Betfor, hur mycket och varför?

Sv: Betfor, hur mycket och varför?

Jag menade inte att socker försvinner när man torkar gräset till hö, utan bara att det jag har läst om sockerinnehåll har gällt bete och inte hö.

Jag menade inte att socker försvinner när man torkar gräset till hö, utan bara att det jag har läst om sockerinnehåll har gällt bete och inte hö.

Jag har läst att en del av sockret försvinner under de första torktimmarna. Men en del av fruktanet bryts samtidigt ner till socker. Jag vet inte alls hur stora delar detta är frågan om.

Jag trot att sockerhalten varierar väldigt mkt. Men jag antar att det kan finnas i alla fall ungefär lika mkt som i betfor. Eller åtminstonde att skillnaderna inte är alltför stora. En häst äter ju dessutom mkt mer hö och måste då få i sig mkt mer socker genom det än vad den får om man ger den betfor.

Kl

Undra några saker och hoppas nån kan svara.

betfor är ju till största delen betor men vilken sorts betor, antar att det är sockerbetor men är inte säker?

Om man skulle byta ut betforn mot betor hur många kilo betor skulle det gå på 1 kilo betfor?

Om man skulle byta ut betforn mot betor skulle det då ha samma välgörande efekt?

Kram

Jag räknade i Hippo*** och då blev foderstaten bra om jag gav 1kg betfor till hö och krafft.

Men menade dom då 1kg i torrvikt eller i blötvikt? Hur mycket torr betfor blir till1 kg blöt?!

Jag har aldrig fodrat med Betfor så jag är otroligt grön inom området.
Men hur länge ska man blötlägga betforen?
I varmt eller kallt vatten ?
Hur mkt vatten per deciliter betfor?
Vad rekomenderas?

Tacksam för svar :bow:

Minst 30 minuter tror jag det är, något snabbare i varmt vatten. Man kan som lyssna på betforen(lät ju skitdumt) men när den är som tyst brukar den vara klar. Så gör jag om jag blivit osäker på när jag blötte eller så, men brukar vänta en stund till då för att vara säker.
Vatten kan jag inte säga exakt för jag blöter som jag alltid blött, så att det är mer vatten än betfor när det är torrt sas. Vissa tar dubbelt så mkt vatten tror jag. Vet inte riktigt hur mkt jag tar!

Kan ju inte ha varit till rätt person har ju svårt att tro att foderstatsberäknarna räknar med hela betor det är ju inte direkt nått man ger till hästarna jue. Står det betfor så gör det ju.

Till din fråga så skulle jag tro att det är torr betfor som menas. Man brukar ju iaf mäta det torrt för det varierar ju så mkt hur mkt olika personer blöter!

Okej! :) Har skrivit o kollat med de som har programmet också! Hjälpt det blir ju massa betfor då :p Typ 1 stort mått! :o

Minst 30 minuter tror jag det är, något snabbare i varmt vatten. Man kan som lyssna på betforen(lät ju skitdumt) men när den är som tyst brukar den vara klar. Så gör jag om jag blivit osäker på när jag blötte eller så, men brukar vänta en stund till då för att vara säker.
Vatten kan jag inte säga exakt för jag blöter som jag alltid blött, så att det är mer vatten än betfor när det är torrt sas. Vissa tar dubbelt så mkt vatten tror jag. Vet inte riktigt hur mkt jag tar!

(Även till JK+T) :)
Jag vill inte ge betforen förrän den minst legat 1 timme (kallt vatten). (tror 1 timme är rekomenderat, men är inte säker)
Tror till och med att det står på säcken hur mycket vatten du ska hälla i. men jag brukar hälla i dubbelt så mycket vatten,
brukar dock hälla bort vattnet innan jag ger det.

Märkte att min ena häst blev ganska lös i magen när han åt det som "soppa". Nu är han jätte bra i magen! :laugh:

Det är tydligen så att vissa hästar inte tål melass. Den försvinner med vattnet du häller bort. Jag antar att det är därför som hästen mår bättre.

Kan va olika rekommendationer antar jag, jag har fått lära mig 30 minuter och har fodrat med betfor i typ 15 år... så länge det fungerar så!

Ja, det var ingen kritik. Sa bara att Jag väntar minst en timme. :)

Min herre får ca 4 dl torr betfor med ganska så mycket vatten. Blandar i mineralerna i betforen också:) Fiberrikt och pålle tycker det är gott:D

Brukar låta mitt stå i minst en timme innan jag ger och då ofta i varmt vatten.

och CarolineNSV Tack så mkt för svar :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka