Meningslöst att känna på tänderna!

Sv: Meningslöst att känna på tänderna!

Har fått tag i en mkt mkt duktig man som har hållt på mkt länge inom det här yrket.
Han bryr sig inte om pengar så mkt, och är så himla duktig med hästarna.
Kan inte lägga ut namnet här men han är den bästa jag träffat på!
Det heter Eurovets där han håller till.

Han använder vi oss också av. Känner en tjej som alltid åker dit med hästar och det var även hon som tipsade. Jag tycker också han är jättebra :) Så "hästvänlig" på något vis.

Nej, det har inte kommit i fråga här...så mycket rids det inte med bett i så unga år...inte ens nu när hon är 3,5. Däremot, skulle det visa dig finnas ett munproblem så får ju veterinären åtgärda det (om någon missat det så har jag tandutbildade veterinärer här).

Ursäkta, men vart vill du komma? Raider har ju redan i stort sett, tagit på sig skulden över att hästen fått gå med felaktig utrustning samt fått mindre goda råd i hur hästen skulle hanteras och orsakat hästen lidande p.g.a. det...:cool:

Ja, men något inlägg senare så sa hon än en gång att det endast var bettet det var fel på eftersom hon var så mjuk i handen.
det är det jag inte riktigt får ihop, men vad vet jag, jag kan ju vara ovanligt trögtänkt :cool:

Okej då är jag med dig. Men en sak jag ändå undrar över... Varför måste du känna på tänderna med fingrarna där den är för vass? Räcker det inte med att se det som är problemet?

Jag är personligen väldigt mycket emot personer som behandlar tänder genom att känna men inte titta när de gör korrigeringar. Nu vet ju inte jag hur just den du anlitar går till väga, men jag vet flera stycken som är inne och gräver runt i käften på hästen, tar fram rasp/slip och sätter igång att "justera tänderna" medan den står och tittar och pratar med någon vid sidan om.. Sen är han/hon och gräver med handen inne i munnen igen för att "känna" om den är färdig.

Naturligtvis både känner och tittar vet. Pannlampa på, spola rent ordentligt, titta ur olika vinklar, känna, titta igen. Sen får jag känna. Sen åtgärdas det som ev behövs åtgärdas.

Jag måste ju inte känna, men det är väldigt - tycker jag - nyttigt att göra det. Jag fick en verklig AHA-upplevelse (och lite dåligt samvete för att jag inte märkt ngt) första gången jag kände.

Har man flera hästar är det än mer intressant. Fbldonnan hade trasslat, hon hade realtivt små problem. Valacken hade tuggat obehrindrat, inte minsta lilla problem eller tjafs eller på minsta vis sagt till inom ridning etc. Han hade ordentliga problem och hade haft garanterat ont varje gång han tuggat.

Vikten av rutinundersökning blir väldigt tydlig då.. (Det var en rutinundersökning för valacken iofs, sedan ett tag har vi övergått till varannanårsskoll på honom, då det enda som behövts göra har varit att just vartannat år ta ner en enda liten vass kant på en enda tand. Jag vet inte varför, men ålder, skada/sår som ändrat tuggmönster som sedan fortsatt eller solvindarna på mars, har gjort att han som sagt var riktigt, riktigt 'ful' i munnen. Fbldonnan fick en koll för hon hade tjafsat, varken jag eller vet trodde alls vi skulle hitta något, det var bara 4 månader innan vi kollade senast, och åtgärdade (då fanns det en hel del att åtgärda dock). Men se så fel vi hade. Så nu blir det ny koll på båda om 4 månader)

Eurovets, det känner jag igen.. Tror jag haft praktik hos någon som jobbar där. Han var ingen större hästkännare i mina ögon :crazy: Duktig ryttare, säkert duktig på det han gjorde med, men inget vidare på att .. värna (??hittar inget bra ord) om hästarna. Men jag såg honom aldrig in action, så jag vet inte.. Bara kom att tänka på det när jag såg namnet Eurovets..

Ang. kolla tänder, det är väl bra? Kan hålla med om att det går till överdrift ibland, men upplever man att det behövs är det väl inte värre än att vi går till tandläkaren? Jag hade gärna fått ut en "tandexpert" att kolla upp munnen på min, men det kostar ju en del :crazy: Så länge han inte har några problem får det vänta tills ekonomin är ikapp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka