Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad har tyskland för regler ang bett i lägre klasser?
För i övrigt så tycker jag tyskland verkar ha en del bra regler för de på lägre nivå, mot vad vi har i sverige, av vad jag lästi dina andra inlägg. Nått som vi kanske skulle försöka införa i sverige??? Nu pratar jag WRAS och tysklands motsvarighet och inte AQHA tävlingar
Exakt... Men varför försvara dessa bett?
VAD är det som får en människa att stoppa in ett bett med en port på 9cm då? Du säger att den ligger längs med tungan, ja men så bra, då kan man lika gärna rida utan då Eller
Jag säger som många andra: Ett bett blir inte skarpare än vad man gör det till. Det finns hur många olika varianter av stångbett som hällst, så man måste inte välja en skarp stång.
Man måste rida en häst över 6 år på stång på högre nivå, för att visa att hästen är tillräkligt utbildad för att kunna ridas på stångbett. En outbildad häst kan inte bära en stång ordentligt. Varför man rider på en hand är ju dels som Ginne sa, att det är lämpligast så. Men även för att den andra handen i rancharbetet behövs för att bära, kasta lasso, öppna grindar osv. Allt i western har en grundtanke, och alla övningar utgår från Rancharbete!
Jag har testat massor av olika stångbett, och Liona trivs bäst på det vi rider med nu, en ledad stång med port. Att det är skarpare än ett tränsbett tillåter mig att rida med mycket små hjälper, och behöver bara lyfta handen lite grann för att få kontakt med munnen. Hävstångseffekten är också magisk på just min häst. Hon går mycket bättre med hävstång än utan.
Jag rider Allie på detta bett:
Det är ledat överallt, format efter tungan och inte på något sätt obehagligt, trots port.
Allie, som tidigare kastat sig på Billy Allen shanks.
Så, håller med Elanor, bettet är inte skarpare än vad man gör det, sen är ju frågan om man behöver ha såpass skarpa bett som de finns.
Sen är jag öht allergisk mot bett som inte är formade efter hästens tunga.
Och exakt var menar du att tungan ligger i jämförelse till bettet? På bilden ser det ut att va ett rakt bett med en för hög port, inte tungfrihet!