Beteende vid haghämtning; kommer era hästar till er i hagen?

Sv: Beteende vid haghämtning; kommer era hästar till er i hagen?

Min är också ranglåg.

Men hon är också übersocial liksom alla hästarna i hagen och så vet hon ju vem som är hennes människa (inte tvärtom). Så då tränger hon sig fram om de andra har kommit först :D

(Har iofs fått höra att hon kräver att bli intagen av mer eller mindre alla men det "glömmer" jag bort :angel: )

Ja, det gäller att veta vid vilka tillfällen man ska titta och vid vilka man ska titta bort... ;)

beror på hur mkt mat som finns i hagen...
inte så mkt mat: gnäggar och kommer traskande
lite mer mat: går halva vägen och stannar och väntar på en
mkt mat: står still. (beror dock på vem som hämtar, är det en främmande människa kan det lika gärna bli vända rumpan till och sprätta till med bakfötterna):angel: var för ngt år sedan mkt svårfångad nu verkar hon vilja komma till en för det mesta iaf...

Ibland kommer dom fram till mig i skritt och ibland får jag gå bort och hämta dom om dom fastnat vid någon god grästuva(springer aldrig iväg) och ibland möts vi på mitten. Ibland händer det väl även att dom kommer i trav/galopp men mina pållar är så lata så det händer väldigt sällan.:angel:
Vi har en ganska stor hage med både skog och öppen mark där det går 2 hästar.

Mina två står i en stor sommarhage med två andra hästar. Dom kommer alltid galopperande och är väldigt nyfikna :)

Men visst i bland får man gå och hämta dom om dom står långt bort och inte lyssnar.

har alltid med mig ett äpple och en banan ut i hagen som belöning för att dom kommer :)

MIn unghäst kommer alltid gnäggande mot mig oavsett hage sommar eller vintertid.Han är 3 år nu och jag har haft honom snart 1år.Har lagt ner mycket tid på att bygga upp ett förtroende mellan oss, tränat med farliga saker,promenader,tömkörning och nu med sadel.Förhoppningsvis ska han bli en trygg och trevlig ridhäst tills nästa sommar:laugh:

Japp, foderhästen kommer alltid fram när jag hämtar honom. Har aldrig behövt ens gå halva vägen :p Han hälsar för det mesta också. Ibland springer han men för det mesta går han fram mot mig.

Går i rasthage på cirka 4 gånger 10 meter och har godis med mig ibland.

Det beror nog mycket också på hur stora hagarna är hur mycket mat
som finns. På storhage med mycket bete på sommaren är nog inte hästarna lika angelägna att komma fram om dom är långt ut i hagen.

Fast hästarna är lite olika en del är mer nyfikna kanske dom kollar efter eventuellt godis eller vill hälsa.

Tror att dom har lite olika roller också. I en del flockar kommer samma häst ofta fram tex.

Hur beter sig era hästar när ni ska hämta dem i hagen? Kommer fram, sätter huvudet i grimman.

Kommer dem alltid fram till er i hagen eller får ni gå och hämta dem? Hon kommer fram.

Springer dem kanske t.o.m. ifrån er? Nej.

Brukar de gnägga/hälsa? Ibland, beror på hur hungrig hon är :angel:

Kommer de emot er snabbt eller lunkar fram? Ibland kommer hon springandes, oftast i normal skritt.

Av nyfikenhet; skriv om hur hästhagen ser ut - yta, ev. kompisar? Beror på - under sommaren har vi stora hagar med blandad terräng (skog, äng), under vintern går hon i mindre skogshage. Hon har en hästkompis.

Brukar ni ha med er godis? Aldrig.

Min kommer bara om det spöregnar eller det är intags-dags =mat.
Har jag med mig en morot får jag ta honom direkt, lockar alltid med morot men han får sällan smaka. Dum som han är går han på det nästan varje gång. Har jag ingen morot drar han iväg ett par varv runt hagen, kastar med huvudet och brallar lite:grin: Skitkul när man har bråttom o har tänkt rida en sväng. Han busar alltid med mig eller svägerskan, det är vi som rider eller tömkör. Kommer någon annan är det aldrig några problem. Olika hagar, en större gräd, en kuperad skogshage och sommarbetet.

Hur beter sig era hästar när ni ska hämta dem i hagen?
Kommer dem alltid fram till er i hagen eller får ni gå och hämta dem? Springer dem kanske t.o.m. ifrån er?
Brukar de gnägga/hälsa?
Kommer de emot er snabbt eller lunkar fram?
Av nyfikenhet; skriv om hur hästhagen ser ut - yta, ev. kompisar?
Brukar ni ha med er godis?
/Heulwen

För det mesta kommer han fram direkt och verkar glad att man är där men någon gång kan det hända att han vänder och går ifrån när man tar upp grimman.

Då stannar jag upp direkt , vänder ryggen till och går därifrån (inne i hagen alltså). I 99,99 % av de tillfällena går han då efter och när jag stannat så kommer han fram och visar tydligt att han vill gå med mig. :)

Hagen är stor nu när vi öppnat till betena Kanske 4-5 hektar på två hästar och han går tillsammans med en islänning. Det finns ett stort skjul att gå in i och hagarna har träd, buskar och annat mysigt.

Har aldrig med mig något godis.

Senast ändrad:

jag brukar oftast ha med mej godis till henne och så visslar jag på henne så kommer hon glatt :D

Mina hästar brukar ofta komma i galopp och hagen är ganska stor men med mkt berg och träd så ibland får jag gå och hämta dom om dom inte ser mig.

Min pojke kom alltid springandes första månaderna, han gnäggade så jag trodde mina öron skulle ramla av. :laugh:

Nu efter sex år tillsammans får jag oftast gå ut i hagen (ca 5-7 hektar, beroende på årstid.) och hämta honom. Han kommer alltid till mötes sista biten! Har han tråkigt gnäggar han :love:

Jag har alltid morot eller äpple, har missat två gånger på sex år! Det får han när han stoppat huvudet i grimman, vilket han alltid gör. Han är likadan med tränset, jag håller fram o han stoppar ner huvet :D

Min häst var livrädd för människor för 4 år sedan och hade varit de då i 5 år så nej, han kommer inte fram till en. Nu har han dock börjat skritta fram de sista 5 stegen fram till mig då jag alltid har morot med mig. Dock får man vara försiktig tills man fått på grimman så man inte gör hastiga rörelse, för då sticker han.

Båda mina ston var relativt ohanterade och hade gått i stor flock hela livet när jag köpte dom. Köpte först en som gick tillsammans med våra får i några månader tills jag hittade pålle nr 2. Ettan fick fångas in i ett hörn med hjälp av rep och tre personer när jag skulle hämta henne. Nu kommer hon till mig om resten av flocken kommer till mig. Ska jag ha ut alla pållar från hagen tar jag in henne sist för då är hon lättast att få tag på. Hon vill inte vara ensam. Gillar rutiner och följer med om hon har koll på vad som ska hända.

Nr två kommer alltid så fort hon ser mig. Gnäggar först och sen blir det trav eller galopp. Skrittar sista 10 metrarna. När hon sätter fart kommer resten av gänget med. Himla bra beteende. =) Det var hon som lärde pålle nr ett att det inte var så farligt att bli infångad.

Pålle nr tre är föl till ettan. Hon gnäggar när hon ser en och kommer gärna fram när honfår syn på en. Enkel att fånga. Tack nr två!

Jag har verkligen lärt mig hur de olika individerna påverkar flocken och är tacksam att den ena pållen var så kontaktsökande. Hon i sin tur påverkades av de andra och gillar nu att mysa. Innan hade hon alltid öronen tillbaka men det är historia nu.. =)

Angående godis hade jag det bara i början med häst nr ett ensam. Nu använder jag det aldrig. Vill ju inte att det ska vara därför dom kommer. Vill att fölet ska bli lätthanterbart i framtiden hos den nya ägaren utan godis.

Min 1 åring kommer i full gallopp så fort hon får syn på mig. En härlig kännsla måste jag säga, man känner sig uppskattad på nått vis..

Min 6 åring är helt okej att fånga i hagen .. hon kommer sakta gående och gnäggar oftast så fort hon ser mej..

Därimot har ja en gammal kärring till häst oxå, hehe.. Och hon är minnsan inte lätt o få tag i, har jag tur så kan det gå med godis... annars blir det till att plocka ut alla andra hästar ur hagen och vänta ut henne tills hon känner sig övergiven :S
Kan bli tokig på henne ibland, när hon spinger ifrån mig på det viset...

Det går absolut inte o ha henne på bete, då får man aldrig tag i henne... Men 1 åringen är precis tvärt om, hon sätter mig framför allt, mat är inte ens i närheten så intressant som jag är ^^

såhär der det ut ibland.....
ibland går det betydligt lugnare till och ibland är alla hästarna stendöva när man ropar. :angel:
våra 4 går i samma hage som den i videon, min fuxiga tjej och 3 killar. men börjar en att gå, hänger resten med och till slut brukar det bli en kapptävling om vem som kommer först. :grin:

har aldrig godis med.

De kommer nästan alltid när jag ropar/visslar. Antingen i galopp, skritt eller trav!
Det händer även att vi möts på halva vägen och händer även några få gånger att jag få hämta dem, men oftast så går de även då den sista biten fram! De går på sommaren i en hage som är lite drygt 2 ha och just nu är de 3 stycken, annars så brukar det bara vara mina 2 st som går ihop. På vintern så går de i en hage på ca 1 ha, och har fritt med grovfoder.

när hon gick med tesla hennes hag kompis (de går ej tsm längre eftersom de går på bete men kommer gå tsm efter betet igen) så brukade hon vissa dagar komma i trav med öronen slickade bakåt och huvudet sänkt och när jag röt åt henne vände hon baken emot och la öronen bakåt och liksom samlade ihop hela kroppen som om hon tänkte sparak och där gjorde jag väl felet de första gångerna att springa ut ur hagen jag blev skiträdd då hon e ganska ny (fick henne 4/5) men de e inte så lätt för en 12 åring haha men nu när hon går på bete så kommer hon fram de sista stegen tror att de beror på att när hon går med tesla så vill hon försvara henne för hon e värst när hon e brunstig! men nu i sommarhagen har hon aldrig gjort så och där gå hon med andra hästar som hon knske inte tycker om lika mycket som hon äääälskar tesla hon verkligen e kär i tesla så tror hon försvarar henne:D men nu så blir jag inte lika rädd fast de e inte så kul när hon vänder rumpan till så jag stannar till lite men nuförtidan har jag alltid en pine/spö med mig så jag kan rappa till henne ifall hon sparkar då hon iiinte får lära sig detta..

kan lägga till att donna är väldigt ranghög och har humör!

kan lägga till igen att jag aldrig har godis med mig.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix