S
Sasse_
Sv: Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?
Exakt... det funkar kanon på min med... att korrigera och använda skänklarna istället! Men det som upprört mig lite är att ganska många sätter på stångbett och skarpa sådana väldigt tidigt i utbildningen...
Innan de är mogna för det (varken ryttare el. häst).
Jag menar att man borde kunna rida sin häst på snaffle el. "what ever" i munnen innan man ger sig in på stång!
Inte tvärtom... slänga i en skarp stång för att hästen inte lyssnar på annat...
Men det finns ingen som skulle erkänna att de kanske använder stången felaktigt, men självklart finns de ju tyvärr de som ändå gör det!!!
Sure, på en bra skolad häst. Jag rider min stånghäst med lätthet på en hand på snaffle, men bara för att han är riktigt bra skolad och utför uppgifterna med minimala handrörelser. Dessutom korrigerar jag hans huvudposition med skänklarna och inte med bettets hjälp.
Ska jag dock samla honom eller korrigera använder jag två händer, oavsett om jag har stång eller snaffle.
Men själva snafflebettets utformning och sätt att verka är gjort för två händer, inte en.
Ingen har sagt att man inte KAN men att man inte BÖR.
Exakt... det funkar kanon på min med... att korrigera och använda skänklarna istället! Men det som upprört mig lite är att ganska många sätter på stångbett och skarpa sådana väldigt tidigt i utbildningen...
Innan de är mogna för det (varken ryttare el. häst).
Jag menar att man borde kunna rida sin häst på snaffle el. "what ever" i munnen innan man ger sig in på stång!
Inte tvärtom... slänga i en skarp stång för att hästen inte lyssnar på annat...
Men det finns ingen som skulle erkänna att de kanske använder stången felaktigt, men självklart finns de ju tyvärr de som ändå gör det!!!