Sv: Stark häst, ändra bett?
Jag förstår hur du känner det, satt i samma situation i över ett år med min dam innan vi började hitta lösningen, i hennes fall var det dels att hon inte riktigt ville möta upp handen, och dels att hon var så pass orolig i munnen att delade bett helt enkelt inte funkade, de blev bara ett stressmoment för henne när bettet började röra på sig..
så det bästa rådet jag kan ge dig är att andas in genom näsan och ut genom munnen de dagar det går dåligt
prova rida på rakt bett en vecka, tre-delat en vecka, bettlöst en vecka, tvådelat en vecka, sedan funderar du över vilket som KÄNNS bäst, där har du en bra utgångspunkt eftersom dessa är "grunden" för alla typer av bett du kan hitta.. (sen kanske du har möjligheter att låna bett av någon, eller köpa billiga begagnade så du slipper lägga ned flera hundra på att testa dig fram?)
Vad gäller ridningen så vet du ju själv var problemet sitter, du tar honom för mycket i munnen, så försök att inte stressa upp dig när han slutat lyssna i t.ex galoppen, utan ta djupa andetag och fokusera på att sitta tungt, rida med sitsen och ta lätta förhållningar i kombination med röstkommando?
om ni då får galoppera ett tag för att få honom kontaktbar så, är det verkligen hela världen?
svårt att ge konkreta råd över forum, men jag förstår din förtvivlan
I övrigt, så är det så att du vore ta hjälp av en tränare, duktig kunnig hästmänniska, eller ta med hästen på ridlektioner i grupp, eftersom man aldrig kan se sin egen ridning ur annat perspektiv än ens eget..
Det är guld värt att rida för tränare, sitter det i pengarna så är iallafall en gång bättre än ingen, så även om du inte kan rida för tränare regelbundet, så kanske du får större förståelse för både hästen och din egen ridning
(sedan kan det vara så enkelt att remont nosgrimman trycker upp bettet mot tanden, och att det är detta som skapar obehaget? prova byta till vanlig engelsk eller plocka av nosgrimman helt ett tag?)
Lycka till, och kämpa på