Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
10 st labradorvalpar á 10.000:- är 100.000:-. Får man 2-3 st sådana kullar om året anmäler nog banken om ingenting annat.
Hur mycket trror du mina 12 hundar äter för på ett år, kostar att hålla försäkrade, vaccinerade, hd-röntga, ögonlysa, meritera etc. etc.
Det valpkullarna drar in ska ju täcka alla hundar som ingår i kennelns utgifter..Inte bara tikens kostnader/år.
Varför skulle banken anmäla det till skm De har väl noll koll på om kontoinnehavaren deklarerar de pengarna...
Självklart måste den REDOVISAS....vilket den går plus eller inte.
Ok om det är en hobbyverksamhet att föda upp valpar på 3 tikar så undrar jag vem som är "dummast" faktiskt. Gäller det inte även er att det är en gräns på 30 000 innan man blir redovisningsskyldig? Det tror jag gäller ALL näring. SÅ säljer du varor för mer än 30 000 så är det redovisningsskyldig.
Det nu glömmer bort är ju att ni får DRA moms också....dra momsen på resor, hotell, anmavg osv osv.
Jag har blivit anmäld av banken till Skattemyndigheten. Då satte jag in större summor med norska kronor om det har betydelse.Varför skulle banken anmäla det till skm De har väl noll koll på om kontoinnehavaren deklarerar de pengarna...
Nej det finns ingen sådan gräns på 30000 i vinst innan man behöver skatta! Däremot en gräns på 30000 i omsättning innan man behöver redovisa moms.
http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c8680006175/34407.pdf
PL
Hur mycket trror du mina 12 hundar äter för på ett år, kostar att hålla försäkrade, vaccinerade, hd-röntga, ögonlysa, meritera etc. etc.
Det valpkullarna drar in ska ju täcka alla hundar som ingår i kennelns utgifter..Inte bara tikens kostnader/år.
Nu läser du in alldeles för mycket i det jag skrev. Jag klankade inte alls ned på dej!
Visst kan man som hobbyuppfödare ha ett långsiktigt och kortsiktigt avelsmål. Det är inte det som är grejen som jag menar.
Jag har nog lite svårt för att förklara det.
Frågan är hur du bedriver din uppfödning? Och hur din resterande inkomst ser ut?
Hobbyverksamhet är någonting som inte bedrivs i vinstsyfte! Allting som bedrivs i vinstsyfte är någonting du borde starta en firma på och deklarera därefter.
Ska du ta en kull om året skulle inte någon kalla det för vinstdrivande syfte. Det klassas som hobbyverksamhet.
Jag skulle rekommendera att ha ett speciellt konto där du betalar ALLTING som gäller hundarna, och där du sätter in ALLA pengarna du får från valparna.
Sen behöver man inte skatta för varenda öre när det gäller hobbyverksamhet, utan du behöver bara skatta om VINSTEN är högre än 30.000:- per år.
nu är det mkt i huvudet på mig va menar du med 30.000kr i OMSÄTTNING istället för "vinst"?