Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Sv: Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Om du rider med curben lös så kan du lika gärna rida på ett tränsbett, du får ingen hävstångseffekt. Det är så jag har fått lära mig att det fungerar.

Nu är jag ingen bettexpert alls, jag rider inte ens på skänkelbett som du kan se på min profilbild ;)

Betten som du visar bild på ser ju helt annorlunda ut än de betten med höga portar som tidigare visats i tråden. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron om du förstår vad jag menar? Det finns bett och det finns bett. Snälla bett och vidriga bett.

Jag använder ALDRIG nosgrimma, det om något är djurplågeri!

Det hör ju egentligen inte till diskussionen om betsling, men hur kan man skriva något så dumt???:eek:

Aha, Där ser man. Jag trodde det var tvärtom. Delade stångbett ger ju lätt tvetydiga signaler om skänklarna inte sitter ihop. (och går åt samma håll) Det borde inte vara nåt vidare på tävling, men nu har jag lärt mig något nytt idag också.:)

588.jpg

Jag tror att det är detta bettet jag har, och ironiskt nog är det ett Billy Allen bett... ;) Köpte det av en kompis som redan hade ett likadant.

Sen det andra jag ahr, som jag fått av mamma är det här:
4460.jpg

Föredrar då det översta.

Okej, anledningen till att jag TROR att det är snällare att ha curben lösare är för att jag tänker kedja fastspänd + haka = mer hävstångseffekt = aj. (Tänker på diverse hingstkedjor osv och hur de används..) Jämfört med att ha den lös, göra förhållning - curben går inte lika mkt in i hakan = inte så mkt aj. Pedagogiskt förklarat va.. Så - motbevisa mig nu och kom med en förklaring som gör att jag vågar spänna curben! :D

Alla bett med hävstångseffekt ska ha en curb eller kindkedja korrekt spänd för att bettet ska få rätt effekt. Är den för lös slår stången igenom och går upp i gommen. Kedkan/curben gör så att det blir en lagom mix av framåt/nedåt signal från bettet.
När du tar i tygeln ska stången ha en vinkel av 45 grader mot hästens mun. Då är curben rätt tillpassad.

Det är få som rider på odelade stångbett faktiskt. Det krävs ju en häst som är mer utbildad med en hel stång. De flesta tycks stanna på de delade skänkelbettens nivå, där man kan röra varje bettsida för sig och få lite bättre styrning.

I mitt stall, 30 hästar, är det ingen som rider på ett helt oledat skänkelbett. De flesta (hobbyryttare) rider med olika varianter på ledade skänkelbett.

Det hör ju egentligen inte till diskussionen om betsling, men hur kan man skriva något så dumt???:eek:

Och i raden ovanför skrivs det

"Den enda gången jag någonsin använder tränsbett är när jag skall hoppträna och behöver en nosgrimma för att han inte skall skena med mig mot hindrena.
Jag använder ALDRIG nosgrimma, det om något är djurplågeri!"

Om nu hästen skenar utan nosgrimma så behövs det nog lite mer lydnad innan man börjar hoppträna. IMHO.

Hmmm... det här med lösa vs. fasta skänklar försökte jag starta en tråd om tidigare...

För jag har fått uppfattningen som många också skriver här att western folk föredrar lösa skänklar... Men jag tycker som någon skrev att det ger lite tvetydiga signaler... Så jag vill nog faktiskt heldre ha ett stång bett med fasta skänklar, men det kan nog var mycket en smaksak?!?

Fast om man ser till andra hästsportsgrenar så är det ju mycket vanligare med fasta skänklar... ja, nästan standard... *hmm*

Sen en sak till om curben... Pessoa bett som är relativt vanliga inom hoppning (ialf. för några år sen, när jag höll på med det) är ju på sätt och vis ett stång bett... men som man använder utan curb och min uppfattning när jag ridit på det är då att det ger hävstångseffekt ändå!!! :grin:

ändrade mig. orkar inte diskutera med folk som smirkar mig

Senast ändrad:

Ligger ju nått i det ... helt klart! :idea: (Det var typ 15-20 år sen jag använde det bettet... så hade inte tänkt igenom det så klart!) :o Beklagar! :bow:

Jag kan säga att min häst INTE behöver vara mer lydig än vad den är, MEN han ÄLSKAR att hoppa, så när jag är två galoppsprång från hindret och MÅSTE lätta i handen för att det inte ska hända nåra olyckor, så drar han i väg FÖR mycket om han inte har nosgrimma, men jag kan också säga att egentligen så hade han nog inte behövt den efterssom jag inte spänner den hårdare än att jag får in tre fingrar mellan honom och nosgrimman = som det ska vara. Men min hopptränare bara skakar på huvet åt mig om jag kommer utan.
MEN att se hur folk, särskillt westernfolk använder sina nosgrimmor får mig att må ILLA. Det är djurplågeri.
Jag ser SÅÅÅÅ många ryttare (inom western framför allt) som har en stark stång, nosgrimma och GRAMAN!!!!! sen rycker de allt vad de orkar i gramanen...

/EMMI

Jag använder ENDAST stångbett med fasta skänklar, annars är det inte ett stångbett i min värld, bara ett sätt att få ett skarpare tränsbett.

/Emmi

Jag använder ENDAST stångbett med fasta skänklar, annars är det inte ett stångbett i min värld, bara ett sätt att få ett skarpare tränsbett.

/Emmi

Jag har också funderat åt det hållet...

Tycker som sagt billy allen som jag provat ger tvetydiga oklara signaler...

Så varför är det så vanligt med rörliga skänklar inom western?

/Emmi

De betten fungerar på en färdig utbildad häst. Bett med lösa skänklar är utbildningsbett. Ett övergångsbett från tränsbett till skänkelbett. Det är en fördel på en unghäst att kunna rida på två händer och hjälpa hästen att göra övergången till skänkelbett lättare.

Bett med rulle i mitten, Billy Allen viker sig inte i munnen om man tar i båda tyglarna. Men man kan fortfarande påverka varje sida av munnen separat.

Fortfarande..VAD är det som får en människa att stoppa in ett bett med en port på 9cm då? Du säger att den ligger längs med tungan, ja men så bra, då kan man lika gärna rida utan då:idea: Eller:grin:

Regler finns det ju inom alla sporter, men hur många följs egentligen.. senaste tävlingen jag var på satt det en tjej och galopperade sin häst på framridningsbanan, i munnen satt ett bett liknande dom där uppe (ja jag såg när hon tog av det) vid ett misslyckats byte rycker ryttaren tag i hästen, vilket resulterar i huvudet rakt upp och en häst springandes bakåt.
Inte var det nån domare där och såg det inte, det hände väl sådär 4-5ggr under tiden jag stod och såg på. SKRÄMMANDE!
När såg du detta???På framridningen??????
När såg du denna person tog av bettet???Kände du personen??Isåfall varför gick du inte fram efteråt ????
Jag såg att tävlingsledaren stog väldigt ofta på framridningen,och hon sa ingenting...

Stång i sejj har jag ingenting emot, däremot stång med hög port! Vilket borde ha framgått ganska tydligt vid det här laget:grin:

Varför är du så emot stång med hög port?
de finns hästar som trivs med sånna portar.
man måste även kolla hur de ser ut i hästens mun hur gommen är..är den låg eller hög??

Hur hög port man ska använda beror helt på hur munnen ser ut på den häst som ska ha bettet. Vissa hästar har en stor böjning i gommen, medans andra har en mindre. Så om du har en häst med stor böjning i gommen och använder ett bett med liten port så får du ingen el liten effekt på stången och kan lika gärna använda ett vanligt bett.

En annan sak som är viktig att tänka på är att hästen ändrar sig i munnen vartefter den blir äldre. Ett bett med hög port som har passat i massa år, funkar inte när hästen blir äldre och "flatar" ut i gommen.

Huruvida en stång ska vara fast el ledad, tycker jag beror på hur känslig hästen är för hjälper. Med ett ledat bett får du en snabbare effekt utan en "varning" till hästen av vad som komma skall. Medan ett fast bett får en snällare framtoning när du ber hästen om något - det "varnar" innan själva bettet börjar röra sig i munnen och hästen kan lära sig att reagera på andra rörelser innan själva bettet "tar" i munnen.

Att sätta ett stångbett i en hästs mun är en hel vetenskap, om man vill ha en häst som jobbar som man vill. Ta hjälp av ett proffs om du inte själv har kunskap om hur hästen ser ut, eller hur ett bett ska verka i munnen!!! Att prova sig fram kan både förstöra en hästs känslighet och sammarbetsvilja, och din ekonomi.

Givetvis finns det skräck exempel på westernryttare som inte kan rida med stångbett, men ser man på andra discipliner så finns det mängder med bett som inte alls ska finnas i närheten av en häst, eller framförallt inte i många dussinryttares händer!!! Bara för att det finns skarpare bett att få tag på, så betyder ju inte det att man ska sluta utbilda sin häst till att lyssna, eller :confused::confused:
Självklart ska du kunna rida en "stånghäst" på ett tränsbett, utan större skillnader i din ridning - annars ska den inte ridas på stång.

ps: såg att mitt inlägg blev postat till fel person, mitt inlägg är högst allmänt - inte riktat till någon speciell.

Det finns de som spänner nosgrimman alldeles för hårt (har sett det själv på en clinic) och nu menar jag HÅRT. Att snöra igen munnen på en häst och sedan dra i stångbettet är djurplågeri enligt mig också. Då kan ju hästen inte komma undan på något sätt, inte gapa eller tugga.

En rätt spänd nosgrimma är det inget fel med. Hästen ska ju fortfarande kunna öppna munnen utan problem. Dock föredrar jag att rida utan. Använder det endast ett fåtal gånger, och då oftast vid uteritt när hästen kan bli lite väl stark. :angel:

Det finns de som spänner nosgrimman alldeles för hårt (har sett det själv på en clinic) och nu menar jag HÅRT. Att snöra igen munnen på en häst och sedan dra i stångbettet är djurplågeri enligt mig också. Då kan ju hästen inte komma undan på något sätt, inte gapa eller tugga.

Men dressyrryttare som rider på kandar har även nosgrimma på sina hästar. Ok, de rider inte enbart på stången, de har ju en bridong också. Men en kandarstång plus nosgrimma är det ju. Fast kandarstängerna brukar vara väldigt snälla saker, långt ifrån vanliga westernbett.

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 448
Senast: Totola
·
Ridning Hej! Jag har en D-ponny, ett sto på 5 år. Hon är världens mest okomplicerade ponny och är hur bra som helst. Hon har alltid gått på...
Svar
9
· Visningar
1 332
Senast: Magnum
·
D
Träning Min häst är väldigt stark i galoppen och öppnar gärna munnen när man tar i han och med noga fundering så har jag bestämt mig för att...
2
Svar
35
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka