Betfor, hur mycket och varför?

Sv: Betfor, hur mycket och varför?

Något giftigt tror jag inte det bildas men däremot kan väl tex vitaminer påverkas om man blötlägger i hett vatten.

Om man däremot blötlägger linfrön så bildas det ju gifter men det är ju BRA. Annars bildas dom giftiga sakerna inuti kroppen när man har fått i sig linfröna. Bättre att dom avdunstar innan...:crazy:

Ja gud. Min säck kommer räcka en halv livstid. :rofl:

Ja minst sagt, jag har 1,5 säck i en tunna och man lär väl nästan hinna slänga in handduken innan den är slut.. :crazy: Nej men det blir verkligen massor, och ju mer vatten man har på desto mer sväller det. 1 säck räcker mycket väl hela vintern.

Senast ändrad av en moderator:

Min får två dl betfor om dagen, en dl på morgonen och en på kvällen, endast för att jag ska få i honom mineraler och biotinet. Plus att det är ett bra sätt att få i honom mer vätska då han är lite dålig på att dricka :p

så lagom standarnmängd är då att ge 9dl betfor om dagen?? (torrmängd mätt)
jag ger min 5dl om dagen nu är det för lite för att göra nytta då eller? ni som ger 9dl delar ni upp det på 2 ggr om dagen? det blir väl lite mycket annars?

svar någon????

Det finns ingen standard mängd, det är individuellt från häst till häst

Jag gav mitt fullblod ½ kg betfor när hon stod hemma. Är nu ute på fodervärd. Hon fick det för att hon tyckte det var gott och för att blanda ut lusern och alfa.
När hon kommer hem så kommer hon få runt 2 kg betfor och lusern då vi har ett ganska bra hö i år och hon älskar verkligen betfor.

svar någon????

Våra hästar får 5 dl (innan blötläggningen) om dagen uppdelat på två kraftfodergivor, högivor 3 ggr per dag. Vi tycker det är lagom med den mängden beräknat efter deras foderstater. Vi ger betfor dels för att få i mineralerna och för att magarna ska fungera bra. Bra när man ska medicinera också. Jag har två hosthästar som blir värre när som får torrt foder så där är ytterligare en anledning.

*kl*

Jag gav min startande travare upp till 2,1 KG torr betfor om dagen sista året hon tävlade på grund av att hon fick korsförlamning och jag testade att fodra henne spannmålsfritt.

Hon klarade det bra, men man måste hålla koll på kvoterna då det är lätt att få snedbalans med så mycket Betfor.

Min får 3 dl Betfor till kvällen, dels för att blanda vitaminer mm, hon tycker om det och så är det fiberrikt.

Gav min häst det innan men tagit bort det pga gallor.

Men när hon fick det fick hon ungefär 2-5 dl om dagen. När hon fick 2dl var det bara för magen.

Gav det då jag ville blanda foderjästen och saltet med.

NU ska jag byta om till Linfröolja.

haha asså linfröolja är bra för magen och det är betfor oxå. Det är bara därför jag ska ha linfrön till magen

Det är möjligt att jag har fel men det är väl i så fall linfrön du menar inte linfröolja? Du skrev att du bytte betfor mot linfröolja.

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka