Beteende vid haghämtning; kommer era hästar till er i hagen?

Sv: Beteende vid haghämtning; kommer era hästar till er i hagen?

Medryttarpållen kommer för det mesta när jag ropar på honom - fast kanske inte direkt. :p Oftast kommer han i maklig skritt, men det händer att han väljer en högre gångart också. Häromdagen kom han travande och såg så glad ut att se mig att jag blev alldeles rörd. :love:

Emellanåt hittar han en osedvanligt god grästuva som han inte alls vill lämna och då får jag gå och hämta honom. :D

Vid pälsfällning blir han lite knepig i humöret och då har det hänt att han har gått undan när jag har kommit ut i hagen, och jag har fått traska efter honom en liten bit innan han har stannat.

Han och hans två kompisar växlar vintertid mellan två hagar på gissningsvis nån hektar styck. Sommartid går han i en betydligt större hage med samma två kompisar.

Min häst står och äter så länge hon bara kan :p
Det händer fortfarande då&då att hon tänker gå iväg om man inte har hämtat henne i hagen på länge ( i början var hon förjävlig!), men jag har lärt mig läsa av henne så det är aldrig några problem att gå tag på henne.

På sommaren om hon går i vanlig hage så brukar jag inte ha med mig något, men i början av sommaren/vintern om jag behöver ta in henne efter längre upehåll (de släpps in under vinterhalvåret) så bruakr jag ha med godis för säkerhets skull..

KL
märker ni skillnad på hur vi hanterar våra hästar:bow::rofl:

Nh-folket fångar sina o våra kommer eller hämtas:angel:

Vari ligger skillnaden?
hästarna ska vilja komma till oss!

alla våra 5 kommer på en gång när dom hör bilen. 3 av dom hummar i stort sett jämt.

ger aldrig godis.

Min häst brukar 90% av gångerna komma när jag ropar på honom. De gånger han inte kommer beror det på att grannstallets hästar rör sej (han är lite kär i dem), han klias med kompisen eller är bara allmänt tjurig. Han har dock aldrig gått ifrån mej när jag ska hämta honom i hagen.

*kl*

Mina båda kommer alltid - eftersom jag kikar till dem då och då fler gånger än när de ska in - så brukar de kolla in om det är "allvar" innan de börjar röra sig mot grinden.
Dvs när jag stänger av aggregatet och visslar så kommer de -oftast hummande och i rask skritt, men ibland blir det trav eller galopp också.

Det finns en till tråd i detta forum om detta....

Min medryttehäst går i en hage med både "äng" och skog hon går tillsammans med ett annat sto.. Hon kommer nästan alltid fram när jag ska hämta henne.. Men jag har ofta godis med mig :).. Vill hon inte komma så kan man bara ge kompisen lite godis då kommer hon.. Har man någon dag glömt godis och hon inte vill komma så brukar jag bara leda kompisen ut ur hagen och då följer hon snällt med, för lämnad själv det vill hon inte... Låter nästan alltid henne gå själv då hon går å ställer sig i stallgången å väntar på att bli pysslad med :)

KL
märker ni skillnad på hur vi hanterar våra hästar:bow::rofl:

Vari ligger skillnaden?
hästarna ska vilja komma till oss!

Vilka är NH-folket?

Håller med dig i det sista. Är ju ganska ledsamt om hästen har det som vana att springa ifrån en. Helst skulle man ju önska att hästen kom i galopp men skritt duger väl. :p

Det är lite olika.

I bland på morgonen står hästarna och väntar på mig vid grinden eller nära grinden. Ibland står dom och kikar lite.

Alla eller nån av dem.

Kommer jag senare på dagen vilket jag oftast inte gör har dom gått långt in hagen som är rätt stor.

Ibland kan en häst vilja komma ut särskilt den har ett problem den vill jag ska uppmärksamma tex täcket huvan behöver lagas eller den vill bli borstad eller den har fått ett stort sår som behöver ses till tex . Eller så vill den kanske komma ut och röra på sig lite utanför hagen eller mysa lite.

I bland har jag nån extra ört eller mineral tex med till alla eller nån häst. Förr hade jag aldrig mat med till hagen men det har jag i bland nu av tidskäl när jag har flera hästar. Är dom intresserade av det kommer dom fram annars inte.

Vi har lite extra mineralstenar och saltstenar vid vår mini hage där vi borstar och sadlar etc det lockar i bland också tror jag.

I bland ropar jag då kan dom komma fram eller nästan fram det är lite olika. Om jag väntar och tar det lugnt så kommer en eller flera ofta.

Tidigare hade jag lärt mig att man inte ska uppmuntra hästen att komma genom att ropa så jag gör inte det alltid bara i bland men jag kan ropa lite för att hälsa att jag är där men oftast vet dom att jag är på ingående redan.

I bland kan det va för varmt då ids ingen komma till grinden tex då står alla i skuggan.:):):)

KL

Är detta olika för olika hästar? dvs. att vissa hästar helt enkelt är mer sociala än andra? Min häst kommer sällan, men har går inte heller iväg. Han tittar på mig med spetsade öron, och står sedan kvar på samma plats och äter tills jag är nästan ända framme vid honom. Då brukar jag klappa och klia lite och sedan ta på grimman (han står alltid kvar)

Andra dagar skrittar han halvvägs mot mig, och stannar sedan och äter. Vissa dagar tittar han upp när jag kommer, tvärvänder och drar sedan iväg i full galopp :crazy: När jag bara lugnt går efter vänder han tillslut och kommer fram till mig, i skritt eller trav. (?)

Varför gör han så? Min kompis har en foderhäst som jag har tagit hand om fyra dagar när hon var bortrest, den hästen gnäggade och kom sättande i full fart så fort den fick se mig i hagen. :p Och jag är ju inte direkt snällare mot den hästen än min egen. Fyra dagar liksom!

Varför gör inte min häst så? Kan ju tillägga att jag aldrig slår honom, och att vi annars har en väldigt fin relation. Jag kan rida honom helt utan utrustning, jag tömkör, rider, jobbar med honom löst, går promenader, han följer efter mig löst (även om det går förbi ston eller kör trakrorer förbi ridbanan så har han sitt fokus på mig) han är alltid pigg och glad, snäll att lasta & sko, får ofta kommentarer om att vi har ett så fint samspel och att han verkligen litar på mig. Det är verkligen inga problem med honom annars, så varför kommer han inte i hagen? :p:o
Det blir ju aldrig något negativt för honom när jag tar ut honom, utan det blir alltid kul!

Senast ändrad av en moderator:

kl

Unghästen eller ja han börjar bli gammal men är fortfarande 4 i huvet.
Kommer till mig OFTAST i hagen, om han inte nyss har fått mat då kan han t.o.m. vara lite svårfångad.

Nu går de på bete och kommer nästan alltid, ibland tar de lite längre tid.

Ena pållen kommer när jag svänger in med bilen på gården.

De andra två följer efter pålle nr 1. En av de två gnäggar och verkligen pratar med mig när hon kommer fram till grinden. Den andra av de 2, vill bara ha mat ;)

Det är väldigt sällan som mina hästar väljer att inte komma till mig när jag kommer till stallet. Även om de så går i beteshagen så kommer de när jag ropar och visslar på dem.

Fullblodsstoet kommer i princip alltid, antingen när hon ser mig eller när hon hör att jag kallar. Gärna full galopp och gnäggandes. Kallas för Pillan av en anledning, gör allt för att bli pillad på :)

Tysken får jag oftast gå och hämta, kan hända att han kommer lunkandes mot mig men då är han oftast hungrig...När jag väl kommit fram och hälsat på honom så följer han gärna med.

De går nu på bete i stor naturhage med massa skoj att roa sig med, annars i vinterhage med gräs, men det verkar inte spela någon roll vilken typ av hage de går i.

KL märker ni skillnad på hur vi hanterar våra hästar:bow::rofl:

Vari ligger skillnaden? hästarna ska vilja komma till oss!

Hm, känner inte igen det där alls...min erfarenhet är faktiskt tvärtom:angel:

Min häst kommer nästan alltid när jag visslar. Ibland händer det att vi möts halvvägs. Var samma sak med mina tidigare hästar. Har aldrig med mig mat så de verkar vilja vara med mig trots att jag är en av de sk NH-folket.;)

Vi har fem hästar i samma hage, stooora hagar, även under vintertid. De brukar oftast inte komma vid inhämtning men om de varit ute extra länge vinterhalvår eller som nu, när insekterna svärmar, kommer de nästan alltid galopperande. Annars, när allt bara är lugnt och skönt står de där de står och vi får gå och hämta dem. Får aldrig godis i handen man kan hända att ett mål mat ligger i krubban.

Är detta olika för olika hästar? dvs. att vissa hästar helt enkelt är mer sociala än andra? Min häst kommer sällan, men har går inte heller iväg. Han tittar på mig med spetsade öron, och står sedan kvar på samma plats och äter tills jag är nästan ända framme vid honom. Då brukar jag klappa och klia lite och sedan ta på grimman (han står alltid kvar)

Jovisst är det olika för olika hästar. Min häst kommer ibland fram men för det mesta står han kvar och tittar uppmärksamt medan man går fram till honom. Hagkompisen däremot, kommer alltid fram med raska kliv - vem som än går in i hagen. Tror också det beror på hästens sociala status. Min är ganska ranglåg, så det ligger ju liksom inte för honom att tränga sig fram bland de andra till grinden.

Nu när de går på bete kommer alla hästar till grinden när de ser att vi kommer. Det är lite skumt tycker jag, men å andra sidan är ingen av dem van att gå på helbete (dvs inte ridas eller tas in öht). Kanske är de lite uttråkade?? Helt säkert är iaf att de vill bli kliade...:D

Mina är alltid lätta att fånga. Ibland kommer de fram till en, ibland står de stilla så man får knalla ut o hämta dem. Skönt o slippa jaga dem ialf... :D

Står mina hästar i "lillhagen" (som en stor ridbana i strl) kommer dom oftast farandes i full galopp när jag kommer. Dom vet att dom ska få gå in och äta och oftast står dom i lillhagen när det är för mkt snö för att ta sig till ngn annan hage.

Nu på betet bryr sig travaren inte märkbart om mig. Han tittar, frustar, fortsätter beta. Fast de dagar då det är broms ute är man välkommen klimaskin. Shettisen står i egen hage och han blir alltid glad när jag kommer, blir lika ledsen när han ej får gräs.

I skogshagen kommer de i regel (vår & höst-hage). Men det är nog även där för att de vill in och äta.

Min häst kommer alltid och möter mig, och när jag skriker - "Hej Jullan" så skriker hon alltid tillbaka. det tar aldrig fel, men skulle jag skrika "Agda" eller något sånt så bryr hon sig inte :D. haha.

Min är också ranglåg.

Men hon är också übersocial liksom alla hästarna i hagen och så vet hon ju vem som är hennes människa (inte tvärtom). Så då tränger hon sig fram om de andra har kommit först :D

(Har iofs fått höra att hon kräver att bli intagen av mer eller mindre alla men det "glömmer" jag bort :angel: )

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix