Meningslöst att känna på tänderna!

Sv: Meningslöst att känna på tänderna!

Med rätt urval av raspar är det inte klumpigare än elslipar. Är det bara lite som behöver tas använder jag hellre en lämplig rasp en elslipen.
PL

Jag utgår från att den som vet vad h*n gör kan göra det med vilket verktyg som helst, egentligen;)

...tillägger, jag själv vill att min häst sederas och att jag och den som ska åtgärda ev.problem gemensamt studerar hela munnen för att ta det som behövs och inte köra nåt "generellt" svep;)

Senast ändrad:

*kl* Det man vill undvika med rasp är väl att man inte ska slipa ner tänder som inte behövs åtgärdas. Det finns bara ett begränsat tandämne så man ska bara åtgärda det som behövs.

Var har jag skrivit att jag sliter tag i bettet??

Om man med en vanlig standardrasp skall raspa ner tuggytan på att det påverkar hästen livslängd får man hålla på tills armarna är som gelé!
PL

Det har jag iofs mycket svårt att tro på... Det är just människor som inte är rädda om tänderna och tror att "man kan ta mycket till innan det blir nån skada här.." som gör de största skadorna och bidrar till den i dagsläget väldigt tråkigt och onödigt höga procenten av hästar som går omkring med rena behandlingsskador.

Ber om ursäkt för ett litet inlägg som handlar om tänder men inte direkt frågan som ts ställer.

Vid vilken ålder börjar ni kolla hästens tänder? Och när kan man börja justera i hästens mun? Alltså raspa osv. När räknar man med att käken är färdigväxt och alla tänderna tappade?

Än en gång, ber om ursäkt för ett sidospår :)

Mvh Jordgubba

Har man försökt ta ner allvarliga hakar med en standardrasp så vet man! Denna har dessutom ett konkavt blad som inte kommer åt själva tuggytorna i första taget. men visst, all är möjligt om man ger sig fan på det.
PL

När inridningen ska till att börja är det lämpligt att ha koll på hur munnen ser ut. Vara lyhörd och undvika bett under tandbyten. Min fröken är 3,5 år och ska få vargtänderna bortplockade nu, använder inte bett på henne förrän det är gjort. Dock har hon gått med bett innan så hon vet vad det är och har inte problem med det.:cool:

Kolla hästen innan du stoppar bett i munnen på den, dvs ca i 2års åldern. Behövs det (om hästen har överbett/underbett/dumt fastsittande tandkappor etc.) börjar man behandla hästen redan då. Käken är färdig växt vid ca 6års ålder men är såklart individuellt även då ska alla tänder vara tappade (vid ca 4,5-5år).

Men om det är "allvarliga hakar" så hoppas jag inte att du försöker ta ner allt det på en behandling? Stora hakar har ju bildats under låg tid och därmed tar det även tid att hjälpa hästen att ställa det tillrätta igen - så gott det går - för en häst med ett stort överbett/underbett går ju sällan att få helt återställd så länge du inte arbetar med käk-kirurgi och kan länga resp korta käkarna på hästen? Eller hur resonerar du när du behandlar något sådant?

Hur mycket jg tar på en gång avgör jag från fall till fall. Vanliga hakar bildas dock där det inte finns någon motstående tand att nöta mot, därför behöver man heller inte vara alltför försiktig när det gäller att käken skall få tid att anpassa sig.
PL

Inridningen är påbörjad och han är väldigt bettvan. Kollade tänderna innan jag började rida för att försäkra mig om att det inte var några problem. Märker jag att han börjar tjafsa får han vila från bett för då vet jag att det är tandfällning som spökar.

Men om vi utgår från en unghäst som inte har några problem med tänderna (inga vargtänder, inget konstigt bett osv.) När börjar man kolla tänderna och ev. raspa? Vänta till käken är färdigväxt? För mig låter det logiskt att vänta till alla tänder är tappade, eller? Om vi säger att hästen har över/underbett hur justerar man det? Gör man det alls? Avvaktar man om hästen inte har problem att äta eller inte har problem med att ha bett?

Mvh Jordgubba

Nej...varför vänta? I och med att man börjat stoppa in bett tycker jag att det är på sin plats att följa upp vad som sker i munnen. Minst en gång om året gör jag det. I samråd med tandkunnig veterinär kan vi behöva öka det ibland och då gör vi så;)

Var har jag skrivit att jag sliter tag i bettet??

Om din första ponny som blev helt förstörd pga bettet och nosgrimman och med ridläraren som sa åt dig att spänna nosgrimman och slita tag i tyglarna om han försökte dra dom ur handen på dig.
Som 12åring säger man ju knappast emot, och då drog du alltså hästen i munnen.
därav kan man inte skylla det som blev förstört endast på utrustningen utan även på dig själv som red på det sättet du gjorde.

Om din första ponny som blev helt förstörd pga bettet och nosgrimman och med ridläraren som sa åt dig att spänna nosgrimman och slita tag i tyglarna om han försökte dra dom ur handen på dig.
Som 12åring säger man ju knappast emot, och då drog du alltså hästen i munnen.
därav kan man inte skylla det som blev förstört endast på utrustningen utan även på dig själv som red på det sättet du gjorde.

Ursäkta, men vart vill du komma? Raider har ju redan i stort sett, tagit på sig skulden över att hästen fått gå med felaktig utrustning samt fått mindre goda råd i hur hästen skulle hanteras och orsakat hästen lidande p.g.a. det...:cool:

Nej, det är nog inte många 12åringar som är starka nog att säga ifrån. Men man kan ju välja att sluta rida för den instruktören som säger så. En lektion hit eller dit gjorde nog inte så mycket på det stora hela..

Det håller jag med om, att hålla koll på unghästens mun. Men det jag menar är att raspa på mjölktänderna? Inridningen sker ju oftast i den åldern då unghästen fäller sina mjölktänder. Så raspar du även mjölktänderna?

Det håller jag med om, att hålla koll på unghästens mun. Men det jag menar är att raspa och justera mjölktänderna? Inridningen sker ju oftast i den åldern då unghästen fäller sina mjölktänder. Så raspar du även mjölktänderna?

Mvh Jordgubba

Dubbel postat...Datorn var snabbare än mig... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka