Bettincident med konstig utgång...

Nordthor

Trådstartare
För det första så vill jag klargöra att jag är fullt medveten om att man som hundägare har strikt ansvar för sin hund. Jag anser mig helt ansvarig för händelsen jag beskriver nedan, men jag undrar hur långt jag skulle gått efter denna typ av incident?

Jag och hunden står utanför ett ställe och väntar på husse. Av olika anledningar så kunde vi inte ordna så att hunden var med husse (som har mer koll än vad jag har). Och eftersom vi var långt hemifrån utan bil så kunde vovve heller inte sitta i bilen.

Hur som helst, så rörde det sig en del människor runtom oss. Vovve sitter brevid mig och väntar spänt på husse. Plötsligt dyker det fram en man, som på några sekunder stegar fram till oss, böjer sig över hunden och tar tag (klappar) honom med båda händerna över hela huvudet. Jag hinner knappt reagera, men kortar upp kopplet precis när vovve blir vansinnig och gör ett utfall mot mannen. Det ser ut som att han blir biten.

Jag hinner haspla ur mig ett "förlåt", samt ett "bet han dig?" men mannen har redan hunnit vända på klacken och gå där ifrån. Han stannar inte, och verkar inte ha någon tanke på att göra det heller fastän jag försöker prata med honom.

Min fråga är nu. Hur långt jag borde ha drivit detta? Skulle jag gått efter och bett att få se på hans hand? Eller är det upp till honom att stanna på platsen om han vill driva saken vidare?

Tillägg är; jag är grymt förbannad på mig själv, och önskar att det var min hand som (ev) råkade illa ut. Kan nu i efterhand komma på massa saker jag kunde gjort för att undvika detta. (Sen är jag ju lite ledsen på mannen som bara stegade rakt fram och brutalklappade hunden utan att ens fråga mig om det var ok. MEN alla förstår ju inte att man inte kan göra så.)

Så, dags för pisk och åsikter.

Sv: Bettincident med konstig utgång...

Kanske han förstod att han agerat galet med tanke på att han vägrade stanna? Fast tja, jag vet inte. Jag blir mer less på folk som tar för givet att alla hundar är snälla, glada och att man får kasta sig över hundar hur som helst, än vad jag blir less på hundägare som råkar mista kontrollen en gång.

Det enda man kan göra i en sådan situation är att på bästa sätt förhindra att den uppkopper. Var man tex tvungen att sitta där det gick massor av folk eller hade man kunnat stå där det var iaf lite lugnare? kanske med hunden mot en vägg/träd/buske och man själv utåt så att man lättare har koll på vilka som passerar och vad de gör? Kunde man ha puttat bort personen som ändå kom fram och förklarat varför man gjorde det?

Vi pratar om en vuxen person utan några märkbara psykiska funktionshinder?

Då skulle jag säga att det inte var ditt fel att idioten fick sig ett bett, förhoppningvis lärde han sig något ;) Det får väl finnas gränser för hur mkt ansvar man som hundägare ska behöva ta. Barn är en annan sak, men vuxna personer får väl för guds skull tänka sig för lite. Visst, strikt ansvar osv men ändå...

Sen är det ju möjligt att ni/du skulle behöva ändra lite på er hundhållning, brukar hunden göra utfall mot folk i andra situationer? Eller var det bara i en så här extrem situation med en så osedvanlig korkad människa som kastade sig över honom?

Det där händer mig typ dagligen, och jag är jättetacksam att det hittills inte hänt nåt de gångerna jag är ute med hundarna, men vet att vår ena hund innan velat hugga till om någon helt oväntat och utan att fråga velat klappa honom.. (inget allvarligt hänt hittills). Och bara för vi har en valp (whippet) som är så människoglad och vill hälsa på allt och alla så tror många förbigående att båda våra hundar är människoglada och tar sig friheten att sträcka fram händer eller böja sig över båda hundarna för att klappa dom :crazy:
Senast igår när jag och sambon satt med hundarna på spårvagnen med hundarna i korta spända koppel för att inte störa påstigande resenärer så går en kille förbi oss och i farten stryker handen över amstaffens huvud som som tur var reagerade för sent och morrade till men killen hörde inte då han gick förbi så snabbt.. Men jag blev helt galen där och sa högt "det borde han inte ha gjort" och hoppas att han hörde så han lär sig att man inte kan bete sig så:mad: Och då sa jag till sambon att det enda som kanske avskräcker folk är väl om man sätter på hunden en munkorg istället, så kanske vi slipper alla dessa människor som inte lärt sig att fråga först...:cool: för jag vill inte behöva ta sånna konsekvenser om något händer...fast jag vet att hunden är snäll egentligen men reagerar inte bra på "plötsliga främlingar"... Man önskar att alla kunde lära sig någonstans att man inte bara går fram och klappar andras hundar.. Men måste säga att barn än så himla mycket duktigare på att fråga om lov att klappa än vuxna.....

Om man åker spårvagn/t-bana eller rör sig i andra miljöer där det är trångt med mkt folk och har en hund som inte gillar att främmande människor klappar den och som man tror kan ta till händerna så är ju munkorg absolut ingen dum idé. Snarare ett måste, skulle jag säga.

På en fullsatt spårvagn kan ju folk råka ta på hunden/trampa på den utan att ens mena det. Och barn kan börja klappa hunden utan att fråga dig först. Man har ju som hundägare ingen överblick över vad som händer när det är trångt med folk överallt.

Jag håller med men måste ändå tillägga att människor som har osäkra hundar inte bör hålla sig i folkmassor.

Vet man med sig att man har en hund med låg retningströskel så har man ju ett ansvar som hundägare.

Kan tycka att man faktiskt får använda munkorg då.

Hade en feg Malle. Honom hade jag aldrig haft i en folkmassa eller åkt kommunalt med utan munkorg. Jag som hundägare kan ju inte utgå ifrån att alla i omgivningen ska förstå hur man beter sig mot hundar.

Kanske han förstod att han agerat galet med tanke på att han vägrade stanna? Fast tja, jag vet inte. Jag blir mer less på folk som tar för givet att alla hundar är snälla, glada och att man får kasta sig över hundar hur som helst, än vad jag blir less på hundägare som råkar mista kontrollen en gång.

Det enda man kan göra i en sådan situation är att på bästa sätt förhindra att den uppkopper. Var man tex tvungen att sitta där det gick massor av folk eller hade man kunnat stå där det var iaf lite lugnare? kanske med hunden mot en vägg/träd/buske och man själv utåt så att man lättare har koll på vilka som passerar och vad de gör? Kunde man ha puttat bort personen som ändå kom fram och förklarat varför man gjorde det?

Jag håller med men måste ändå tillägga att människor som har osäkra hundar inte bör hålla sig i folkmassor.

Därav min text om att man borde kolla om situationen går att förhindra.
Ibland KAN det ju faktiskt vara så att hunden inte heller går att lämna ensam, man får inte tag i hundvakt och man faktiskt Måste till något ställe med mycket människor. Att då göra det bästa av situationen är väl det enda man kan göra, men jag håller helt klart med om att munkorg nog är bra om man inte vet att man kan undvika att det händer igen.

Hur kan man vara bland folk med hundar som inte funkar?
Helt okey för mej att folk väljer att ha "vassa"hundar, men det är inte okey att ha dessa hundar bland allmänheten.
Vi som har hund har ett ansvar, och i min värld är det inte okey att ha en hund som inte är säker bland "vanligt folk"
att ha en "elak" hund i miljöer där den inte funkar är INTE OKEY!
Givetvis borde du kollat hur det gick för den som ev blivit biten. Både för din egen skull, och framförallt för den stackaren som ev blivit skadad:crazy:

*Jenny *
Man kan inte begära att "vanligt folk" har hundvett, alltså ligger allt ansvar på ägaren/föraren.

Hur kan man vara bland folk med hundar som inte funkar?
Helt okey för mej att folk väljer att ha "vassa"hundar, men det är inte okey att ha dessa hundar bland allmänheten.
Vi som har hund har ett ansvar, och i min värld är det inte okey att ha en hund som inte är säker bland "vanligt folk"
att ha en "elak" hund i miljöer där den inte funkar är INTE OKEY!
Givetvis borde du kollat hur det gick för den som ev blivit biten. Både för din egen skull, och framförallt för den stackaren som ev blivit skadad:crazy:

*Jenny *
Man kan inte begära att "vanligt folk" har hundvett, alltså ligger allt ansvar på ägaren/föraren.

Om det hade varit en snygg motorcykel eller vanlig cykel, så hade du fortfarande ansett att folk inte behöver skilja på mitt och ditt?
Det hör till normalt hyfs att fråga innan man pillar på¨andras saker, detta gäller även en hund. Den är inte allmän egendom!!
Att inte hunden klarar att en vilt främmande människa kastar sig över den är ju bara helt normalt beteende. Jag reagerar likadant om det är någon som pillar på mig utan tillåtelse, så jag varnar en gång sedan smäller det!!
Så enligt mig har han inte bara brutit mot allt hundvett, utan även rent folkvett!!

/Camilla

Fast hon frågade ju honom? Det var ju inte bara så att hon satt helt tyst.
Både ägare och den som blev biten kanske blev chockade, jag tycker inte att det är varken bedrövligt eller konstigt att hon inte jagade efter den bitna.

Hej!

Har du funderat varför din hund bet? Varför tror du att det blev som det blev?

Om man åker spårvagn/t-bana eller rör sig i andra miljöer där det är trångt med mkt folk och har en hund som inte gillar att främmande människor klappar den och som man tror kan ta till händerna så är ju munkorg absolut ingen dum idé. Snarare ett måste, skulle jag säga.

På en fullsatt spårvagn kan ju folk råka ta på hunden/trampa på den utan att ens mena det. Och barn kan börja klappa hunden utan att fråga dig först. Man har ju som hundägare ingen överblick över vad som händer när det är trångt med folk överallt.

Men vart skrev jag att det var fullsatt? Det var kväll och vi satt mitt i spårvagnen där vagnar/rullstolar ska va då där är väldigt stor plats för att vi inte ska vara i vägen för någon. Är det mer folk på så står vi alltid längst bak för att inte ta plats. Men ändå ska killen gå förbi och sträcka fram handen och stryka honom på huvudet..när hunden var vänd åt ett annat håll... Så där blev vi alla chockade. Hunden är inte osäker i sig, vi har själv barn i familjen/släkten så hunden är väldigt van vid barn och deras ibland hårda hantering så det är ingen risk jag skulle ta om jag visste att hunden är "ostabil i psyket". Men han har helt enkelt vaktinstinkt i sig och gillar inte att främmande plötsligt överraskar honom med att luta sig över eller ta på hans huvud. Bland stora folkmassor där det är trångt och folk som råkat trampa på honom har han inte alls reagerat så, senast var det nu under Kulturnatten i Norrköping och då kan jag lova att det var trångt...och ändå beter han sig lugnt bland människorna.. så så pass känner vi ändå vår hund att vi kan ta med honom dit..så som sagt..han är ingen hund som behöver ha munkorg på sig, jag vill bara inte att folk ska ta i honom utan att fråga, precis som jag tycker det är lika oacceptabelt att alla förbigående ska hälsa på valpen bara för han är valp..då vi är i full gång med att träna honom att ignorera och sluta hoppa på folk så där förstör många genom att bara komma fram och klappa... Jag förstår mycket väl att det alltid är mitt ansvar som hundägare vad som än händer, och just därför önskar jag att många kunde lära sig att låta bli andras "tillhörigheter" (hundar), precis som man inte skulle gå fram till en barnvagn bara för att kolla in den söta bebisen.... :crazy:

Såklart så har efterklokheten drabbat mig som ett brev på posten... Hade jag funderat snäppet längre hade jag absolut hållt oss rörliga (så att säga) alternativt förflyttat oss till en annan plats där det var mindre människor för tillfället.

Jag har jäkligt svårt för att släppa denna händelsen, men det är väl bara att hacka i sig och lägga till i "tråkiga efrarenheter"-högen. :crazy:

Normalt så reagerar han INTE på detta vis. Han är ganska så restrektiv själv med vem som "får" hälsa på honom och inte. På grund av detta så är reglen att han inte får hälsa på någon (varesig andra hundar eller främmande människor). Undantag är då folk på jobbet (som han känner), samt nära vänner till oss (men dessa faller såklart inte in under kategorin "främmande männisor").

Är vi ute på promenad så bryr han sig vanligtvis inte om andra (djur eller människor). Men skulle det mot förmodan vara så att han finner någon intressant, så får han inte hälsa ändå. Better safe than sorry.

Såklart så har efterklokheten drabbat mig som ett brev på posten... Hade jag funderat snäppet längre hade jag absolut hållt oss rörliga (så att säga) alternativt förflyttat oss till en annan plats där det var mindre människor för tillfället.

Jag har jäkligt svårt för att släppa denna händelsen, men det är väl bara att hacka i sig och lägga till i "tråkiga efrarenheter"-högen. :crazy:

Ja, tyvärr så går det ju inte att vara felfri som hundägare, eller människa öht.. Alla har garanterat någon gång gjort något som de efteråt kommit på att "Fan, det där var jävligt dumt. Hade jag gjort si och så istället så hade det inte hänt..." Försök att bara se det som en liten väckarklocka - nu vet du ju hur du ska göra nästa gång, med att inte stå stilla osv :)

Det kan ha varit så att det inte framgick av mitt första inlägg, men förutsättningarna för dagens "övningar" var inte direkt till vår fördel. Ingen hundvakt på hemmaplan, ingen bil, samt en helt ny miljö för hunden. Det var helt enkelt så att vi inte hade något annat val än att ta med hunden dit vi skulle.

Såhär i efterhand tänker jag att det jag kunde gjort för att förhindra det hela var att helt enkelt flytta på oss när jag märkte att antalet människor på platsen tilltog något.

Och, jag är helt införstådd med att det är mitt ansvar, samt att man inte kan räkna med att alla människor per automatik är försedda med grundläggande hundvett...

Ja, det har jag. Nu är jag iof ganska så ny i hundvärlden, men jag har ju vissa teorier om varför han gjorde som han gjorde och kommer i fortsättningen att arbeta med honom på ett annat vis när dessa faktorer är med i leken.

Tro mig, denna händelsen har inte lämnat mig oberörd (som jag nämnt innan i tråden).

Mmm, det är ju aldrig bra att stå stilla (det kan säkert vår lilla odåga skriva under på) :)

Hej!

Har du funderat varför din hund bet? Varför tror du att det blev som det blev?

En människa skulle aldrig acceptera att någon gjorde så mot sig, eller deras barn. Bara dyker på. Men mot andras hundar ska det vara ok?:confused:
Tycker tyvärr inte alls att det är konstigt att det som hände hände. Denna man hade likaväl kunnat förstört en annan hund, som inte säger ifrån, genom att skrämma den på detta vis. Det är stor skillnad på att bli "pådykt" uppifrån händer på var sida o "fasthållen" och att bli trampad på eller att ett barn dyker fram.

Nä, säger som jag sagt förut, betala med skattemedel en föreläsning med Jan Gyllensten för alla de som ej har hund, de som har o för den delen.

Så många människor som kan med ett litet kick förstöra en hund för resten av dess liv.

Folk kan piska mig istället, för jag tycker det var totalt självförvållat och hade nog snarare hasplat ur mig "vadfan pysslar du med??"

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 748
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 084
Senast: __sofia__
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 367
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka