Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En kennel är som vilket företag som helst. Man tar inkomster och drar av alla utgifter och det man får kvar är vinsten, som man betalar inkomstskatt på.
Man deklarerar en gång om året, vilket innebär att det är HELA årets inkomster och utgifter som gills, inte bara en specifik kulls.
Det är inte många kennlar i Sverige som går med vinst, om det ens finns någon. Det är ju foderkostnader, veterinärkostnader, försäkringar, bensin och anmälningsavgifter till utställningar och andra meriteringar (tex jakt), nya burar, koppel, schampoo, avmaskningar, vaccinationer, telefon, färg till skrivaren, etc etc.
Hela kennelns utgifter är det som gills. Och inkomster förstås. Men oftast finns inga inkomster förutom valpförsäljningen och eventuell parningsavgift för en hanhund man kan tänkas ha.
svarar på mitt egna:
Jag ljuger nog inte om jag påstår att de allra flesta kennelinnehavare inte anmäler varken utgifter eller inkomster till skattemyndigheten.... antagligen just p.g.a att det oftast inte blir någon vinst att tala om.
Det beror nog på om man har en registrerad kennel eller bara har en tik som får valpar ibland.
De flesta riktiga kennlar drar nog av sina utgifter mot sina inkomster.
Får man in pengar lite då och då utan att visa vart de kommer ifrån kommer Skattemyndigheten snart och knackar på dörren.
10 st labradorvalpar á 10.000:- är 100.000:-. Får man 2-3 st sådana kullar om året anmäler nog banken om ingenting annat.
Det beror nog på om man har en registrerad kennel eller bara har en tik som får valpar ibland.
De flesta riktiga kennlar drar nog av sina utgifter mot sina inkomster.
Får man in pengar lite då och då utan att visa vart de kommer ifrån kommer Skattemyndigheten snart och knackar på dörren.
10 st labradorvalpar á 10.000:- är 100.000:-. Får man 2-3 st sådana kullar om året anmäler nog banken om ingenting annat.
Är man bara en "riktig" kennel om man har så många som 2-3 kullar om året?
Jag räknar mig till en riktig uppfödare och jag hade min senaste kull för 4½ år sedan och nästa kull planerad till 2008. Dvs min "verksamhet" går verkligen inte med vinst.
Jag hade inte räknat dej som en riktig kennel. Du är en hobbyuppfödare.Är man bara en "riktig" kennel om man har så många som 2-3 kullar om året?
men alltså om vi säger så här i stället.... du föder upp en häst, det kostar oxå pengar men vi säger att du får 120.000kr för dem eller ,mer. Hur ofta redovisar hästägare en sån EV vinst?? ja kan inte tänka mig att det händer ofta, men varför är det så så himla viktigt att det sker med hund och inte häst? är det bara för att vi hundfolk försöker vara lite mer skötsamma??
Alltså, tar man en och annan kull lite då och då så är man ingen kennel, då är man hobbyuppfödare.
Har man en reggad kennel är det en annan sak.
Du är en hobby uppfödare och det hade jag verkligen inte brytt mej om att säga någonting till Skattemyndigheten om.
För att du ska kunna dra av kostnader måste kenneln vara i alla fall en enskild firma eller en registrerad hobbyverksamhet. Du har ingenting av ovanstående så ta pengarna och gör vad du vill för dem!
Jag hade inte räknat dej som en riktig kennel. Du är en hobbyuppfödare.
En riktig kennel tar kontinuerligt valpar på sina tikar och har ett långsiktigt samt kortsiktigt avelsarbete.
En riktig kennel har i alla fall ett par kullar varje år, enligt mej. Resten är hobbyuppfödare.
Har också undrat det, HUR många hunduppfödare redovisar sina vinster?
Zoya t ex tycker att det inte spelar roll....med det GÖR det för annars är det svarta pengar.Skulle skattemyndigheten få nys om sånt så kommer man nog inte undan med att de flesta inte gör så...
"Vi" inom travet redovisar ju allt, även föl o försäljningar eftersom istort sett alla är momsredovisningsskyldiga
Zoya t ex tycker att det inte spelar roll....med det GÖR det för annars är det svarta pengar.Skulle skattemyndigheten få nys om sånt så kommer man nog inte undan med att de flesta inte gör så...
Hur många hästägare gör det ?
"Vi" inom travet redovisar ju allt, även föl o försäljningar eftersom istort sett alla är momsredovisningsskyldiga
Har du en reell vinst som du inte skattat för åker du naturlilgtvis dit. Kan du däremot visa +-0 eller underskott med hjälp av kvitton är det dock en annan femma. Möjligen blir de lite härskna på att man inte deklarerat, men något annat kan man inte åka dit för. Bäst är naturligtvis att inte prova utan snällt deklarera varje år. Lättare att hålla koll själv också då.
Beträffande hästuppfödning och deklaration där är ju principen samma, men verksamheten blöder fortare om du har det endast som hobby. Inköp och hållande av avelsdjur är ju inte gratis direkt... Tar du föl varje år och lyckas sälja det för +100.000:- då går du naturligtvis med vinst och skall skatta. Men har du köpt in ett stoföl för 100.000:-, betäcker det som 3 åring med språngavgift, resor och uppstallning samt räknar in vad mat, logi, försäkringar, resor och omvårdnad i form av veterinär och hovslagare i 4 år kostat - ja då skulle jag vilja se prislappen på det fölet för att man skulle gå med vinst...
Hur många hästägare gör det ?