M

Marie_C

Har en liten undran om betfor. Varför man måste blötlägga den. När man utfodrar kossor med betfor blötlägger man inte men jag vet att hästar kan få foderstrupsförstoppning. Har kossor och hästar så olika foderstrupar så att det beror på det eller är det så att de flesta hästar egentligen skulle kunna äta torr betfor. Men inte dom som äter fort tillexempel, för att det då kanske fastnar på väg ner.
 
Sv: Betfor

vartifrån har du hört att kossaor utfodras med torr betfor.
anledningen till att man ska blöta betför är att för det första så kan hästen få foderstruppsförstoppning av det om inte finns tillräckligt mycket salivproduktion vid utfodringstillfället + att det sväller, men betvivlar att det har med saken å göra eftersom att det tar en stund för betforn att svälla.
för det andra så kan hästens mage å tarmar spricka när betforn seddan sväller nere i magen och tar upp större plats än vad det gjorde tidigare, hästen kan även bara få känningar av det hela så som vi människor får när vi käkar deg som inte är riktigt färdig jäst.
 
Sv: Betfor

Det är sant att man ger kossor torr betfor, då få bönder som nu ger betfor.
Hästar är ju lite känsligare än kossor.. :rofl: Man blöter ju berforn eftersom det jäser i hästarnas magar annars, har hört fall då hästen har fått svamp i magen av för mycket betfor!!!
 
Sv: Betfor

Ja, man kan ge en ko torr betfor. En ko kan stöta upp maten igen, medan en häst inte kan kräkas eller rapa.
 
Sv: Betfor

Marie_C skrev:
Har en liten undran om betfor. Varför man måste blötlägga den. När man utfodrar kossor med betfor blötlägger man inte men jag vet att hästar kan få foderstrupsförstoppning. Har kossor och hästar så olika foderstrupar så att det beror på det eller är det så att de flesta hästar egentligen skulle kunna äta torr betfor. Men inte dom som äter fort tillexempel, för att det då kanske fastnar på väg ner.
Den stora skillnaden mellan hästars och kors fodersmältningssystem finns ju EFTER foderstrupen. Hästens magsäck har en volym på några få liter medan kons våm är mer än tio gånger större = mycket större plats för betforen att svälla på. Hästar äter ju många andra torra fodermedel utan problem, det är just att betforen sväller när den blir blöt som gör att det är farligt för hästen att äta den torr.
 
Sv: Betfor

Lottiz skrev:
Man blöter ju berforn eftersom det jäser i hästarnas magar annars, har hört fall då hästen har fått svamp i magen av för mycket betfor!!!

Det var det dummaste jag hört på länge!

Betforen skulle ju jäsa lika lätt uppblött som torr om det nu vore så.
 
Sv: Betfor

jäklar, tur att det inte är särskilt många som ger kossor betfor då, kan ju inte vara särskilt gott med torr betfor, blött betfor kan man ju iaf äta =).
 
Sv: Betfor

dom lär juh bli lite torra i munnen, småkossorna.. men bönder ger juh HP-massa istället som oxå är en restprodukt från sockertillverkningen..
 
Sv: Betfor

Har oxå hört att endel bönder ger tott betfor till kossor, men det har väl(som tidigare nämnts)att göra med kossornas annorlunda fodersmältnings system. Hos kossorna passerar maten "4 magar" men inte hos hästen. Så mycket hinner hända mrd betforen innan den är ute i tarmsystemet hos korna. Sen kan ju hästarna få foderstrupsförstoppning och det har jag ingen aaaaning om kossor kan få??
 
Sv: Betfor

Ja man utfodrar kor med torr betfor o det går utmärkt eftersom kor producerar mycket mer saliv äv hästar.
Att att magen skulle kunna spricka vid en normal betforgiva är rent nys däremot finns en (liten)risk att magen spricker om hästen kommer lös o föräter sig på kraftfoder oberoende av sort.
PL
 
Sv: Betfor

vad är HP-massa för något? har jag aldrig hört talas om.
 
Sv: Betfor

antagligen, men tycker fortfarande att det låter helt sjukt...

vad anses som en normal betforgiva då?
 
Sv: Betfor

Även hästar KAN äta torr betfor om det är väl uppblandat med annat kraftfoder. Det viktiga är då att det inte är i klumpar som kan svälla och fastna i hästens matstrupe. Jag har själv fodrat så när jag haft superbråttom. Har då gett ca 200g torr betfor i en kraftfodergiva som i övrigt är 1,5 kg annat kraftfoder+0,5 kg lusernhack, och så blött och sen gett direkt.
 
Sv: Betfor

H-P-massa är som betfor, men den pressas till plastade balar istället för att torkas. Skillnaden blir som mellan hö och hösilage.
 
Sv: Betfor

när man har utvunnit socker ut sockerbetorna blir det betmassa och melass kvar, blandar man betmassan med melass och ensilerar det blir det HP-massa.. torkar man betmassan blir det betfor..

kan man ge hästar hp-massa eller är det något i det som de inte tål månntro?

finns info på www.foder.daniscosugar.com
 
Sv: Betfor

torkar man betmassan blir det betfor..

Skulle vilja ha in Melass där också, betfor består väl av 35% melass och 65% betmassa eller...?

Osäker därför frågar jag...

Rolle på Österlen
 
Sv: Betfor

varför har det aldrig getts till hästar för då?
 
Sv: Betfor

kan det ha med att det är smältbarheten ligger på 83% och är så energirikt kanske?
 
Sv: Betfor

jo det är melass i det.. missade det.. skillnaden ligger i att de ena är torkat och de andra ensilerat typ..
 
Sv: Betfor

betforn har oxå hög smältbarhet och det ger man till hästar..
undrade snarare om det var just själva ensileringen av hp-massan som gör att det inte bör ges till hästar eller om det har med givan och förpackningarna att göra.. (oekonomiskt om de bara kommer i 300 kilosbalar som håller 10 dagar öppnad, och man ska ge 0,2 kg om dagen till en häst..)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 270
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 782
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 950
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp