Betfor, hur mycket och varför?

Sv: Betfor, hur mycket och varför?

Jag undrar oxå om det talas om torr mängd eller färdigblandad blötlaggd mängd. Är det torr mängd så blir det ganska många kg efter blötläggning.

Min får nog ganska många kg när det är blött, hon får alltså 3 krafftskopor torr betfor om dagen. Men det skrev jag nog från början, för det var då det började skojas med mina inlägg. ;)

Vet inte hur många kg det blir blött, men visst blir det en del.
Dock får hon det utspritt på dagens 3 mål, så det lider ingen nöd på henne. :)

Min får nog ganska många kg när det är blött, hon får alltså 3 krafftskopor torr betfor om dagen. Men det skrev jag nog från början, för det var då det började skojas med mina inlägg. ;)

Vet inte hur många kg det blir blött, men visst blir det en del.
Dock får hon det utspritt på dagens 3 mål, så det lider ingen nöd på henne. :)

Det vore intressant om du efter att den dagliga givan va blötlaggd och färdig för utfodring vägde den så alla andra här förstår hur stor verklig betfor giva dom dagligen ger sina hästar.

En fråga, har din häst hovproblem??

*KL*

2 dl (torrmängd) betforpellets/dag till fblherren, 1 dl/dag till ungponnyn att blanda fosforbalans och ev andra tillskott i. Ingen aning vad det blir i gram, inte mycket men jag har aldrig idats väga, de behöver inte det de får från betforn, och jag räknar inte ens med den i foderstaten.

Jag använder bara betfor just för att blanda ut saker och ting med, samt under transporter/tävlingar/andra liknande tillfällen när jag vill lura i dem extra vätska.

Det vore intressant om du efter att den dagliga givan va blötlaggd och färdig för utfodring vägde den så alla andra här förstår hur stor verklig betfor giva dom dagligen ger sina hästar.

Den verkliga givan borde väl lika gärna kunna anges i mängden torr betfor? Vad spelar vattnet för roll?

Vattnet spelar ju ingen roll mer än att det ökar volymen i krubban. Och mäta blötlagd betfor blir vanskligt, olika människor blöter olika mycket liksom.. Så jag håller med.

Kan hästarna inte få röta av dessa mängder betfor?
Består ju av en hel del socker..

Jag kan väga den när jag kommer hem om 2 veckor. Just nu är jag i Tyskland. (Hästen tas om hand så ingen oro där.)

Varför undrar du om hovproblem? Hon hade lamellröta när hon kom hem från fodervärd, men den är hyfsat bra nu mig veterligen.
Annars har hon superhovar faktiskt. Sällan tappskor, och de trasar inte sönder hovarna, även om hon tappar någon.
Men förklara, varför undrar du? Nu blev jag nyfiken. (är det pga betforen på något sätt?)
Lamellrötan berodde mig veterligen inte på betfor, utan den tidigare hovslagaren som på ngt vis struntat i att verka den hoven. Eller något sådant. Och DÅ fick hon inte dessa mängder heller.

Kanske ska tillägga att foderstaten är uträknad för en häst som har lite svårt att hålla hull. Nu ser hon dock fin ut.. och verkar hålla sig så också. Så i den aspekten funkar nog foderstaten.

Jag har hört att betfor inte alls är farligt för hästen? det menade min foderexpert på också.

Senast ändrad av en moderator:

J

Jag har hört att betfor inte alls är farligt för hästen? det menade min foderexpert på också.

Jag undrade också det igår eftersom jag inte har hört det tidigare. Jag letade lite i gamla trådar och det finns de som menar att bla betfor och socker överhuvudtaget kan ge röta. Jag vet inte alls. Jag har gett och ger mina fyra hästar en hel del betfor. En av dem fick strålröta mitt i somras. Då hade han inte ätit betfor på minst två månader och sommaren var ju som den var. Annars har de aldrig haft det. Socker finns det ju i ganska mkt som hästar äter, gräs bla.

Man anger alltid i torrvikt. Den slutgiltiga vikten beror ju på hur mycket vatten det är och mängden vatten är inte intressant eller hur.

Jag undrade också det igår eftersom jag inte har hört det tidigare. Jag letade lite i gamla trådar och det finns de som menar att bla betfor och socker överhuvudtaget kan ge röta. Jag vet inte alls. Jag har gett och ger mina fyra hästar en hel del betfor. En av dem fick strålröta mitt i somras. Då hade han inte ätit betfor på minst två månader och sommaren var ju som den var. Annars har de aldrig haft det. Socker finns det ju i ganska mkt som hästar äter, gräs bla.

Nu har hon ju inte fått dessa mängder tidigare, men ändå fått en hel del, och har aldrig haft problem med hovarna. (förutom i höstas då, men det berodde knappast på betfor.) Trots fullblodspappa har hon bra o starka hovar tack och lov. :)

Min shettis får det kanske 2 eller 3 gånger i veckan.
1dl bara ;) Bara för att få lite gott

Man anger alltid i torrvikt. Den slutgiltiga vikten beror ju på hur mycket vatten det är och mängden vatten är inte intressant eller hur.

Jasså??? Ja då tycker jag inte vissa i denna tråd i andra trådar ska gnälla över att deras hästar har problem med sina hovar,magrelaterade problem.

Hur kommer det sig då att 3 dl frystorkad soppa är efter beredning anpassad för upp till tio personers näringsbehov??

Ringer det ngn klocka???

Vad yrar du om.

Mängden vatten har knappast med honung att göra.

Får du ont i fötterna om du dricker ett glas för mycket eller?

klämmer bara in en fråga mitt i det heta ;)

Kan betfor bilda något farlig för hästen om den blandas med något speciellt. vad har det för berydelse om det ligger o sväller tillsammans eller häller i ev. "tillbehör" precis innan utfodringen.
t.ex linfröolja, vitamin, salt...m.m?

Jag låter alltid betforen stå för sig själv. ställer den vid lunch tid och får stå till sen eftermiddag.
Häller i det som ska med direkt innan de ska äta..inbillar mig att det ska bildas något giftigt...

Jasså??? Ja då tycker jag inte vissa i denna tråd i andra trådar ska gnälla över att deras hästar har problem med sina hovar,magrelaterade problem.

Hur kommer det sig då att 3 dl frystorkad soppa är efter beredning anpassad för upp till tio personers näringsbehov??

Ringer det ngn klocka???

Men du har fortfarande inte svarat på min fråga.
Min häst får mkt betfor, och har varken problem med hovar eller mage.
Men hur hänger det ihop enligt dig?

Ringer det ngn klocka???

För övrigt så är det lika mycket näring i den 3 dl torra soppan, som i mängden när den är uppblött. Vattnet tillför ju ingen näring, den spär bara ut det, och det täcker fortf. behovet. Mängden blir större, men näringen fanns ju redan i det 3 dl torra.
Borde vara samma sak med betfor.

Så skulle man prata foderstat till människor, så skulle man gott kunna säga att man får 3 dl torr soppa. Om man bara ser till näringen. ;)

*kl*

Min häst får 6 dl betfor/dag (i torrt tillstånd då), för att jag inte vill ge henne torr mat, för att det är nyttigt och för att hon tycker det är himla gott ;)

klämmer bara in en fråga mitt i det heta ;)

Kan betfor bilda något farlig för hästen om den blandas med något speciellt. vad har det för berydelse om det ligger o sväller tillsammans eller häller i ev. "tillbehör" precis innan utfodringen.
t.ex linfröolja, vitamin, salt...m.m?

Jag låter alltid betforen stå för sig själv. ställer den vid lunch tid och får stå till sen eftermiddag.
Häller i det som ska med direkt innan de ska äta..inbillar mig att det ska bildas något giftigt...

**puttar för dessa frågor** :)

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka