Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Sv: Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

I know, och det gör väl ingenting. Man måste ju inte spänna grimman så att man knappt får emellan en virknål (jo det förekommer tyvärr.) Jag rider ju som sagt själv med nosgrimma ibland, men då är den spänd så att jag kan få in typ tre fingrar på höjden = hon kan fortfarande öppna munnen och tugga obehindrat.

Rätt/löst spänd nosgrimma = Bra
Hårt spänd = Sjukt illa...

:bump:

Håller med!:bow:

Om vi säger såhär då; hellre för löst än för spänt... ;) Som sagt, det finns folk som spänner allt det går. Jag gör hellre tvärtom.

Det har du väldigt rätt i faktiskt.
Jag tycker bara att det är beklämmande att se framför allt Reining (OBS INTE ALLA) och Pleasure (OBS INTE ALLA) som drar ihop nosgrimman så mycket det går, plus att de stoppar in en så stor stång som möjligt, gärna med graman också och sen drar och och sparkar de så mycket de orkar.

Man får inte rida med nosgrimma i pleasure eller reining
Att man skulle använda graman ovanpå detta är mycket långsökt

Vad har du fått detta ifrån?????

Bright_sara:
Ja, det finns alltid folk som inte lärt sig anpassa utrustning. Tyvärr. Men det gäller ju inte bara nosgrimmor. Det gäller allt. (hur många rider i icke passande sadlar tex??)

Personligen har jag aldrig sett en westernryttare använda nosgrimma alls vad jag kan minnas. De som drar åt en nosgrimma för kung och fosterland finner man nog fler av inom andra discipliner.

Det va väl en 7-8 ekipage till på banan och en del folk runt, men ingen reagerade.. Hade jag inte haft fullt upp hade jag mer än gärna slitit både ryttare och träns av hästen!

Vad hindrade dig att ta kontakt med tävlingsledaren och anmäla händelsen????? Vad det gäller vilken typ av port man använder har du fått svar redan. Curben är inte 100% spänd och ger bettskänklarna ett spel på ca 45 grader = en viss rörlighet även på porten. Vid ridning på stångbett ska helst inte skänklarna spela alls utan ett lätt gung med tygeln påminner hästen. Det handlar alltså inte om att man ska jobba med handen i tid och otid. Sen att det finns folk som inte har vett att använda utrustningen rätt är beklagligt och ser man detta ska det påtalas för ansvariga på tävlingsområdet och inte bara "ses" som jag ständigt läser här.

"Jag har sett att..."
"Jag har en kompis som sett att..."
"Jag har hört att..."

Kom igen och agera, för tusan om det föreligger ojust behandling av hästarna!!!

docskingcalibar: Jag har inte sett det du påstår och jag har ändå varit ute en del...

Ricca::bow:

Man får inte rida med nosgrimma i pleasure eller reining
Att man skulle använda graman ovanpå detta är mycket långsökt

Vad har du fått detta ifrån?????

Förmodligen menar hon framridning eller träning. Jag vet att Docskingcalibar är mkt väl medveten om att man inte får ha det i klasserna.

Jag ser det på varenda tävlingsframridning, jag ser det hemma hos folk när de tränar...
Jag och väldigt många fler än mig ser det ofta....

precis, på framridningen, fast nu börjar det försvinna, för folk har blivit tillsagda så mycket om att de inte får ha sånt på framridningen, på nationals var det ett par stycken som nästan blev avstängd pga att ha sånna attrialjer på sin häst på framridningen

precis, på framridningen, fast nu börjar det försvinna, för folk har blivit tillsagda så mycket om att de inte får ha sånt på framridningen, på nationals var det ett par stycken som nästan blev avstängd pga att ha sånna attrialjer på sin häst på framridningen

Ja, jag fick inte ens ha min martingal på..

nä, de har ju nya regler nu, att man får endast använda utrustning som är tillåtet i din tävlingsklass även på framridningen. Jag tycker att det är bra.

nä, de har ju nya regler nu, att man får endast använda utrustning som är tillåtet i din tävlingsklass även på framridningen. Jag tycker att det är bra.

Jo, nu senast när jag tävlade var det en som red fram med spö. Men hon blev tillsagd och fick lägga bort spöt.

håller med, det är inte mer än rätt. man ska kunna värma upp hästen på tävlingsgodkänd utrustning.

Så kan jag också göra ibland, när man bara låter hästen gå, men när jag ska samla upp och använda halvhalt el. dyl. då använder jag två händer och det är jag rätt säker på att patricia gör också...

Så kan jag också göra ibland, när man bara låter hästen gå, men när jag ska samla upp och använda halvhalt el. dyl. då använder jag två händer och det är jag rätt säker på att patricia gör också...

Efter att ha sett henne rida mer än en gång kan jag säga att hon rider på två händer när hon samlar upp hästen och en hand när hon bara låter hästen gå.

Så länge som hästen går där den ska och inte behöver korrigeras kan man givetvis rida på en hand och tränsbett, men är svårt att samla och korrigera utan att använda två händer.

Tränsbettet är utformat för att ridas med två händer,
Stångbett med en hand.

Visst visst ... säkerligen! Men det lät tidigare som om det var helt fel att rida på en hand med vanligt tränsbett i denna tråd...

Och jag vill ändå påstå att mycket kan man göra med sits och hjälper utan händer= Alltså då kvittar det vad man har eller inte har i hästens mun! "Less is more"... missförstå mig rätt! ;)

Hmm... tidigare i tråden var det lite debatt om att det inte gick att rida på en hand med vanligt tränsbett...

Vill bara visa denna bild (med artikel) som talar för sig själv tycker jag i den frågan... ;)

http://www.dalawestern.com/artiklar/Patriciak.pdf

Eller?

Sure, på en bra skolad häst. Jag rider min stånghäst med lätthet på en hand på snaffle, men bara för att han är riktigt bra skolad och utför uppgifterna med minimala handrörelser. Dessutom korrigerar jag hans huvudposition med skänklarna och inte med bettets hjälp.
Ska jag dock samla honom eller korrigera använder jag två händer, oavsett om jag har stång eller snaffle.
Men själva snafflebettets utformning och sätt att verka är gjort för två händer, inte en.

Ingen har sagt att man inte KAN men att man inte BÖR.

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 448
Senast: Totola
·
Ridning Hej! Jag har en D-ponny, ett sto på 5 år. Hon är världens mest okomplicerade ponny och är hur bra som helst. Hon har alltid gått på...
Svar
9
· Visningar
1 332
Senast: Magnum
·
D
Träning Min häst är väldigt stark i galoppen och öppnar gärna munnen när man tar i han och med noga fundering så har jag bestämt mig för att...
2
Svar
35
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka