Beteende vid haghämtning; kommer era hästar till er i hagen?

Sv: Beteende vid haghämtning; kommer era hästar till er i hagen?

Mitt halvblod kommer alltid när jag ropar på honom. Även nu på sommaren trots att han går i gräs/skogshage som är 4 hektar. Jag ser honom oftast inte när jag kommer, men han kommer när han hör mig. Ibland galopperar han men oftast är det skritt. Han brukar inte gnägga om han går med de andra hästarn, men om han går ensam i hagen gnäggar han så fort han får en skymt av mig.

Min äldre ponny går alltid efter mitt halvblod. Om han inte är där är hon inte lika villig att komma när jag ropar, men hon brukar komma också efter ett tag. Min lilla står i sjukhage och gnäggar alltid när hon får en skymt av mig, men det är ju inte så konstigt eftersom hon står själv (dock med sällskap i hagen bredvid). Hon är väldigt social och gillar sin matte efter nästan 6 månaders boxvila och mycket pyssel inne :crazy:

Min ponny kollar först nyfiket och sen kommer fram =)
och ibland gnäggar han, älskar det<3:D

min gamla häst på 22 år tittar upp och gnäggar när jag ropar men kommer inte, men hon har inget emot att bli infångad :p Unghästen på 3 år kommer alltid! och det spelar ingen roll i vad för hage, han gnäggar och springer till grinden innan jag är framme! :love:

Gnägg och galopp hela vägen fram till grinden. Kommer alltid. Även när det är pissmörkt men då kan man behöva ropa en gång först så hon ser att man är på väg. Inte alltid att hon gnäggar men ganska ofta.

Inga mutor. Hon tar inte godis :angel:

ddn första månaden jag hade min häst gick han jämt ifrån mej om jag ej hade godis..
nu kommer han om man kanske är 10 meter ifrån honom :p
om han går iväg går jag bara efter och då stannar han efter några meter (det är om matte kommer när det är sådär tråkigt & grått väder :D)

Nu när han går på betet så har han börjat med att gå till grinden o gnägga när vi kommer med bilen. Men oftast så mockar jag boxarna först så då går han iväg igen och traskar runt i hagen..
Sen när jag väl går för att hämta honom så kommer han emot mig.. lite olika vilken gångart han väljer.

Hagen är rätt stor och full med gräs och han går ihop med en till häst.

Ibland har jag med godis.. ibland inte

Min connemara brukar skritta fram till grinden under vintern och på sommaren blir det nästan alltid galopp :love:. Brukar mocka och fixa i stallet innan jag tar in honom och då står han och hänger vid grinden. Går ensam i både vinter- och sommarhage, ser dock andra hästar i hagarna bredvid.

Stor hage och ofta kommer han mig till mötet men står jag bara kvar så kommer han till mig. Tycker dock att jag är hövlig nog att gå och möta honom att träffas är ju ömsesidigt önskvärt från oss båda.

Fatima

Min brukar komma till mig när jag visslar/ropar på honom. Fast oftast tar det ett tag, för han har ju såååå mycket annat att göra först xD
Han brukar hälsa på mig iaf, när jag säger "hej Bellen!" så svarar han oftast med ett "mullrande" :rofl: Så himla gulligt :love:

Men;
Ibland när jag egentligen inte har tid med att hälsa på honom brukar han komma springandes till staketet och se helt söt ut. Men sen när jag har tid och ska hämta honom så brukar han stå läääängst bort i hagen och låtsassova xD Liksom "Nämen hej, kommer du. Det såg jag inte *host*". Hähä, han gillar att reta mig xD

Bra är iaf att han alltid låter sig bli infångad, och han verkar tycka att det är kul när jag hämtar honom :D Han skyndar sig att stoppa in huvudet i grimman och börjar alltid gå före mig. Ibland går han t.o.m till grinden innan jag har satt på grimman xD Haha

mina brukar komma när jag ropar på dem. Nu under sommaren går de i stora beteshagar så man ser dem inte alltid, men *peppar peppar* så kommer de alltid, med stoet i täten. Oftast i skritt, men ibland i trav och ibland även i galopp, beror väl på hur mkt överskottenergi de har :) .

Kan inte vissla så jag ropar/skriker deras namn , måste låta fördjävligt :angel:

Om de står i närheten när man kommer så brukar valacken gnägga åt en, och ibland så brukar även damen hälsa.

brukar inte ha godis med åt dem.
Men mamma brukar ha med sig morötter när hon ska hälsa på dem :)

Hagarna är lite olika, vissa mer kuperade och andra mer naturbete/skog. Beteshagarna är på några hektar /st.

brukar gå ensamma, men nu har de haft kompisar senaste veckorna, då har de kommit ändå när man ropat på dem.

Senast ändrad:

För min ponny var det lite olika beroende på hur gärna han vill in:D

Oftast brukar det räcka med att ropa på honom så kommer han dundrande :love:
Eller så blev han sakta men säkert....speciellt om han var i sommarhagen

eller som Ibland fick jag gå efter honom tills han behagade att låta mig fånga honom, oftast var det när han ville vara ute i hagen längre.

De gnäggar oftast och kommer galopperande när jag visslar.

Knähästar;)

När det är dags för att komma in för natten kommer alla när jag visslar, men andra tider får jag hämta min häst. Då har jag ofta lite godis i handen, vet inte varför egentligen har bara blitt så :) Han går aldrig ifrån mig men kommer inte alltid emot mig heller.
min hästs shettisflickvän kommer alltid knatandes, men det är ju aldrig henne jag är ute efter :p

Vår hage är ju rätt stor, just nu har de dock inte hela men iaf 18 hektar, ca 50% skog och 50% äng/bete. Han går där året runt på lösdrift med en för tillfället ganska liten flock på 5 hästar.

När jag kommer står han oftast och tuggar gräs med flocken. För tillfället kommer han oftast inte direkt när jag entrar grinden (beror lite på vart i hagen han befinner sig). Vet inte om han ens märker mig om han står ute på ängen efter som att grinden är skymd av träd. När han ser mig lyfter han huvudet och tittar en stund, sen kommer han. Men jag möter honom oftast. Har sällan godis med till hagen. *glömsk* :o

Nu sista tiden har han stått ibland i ligghallen, ffa när det är stark sol eller ösregn. Då ser han mig inte förrän jag kommer in i ligghallen så han kan inte direkt komma till mig. Men han följer gärna med in. :)

6-åringen (min och mammas häst) är väldigt sällskaplig och brukar komma mot en med spetsade öron i hagen :) Ibland står hon bara still och väntar, men hon brukar aldrig gå iväg, vänder bort huvudet på sin höjd om hon inte är så ridsugen.
Lillsyrrans gamla ponny (som vi har kvar för att avla på + att jag rider på henne ibland) är lite tjurigare, hon brukar gå iväg en bit men det är bara att följa efter henne en liten stund så stannar hon. :p
Syrrans nya ponny är lätt att fånga, antingen gör han som 6-åringen och går emot en eller så står han kvar och väntar.
Mammas gamla halvblod (som vi f ö ska ta bort i höst :cry: ) står antingen snällt och väntar (brukar dock aldrig gå emot en) eller, vilket som tur är har börjat hända mer sällan, går hon iväg och är då helt omöjlig att få tag på. Går man efter henne börjar hon springa. Mutor funkar inte. Enda sättet då är att jaga henne i minst en halvtimme eller ta in alla andra hästar också - för hon är egentligen väldigt sällskaplig och vill absolut inte bli lämnad ensam.

Min lilla gör lite olika :) Oftast kommer hon i full galopp med de andra efter sig och bromsar 1 m framför mig och ska genast ha en puss :) Annars kommer hon i skritt/trav, gnäggar gör hon oftast om hon ser mig på håll innan hon ger sig av för att möta mig :love:

när han står i hagen så brukar han antingen stå kvar eller komma i skritt en bit emot en, och då har han stått i hyffsat stor 'vanlig' hage med några träd i.
sen vi släppte han på bete så sprang han ifrån en dom första kanske 4-5 dagarna, han vill väl inte tas ifrån betet , ;)
men har nu börjat stå still eller skritta emot en precis som i den 'vanliga' hagen. :)

Mina kommer när de ser mig eller så väntar de vid grinden.

De kommer alltid!! när jag ropar eller visslar- även om det innebär ridning. då kissar de innan de kommer fram- vet att det kan dröja innan tillfälle ges;)

Mina hästar kommer när jag ropar eller när de ser mig. Ofta gnäggar de även som svar :love:
Oavsett hagstorlek och sällskap/inte sällskap.

Dock kan den ena, vid brunst, få för sig att hon då ska springa något varv i hagen innan hon vill bli hämtad. Men det har jag lyckats lista ut att de få gånger det hänt, enbart varit vid brunst. Antagligen är det något hormonbaserat beteende.

På vintern brukar de komma, för de tror man kommer med mat :D Men det är lite hipp som happ. Har aldrig med mig godis eller nåt i hagen. Nu på sommarn står de helst under träden om det är varmt, och om de betar är de ju aaaalldeles för upptagna för att möta matte ;) Däremot är de nyfikna när jag kommer fram och följer snällt med in, ofta utan grimman.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama