Sv: Betfor

kanske det, du får väll ta å skriva till dom å fråga vet ja =)
 
Sv: Betfor

Även får tål torr betfor. Både kor och får är idisslare, de har en annan matsmältning än hästar.
 
Sv: Betfor

Sweet skrev:
Det var det dummaste jag hört på länge!

Betforen skulle ju jäsa lika lätt uppblött som torr om det nu vore så.
De va inte riktigt så jag menade!!! Självklart jäser den lita mycket då den är uppblött!!!! Men har faktiskt varit med om att en bekants häst fått svamp i magen av just för mycket betfor!!!!!!!!
 
Sv: Betfor

om man ger betforn tort.. borde det in rivas i halsen på kossarna då?? eller e det bara jag som e lite bakom flötet,,,
 
Sv: Betfor

nej dom tuggar juh självklart fodret.. river knäckebröd i halsen på dig? :)
 
Sv: Betfor

jaaa jusst ja.. tugga ja,, haha kom på det när du skrev det.. men iaf om de äter för fort då?
 
Sv: Betfor

Magdalena skrev:
Även hästar KAN äta torr betfor om det är väl uppblandat med annat kraftfoder. Det viktiga är då att det inte är i klumpar som kan svälla och fastna i hästens matstrupe. Jag har själv fodrat så när jag haft superbråttom. Har då gett ca 200g torr betfor i en kraftfodergiva som i övrigt är 1,5 kg annat kraftfoder+0,5 kg lusernhack, och så blött och sen gett direkt.

Är det inte bättre att bara hoppa över betforen om man har så bråttom och missat att blötlägga den i tid? Det är ju mindre farligt för hästen att bli utan en gång än att få foderstrupsförstoppning! Dumt att rekommendera detts så som du gör.
 
Sv: Betfor

Lottiz skrev:
De va inte riktigt så jag menade!!! Självklart jäser den lita mycket då den är uppblött!!!! Men har faktiskt varit med om att en bekants häst fått svamp i magen av just för mycket betfor!!!!!!!!

För mycket socker orsakar gärna svampinfektioner. Det finns t ex vetenskapligt belagd forskning för en (för) sockerrik kost och upprepade omgångar av svamp i underlivet. Socker är en av svamporganismers favorit. (jmf med jäst som behöver socker för att jäsa. Jäst är en (jäst)svamp). Socker är helt enkelt svampmat =)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 270
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 782
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 950
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp