Betfor, hur mycket och varför?

Sv: Betfor, hur mycket och varför?

Jo jag läste det i en liknande tråd..

Har tidigare fått höra Betfor= snabb energi
men även att det är bra fibrer.

Vad är rätt? Är det långsam eller snabb energi?

Även om det är långsam energi så är det väl inte så
bra att ge det på kvällen isf? Men det är ju bra för magen.

Precis..!

Nu menade jag energi som energi, långsam som snabb..
Så kan det ju inte vara bra att ge på kvällen..

Jo jag läste det i en liknande tråd..

Har tidigare fått höra Betfor= snabb energi
men även att det är bra fibrer.

Vad är rätt? Är det långsam eller snabb energi?

Betfor innehåller mest långsam energi eftersom det består av fibrer. Det finns en annan tråd där detta med att ge det på kvällen just har diskuterats. Helena Handberg har svarat i den. Jag antar att du redan vet att hon kan mycket om foder och hon är därför bättre på att förklara det än vad jag 'är så läs gärna i den tråden.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=857684

Tänkte att det kanske fanns fler vettiga åsikter..

men tydligen inte.. Men tack för ditt inlägg!

Jag vägde betforn för bara någon dag sedan och 2,5 dl vägde 104 g.

Vad jag förstår så är det inte ngn skillnad på energin från betforfibrerna och energin från fibrerna från annat grovfoder. Om de får betfor , hö eller ensilage borde inte spela någon roll. Det finns en hel del energi även i det andra.

Jag ger 10 dl (torrt altså) betfor om dagen. Jag tycker att betfor är ett bra foder och tillsammas med grund, lite oljor å vitaminer och hösilage ger det en bra fodergiva för min häst.

kl.

Återupplivar tråden ;)

Läste tillbaka lite,
och undrar vad ni har för deadline,
hur länge Betforen får stå.
Berätta också om ni lägger det i kallt eller varmt.

///Caroline

Min gubbe (27 år) får 1 liter betforstrimlor, torr mängd) på kvällen. Dels för att Ultuna har rek. betfor och vetekli till honom efter den svåra koliken i januari, dels för att blanda i dv tillskott, dels för att han vägrar äta maten annars...
Gillar ej soppa, så han får betforn så "torr" som möjligt.

Vill oxå veta hur lång tid ni kortast och längst låter betfor stå, kall resp varmvatten.

Jag blötlägger betforn i kallt vatten. Den betforn som fodras med på kvällen är blötlagd samma morgon, o det som ges på morgonen blötläggs kvällen innan. Under sommarhalvåret blötlägger jag det när jag kommer till stallet o serverar det innan jag åker därifrån.

Diskussionen om betfor på kvällen eller inte för att den innehåller snabb energi är för mig mycket konstig, ger ni inte hö på kvällen heller av den anledningen?
Ett bra hö innehåller mer lättlösliga kolhydrater (socker) än vad betfor gör, har jag fått lära mig i alla fall.

De flesta ger dessutom så lite betfor att den mängden snabb energi är försumbar.

1 liter torr betfor väger 300-350 gram, varav 20% (tidigare 23%) är socker. Det blir 60 gram socker, anta att höet har samma sockerhalt, får hästen då 3 kg hö så får den 600 gram socker via höet.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Hur många är det som ger större mängder betfor än 1 liter torr betfor?

Jag hade ökat upp och gett min häst 1.5 l torr betfor, och enligt Betfors hemsida väger 2.5 dl betfor 100g, så jag har räknat med att det är 600 g. Orsaken till såpass mycket betfor är att hästen gillar det, och det är ett relativt billigt foder. Men jag har slutat med betfor och ger annat foder, för hästen blev väldigt stissig, trots att betforn gavs på kvällen efter ridning. Jag begriper inte riktigt varför, men skillnaden var väldigt tydlig.

Men jag tror inte att hö innehåller lika mycket socker, då man tillsätter melass till Betfor.

I reklamen för betfor står också att betfor innehåller ungefär lika mycket socker som betesgräs (antar att de menar per kg ts)!

Det är möjligt att det är så, jag har inte sett någon siffra på sockerinnehåll i hö, men jag har läst att det är högt sockerinnehåll i betet. Eftersom man tillsätter melass till betfor, så har jag förmodat att det är högre sockerhalt i betfor, men det kanske inte stämmer.

Diskussionen om betfor på kvällen eller inte för att den innehåller snabb energi är för mig mycket konstig, ger ni inte hö på kvällen heller av den anledningen?
Ett bra hö innehåller mer lättlösliga kolhydrater (socker) än vad betfor gör, har jag fått lära mig i alla fall.

De flesta ger dessutom så lite betfor att den mängden snabb energi är försumbar.

1 liter torr betfor väger 300-350 gram, varav 20% (tidigare 23%) är socker. Det blir 60 gram socker, anta att höet har samma sockerhalt, får hästen då 3 kg hö så får den 600 gram socker via höet.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Hur många är det som ger större mängder betfor än 1 liter torr betfor?
Jag ger 600g till en 350-kilos häst. Ger också 400 g vetekli. Fodervalet beror på att hästen är 30 år och tar lättare upp energin från dessa fodermedel än andra typer av kraftfoder och grovfodret.

Det är möjligt att det är så, jag har inte sett någon siffra på sockerinnehåll i hö, men jag har läst att det är högt sockerinnehåll i betet. Eftersom man tillsätter melass till betfor, så har jag förmodat att det är högre sockerhalt i betfor, men det kanske inte stämmer.

Jag tror inte att det försvinner något socker för att man torkar gräset till hö!
Det är de som jobbar på Danisco (de som tillverkar betfor) som talat om för mig att ett bra hö (relativt tidigt skördat) innehåller mer socker än betfor. Jag har inte kunnat hitta några siffror på hur mycket socker det kan innehålla, men jag vet höbönder som när de vill bedöma sitt hös kvalité bla tuggar på det för att se hur mycket socker det smakar.

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka