Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Sv: Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Fanns det ingen kontrollant vid framridningen? Ser man sådan misshandel av en häst på tävling så ska det absolut påtalas.

Det va väl en 7-8 ekipage till på banan och en del folk runt, men ingen reagerade.. Hade jag inte haft fullt upp hade jag mer än gärna slitit både ryttare och träns av hästen!

Min häst går långt mkt bättre på stång än ett vanligt tränsbett.

Jag har en arab, med mkt litet huvud och självklart då också en liten mun. Sätter jag in vad som skulle kallas ett normalt tränsbett på honom så tuggar han frenetiskt och försöker med hjälp av tungan bli av med bettet, vilket oftast resulterade i att han fick tungan över..

Jag vet med mig att han är rätt kräsen över bett, jag har nyligen kunnat sätta i ett vanligt rakt stång, ledat på mitten. Innan dess, sådär en 6 år bakåt, har det enda bett han accepterat och tyckt om varit ett smalt stångbett med en mediumport och helt fasta skänklar. Det höll han gärna i löst också för den delen.. Han är f.ö. 13 år.

I ridningen svarade han mkt bättre på det, och var helt tillfreds att gå lungt och avspänt, då när han fick ha minimalt i munnen men framför allt med att det låg stilla. Kan tillägga att det här bettet var mkt skarpt, men det betyder ju inte att man använder det till sin fulla "kapacitet". Precis som att jag inte tar upp min bil i 240 km/h bara för att den kan gå så fort..

Ja, naturligvis måste man prova sig fram till vilket bett som fungerar på hästen. Men från det till att stoppa betten på bilden i sin hästs mun?

25288-85x85.jpg

bit254603-85x85.jpg

bit254634-85x85.jpg

Alltså, dessa bett är inget för en vanlig hobbyryttare. Tack och lov så har jag inte sett liknande bett användas i mitt stall. Här sitter folk oftast och rider på snälla bett.

Självklart kan man behöva betsla upp om hästen utmanar dig. Det kan finnas behov ibland. Men då kan man kanske välja ett snällare korrektionsbett? Jag är inte insatt i korrektionsbettsdjungeln alls. Har inte behövt det på någon av mina hästar.

Stång i sejj har jag ingenting emot, däremot stång med hög port! Vilket borde ha framgått ganska tydligt vid det här laget:grin:

Vad har tyskland för regler ang bett i lägre klasser?
För i övrigt så tycker jag tyskland verkar ha en del bra regler för de på lägre nivå, mot vad vi har i sverige, av vad jag lästi dina andra inlägg. Nått som vi kanske skulle försöka införa i sverige??? Nu pratar jag WRAS och tysklands motsvarighet och inte AQHA tävlingar

Vad har tyskland för regler ang bett i lägre klasser?
För i övrigt så tycker jag tyskland verkar ha en del bra regler för de på lägre nivå, mot vad vi har i sverige, av vad jag lästi dina andra inlägg. Nått som vi kanske skulle försöka införa i sverige??? Nu pratar jag WRAS och tysklands motsvarighet och inte AQHA tävlingar

Det finns 5 nivåer som även indelas i ungdom och vuxen. Pratar om motsvarigheten till Wras här. EWU. Lägsta nivå är 5:an. Man kan börja tävla på nivå 4:a om man skaffar licens, men 5:an är licensfri. 5:an klassas man upp ur efter 3 placeringar.

På dessa nivåer får man inte rida på stång. Oavsett åldern på hästen. Det är ju nybörjarklasser och då anses man inte vara klar för stång och enhandsridning.

Man kan kliva in på nivå 3 direkt om man tar ett ridmärke i Brons. Många gör det för att kunna tävla på högre nivå direkt. Ridmärket består av både ett teoretiskt och ett praktiskt prov och man brukar kunna gå kurser för att klara märket. På denna nivån får man rida på stång och det är först på denna nivå som t.ex Freestyle reining får skrivas ut i proppen.

BillyAllen är inte tillåtet att tävla på. Ska leta fram min regelbok och kika lite. Bettreglerna är mycket hårdare än i Sverige.

Fortfarande på nivå 3 kan man rida på tränsbett oavsett hästens ålder. Man måste inte gå över till stång ens på den nivån.

Först på 2:an måste man ha stång när hästen är äldre.

Om man orkar traggla sig ner till sidan 82 i detta dokument
http://www.westernreiter.com/pdfs/Regelbuch-1-Web.pdf
så finns det bilder på vilka mundelar som är tillåtna.

På sidan 75 står det lite om stångbett också.

det är tävlingsledarenssak att se till. Du skulle naturligtvis ha ställt fågan till tjejen om hon vet varför hon annvänder ett dylikt bett.

VAD är det som får en människa att stoppa in ett bett med en port på 9cm då? Du säger att den ligger längs med tungan, ja men så bra, då kan man lika gärna rida utan då:idea: Eller:grin:

Det är ytterst långsökt att någon skulle rida på ett bett med 9cm hög port utan att bli avstängd...
Dessutom hade du fått tillverka bettet själv först innan du hade kunnat rida på det, annars kan du PM:a mig när du har hittat någon som säljer bett med 9cm hög port

Dessutom är portbett absolut inte skarpt om man jämför med dessa som används inom andra dicipliner, både av Bukare och "proffs"

[url=http://mylerbitsusa.com/images/combination/Number-14.jpg/f]Myler

Myler
Myler
Mikmar
Mikmar

Jag vet att det finns ännu värre som, dock vet jag inte vad de heter

knapplån....

Förstår frågan, tycker själv att det är alldeles för många ryttare som börjar rida på stång alldeles för tidigt!
Även om jag har en "stånghäst", (som tävlas på stång) så måste den arbetas mycket på tränsbett. Bara stång vid enstaka tillfällen, så att den vet vad som gäller på tävlingsbanan

Lider när jag ser hästar som SLITS RUNT på stångbett. Sitt av o åk hem och TRÄNA MER!

Jag säger som många andra: Ett bett blir inte skarpare än vad man gör det till. Det finns hur många olika varianter av stångbett som hällst, så man måste inte välja en skarp stång.

Man måste rida en häst över 6 år på stång på högre nivå, för att visa att hästen är tillräkligt utbildad för att kunna ridas på stångbett. En outbildad häst kan inte bära en stång ordentligt. Varför man rider på en hand är ju dels som Ginne sa, att det är lämpligast så. Men även för att den andra handen i rancharbetet behövs för att bära, kasta lasso, öppna grindar osv. Allt i western har en grundtanke, och alla övningar utgår från Rancharbete!

Jag har testat massor av olika stångbett, och Liona trivs bäst på det vi rider med nu, en ledad stång med port. Att det är skarpare än ett tränsbett tillåter mig att rida med mycket små hjälper, och behöver bara lyfta handen lite grann för att få kontakt med munnen. Hävstångseffekten är också magisk på just min häst. Hon går mycket bättre med hävstång än utan.

Puttar upp detta svar lite. Bra svar.

Jag rider Allie på detta bett:
253263.jpg

Det är ledat överallt, format efter tungan och inte på något sätt obehagligt, trots port.
Allie, som tidigare kastat sig på Billy Allen shanks.
Så, håller med Elanor, bettet är inte skarpare än vad man gör det, sen är ju frågan om man behöver ha såpass skarpa bett som de finns.

Sen är jag öht allergisk mot bett som inte är formade efter hästens tunga.

Jag rider Allie på detta bett:
253263.jpg

Det är ledat överallt, format efter tungan och inte på något sätt obehagligt, trots port.
Allie, som tidigare kastat sig på Billy Allen shanks.
Så, håller med Elanor, bettet är inte skarpare än vad man gör det, sen är ju frågan om man behöver ha såpass skarpa bett som de finns.

Sen är jag öht allergisk mot bett som inte är formade efter hästens tunga.

Och exakt var menar du att tungan ligger i jämförelse till bettet? På bilden ser det ut att va ett rakt bett med en för hög port, inte tungfrihet!

Bettet som Sidekick rider med har väl inte speciellt hög port eller?
I mina ögon är det ett snällt bett. Hur menar du att ett stångbett skall se ut när det är som bäst? Sidekick's bett är ledat, så man kan ta en tygel åt gången utan att motsatt sida påverkas, och det har inte en massa skrot som stör.

Det finns en punkt i hästens gom, precis som hon människor, som sänder ut lugnande hormoner. Det är denna punkt som tex bäbisar stimulerar när de suger på sin napp.

Detta bettet tävlar jag min häst på. Tränar på tredelat tränsbett eller bosal eller både och.
Stången har tungfrihet, och är ledat så att tex ett tygeltag på höger sida inte påverkar den vänstra. Väldigt bra att använda när man har en häst som inte är 100% färdig att bära en fast stång.

1117-95_224x358.jpg

Senast ändrad:

Och exakt var menar du att tungan ligger i jämförelse till bettet? På bilden ser det ut att va ett rakt bett med en för hög port, inte tungfrihet!

Hela bettet är välvt efter tungan, skulle du se de uppifrån skulle bettet se ut som en kulle. Mundelarna är inte raka. Dessutom har delarna kopparinlägg.
Vad menar du med ''För hög port'' ?? Vad har du varit med om och vad har du lärt dig om portar som gör dig så negativt inställda? Porten på de här bettet är inte mer än 2 cm.
Min häst älskar bettet, går kanon och är nöjd. Han har tidigare slagit och kastat med huvudet när man satt in ett vanligt tränsbett med skänklar.

Bettet ger tungfrihet, och vad mig bekommer ska inte en välriden häst fippla och tjafsa med munnen utan vara lugn, välbalanserad och nöjd.
Och har man då ett välanpassat bett når man det målet bättre, och ett välanpassat bett = något som hästen och ryttaren trivs med som kräver minimala hjälper och som ger en välbalanserad och stadig häst.

Precis, däremot är ditt bett rakt. Det ger inte lika hög komfort som ett bett som är välvt efter tungan på hästen, men är desto bättre än andra raka, då det är ledat än helt fast.

Nä det har du rätt i! Men som sagt måste man ju prova efter hästen också. Min häst har också krånglat en hel del på alla dessa stångbett vi provat (vilket är en del) Men detta tycker hon kanonbra om. Förra ägaren red henne på en helt fast stång, så hon är van vid den sortens bett sen innan. Bett som "viker sig" i mittendelen avskyr hon, då gapar hon bara!

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 448
Senast: Totola
·
Ridning Hej! Jag har en D-ponny, ett sto på 5 år. Hon är världens mest okomplicerade ponny och är hur bra som helst. Hon har alltid gått på...
Svar
9
· Visningar
1 332
Senast: Magnum
·
D
Träning Min häst är väldigt stark i galoppen och öppnar gärna munnen när man tar i han och med noga fundering så har jag bestämt mig för att...
2
Svar
35
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka