Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Sv: Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Jag menar inte att stång+nosgrimma är dåligt, bara att en för hårt spänd nosgrimma är det. Lika illa även om man har tränsbett eller stång. Jag är inget fan av kandar. Och sånna där nosgrimmor med en smalare rem under bettet,.. usch.

för att väldigt många hästar funkar rätt bra på det. Eller för att folk inte kan rida på en hand ordentligt och därför rider mkt på två händer på ett stångbett.

för att väldigt många hästar funkar rätt bra på det. Eller för att folk inte kan rida på en hand ordentligt och därför rider mkt på två händer på ett stångbett.

Det är ju bara att titta på hur folk rider fram på tävling. Majoriteten rider fram tvåhändigt och går över till en hand bara strax innan de ska in.

Det är ett beteende som jag inte förstår om jag skall vara ärlig, visst, det händer att jag ibland rider nått varv på två händer om junior av någon konstig anledning får för sig att gå på bogarna eller när han blir trängd i framridningsridhuset, då kan jag "panik"styra honom på två händer, annars händer det aldrig för mig.

Alazzi:
Givetvis förhindrar inte en nosgrimma en häst från att skena. Det är väl rätt uppenbart för de flesta hoppas jag. Jag reagerade bara på att någon skriver att det är djurplågeri att använda nosgrimma. Då vet vederbörande helt klart ingenting om hur en nosgrimma ska sitta. En väl anpassad och rätt knäppt nosgrimma ska inte störa hästen öht.
Det förvånar mig att så många rider med delade stänger. De ger inte alls samma exakthet som en odelad. Det blir otydligt för hästen när ena skänkeln går bakåt och den andra framåt. Men de fungerar om man sätter ihop skänklarna längst ner. Tycker det är konstigt att det är så vanligt faktiskt. I ett övergångsskede är de bra, när man introducerar stången för hästen, men varför fortsätta med dem? Underligt tycker jag.

Senast ändrad:

För att tävla dressyr måste man i och för sig ha nosgrimma enligt TR. (vet inte varför) men man behöver inte ha en aachennosgrimma. Det går utmärkt med en vanlig engelsk.

Jag använder ENDAST stångbett med fasta skänklar, annars är det inte ett stångbett i min värld, bara ett sätt att få ett skarpare tränsbett.

/Emmi
Har du en egen definition av stångbett då? Ett stångbett kan ha fasta eller rörliga skänklar. Ett stångbett är det när det finns skänklar.
(foch som alltid används med kindkedja eller curbstrap för att få rätt funktion)

Jag håller med.Lär er rida istället för att försöka lösa problem med hjälp av bettet.:banana:

Det är ett beteende som jag inte förstår om jag skall vara ärlig, visst, det händer att jag ibland rider nått varv på två händer om junior av någon konstig anledning får för sig att gå på bogarna eller när han blir trängd i framridningsridhuset, då kan jag "panik"styra honom på två händer, annars händer det aldrig för mig.

Men om du har en hel stång så är det ju ingen större skillnad på styrningen om du har en eller två händer? Om man går till dressyrens kandarridning så har man den tvådelade bridongen för styrningen och den hela stången för formen.

För att tävla dressyr måste man i och för sig ha nosgrimma enligt TR. (vet inte varför) men man behöver inte ha en aachennosgrimma. Det går utmärkt med en vanlig engelsk.

Är det ens tillåtet med aachenrem på högre nivå? Det ser man ju aldrig?

I know, och det gör väl ingenting. Man måste ju inte spänna grimman så att man knappt får emellan en virknål (jo det förekommer tyvärr.) Jag rider ju som sagt själv med nosgrimma ibland, men då är den spänd så att jag kan få in typ tre fingrar på höjden = hon kan fortfarande öppna munnen och tugga obehindrat.

Rätt/löst spänd nosgrimma = Bra
Hårt spänd = Sjukt illa...

:bump:

Det gör en otroligt stor skillnad på styrningen om man har en eller två händer på en fast stång tycker jag i alla fall, om jag försöker styra min häst på två händer och stång så funkar det helt enkelt inte, han bara blir irriterad och undrar vad jag håller på med.

/Emmi

När man rider på Kandar är det förbjudet att använda aachenrem. Just på grund av att man har dubbla bett i hästens mun....

Jag vet hur man spänner en nosgrimma, tro mig, jag har tävlat i många långa år i både dressyr och ridit i landslaget i fälttävlan så jag vet hur man spänner en nosgrimma, det är inte det som är problemet, det stora problemet är att det stora flertalet westernryttare inte har en aning om hur man gör, utan spänner alldeles för hårt, då blir det djurplågeri i min värld.
Jag har alltid spänt min nosgrimma för löst egentligen, jag har haft den mer för att jag var tvungen att ha den, inte för att jag tyckte att hästen behövde den.
Sätter jag en nosgrimma på junior så gapar han bara... Såvida det inte står hinder framme, då går det bra, men gör det det inte så blir bara resultatet att han springer och gapar bara för att han har den....
/EMMI

Jag skulle vilja påstå att även i dressyr/hoppning/islandsvärlden finns det fullt med folk som inte har en aning om hur man ska spänna en nosrem. Precis som du så spänner jag alltid för löst (uppvuxen med en mamma som alltid sa två-tre fingar emellan!), medans jag ser andra som drar allt vad de kan tills det inte går mer. Nu är jag undantaget bland kompisar som rider, ingen annan sysslar med western här i min omedelbara närhet. Och eftersom nosgrimma inte är tillåtet på westerntävlingar så har jag inte en aning om hur de andra i vår lokala klubb gör när de spänner nosrem. Så för mig är det ett nytt fenomen. Men iaf, man ska inte dra alla över en kam. Skit finns i alla grenar, oftast samma skit också, bara en viss variation. ;)

Det har du väldigt rätt i faktiskt.
Jag tycker bara att det är beklämmande att se framför allt Reining (OBS INTE ALLA) och Pleasure (OBS INTE ALLA) som drar ihop nosgrimman så mycket det går, plus att de stoppar in en så stor stång som möjligt, gärna med graman också och sen drar och och sparkar de så mycket de orkar.

/Emmi

Det har du väldigt rätt i faktiskt.
Jag tycker bara att det är beklämmande att se framför allt Reining (OBS INTE ALLA) och Pleasure (OBS INTE ALLA) som drar ihop nosgrimman så mycket det går, plus att de stoppar in en så stor stång som möjligt, gärna med graman också och sen drar och och sparkar de så mycket de orkar.

/Emmi

Ursscchhh! Tack och lov att jag inte sett något liknande än, förmodar att det förekommer på rätt hög nivå? :eek: :mad:... De borde bli halshuggna :devil:

Vet inte. Jag tävlar inte nuförtiden så jag har inte järnkoll på TR längre. På lägre nivå ser man det, men det bästa vore att man fick tävla utan nosgrimma tycker jag.

[
Precis som du så spänner jag alltid för löst (uppvuxen med en mamma som alltid sa två-tre fingar emellan!),

Då verkar ju du lärt dig hur en nosgrimma ska spännas rätt. Inte alls för löst. Det ska vara minst 2 fingrar emellan när den sitter rätt.

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 448
Senast: Totola
·
Ridning Hej! Jag har en D-ponny, ett sto på 5 år. Hon är världens mest okomplicerade ponny och är hur bra som helst. Hon har alltid gått på...
Svar
9
· Visningar
1 332
Senast: Magnum
·
D
Träning Min häst är väldigt stark i galoppen och öppnar gärna munnen när man tar i han och med noga fundering så har jag bestämt mig för att...
2
Svar
35
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka