Betfor, hur mycket och varför?

Sv: Betfor, hur mycket och varför?

*knapp*

Varför ger ni morgon vs kväll?

Vad gör att ni ger när ni ger?

*knapp*

När jag gav betfor så fick hon Em (2 dl) och kvälls (3 Dl) betfor. Morgonen kunde hon inte få då vi har foderatomater.

ville dela upp det så mkt som möjligt så hon fick ungefär lika mkt foder vid varje foder tillfälle.

Men fråga : vad är skillnaden :D

Jag är inte helt säker på detta det var därför jag frågade dig från början. Men jag har förstått det som att
Linfrön ger man för att det är bra för magen i vilket sammanhang är jag lite osäker på.
Linfröolja ger man för att ge hästen nyttiga fettsyror om den ex har eksem.

Sök här på forumet om du vill veta mer.

*knapp*

När jag gav 2,1 kg så gav jag morgon, insläpp OCH kväll, det blev massor av betfor... varje portion blev väl 4-5 liter har jag för mig.

Nu får de kanske 200 g/dag fördelat på morgon och kväll.

Jag är lite nojjig med långa blötläggningstider, speciellt eftersom min häst har väldigt känslig mage...

Ger därför alltid på kvällen, då jag nyss varit i stallet.

Betfor på morgonen ges bara i yttersta nödfall, t.ex. vid långa boxvilor. Då känns det som en risk värd att ta, om den andra risken är helt avstannad mage med kolikproblem och liknande.:o
Då ger jag gärna 3 rejälare givor per dag.

*knapp igen*

Tack för era svar!

Vad anser ni om att jämföra betfor med kaffe?

Ex. Att ge betfor på kvällen är som att ta en kopp kaffe innan man går och lägger sig..

(Betfor är ju väldigt energirikt.. )

Jag är lite nojjig med långa blötläggningstider, speciellt eftersom min häst har väldigt känslig mage...

Ger därför alltid på kvällen, då jag nyss varit i stallet.

Betfor på morgonen ges bara i yttersta nödfall, t.ex. vid långa boxvilor. Då känns det som en risk värd att ta, om den andra risken är helt avstannad mage med kolikproblem och liknande.:o
Då ger jag gärna 3 rejälare givor per dag.

varför bara i yttersta nödfall?? e d fel och ge betfor på morgonen?

min får lucern o havre på morron nu o havre mineraler o betfor på kvällen nu men ska byta stall o där tänkte jag ge han havre o betfor uppdelat på 3 ggr om dagen eftersom alla andra får der kraftfoder 3 ggr.(ska ta bort lucern när han flyttar)

varför bara i yttersta nödfall?? e d fel och ge betfor på morgonen?

Hon syftar nog på att betforen får ligga länge i blöt..

(Är inga problem om det inte är risk för att det jäser..)
Men har man chans att blöta det så de kan få det när det är färdigt
är det nog det bästa.

*knapp igen*

Tack för era svar!

Vad anser ni om att jämföra betfor med kaffe?

Ex. Att ge betfor på kvällen är som att ta en kopp kaffe innan man går och lägger sig..

(Betfor är ju väldigt energirikt.. )

Men det innehåller ju inte koffein. :p

Jag kan äta godis, utan att få kaffe-effekt, direkt innan jag går och lägger mig, till exempel. Eller vad som helst egentligen, men kaffe funkar inte så bra.

Min häst får 1 dl på morgonen och 2 dl på kvällen:)

Min herre får 3 dl betfor morgon och kväll (torr mängd, strimlad). För att blanda i hans pulver, för att det är bra för magen (haft kolik nyligen, vet rek. betfor och vetekli), för att han vägrar äta om han inte får sin älskade betfor...

Jag ger inget betfor till mina hästar. Utan jag ger bara havre och Hö.Betfor brukar dom ha på ridskolan men det är ju inget måste för endel hästar blir feta av det.

Är dålig på det här med betfor. Hur är det jämfört med kraftfoder (havre t.ex.) i energimängd. Blir dom lättare feta av betfor eller havre?

Altså vad innehåller det rent näringsmässigt, förutom fibrer och vatten? (Kolhydrater, proteiner, fedt, energi?)

Om man har en häst som har lätt att gå upp i hull, kan man då ge betfor i stället för kraftfoder bara för att ha något att blanda mineraler etc. i?

Kan dom få gallor av det?

Japp

Min tränare sa att ta bort betforet så får du se om det blir bättre och det blev det :)
har gjort detta några ggr och det fungerat varje gång... Kommer inte riktigt ihåg vad det är som gör så hästen kan få gallor...

Är dålig på det här med betfor. Hur är det jämfört med kraftfoder (havre t.ex.) i energimängd. Blir dom lättare feta av betfor eller havre?

Altså vad innehåller det rent näringsmässigt, förutom fibrer och vatten? (Kolhydrater, proteiner, fedt, energi?)

Om man har en häst som har lätt att gå upp i hull, kan man då ge betfor i stället för kraftfoder bara för att ha något att blanda mineraler etc. i?

betfor innehåller ca 11MJ/ 70 smp
havre 10 / 87
korn 11 / 90
Grund 11 / 80 som jämförelse.

Många har betfor för att ha nåt att blanda i som du säger och då blir det ingen stor mängd näring heller.

Jag utgår från grovfoderanalysen och ger havrekross och betfor som komplement. Minst häst får runt 100-300 g strimlad betfor om dagen beroende på hur mycket hon jobbas. Tycker dessutom att det är rätt så billigt och bra foder, funkar att blanda i eventuella "pulver" med och det är dessutom smakligt, samt rikt på fibrer.

Tänkte mer; Betfor= socker, Socker= energi.. (kaffe= uppiggande)

Tänkte mer; Betfor= socker, Socker= energi.. (kaffe= uppiggande)

Det står kanske tidigare i tråden.
Betfor består mest av fibrer som bryts ner till fettsyror som sedan används till energi. Men det är långsam energi det är frågan om. Det bildas alltså inte socker. Det socker som finns i kommer mest från den tillsatta melassen. Det är inte så stor andel av betforen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka