Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Sv: Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Egentligen kanske det inte är så konstigt. Jag har en Billy allenstång själv som jag använder en hel del, men nackdelen med dem är att eftersom de är ledade behöver man sätta ihop skänklarna längst ner med en rem eller liknande. Gör man inte det rör sig inte bara den sidan man tar tygeltag på utan den andra skänkeln går framåt. Inte en önskbar effekt.
Jag har satt ihop skänklarna med en läderrem och då funkar stången jättebra.
(men det är inte så estetiskt på tävling kanske?)

Är helt med på allt du säger Elanor och det är inget svammel!!! :bow:

EXAKT!!! Men jag har varit naiv och blåögd eftersom jag är relativt ny inom western ... så hade jag föreställningen om att det faktiskt skulle vara en humanare och mer naturlig hästhantering inom western... (som många blandade jag väl från början ihop western med NH el. så...:o )

Jag är väl bara lite besviken på att uppdaga liknande brister och galenskaper inom denna gren, som inom andra ridsportsgrenar! *hmmm*

Well... om jag får säga vad jag anser (med risk för halshuggning) så är i alla fall ridningen mer naturlig. Hur folk sedan har sina hästar, i stall och hagar är upp till var och en. Jag har aldra hällst haft min häst i en gigantisk hage med varierande terräng och en hel flock med kompisar, men tyvärr är man ju begränsad.

Vad jag menar med ridningen, är att (i alla fall så som jag har fått lära mig av alla tränare under de år jag red engelskt) westernridingen är friare i det syftet att man inte rider med motstridiga hjälper, och hästen går i en naturlig form i förhållande till sin egen uppbyggnad. I engelsk ridning använder man gärna både 4 och 6 hjälper för att få en häst i skänkelvikning. Driv med ena benet, håll emot med andra, dra i den tygeln men ta tillbaka där... osv. Sen diggar jag inte när hästarna rids i dessa höga former, med vitt skum flygandes ur munnen, nacken uppe i skyarna och huvudet ihopknycklat.

Givetvis finns det guldkorn inom dressyr/hoppning, och idioter inom western. Så är det alltid. Och NH och western är inget som hänger ihop med navelsträng. NH för mig är sund och bra hästhållning, där man är ledare och har kontroll över sin häst, och det upplever jag att westernfolk har betydligt mer än många andra.

På vissa dressyrtävlingar skiljs hingstar från ston med alla medel. "Kan du flytta dig, det är en hingst jag rider?" har jag fått höra många gånger på ridskolans ridhus. Inom western är det ston, valacker och hingstar om vart annat, och visst kanske hingsten brummar lite flörtigt, men det händer sällan/aldrig att en hingst blir helstossig för att ett sto är i närheten. Oftast tänker man inte ens på att hingtsen är hingst, för att de är så väluppfostrade. Men det kanske har med quarterhästens psyke också.

Därför att stångbettet är anpassat för detta ridsätt, man bör inte rida med enhandsfattning på tränsbett (bettet vrider sig). Enhandsfattning = stång, tvåhandsfattning = tränsbett :).

*hmm* Tänkte lägga ner diskussionen här eftersom mycket man skriver lätt blir missuppfattat men... Känner att ovanstånde vill jag dock kommentera... :angel:

Alltså när man rider på vanligt tränsbett stävar man ju alltid efter att sitta med händerna i jämn höjd och med en handsbredd emellan högst och ha så lätt kontakt som möjligt... osv... Med andra ord inte nämnvärd skillnad från att ha tyglarna i endast en hand... Man strävar ju alltid efter det ultimata att endast rida med säte och sits och skänkel hjälper och inte behöva använda händer/tyglar till hjälp, eller hur?

Det jag vill komma till är att det faktiskt funkar utmärkt att rida hästen på en hand med tränsbett om du kommit till det stadiet att du inte behöver ta i tygeln, aldrig röra bettet och hästen samlar sig för skänkel istället (bump, bump hjälp).

För enda skillnaden jag ser när jag ridit med stång är att du kan få effekten att hästen knäpper av endast i nacken när du lyfter handen. Därför måste bumpande med skänkel komma först, för att lära hästen att samla sig rätt, trampa under sig bakifrån och inte bara "knäppa av" och endast placera huvudet rätt... (Det är ju lika galet som att "dra ihop hästen" som endel gör inom dressyr ridning och tro att formen sitter i hals och huvud!):angel:

Med andra ord när hästen samlar sig för skänkel och bumpande med denna funkar det utmärkt att rida på en hand med vanligt tränsbett för man behöver aldrig röra tyglarna överhuvudtaget!!! Så kommentaren om att "bettet viker sig" är helt orelevant, i så fall viker det sig mer när man rider med två händer och har kontakt med hästens mun... än om man kan rida med lösa tyglar och bara låta det ligga i munnen :devil:

Ja... jag kan vara jävlig, sorry... ;) Men det funkar ialf. på min häst! Prova får ni se... :idea: Funkar det inte skulle jag i alla fall i vissa fall luta åt att tro att då kanske hästen bara "ljuger" och knäpper av nacken för stångens inverkan... Det resultatet är man ju inte i långa loppet ute efter... eller hur!!!?!!! :banana:

Givetvis finns det guldkorn inom dressyr/hoppning, och idioter inom western. Så är det alltid. Och NH och western är inget som hänger ihop med navelsträng. NH för mig är sund och bra hästhållning, där man är ledare och har kontroll över sin häst, och det upplever jag att westernfolk har betydligt mer än många andra.

På vissa dressyrtävlingar skiljs hingstar från ston med alla medel. "Kan du flytta dig, det är en hingst jag rider?" har jag fått höra många gånger på ridskolans ridhus. Inom western är det ston, valacker och hingstar om vart annat, och visst kanske hingsten brummar lite flörtigt, men det händer sällan/aldrig att en hingst blir helstossig för att ett sto är i närheten. Oftast tänker man inte ens på att hingtsen är hingst, för att de är så väluppfostrade. Men det kanske har med quarterhästens psyke också.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Hanteringen av hästen från början är vad jag upplever mycket olik.
en westernhäst hanteras som en häst, varesig det är hingst, sto eller valack!:)

medans den traditionella ridningen hanterar en hingst mycket annorlunda än ett sto och båda dessa än mer annorlunda än en valack!
valacken får bara hänga med, stoet daltas lite med o hingsten hanteras med viss rädsla! detta är min uppfattning... har sett många hingstar som blir ledda till hagen med kedja o spö:mad:

inom travet däremot hanteras de flesta hästar väldigt lika... vad jag upplevt!

Jag vill bara inflika till föregående inlägg, trots att det är helt OT... men ...

Jag har sett hingstar som piskas på "dasen" (inom traditionell ridsport och på en mkt. välkänd anläggning) så fort de hängt ut den på vädring...:eek:

Kan tänka mig att valacker mycket väl fått lov att hänga ut den och vädra dock!!! :cool:

Jag har inga problem med att folk som KAN rida på stång rider på stänger med höga portar, min stång (en av de få som min häst tycker om) har ca 4 cm hög port, plus tungfrihet och rulle att leka med. Den andra stången som jag har och tävlar cutting och pleasure på (klasser när man INTE tar hästen i munnen får tilläggas) har ungefär lika hög port, men är smalare, och utan rulle = skarpare. Sen har jag en stång som jag endast använder när jag skrittar ut i skogen, det är en tjock, lätt böjd stång utan port och rullar, men det enda man kan göra på min häst med den är att skritta ut, för han gör vad han vill när han har den, det beror väll egentligen på att han har lärt sig att när man har den stången FÅR man äta GRÄS :)
Annars gör jag det mesta av min träning på en vanlig jaktstång. Det är ett bett min häst verkligen gillar, det är det vi har när vi tränar passage, piaff och liknande, jag hoppar även på det.
Den enda gången jag någonsin använder tränsbett är när jag skall hoppträna och behöver en nosgrimma för att han inte skall skena med mig mot hindrena.
Jag använder ALDRIG nosgrimma, det om något är djurplågeri!
Om man nu skullle ta för hårt i en stång och hästen har en nosgrimma på sig, då har den inget försvar, något kommer att gå sönder! Har man däremot ingen nosgrimma kan hästen åtminstonne gapa... Inte för att min häst någonsin har gapat för att jag har tagit honom för hårt i munnen, det händer bara inte i min värld.

/Emmi

Exakt... Men varför försvara dessa bett?

25288-85x85.jpg

bit254603-85x85.jpg

bit254634-85x85.jpg

Vill bara påstå att det är så onödigt mycket skrot som stoppas i tjäften på hästen som har relativt liten mun... vad vill man åstadkomma?

Och svarar ni så lätta hjälper som möjligt... så vill jag mena fortfarande att det är inte bettet man rider med... De lätta hjälperna ska redan sitta där utan höga portar och massa "skrot" tycker jag! Eller har jag så fel? Får bara känslan av att en del som svarar här, känner sig påhoppade och det är inte min mening... :angel:

Att liknande bett används på lägsta nivån inom tävling i western, tycker jag tyvärr är lite galet!

Jämnför tex. med dressyr... Du måste då verkligen upp på en högre nivå för att få tävla på kandar och där används ju även ett bridong bett tillsammans med "stången"...

Alltså jag tycker det är kul att rida på stång och det funkar super fint, men jag är lite kluven ändå att det tillåts på låg nivå... För jag menar bara att det väldigt lätt kan bli fel!!!:cool:

Ja men hur många är det som använder de betten? och gör de det så lär det vara ganska duktigt för hästar går inte med på allt!

När jag var på SM:et iår så var det inte många som använde specielt starka bett och de flesta verkade ha delade eller rörliga bett!

Jag använder ett tredelat stång med koppar ringar i mitten jag spänner inte curben alls hårt. det bettet använder jag och behöver bara lyfta handen en decimeter när jag väl gör det. Gör i en jätte fin lös ledig form.

Men nu är det ju inte lägsta nivån. de flesta börjar ju inte använda stång först C eller B tävling och då har man ju D och C innan..

Men jag förstår vad du menar många har inte fått lära sig HUR man rider på stång.

Jag vill bara inflika till föregående inlägg, trots att det är helt OT... men ...

Jag har sett hingstar som piskas på "dasen" (inom traditionell ridsport och på en mkt. välkänd anläggning) så fort de hängt ut den på vädring...:eek:

Kan tänka mig att valacker mycket väl fått lov att hänga ut den och vädra dock!!! :cool:

Jag låter varken hingstar eller valacker fälla ut när jag håller i dem. Då slår jag till löst under magen tills dom drar in den.
Varför? För det är INTE önskvärt att dom gör det i haltern + att hingstar inte ska lära sig att det är ok på en tävlingsplats. Nästa steg är att dom börjar uppvakta. Dock slår jag aldrig PÅ den...:cool:

Egentligen kanske det inte är så konstigt. Jag har en Billy allenstång själv som jag använder en hel del, men nackdelen med dem är att eftersom de är ledade behöver man sätta ihop skänklarna längst ner med en rem eller liknande. Gör man inte det rör sig inte bara den sidan man tar tygeltag på utan den andra skänkeln går framåt. Inte en önskbar effekt.
Jag har satt ihop skänklarna med en läderrem och då funkar stången jättebra.
(men det är inte så estetiskt på tävling kanske?)

Jag har varit otydlig, det är som tränsbettsmundel som Billy Allen inte är tillåtet. Som skänkelbett är det ok.

Jag använder ett tredelat stång med koppar ringar i mitten jag spänner inte curben alls hårt. det bettet använder jag och behöver bara lyfta handen en decimeter när jag väl gör det. Gör i en jätte fin lös ledig form.

Men jag förstår vad du menar många har inte fått lära sig HUR man rider på stång.

Nu är du ute och cyklar. Det är INTE snällt att ha curben lös! Då slår bettet garanterat upp i gommen på hästen. Curben ska spännas så att bettet inte slår upp i gommen på hästen.

Sen råder det lite olika skolor om hur många graders vinkel som bettet ska ha, det är en annan tråd.

Ska kanske förtydliga. Anledningen till att du har en curbstrap är att den ska hindra bettet från att slå upp i gommen på hästen. Har du den för lös kan du lika gärna rida utan.

Men en sådan stång som hon pratar om kan väl inte gå upp i gommen? Eller tänker jag fel?

Men en sådan stång som hon pratar om kan väl inte gå upp i gommen? Eller tänker jag fel?

Vem? Menar du Billy Allen? Det kan inte gå upp i gommen. Men i denna tråd pratas det mest om bett med hög port. Curben ska spännas så att vinkeln på bettet blir rätt. Det är INTE snällt att ha en lös curb.

Nej, Diva_93 skrev "Jag använder ett tredelat stång med koppar ringar i mitten jag spänner inte curben alls hårt. det bettet använder jag och behöver bara lyfta handen en decimeter när jag väl gör det. Gör i en jätte fin lös ledig form."

Ett sådant bett bör väl inte kunna gå upp i munnen? Och tråden handlar inte om bett som är höga i porten utan "Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?" Att det sedan uppkommit diskussion om just bett med höga portar är en annan femma.. :);)
Såna bett skulle jag överhuvudtaget inte befatta mig med, men jag som också spänner min curbstrap relativt löst för att det känns snällare undrar då också om det föreligger risk att mitt tredelade bett går upp i gommen och isåfall hur.

Vi vet inte hur Diva_93:s bett ser ut. Det kan mycket väl ha en port?

Och spela roll, ingen ska TRO att det är snällt att ha curben lös. Det är snällare att ha curben korrekt spänd. Oavsett bett. Det var mitt buskap, inte att diskutera vilket bett Diva_93 rider med.

Kan du då förklara varför och med en trevligare attityd, eftersom jag faktiskt frågat?!

Kan du då förklara varför och med en trevligare attityd, eftersom jag faktiskt frågat?!

Ta det inte personligt ;)

Jag blir upprörd eftersom jag tänker på häststackaren som ska ha bettet i munnen. Nej, raka bett slår inte upp i gommen, det är sant. Och Billy Allen är rakt så det slår inte upp i gommen.

Men sen är de enda bilder som visats på bild i denna tråd, bett med hög port. Och en icke korrekt spänd curbstrap (för lös) gör att bettet slår upp i gommen på hästen.

Jag kanske läste ditt inlägg slarvigt? Eller så hann du lägga till lite när jag skrev svar. Ibland läser jag bara halva inlägget innan jag börjar skriva. Jag? Hetsig? :-)

Senast ändrad:

Nej, Diva_93 skrev "Jag använder ett tredelat stång med koppar ringar i mitten jag spänner inte curben alls hårt. det bettet använder jag och behöver bara lyfta handen en decimeter när jag väl gör det. Gör i en jätte fin lös ledig form."

Ett sådant bett bör väl inte kunna gå upp i munnen? Och tråden handlar inte om bett som är höga i porten utan "Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?" Att det sedan uppkommit diskussion om just bett med höga portar är en annan femma.. :);)
Såna bett skulle jag överhuvudtaget inte befatta mig med, men jag som också spänner min curbstrap relativt löst för att det känns snällare undrar då också om det föreligger risk att mitt tredelade bett går upp i gommen och isåfall hur.

Kan du posta en bild på ditt bett? Varför tror du att det är snällare att ha curben lös? Ärlig fråga? Jag förstår inte varför det skulle vara snällare för hästen? Kan du förklara varför?

588.jpg

Jag tror att det är detta bettet jag har, och ironiskt nog är det ett Billy Allen bett... ;) Köpte det av en kompis som redan hade ett likadant.

Sen det andra jag ahr, som jag fått av mamma är det här:
4460.jpg

Föredrar då det översta.

Okej, anledningen till att jag TROR att det är snällare att ha curben lösare är för att jag tänker kedja fastspänd + haka = mer hävstångseffekt = aj. (Tänker på diverse hingstkedjor osv och hur de används..) Jämfört med att ha den lös, göra förhållning - curben går inte lika mkt in i hakan = inte så mkt aj. Pedagogiskt förklarat va.. Så - motbevisa mig nu och kom med en förklaring som gör att jag vågar spänna curben! :D

Ska då tillägga att för mig är det översta tredelat, fast jag förstår vad du menar med rakt. Och det var så jag uppfattade att Divas bett såg ut, alltså som mitt ungefär. ;)

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 448
Senast: Totola
·
Ridning Hej! Jag har en D-ponny, ett sto på 5 år. Hon är världens mest okomplicerade ponny och är hur bra som helst. Hon har alltid gått på...
Svar
9
· Visningar
1 332
Senast: Magnum
·
D
Träning Min häst är väldigt stark i galoppen och öppnar gärna munnen när man tar i han och med noga fundering så har jag bestämt mig för att...
2
Svar
35
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka