Betala skatt på valparna?

Sv: Betala skatt på valparna?

Hur mycket trror du mina 12 hundar äter för på ett år, kostar att hålla försäkrade, vaccinerade, hd-röntga, ögonlysa, meritera etc. etc.

Det valpkullarna drar in ska ju täcka alla hundar som ingår i kennelns utgifter..Inte bara tikens kostnader/år.

10 st labradorvalpar á 10.000:- är 100.000:-. Får man 2-3 st sådana kullar om året anmäler nog banken om ingenting annat.

Varför skulle banken anmäla det till skm :confused: De har väl noll koll på om kontoinnehavaren deklarerar de pengarna...

Hur mycket trror du mina 12 hundar äter för på ett år, kostar att hålla försäkrade, vaccinerade, hd-röntga, ögonlysa, meritera etc. etc.

Det valpkullarna drar in ska ju täcka alla hundar som ingår i kennelns utgifter..Inte bara tikens kostnader/år.

var detta svar specifikt till mig? :confused: Jag vet ju om detta menar jag.... jag har "bara" 4 hundar men enbart försäkring kostar närmare 7000 kr/år så jag kan tänka mig vad det tredubbla antalet kostar :crazy:

Varför skulle banken anmäla det till skm :confused: De har väl noll koll på om kontoinnehavaren deklarerar de pengarna...

Ja, precis.. och är man en skummis så sätter man nog inte in pengarna på banken utan gömmer dem i madrassen eller nåt och det förutsätter väl banken också.

En gång satte jag in en postväxel på 250.000 på banken och då frågade de faktiskt var pengarna kom från och ursäktade sig generat med att de måste det enligt lag när det gäller stora summor. De nöjde sig dock med det enkla svaret att vi sålt båten (detta var dessutom sant :p ). Men när jag sålde bilen och satte in 140.000 så frågade ingen nånting.

Oj då :rofl:
Den tog hårt eller.....:angel:

Redovisningsskyldiga är man ALLTID när man driver företag ( säljer hundar ,dvs OMSÄTTNING)

Casper: Hästnäringen är dålig överlöag, men travsporten är nog MEST legal då allt går ut på att betala o få tillbaka moms...de flesta travhästägarna är momsredovisningsskyldiga och därmed får dom även DRA moms....en sk "svarthäst" kan man ju inte dra momsen på.

Det finns en del som frågat om dom kan ha hästen svart hos mig och det går jag faktiskt inte med på...jag måste kunna redovisa både vinster o "förluster"
Men hundnäringen är nog ett stort svart hål hela den :D

Självklart måste den REDOVISAS....vilket den går plus eller inte.

Ok om det är en hobbyverksamhet att föda upp valpar på 3 tikar så undrar jag vem som är "dummast" faktiskt. Gäller det inte även er att det är en gräns på 30 000 innan man blir redovisningsskyldig? Det tror jag gäller ALL näring. SÅ säljer du varor för mer än 30 000 så är det redovisningsskyldig.

Det nu glömmer bort är ju att ni får DRA moms också....dra momsen på resor, hotell, anmavg osv osv.

Självklart måste den REDOVISAS....vilket den går plus eller inte.

Det står ju t o m på SKV:s hemsida att man INTE behöver redovisa något om det inte gått plus! DEt står att man dock måste behålla alla kvitton ifall att....

Ok om det är en hobbyverksamhet att föda upp valpar på 3 tikar så undrar jag vem som är "dummast" faktiskt. Gäller det inte även er att det är en gräns på 30 000 innan man blir redovisningsskyldig? Det tror jag gäller ALL näring. SÅ säljer du varor för mer än 30 000 så är det redovisningsskyldig.

Det nu glömmer bort är ju att ni får DRA moms också....dra momsen på resor, hotell, anmavg osv osv.

Den här fattar jag faktiskt inte? Vadå dummast? Jag föder int eupp på 3 tikar men du kanske syftade på någon annan?

Nu läser du in alldeles för mycket i det jag skrev. Jag klankade inte alls ned på dej!
Visst kan man som hobbyuppfödare ha ett långsiktigt och kortsiktigt avelsmål. Det är inte det som är grejen som jag menar.
Jag har nog lite svårt för att förklara det.

Frågan är hur du bedriver din uppfödning? Och hur din resterande inkomst ser ut?
Hobbyverksamhet är någonting som inte bedrivs i vinstsyfte! Allting som bedrivs i vinstsyfte är någonting du borde starta en firma på och deklarera därefter.
Ska du ta en kull om året skulle inte någon kalla det för vinstdrivande syfte. Det klassas som hobbyverksamhet.
Jag skulle rekommendera att ha ett speciellt konto där du betalar ALLTING som gäller hundarna, och där du sätter in ALLA pengarna du får från valparna.
Sen behöver man inte skatta för varenda öre när det gäller hobbyverksamhet, utan du behöver bara skatta om VINSTEN är högre än 30.000:- per år.

Jag har blivit anmäld av banken till Skattemyndigheten. Då satte jag in större summor med norska kronor om det har betydelse.
Hur som helst så bytte jag bank efter det.

Skattemyndigheten förklarade för mej att banken var skyldiga att anmäla ifall de trodde att någonting var lurt. Nu skattar jag för det som ska skattas på då jag har firma, pengarna satt bara på mitt personliga konto i förvaringssyfte så jag slapp gå omkring med dem på stan.

HÄR bl annat har vi ett svar som jag sökte, föder man upp en kull där det blir några kr till "vinst" så blir det ju inte det om man lägger ut det på ett år, med precis allt som du säger.. Röntgen,foder,försäkringar osv.. då blir ju det troligtvis NOLL? eller har jag fel?

Nu läser du in alldeles för mycket i det jag skrev. Jag klankade inte alls ned på dej!
Visst kan man som hobbyuppfödare ha ett långsiktigt och kortsiktigt avelsmål. Det är inte det som är grejen som jag menar.
Jag har nog lite svårt för att förklara det.

Frågan är hur du bedriver din uppfödning? Och hur din resterande inkomst ser ut?
Hobbyverksamhet är någonting som inte bedrivs i vinstsyfte! Allting som bedrivs i vinstsyfte är någonting du borde starta en firma på och deklarera därefter.
Ska du ta en kull om året skulle inte någon kalla det för vinstdrivande syfte. Det klassas som hobbyverksamhet.

Jag skulle rekommendera att ha ett speciellt konto där du betalar ALLTING som gäller hundarna, och där du sätter in ALLA pengarna du får från valparna.
Sen behöver man inte skatta för varenda öre när det gäller hobbyverksamhet, utan du behöver bara skatta om VINSTEN är högre än 30.000:- per år.

Hon på skattemyndigheten svarade mig väldigt typigt me att tog man mer än en kull så är det ÄNDAST i vinstsyfte. Alltså har du en näringsverksamhet:smirk:

Vad det gäller kontona har jag tänkt på samma sak, då ser man ju oxå precis vad som kommer in och vad som går ut.. mest ut skulle jag tro:rofl:

nu är det mkt i huvudet på mig:confused: va menar du med 30.000kr i OMSÄTTNING istället för "vinst"?

Omsättning=verksamhetens totala försäljning och den tar inte hänsyn till om du gått med vinst eller inte.

Säljer du hundar för mer än 30000 kr/år är du skyldig att betala in moms (men man får som sagt även dra av moms).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 344
Senast: Modig_Korn
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 453
Senast: Mirre
·
S
Övr. Hund Undrar lite över hur det fungerar att ha en kennel, måste man registrera det som ett företag? Eller det kanske man bara måste om man...
Svar
5
· Visningar
12 319
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka