Betala skatt på valparna?

Sv: Betala skatt på valparna?

svarar på mitt egna:

Jag ljuger nog inte om jag påstår att de allra flesta kennelinnehavare inte anmäler varken utgifter eller inkomster till skattemyndigheten.... antagligen just p.g.a att det oftast inte blir någon vinst att tala om.

Det beror nog på om man har en registrerad kennel eller bara har en tik som får valpar ibland.

De flesta riktiga kennlar drar nog av sina utgifter mot sina inkomster.
Får man in pengar lite då och då utan att visa vart de kommer ifrån kommer Skattemyndigheten snart och knackar på dörren.
10 st labradorvalpar á 10.000:- är 100.000:-. Får man 2-3 st sådana kullar om året anmäler nog banken om ingenting annat.

En kennel är som vilket företag som helst. Man tar inkomster och drar av alla utgifter och det man får kvar är vinsten, som man betalar inkomstskatt på.
Man deklarerar en gång om året, vilket innebär att det är HELA årets inkomster och utgifter som gills, inte bara en specifik kulls.

Det är inte många kennlar i Sverige som går med vinst, om det ens finns någon. Det är ju foderkostnader, veterinärkostnader, försäkringar, bensin och anmälningsavgifter till utställningar och andra meriteringar (tex jakt), nya burar, koppel, schampoo, avmaskningar, vaccinationer, telefon, färg till skrivaren, etc etc.

Hela kennelns utgifter är det som gills. Och inkomster förstås. Men oftast finns inga inkomster förutom valpförsäljningen och eventuell parningsavgift för en hanhund man kan tänkas ha.

Aha! förstår jag dig rätt nu då... OM vi säger så här, jag RÅKAR ha fått en "vinst" eller fått kvar kanske jag ska säga en summa på 10.000kr på en kull i exempelvis okt.. när alla valparna är sålda... utav dom 10.000 kan jag då resten av året köpa saker som rör till hundarna? alltså som du själv sa, typ schampoo,foder osv? och även dra me det sen när jag deklarerar?? och troligtvis då som du själv säger så blir det ingen vinst eftersom det kostar att ha hund.. "slipper" man då att betala till skattemyndigheten?? alltså detta tycker jag är svårt men jag vill ju såklart att det ska bli rätt!

svarar på mitt egna:

Jag ljuger nog inte om jag påstår att de allra flesta kennelinnehavare inte anmäler varken utgifter eller inkomster till skattemyndigheten.... antagligen just p.g.a att det oftast inte blir någon vinst att tala om.

det kan nog stämma MEN om man blir påkommen för ngt som DOM räknar som vinst kanske det går åt fanders med allting?

Det beror nog på om man har en registrerad kennel eller bara har en tik som får valpar ibland.

Får man in pengar lite då och då utan att visa vart de kommer ifrån kommer Skattemyndigheten snart och knackar på dörren.
10 st labradorvalpar á 10.000:- är 100.000:-. Får man 2-3 st sådana kullar om året anmäler nog banken om ingenting annat.

"registrerad kennel" räknar du det när du har ett kennelnamn hos skk??
om jag förståd miljö/hälsokontoret rätt så behöver man ändast ha "tillstånd" för att bedriva kennel om du föder upp och säljer valpar från 3 eller fler kullar om året. annars räknades det som "hobbyverksamhet"

Är man bara en "riktig" kennel om man har så många som 2-3 kullar om året?

Jag räknar mig till en riktig uppfödare och jag hade min senaste kull för 4½ år sedan och nästa kull planerad till 2008. Dvs min "verksamhet" går verkligen inte med vinst.

Jag räknar mig till en riktig uppfödare och jag hade min senaste kull för 4½ år sedan och nästa kull planerad till 2008. Dvs min "verksamhet" går verkligen inte med vinst.

men alltså om vi säger så här i stället.... du föder upp en häst, det kostar oxå pengar men vi säger att du får 120.000kr för dem eller ,mer. Hur ofta redovisar hästägare en sån EV vinst?? ja kan inte tänka mig att det händer ofta, men varför är det så så himla viktigt att det sker med hund och inte häst? är det bara för att vi hundfolk försöker vara lite mer skötsamma??;):angel:

Jag hade inte räknat dej som en riktig kennel. Du är en hobbyuppfödare.
En riktig kennel tar kontinuerligt valpar på sina tikar och har ett långsiktigt samt kortsiktigt avelsarbete.
En riktig kennel har i alla fall ett par kullar varje år, enligt mej. Resten är hobbyuppfödare.

Alltså, tar man en och annan kull lite då och då så är man ingen kennel, då är man hobbyuppfödare.
Har man en reggad kennel är det en annan sak.
Du är en hobby uppfödare och det hade jag verkligen inte brytt mej om att säga någonting till Skattemyndigheten om.
För att du ska kunna dra av kostnader måste kenneln vara i alla fall en enskild firma eller en registrerad hobbyverksamhet. Du har ingenting av ovanstående så ta pengarna och gör vad du vill för dem!

men alltså om vi säger så här i stället.... du föder upp en häst, det kostar oxå pengar men vi säger att du får 120.000kr för dem eller ,mer. Hur ofta redovisar hästägare en sån EV vinst?? ja kan inte tänka mig att det händer ofta, men varför är det så så himla viktigt att det sker med hund och inte häst? är det bara för att vi hundfolk försöker vara lite mer skötsamma??;):angel:

Har också undrat det, HUR många hunduppfödare redovisar sina vinster?
Zoya t ex tycker att det inte spelar roll....med det GÖR det för annars är det svarta pengar.Skulle skattemyndigheten få nys om sånt så kommer man nog inte undan med att de flesta inte gör så...

Hur många hästägare gör det ?

"Vi" inom travet redovisar ju allt, även föl o försäljningar eftersom istort sett alla är momsredovisningsskyldiga

Alltså, tar man en och annan kull lite då och då så är man ingen kennel, då är man hobbyuppfödare.
Har man en reggad kennel är det en annan sak.
Du är en hobby uppfödare och det hade jag verkligen inte brytt mej om att säga någonting till Skattemyndigheten om.
För att du ska kunna dra av kostnader måste kenneln vara i alla fall en enskild firma eller en registrerad hobbyverksamhet. Du har ingenting av ovanstående så ta pengarna och gör vad du vill för dem!

ok.. men.. om jag har en reggad kennel hos skk, det är inte samma sak som "firma" då?

Jag hade inte räknat dej som en riktig kennel. Du är en hobbyuppfödare.
En riktig kennel tar kontinuerligt valpar på sina tikar och har ett långsiktigt samt kortsiktigt avelsarbete.
En riktig kennel har i alla fall ett par kullar varje år, enligt mej. Resten är hobbyuppfödare.

Ja, nu har jag ju tre tikar. En som var olämplig att avla på av olika skäl. En som är 6 månader gammal och alltså inte kan avlas på av naturliga orsaker och sedan den dugliga avelstiken som ska ha sin första kull 2008.

Jag blir faktiskt lite putt av att du förutsätter att man inte har något lång- eller kortsiktigt avelsarbete om man avlar mindre än 2-3 kullar per år. Så du tycker alltså att en sån som jag bara avlar lite hejvilt ibland när jag behöver dryga ut kassan typ? :crazy: Det är i alla fall så jag uppfattar ditt inlägg.

Jag tror nog att 80% av alla sveriges uppfödare är rena hobbyuppfödare. Mycket få kan nog leva av sin uppfödning. Dessutom så kan man ju inte ha hur många hundar som helst hemma - inte om man vill hinna göra annat med dem än att förvara dem.

Zoya t ex tycker att det inte spelar roll....med det GÖR det för annars är det svarta pengar.Skulle skattemyndigheten få nys om sånt så kommer man nog inte undan med att de flesta inte gör så...

Ursäkta men vad f-n vet du om vad jag tycker? Har jag någonstans sagt att jag tycker det är ok att inte redovisa vinst? Lägg inte ord i min mun tack!!!

"Vi" inom travet redovisar ju allt, även föl o försäljningar eftersom istort sett alla är momsredovisningsskyldiga

Jo, hej du att ni gör... du kanske men du är nog i minoritet.

Har jobbat i travstall... både hos amatörer och ett proffs. Tror du jag fick vit lön eller? Tillåt mig småle... men jag var ung och dum och ville jobba med det jag tyckte om och då struntade man i skatt och sådant....
men den branschen är nog lika "skitig" som alla andra om inte värre....

Jag tror inte så många uppfödare går med vinst så att de behöver skatta. Det innefattar trots allt en hel del utgifter när man har kennel (även småskalig).

Det jag misstänker "missas" oftast är väl momsen.

Har du en reell vinst som du inte skattat för åker du naturlilgtvis dit. Kan du däremot visa +-0 eller underskott med hjälp av kvitton är det dock en annan femma. Möjligen blir de lite härskna på att man inte deklarerat, men något annat kan man inte åka dit för. Bäst är naturligtvis att inte prova utan snällt deklarera varje år. Lättare att hålla koll själv också då.

Beträffande hästuppfödning och deklaration där är ju principen samma, men verksamheten blöder fortare om du har det endast som hobby. Inköp och hållande av avelsdjur är ju inte gratis direkt... Tar du föl varje år och lyckas sälja det för +100.000:- då går du naturligtvis med vinst och skall skatta. Men har du köpt in ett stoföl för 100.000:-, betäcker det som 3 åring med språngavgift, resor och uppstallning samt räknar in vad mat, logi, försäkringar, resor och omvårdnad i form av veterinär och hovslagare i 4 år kostat - ja då skulle jag vilja se prislappen på det fölet för att man skulle gå med vinst...

Har du en reell vinst som du inte skattat för åker du naturlilgtvis dit. Kan du däremot visa +-0 eller underskott med hjälp av kvitton är det dock en annan femma. Möjligen blir de lite härskna på att man inte deklarerat, men något annat kan man inte åka dit för. Bäst är naturligtvis att inte prova utan snällt deklarera varje år. Lättare att hålla koll själv också då.

Beträffande hästuppfödning och deklaration där är ju principen samma, men verksamheten blöder fortare om du har det endast som hobby. Inköp och hållande av avelsdjur är ju inte gratis direkt... Tar du föl varje år och lyckas sälja det för +100.000:- då går du naturligtvis med vinst och skall skatta. Men har du köpt in ett stoföl för 100.000:-, betäcker det som 3 åring med språngavgift, resor och uppstallning samt räknar in vad mat, logi, försäkringar, resor och omvårdnad i form av veterinär och hovslagare i 4 år kostat - ja då skulle jag vilja se prislappen på det fölet för att man skulle gå med vinst...

men man slår ut "vinsten" på årsbasis då eller när man "bedriver kennel"? alltså som jag tidigare skrev, tex om jag får 20.000kr "över" på en kull, kan jag då under årets gång exempelviv "investera" det i foder, ev en ny avelstik osv och på så sätt gå +-0?

Hittintills har jag alltid fått tillbaka på skatten, hur blir det nu då tex om jag tar en kull och får en så kallad vinst just för tillfället, men kanske inhandlar foder eller får "renovera" upp det valparna har slitit ut? tror ni att det blir så att man måste betala tillbaka en massa eller ligger jag kvar på samma som innan?
(jag har 60% annat jobb)

Moms redovisnings skylldiga blir väl alla som säljer ngt? eller?

ja tror NÄSTAN att hästsporten är värre med att betala till skatteverket än hunduppfödaren..

Jag kollade på SKV:s hemsida och det står där klart och tydligt att "Du behöver inte
deklarera en hobbyverksamhet som utvisar
underskott."

De kan alltså inte ens bli putt på dig om du inte redovisar. Däremot bör man ju som du sa spara kvitton osv. ändå ifall att....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 344
Senast: Modig_Korn
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 453
Senast: Mirre
·
S
Övr. Hund Undrar lite över hur det fungerar att ha en kennel, måste man registrera det som ett företag? Eller det kanske man bara måste om man...
Svar
5
· Visningar
12 319
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka