Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Sv: Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Sure, på en bra skolad häst. Jag rider min stånghäst med lätthet på en hand på snaffle, men bara för att han är riktigt bra skolad och utför uppgifterna med minimala handrörelser. Dessutom korrigerar jag hans huvudposition med skänklarna och inte med bettets hjälp.
Ska jag dock samla honom eller korrigera använder jag två händer, oavsett om jag har stång eller snaffle.
Men själva snafflebettets utformning och sätt att verka är gjort för två händer, inte en.

Ingen har sagt att man inte KAN men att man inte BÖR.

Exakt... det funkar kanon på min med... att korrigera och använda skänklarna istället! Men det som upprört mig lite är att ganska många sätter på stångbett och skarpa sådana väldigt tidigt i utbildningen...

Innan de är mogna för det (varken ryttare el. häst).

Jag menar att man borde kunna rida sin häst på snaffle el. "what ever" i munnen innan man ger sig in på stång!

Inte tvärtom... slänga i en skarp stång för att hästen inte lyssnar på annat... :angel:

Men det finns ingen som skulle erkänna att de kanske använder stången felaktigt, men självklart finns de ju tyvärr de som ändå gör det!!! :crazy:

Jag menar att man borde kunna rida sin häst på snaffle el. "what ever" i munnen innan man ger sig in på stång!
Inte tvärtom... slänga i en skarp stång för att hästen inte lyssnar på annat... :angel:

Du har missförstått allt.
Det handlar inte om att hästen inte lyssnar på annat, men att den är redo att introduceras för stången.
Det finns saker som du inte kan lära hästen på snaffle, som du dessutom SKA lära hästen på stång för att göra det lättare för hästen!
T.ex, du kan underlätta för hästen med en stång när du ska lära den att ge huvudet när du höjer handen med hjälp av hävstångseffekten. Den förstår fortare och man slipper massa konflikter eftersom den får ett annat tryck = den lär sig vad det trycket betyder och kopplar det till ett komando. Ett tryck som du inte kan uppnå med ett snaffle.
Sen när hästen kan allt det, DÅ kan man gå tillbaka och skola på snaffle med samma hjälper som med en stång.
Men det är inte önskvärt att ha en häst som beter sig precis lika med ett snaffle som med en stång, eftersom effekten utav ett snaffle försvinner då. Och den effekten behöver man om man ska gå tillbaka och skola, för vissa saker ska man skola på snaffle och vissa saker på stång och man ska hålla dessa åtskilda för hästens och ditt bästa.

Du har missförstått allt.
Det handlar inte om att hästen inte lyssnar på annat, men att den är redo att introduceras för stången.
Det finns saker som du inte kan lära hästen på snaffle, som du dessutom SKA lära hästen på stång för att göra det lättare för hästen!
T.ex, du kan underlätta för hästen med en stång när du ska lära den att ge huvudet när du höjer handen med hjälp av hävstångseffekten. Den förstår fortare och man slipper massa konflikter eftersom den får ett annat tryck = den lär sig vad det trycket betyder och kopplar det till ett komando. Ett tryck som du inte kan uppnå med ett snaffle.
Sen när hästen kan allt det, DÅ kan man gå tillbaka och skola på snaffle med samma hjälper som med en stång.
Men det är inte önskvärt att ha en häst som beter sig precis lika med ett snaffle som med en stång, eftersom effekten utav ett snaffle försvinner då. Och den effekten behöver man om man ska gå tillbaka och skola, för vissa saker ska man skola på snaffle och vissa saker på stång och man ska hålla dessa åtskilda för hästens och ditt bästa.

Hahaha... Ger upp diskussionen här snart! Verkar som de flesta bara missuppfattar!!! Vet mycket väl vad stången ger för effekt. Och ialf. min häst lärde sig det mkt. fort. Vilket betyder att med eller utan stång nu, så sänker han sig för skänkeln... (eftersom man lägger till den hjälpen först innan man höjer handen med stång) ;)

Men alla dessa som slänger i stång och sen bara skarpare och skarpare och skarpare...? Eller uttrycker sig "min häst lyssnar inte på snaffle längre"...

Förlåt mig om jag reagerar och tycker det är fel!!!

Jag hävdar ändå att sits, säte, vikt hjälper bör funka innan man slänger in en stång!!! Skit i formen... Den kommer sen, som alltid!!! Funkar inte grunden så släng då inte in en stång för att knäppa av nacken... vilket lätt kan bli effekten.... Ähhh... skit samma ... jag måste vara otroligt dålig på att förklara mig eftersom alla missförstår!!! :P:angel:

Men alla dessa som slänger i stång och sen bara skarpare och skarpare och skarpare...? Eller uttrycker sig "min häst lyssnar inte på snaffle längre"...

Förlåt mig om jag reagerar och tycker det är fel!!!

Men det har ju inget med diskussionen att göra?? Såna nötter finns i alla dicipliner, och kommer att finnas forever. Och vi kommer inte få svar på varför folk gör som dom gör heller. Eventuellt att det leder till en tråd där alla blir osams i onödan.

INGEN har sagt att säte, vikt och skänkel INTE ska fungera innan man startar på stång, vart får du de ifrån eller tar du de bara från luften? Jag får känslan av att du inte ens läser vad man skriver.

Jag ser väldigt lite folk som slänger in en stång för att hästen inte lyssnar, men det beror kanske på vilken nivå man befinner sig...
Just nu verkar de som om du bara skriker och försöker läxa upp westernfolket att alla vi slänger på stång innan hästen är redo för det osv osv med alla dina ''!!!!!'' hela tiden och inte ens svarar på det som den innan faktiskt skrev.
Men som sagt, de kanske är vanligare på en annan nivå.

Sorry... för alla "!!!!!" Du har PM... :) lägger ner här... vill inte tjafsa! :D

Vadå inte tjafsa??:cool:
de var du som drog i gång denna tråd..
Jag tycker du ska skaffa dig info först om denna "häst innan du sätter ut
sådan tråd...om inte hästen kan gå på snaffel tex osv...Men de hade du inte tagit reda på....om jag säger så här:hästen är livrädd för snaffel..pga av "plågeri".

Hmm... som sagt lägger ner att diskutera i tråden här, eftersom mycket tydligen blir missuppfattat när det skrivs. Men du har också PM ;)

Jag kan säga att min häst INTE behöver vara mer lydig än vad den är, MEN han ÄLSKAR att hoppa, så när jag är två galoppsprång från hindret och MÅSTE lätta i handen för att det inte ska hända nåra olyckor, så drar han i väg FÖR mycket om han inte har nosgrimma, men jag kan också säga att egentligen så hade han nog inte behövt den efterssom jag inte spänner den hårdare än att jag får in tre fingrar mellan honom och nosgrimman = som det ska vara. Men min hopptränare bara skakar på huvet åt mig om jag kommer utan.
MEN att se hur folk, särskillt westernfolk använder sina nosgrimmor får mig att må ILLA. Det är djurplågeri.
Jag ser SÅÅÅÅ många ryttare (inom western framför allt) som har en stark stång, nosgrimma och GRAMAN!!!!! sen rycker de allt vad de orkar i gramanen...

/EMMI

måste bara lägga mig i...

de är så underbart å se dig skriva... nästan roligt att du måste försvara dig... det är nog folk som inte sett dig å din underbara hingst.. (lika så din mor och hennes häst!) Är det någon häst som gör allt för sin ryttare så är det då din!!!

Kram

Jag ser det på varenda tävlingsframridning, jag ser det hemma hos folk när de tränar...
Jag och väldigt många fler än mig ser det ofta....

jag håller med... vet dessutom folk som håller på med det på hemma plan... (men jag har hållt på med ridning mycket mindre än dom så som anser att jag inte kan nått.... )men som sakt... har sett det ett fler tal gånger, även på framridningsbanor...

måste bara lägga mig i...

de är så underbart å se dig skriva... nästan roligt att du måste försvara dig... det är nog folk som inte sett dig å din underbara hingst.. (lika så din mor och hennes häst!) Är det någon häst som gör allt för sin ryttare så är det då din!!!

Kram

Hej :)
Tack för att du ser :)
Det värmer mitt hjärta.

Massor med kramar till dig /Emmi

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 448
Senast: Totola
·
Ridning Hej! Jag har en D-ponny, ett sto på 5 år. Hon är världens mest okomplicerade ponny och är hur bra som helst. Hon har alltid gått på...
Svar
9
· Visningar
1 332
Senast: Magnum
·
D
Träning Min häst är väldigt stark i galoppen och öppnar gärna munnen när man tar i han och med noga fundering så har jag bestämt mig för att...
2
Svar
35
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka