Stark häst, ändra bett?

Sv: Stark häst, ändra bett?

Innan man börjar exprimentera med bett, förutsatt att hästen är kollad i mun givetvis, prova andra alternativa nosgrimmor.. En häst som lär sig att komma undan när den gapar kan ju vara bra att prova en nosgrimma som stänger igen munnen på den.

Sedan kan du nog visst prova med ponnyhack, som sagt ska det grymt mycket till innan hästen bryter nosryggen, därimot så ska du tänka på att ha det relativt högt upp, så det inte ligger över mjukdelen av nosryggen, för då kommer han få ont, men det känner du lätt med handen :)

Prova, varken du eller hästen tar skada av att du provar dig fram, men börja ex på ridbana så du känner att han förstår hjälperna och lyssnar, innan ni ger er ut i skogen :)

Det kallas att bota symptomen men inte orsaken..
Har du en häst som gapar för att visa missnöje/obehag, och istället för att lösa problemet i sig, maskerar det med nosgrimmor som hindrar hästen från att gapa, så kommer detta problem garanterat yttra sig på ett annat sätt, t.ex att hästen börjar sänka ryggen, kasta med huvudet, stegra eller liknande, och dessa problem kommer bli grymt mycket svårare att hantera än en gapande häst.

Mmmm, så om hästen gapar för att den har ont i ryggen försvinner ryggontet för att man har ponnyhack på???

Men okej, du har rätt. Så förutsatt att hästen är kollad från topp till tå och den är helt frisk... DÅ kanske man kan prova nosrem eller byta nosgrimma om hästen fortfarande gapar istället för att man ska trilskas med fyrtioelva olika bett till en början med...

Mmmm, så om hästen gapar för att den har ont i ryggen försvinner ryggontet för att man har ponnyhack på???

Men okej, du har rätt. Så förutsatt att hästen är kollad från topp till tå och den är helt frisk... DÅ kanske man kan prova nosrem eller byta nosgrimma om hästen fortfarande gapar istället för att man ska trilskas med fyrtioelva olika bett till en början med...

Nej, förutsatt att hästen är kollad från topp till tå, och inte har ont i kroppen, så är det med största sannorlikhet bettet (eller handen) som skapar obehag, du kommer alltså inte ifrån problemet med att dra ihop hästens mun på samma bett.. Och ett ponnyhack, som du säkert vet, ligger inte i munnen, i och med det vore hästen alltså sluta gapa om det beror på bettet, och trivs då hästen och lyssnar bra på hacket, så har hon hittat lösningen på problemet eller hur?

Lite off-topic och absolut inget personligt riktat mot dig, men ni verkar ju komma in på ett ämne som intresserar mig, nämligen hur man använder nosgrimmor för att "stänga" munnen på hästar och olika hjälptyglar överhuvudtaget som "underlättar" ridningen. Jag kan personligen inte se en enda fördel med de mest basic hjälpmedlen som sporrar, spön, martingal, inspänningstyglar osv.

Det här är ingen kritik för de som använder det, jag vill helt enkelt bara höra argumenten från andra sidan, så upplys mig :)

Jag har iofs inget till över för att spänna nosgrimmor hårt. Min gamling har ingen nosgrimma iom att vi iaf inte ska tävla. Unghästen har jag på för att det är snyggt och att vi kanske kommer tävla sen. Han har en engelsk som sitter löst nog för honom att gapa om han vill.

Sporrar använder jag dock på en del hästar. Man kan förfina hjälperna och ge tydligare signaler med sporrar än med en stor fot. Då slipper man röra sig så mycket. Sporren ska ju inte användas för att göra illa hästen. Hästen ska svara rätt för hjälperna lika väl utan sporrar. Och ryttaren ska ha en stabil sits och koll på sin kropp innan man använder sporrar så att man inte omedvetet gör något med skänkeln/sporren.

Men om handen skapar obehag känns det inte som läge och plocka på hästen ett hack.. För det är ju som du säker vet ganska skarpt..

Soofia: Jag använder inga hjälptyglar, sporrar eller spö. Och min nosgrimma sitter absolut inte hårt. Jag använder nosgrimma för att min häst inte ska lägga tungan över bettet och för att hon blir bättre i munnen med nosgrimma.

Men om handen skapar obehag känns det inte som läge och plocka på hästen ett hack.. För det är ju som du säker vet ganska skarpt..

det håller jag med dig om, men ts har också skrivit att hon vill förbättra sitshjälperna, och hon är medveten om att hon ibland rider med för mycket hand, då kan faktiskt ponnyhack vara utvecklande för henne, eftersom hon då tvingas fokusera mer på att lätta i händerna för hästens skull, sedan försvårar det också handridandet genom att hon inte kan ta ledande tygeltag och "styra" på samma sätt, utan måste lära sig att använda sätet noggrannare.

Haha tack så mycket! =)

Vi hade veterinären ute i måndags och han hade ett för litet bett och det slog mot en sne tand i bak i munnen på honom så hon sa att vi skulle skaffa ett större 3-delat bett med rörliga ringar, så det gjorde vi. Det är 13,5 cm.
Provred han på det igår först och han gick super bra igår!!
Dock idag när ja red var han precis som förut..
Ville inte jobba i form utan håller uppe huvudet istället hur mjukt jag än tar i honom. :(
Och när jag travar, då smyg ökar han farten och när jag ska krama i tygeln för att sakna ned lite, då slänger han upp huvudet utan att jag tar hårt i han.. :confused:
Nej, från skritt->halt har han blivit super fin det sista!
Även från trav->skritt har han blivit lite bättre, men i galoppen-> trav då slängtravar han fort som bara den med huvudet i vädret, och det kan ju ha att göra med att jag inte kan galoppera långsamt utan att han bara sticker = att jag rycker tag i han :(

Tips på hur man kan få en lugnare galopp och träna galopp->trav övergångar?

Tack på förhand / ledsen tjej :cry:

Innan man börjar exprimentera med bett, förutsatt att hästen är kollad i mun givetvis, prova andra alternativa nosgrimmor.. En häst som lär sig att komma undan när den gapar kan ju vara bra att prova en nosgrimma som stänger igen munnen på den.

rider i nuläget med remont, vet inte vilket som skulle vara bättre :/
kanske en aachengrimma... ?

Det kallas att bota symptomen men inte orsaken..
Har du en häst som gapar för att visa missnöje/obehag, och istället för att lösa problemet i sig, maskerar det med nosgrimmor som hindrar hästen från att gapa, så kommer detta problem garanterat yttra sig på ett annat sätt, t.ex att hästen börjar sänka ryggen, kasta med huvudet, stegra eller liknande, och dessa problem kommer bli grymt mycket svårare att hantera än en gapande häst.

Jo jag vet :(
Jag blir bara så förvirrad, känns som hela min och hans framtid rasar och att det aldrig kommer att funka mellan oss :(
Vissa dagar går han super, andra dagar inte alls..
2 dagar i veckan går han bra, 4 dagar går han dåligt...
Detta är jätte jobbigt, men veterinären har varit här och raspat hans tänder så jag vet verkligen inte vad som är fel :(

det håller jag med dig om, men ts har också skrivit att hon vill förbättra sitshjälperna, och hon är medveten om att hon ibland rider med för mycket hand, då kan faktiskt ponnyhack vara utvecklande för henne, eftersom hon då tvingas fokusera mer på att lätta i händerna för hästens skull, sedan försvårar det också handridandet genom att hon inte kan ta ledande tygeltag och "styra" på samma sätt, utan måste lära sig att använda sätet noggrannare.

Ja, men jag vet bara inte hur :/
För såfort han galopperar för fort, då tar jag tag i honom, vill absolut inte det, men vad ska jag göra?
Jag kan ju inte bara sitta där och inte göra någonting :(

Jag förstår hur du känner det, satt i samma situation i över ett år med min dam innan vi började hitta lösningen, i hennes fall var det dels att hon inte riktigt ville möta upp handen, och dels att hon var så pass orolig i munnen att delade bett helt enkelt inte funkade, de blev bara ett stressmoment för henne när bettet började röra på sig..

så det bästa rådet jag kan ge dig är att andas in genom näsan och ut genom munnen de dagar det går dåligt:)
prova rida på rakt bett en vecka, tre-delat en vecka, bettlöst en vecka, tvådelat en vecka, sedan funderar du över vilket som KÄNNS bäst, där har du en bra utgångspunkt eftersom dessa är "grunden" för alla typer av bett du kan hitta.. (sen kanske du har möjligheter att låna bett av någon, eller köpa billiga begagnade så du slipper lägga ned flera hundra på att testa dig fram?)

Vad gäller ridningen så vet du ju själv var problemet sitter, du tar honom för mycket i munnen, så försök att inte stressa upp dig när han slutat lyssna i t.ex galoppen, utan ta djupa andetag och fokusera på att sitta tungt, rida med sitsen och ta lätta förhållningar i kombination med röstkommando?
om ni då får galoppera ett tag för att få honom kontaktbar så, är det verkligen hela världen?

svårt att ge konkreta råd över forum, men jag förstår din förtvivlan:(

I övrigt, så är det så att du vore ta hjälp av en tränare, duktig kunnig hästmänniska, eller ta med hästen på ridlektioner i grupp, eftersom man aldrig kan se sin egen ridning ur annat perspektiv än ens eget..

Det är guld värt att rida för tränare, sitter det i pengarna så är iallafall en gång bättre än ingen, så även om du inte kan rida för tränare regelbundet, så kanske du får större förståelse för både hästen och din egen ridning :)

(sedan kan det vara så enkelt att remont nosgrimman trycker upp bettet mot tanden, och att det är detta som skapar obehaget? prova byta till vanlig engelsk eller plocka av nosgrimman helt ett tag?)

Lycka till, och kämpa på:D

Det ska jag absolut testa!
Jag tränar för tränare ca 1 gång/2 veckor och ibland 1ggn/vecka..

Men det känns som att alla jag tränat för säger att han endast är pigg :(
Men det känns som att det är något annat..
ja, jag ska testa en annan nosgrimma också!
Jag får väl testa mig fram lite, ska rida på detta 3-delat nu i en vecka så jag verkligen kan känna på det och sedan testa bettlöst och sedan rakt..
Är det bäst med gummi stång då eller ska det vara "vanligt" rakt?
Men när jag ska rida bettlöst, kan jag rida i grimma då?
Han gick helt OK på grimma, gick dock inte i form så mycket (han måste gå i låg form då han lätt får ont i ryggen) så han inte blir spänd, han gick i form vissa gånger när jag testade det, men är lite osäker så han inte blir spänd i ryggen bara..

Hoppas verkligen allt löser sig :(

tack så jätte mycket för tipsen :bow:

tror att du ska börja med ett vanligt rakt, du märker ju om det blir för skarpt, i så fall kan ju ett gummibett vara en idé :)
Går han så pass bra i bara grimma så ska du absolut använda dig av det ibland eller utveckla och testa typ ett sidepull, där du inte heller har någon hävstångseffekt, men ger dig en stadigare ridning än på grimma :) lycka till :)

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama