ersätta det.
 
Sv: Bettlöst?

Den här kanske:)

http://www.youtube.com/watch?v=A5XUq56P_I0&feature=related

Nu är det kanske inte just LG bridle i denna film, men alla bettlösa där tyglarna fäster i sidostycket, oavsett hur själva fästet ser ut, fungerar på samma sätt som ett vanligt sidepull.

Ja, varför väljer man inte en sådan ryttare i sina reklamfilmer istället?? Mjuk och följsam.. dom som red i den andra filmen.. alltså jag förstår att hästarna ogillar bett i munnen med den ridningen :(
 
Sv: Bettlöst?

Börja nu inte tjata om samma diskussion som du redan varit i tusen gånger....den där är utbildad med bett och rids med bett normalt, det vet du ju sen andra diskussioner där just den ryttaren plockas fram som exempel:p

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1135324&highlight=bettl%F6st&page=5

En bit ner på sidan så ser du länken och ditt svar som visar att du sett den.

känns väldigt mycket upprepning eller hur? Om dessutom det enda vettiga exemplet är en häst som utbildats och rids med bett så.....ja det säger ju det mesta om argumentationen när det gäller bettlöst och alla nackdelar med bett...:o

Klart man man rida bettlöst, men allt snack om bettlösts fördelar över bettet kan du väl lägga ner direkt denna gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jag skulle tippa att de som vill rida på enbart bettlöst aldrig har gjort en bra halvhalt än mindre fått äkta samling- energisk häst som väntar med samma enrgi men som får hästen i uppförsbacke- av just samlingen. att ha den kvar "på sätet". Man kan närsom helst rida på framåt massor o sen utan att rida bryskt få tillbaka den mjukt- inte westernslides.

Gapar hästen har man tagit för mkt i munnen under lång tid felinlärd= dålig erfarenhet - punkt.
 
Sv: Bettlöst?

Jag rider bara på bettlöst, förutom unghästarna då jag tycker att de ska grundutbildas på bett ifall jag säljer dem nån gång, de flesta ryttarna rider ju faktiskt med bett.

Jag upplever inte att jag får problem med halvhalter när jag har bettlöst, jag måste faktiskt starkt ifrågasätta det påståendet eftersom jag trodde att en riktigt välutbildad häst så gör man det nästan helt bara med sätet? Det gjorde iaf jag på min förra. (Nuvarande hästar är inte så pass utbildade att de kan kallas välutbildade).

Igentligen tycker jag att allt det du skriver gör man med sätet, och kanske kanske att man rör tygeln nån mm. Hade inga problem med att sätta förra hästen ordentligt på arslet om jag ville. Var ju bara att hålla fast honom lite med sätet, och det trots att han var en riktigt het häst som de flesta inte klarade av.
 
Sv: Bettlöst?

Se på den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg&feature=share

Där förklaras bettets effekter på hästens mun (länken är från sidan varifrån jag har köpt mitt LG bridle). Därför gapar hästen när ryttaren tar i tyglarna, och för att hindra hästen från att gapa, sätter man en nosrem på som stänger munnen utan att fundera på varför hästen gapar. Jag har haft såna nosremmar under bettet på mina hästar, efter att ha sett den där videon tog jag bort nosremmen, och mitt sto som inte har gapat förut, gapade när jag tog i tygeln.

När jag tar i tyglarna krävs det inga hårda tygeltag för att min häst ska gapa. Han är också orolig med munnen, och börjar gapa när jag kortar tyglarna utan att hålla in honom, vilket tyder på att han otrivs med bettet. Han raspas regelbundet, det är inget fel i munnen.

Jag håller dock med alex, mycket problem med mun och bett beror ofta på att hästen ridits med för hård hand -> hård mun.

Men jag ser inget fel med att rida utan bett. Om hästen är hård och kanske sjuk i munnen, är det väl den bästa lösningen? Egentligen är en skicklig ryttare den som inte ''håller sig fast i tyglarna'' och litar helt på tyglarna. Eftergiften, avslappningen och lösgjordheten samt energin ska komma bakifrån, tyglarna ska egentligen bara behövas till att guida hästen vart man är på väg, vara en del av hjälperna man ger vid en förhållning och ev. ge hästen stöd framifrån. Om hästen går i korrekt form och eftergift, ska den kunna hållas en stund i form fast man släpper tyglarna.

Nu gick jag mycket in på eftergift och sånt, men alltså det ska gå lika bra att rida utan bett som med bett, efter vad jag har hört..
 
Sv: Bettlöst?

För att kunna rida svår dressyr måste man stämma av tempot- få lite mer vikt därbak. Tillbaka till balans o det måste ske på en halv sekund o den finstämmigheten får man inte med tryck runt / på nosen.

Men visst kan man rida runt på bettlöst, men det blir gärna den där i mina ögon dåliga ridningen på sikt.. hästen måste dessutom tränas. en häst som aldrig tränas på att bli lydig o att det kan ske förä'ndringar hela tiden- övergångar ångar gärna bara på. Att den ska tvärstanna är inte dressyr. det är HUR den stannar.
 
Sv: Bettlöst?

Nu gick jag mycket in på eftergift och sånt, men alltså det ska gå lika bra att rida utan bett som med bett, efter vad jag har hört..

Öhh ja??? Det var ju det vi, dvs axel, fio, tracys och jag skrev....att KAN du rida så går det lika bra med ett bett i munnen för då balanserar man inte sig själv i tygeln, hästen går med ett lätt stöd i bettet osv osv osv
 
Sv: Bettlöst?

Knapplån, du har svarat på mitt inlägg, tryckt på min knapp, men jag tycker inte riktigt svaret passar in till det jag har skrivit.
 
Sv: Bettlöst?

För att kunna rida svår dressyr måste man stämma av tempot- få lite mer vikt därbak. Tillbaka till balans o det måste ske på en halv sekund o den finstämmigheten får man inte med tryck runt / på nosen.

Men visst kan man rida runt på bettlöst, men det blir gärna den där i mina ögon dåliga ridningen på sikt.. hästen måste dessutom tränas. en häst som aldrig tränas på att bli lydig o att det kan ske förä'ndringar hela tiden- övergångar ångar gärna bara på. Att den ska tvärstanna är inte dressyr. det är HUR den stannar.

Varför inte? Hästen känner när en fluga landar på nosen, precis som i mungipan! Snarare så är det människan som inte klarar av att ge så små fina hjälper. Jag vet iaf att jag inte kan göra så lätt tryck med mina händer. Kan du det så all heder till dig! Men jag tror faktiskt inte många människor har fysiska förutsättningarna för det.

Hästar är känsligare, och de har snabbare reaktionsförmåga än oss, så jag vidhåller säkert att det är vi som är begränsningen snarare än om man har en "pinne" i eller utanför munnen på hästen.
 
Sv: Bettlöst?

Du går verkligen igång på det här va;) Den här tråden handlar inte om huruvida det är möjligt att utbilda en häst till samma "dressyruppvisning" med ett bettlöst som med ett bett, så den diskusisonen kan vi väl lämna därhän?

Delvis KL
Jag håller med Axel mfl, det handlar inte om vilket verktyg man använder, utan om hur man hanterar det verktyg man har. Sen är vissa verktyg mer lämpade för grundubildning än andra, tex stångbett som inte hör hemma alls (som jag ser det) på en häst som inte är helt färdig med grunderna...

....men huruvida men använder bett eller bettlöst vid utbildning av häst handlar främst om vilket system och tradition man följer samt användingsområde, en dressyrhäst tex behöver ridas med tränsbett av förklarliga skäl (läs TR)....medans en cowhorse kan ridas och utbildas med vilket som för det finns inga krav på det ena eller det andra...därav att bettlöst (hackamore/bosal) är ett minst lika vanligt utbildningsverktyg som tränsbett inom den changern....
 
Sv: Bettlöst?

Knapplån, du har svarat på mitt inlägg, tryckt på min knapp, men jag tycker inte riktigt svaret passar in till det jag har skrivit.

Ja förlåt, jag skrev allmänt vidare på tråden, tryckte på din knapp för att det var det senaste inlägget så jag skulle skriva mitt där efter, är ny ännu här på Bukefalos och visste inte att det var nån skillnad på vilken ''svarsknapp'' man tryckte på...sorry :crazy:
 
Sv: Bettlöst?

För att kunna rida svår dressyr måste man stämma av tempot- få lite mer vikt därbak. Tillbaka till balans o det måste ske på en halv sekund o den finstämmigheten får man inte med tryck runt / på nosen.

Men visst kan man rida runt på bettlöst, men det blir gärna den där i mina ögon dåliga ridningen på sikt.. hästen måste dessutom tränas. en häst som aldrig tränas på att bli lydig o att det kan ske förä'ndringar hela tiden- övergångar ångar gärna bara på. Att den ska tvärstanna är inte dressyr. det är HUR den stannar.

Poängen är väl att man med ett bettlöst (förhoppningsvis även med ett bett) inte rider med tryck alls (se det fetstilta). Den avstämning du pratar om handlar om en mer psykologisk teknik då, att hästen förstår och känner sig väl till mods med uppgiften, då kommer den där avstämdheten även utan tryck.

Delvis KL
Enligt det system jag själv tränar (bettlöst) så är det eftergiften man fokuserar på hela tiden, tryck uppstår bara om något gått snett...under utbildning behöver man visa och förklara ofta, då uppstår tryck ibland, men det är alltid ett bevis på att något gått snett, men det är ok eftersom det handlar om utbildning/inlärning och ska alltid avslutas med eftergift så att hästen faktiskt lär sig något.

Den här unga killen har mycket lärorikt att säga, han använder en teknik och filosofi som jag själv fått lära mig, han säger tex "trycket motiverar hästen...eftergiften lär sig hästen av", mycket tänkvärt tycker jag..

PS ni får skruva upp ljudet på max för att höra vad han säger....
http://www.youtube.com/watch?v=U18J_wm-zwQ&list=UUkmcwpbaVXJQe7mVFJsARVg&index=6&feature=plcp
 
Sv: Bettlöst?

Vi har inte alls samma uppfattning om vad eftergift är. den ges direkt även innan svar. Då får man svar. DVS det är inte hästen som ska ge eftergiften

att rida med ett litet stöd av grovt rep på nosryggen funkar inte. Den tappar känseln. Hästen kan ej heller fjädra- gapa om det nu skulle bli för mkt.
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 795
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 006
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp