Bett med "port" ???

Q

qrumelur

Kan någon förklara för mig varför man har ett bett med sk. "port"?

En del ser i mina ögon ut som tortyrredskap. Tungfrihet är väl en sak, men att ha en "kantig" port med "vassa" kanter eller saker som sticker upp mm.
Ja, jag antar att jag inte får "stjäla" bilder eller länka till butiker men det finns ju ganska gott om "varianter".

Som sagt var, jag tänker tortyr-redskap, men jag har mycket svårt att tänka mig att en massa westernryttare rider omkring och torterar sina hästar.. :angel:

Så förklara, varför hur, var när? Vilken funktion fyller de?

Sv: Bett med "port" ???

Det kanske inte är några ryttare som rider med såna bett "på riktigt"?

Eller?

Det är inte extremt mkt aktivitet på den här sidan, så småningom får du säkert svar. Själv kan jag inte svara tyvärr.

bett i det utförandet som du beskriver kan vara tortyrredskap, OM de hamnar i fel händer! ett bett som är av bra kvalitet och har rätt "balans" i bettet gör att det hamnar längs med gom, tunga, och sticker inte upp i gommen om inte ryttaren tar kraftigt tygeltag. jag har själv ridit på dessa bett, men då ENDAST på välutbildade hästen som är "broke", ger efter lätt för bettet. för min del så är det ett väldigt bra bett i tex pleasure, där du vill rida med extremt liten tygelkontakt med hästens mun. då krävs det väldigt lite i tygeln för att hästen ska känna av detta.
men som sagt så kräver betten en välutbildad häst och en kunnig ryttare.
detta är vad jag själv har fått lära mig av erfarna "horsemen" och min personliga uppfattning.....

Kan någon förklara för mig varför man har ett bett med sk. "port"?

En del ser i mina ögon ut som tortyrredskap. Tungfrihet är väl en sak, men att ha en "kantig" port med "vassa" kanter eller saker som sticker upp mm.
Ja, jag antar att jag inte får "stjäla" bilder eller länka till butiker men det finns ju ganska gott om "varianter".

Som sagt var, jag tänker tortyr-redskap, men jag har mycket svårt att tänka mig att en massa westernryttare rider omkring och torterar sina hästar.. :angel:

Så förklara, varför hur, var när? Vilken funktion fyller de?

Det är en stor skillnad mellan ett bett med port (tungfrihet) och ett s k spadebit, så det är inte samma saker. sen beror det på vem som håller i tyglarna !

Hej

Porten är till för att "komma åt" ytterliggaren en tryckpunkt i hästens mun. Ett stångbett kommunicerar med hästen via tryck från curben, tryck på lanen och tryck på tungan. Lägger du till en port får du även möjlighet med tryck i gommen. Hur mycket eller lite porten ska kunna trycka justerar du med hur löst du spänner curben, och givetvis genom hur mycket du tar i tygeln.
Tanken är att det ska bli som en trappa med tryck och att hästen ska svarar så tidigt som möjligt. Beroende på hur mundelen ser ut blir "tryckföljden"
1, Tunga
2, Lan
3, Curb
4, Gom

Oftast är inte dessa hästar bara mycket bra grundtränade, de har också fått lära sig att göra mycket av sitt jobb med signaler från skänklarna. Bettets funktion blir då att via sin naturliga balans hjälpa till att hålla hästen i form på lös tygel.
Tortyrredskap är alltså det sista de är, om man inte missbrukar dem. Men ska vi döma redskap efter hur man KAN missbruka dem så är även ett grimmskaft ett tortyrredskap. Ge man sig faen på det kan man säkert strypa en häst med det..... :-)

/Håkan

Hej

Jag disskuterar inget speciellt bett, utan stångbett med port i allmänhet. Ett spade bett har ytterliggare två delar, braces, som ger en väldigt subtil signal på tungan ev. lanerna när du bara rör vid tyglarna.
Hur ett spade fungerar förklara Les Vogt på ett bra sätt här:
http://www.youtube.com/watch?v=EYlW9mz9jFw

Bett med hög port är för en i grunden välskolad häst som behöver ytterligare en signalpunkt i sin kommunikation med ryttaren. När porten har kommit så långt att den nuddar gommen har du ett betydligt kraftigare tryck på curben och tunga/lan området, det blir i princip så att underkäken sitter i klämm brutalt uttryckt. (Den funktionen har ALLA bett med skänkel och curb!!) För varje gång du tar i din häst så blir den lite mindre känslig, till slut har du två val, ta i den hårt eller hitta nya fräscha punkter att kommunicera med, tex gommen. Hästen lär sig då att återigen svara på curb/tunga/lan för den märker att då blir det aldrig något av i gommen.

På kossetävlingar och timed event ser vi ibland hästar som gapar, alla skyller det på ryttarens hand och bettet. Helt fel enligt mig, det är kommunikationen som brister, häst och ryttare har två helt olika tankar om vad som ska hända och det slutar med en öppen mun för att hästen vill slippa undan bettet och göra det som den tänkt eller tror vad rätt. Den hästen hade i 95% av fallen gapat på ALLA bett. Lös kommunikatinsproblemen så löser man också den öppna munnen. Jag har en mycket välskolad och grundligt bettslad häst på 6 år som i princip aldrig gapar. Nu på RTC red vi barrel race för första gången och på de bilder jag sett så gapar han på ett tränsbett, ett helt vanligt tränsbett. Varför?? Jo, han och jag är inte överens om hur skarpt han ska svänga. Nästa år när vi tränat mer på just detta kan jag lova att munnen är stängd. När vi rider cowhorse som han är tränad för och vet vad han ska göra och förstår situationen är munnen stängd, trotts ett stångbett med hög port.

Alla former av bett är för att kommunicera med hästen, inte sätta den på plats!

Just my two cents.....

:-)

/Håkan

Liknande trådar

Western Är extremt duktig på bett när det gäller engelsk ridning men har absolut inte den kollen när det kommer till western. Så nu undrar jag...
Svar
3
· Visningar
2 171
Senast: kim99
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 433
Senast: Mirre
·
S
Western Vill höra lite olika tankar och funderingar här angående bettsling av westernhäst som tävlas! Mina frågor är...: * Varför finns...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 191
Senast: docskingcalibar
·
R
Hästvård En sak som jag inte kan förstå meningen med är detta eviga kännande på hästens tänder och dess "vassa kanter".. Våra fingertoppar har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 719
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar