Betala skatt på valparna?

Casper

Trådstartare
Hur fungerar detta egentligen.. om du har en kennel så får man ju kanske ett visst antal valpar och dom kostar ju ett visst antal tusen för köparen att betala.. och NÅGON form av "vinst" blir det väl för innehavaren av kenneln? HUR fungerar det med skatter? för man ska väl betala skatt för den "inkomst" dom ger??

Sen har jag hört att man kan göra en del avdrag oxå ( men jag vet inte hur mkt som stämmer) typ som tapetseringar,och övrig slitage- för det kan man ju inte sticka under stolen med att det blir??

Kan nån vara snäll att förklara detta närmre för mig??

Sv: Betala skatt på valparna?

du får ju ta upp alla kostnader du har såsom meritering (resor, anmälningsavgifter, hotell etc), vaccinationer, föräkring etc etc etc samt även alla kostnader själva valpkullen genererar (som just tapetsering) och kvitta det mot vad du i slutändan får i handen. Du ser nog snart att dina kostnader överstiger dina förtjänster....

men ja, skatta ska man ju om man får en vinst.

du får ju ta upp alla kostnader du har såsom meritering (resor, anmälningsavgifter, hotell etc), vaccinationer, föräkring etc etc etc samt även alla kostnader själva valpkullen genererar (som just tapetsering) och kvitta det mot vad du i slutändan får i handen. Du ser nog snart att dina kostnader överstiger dina förtjänster....

men ja, skatta ska man ju om man får en vinst.

Ja det är typ detta jag menar.. jag menar inte att man "vinner" på att ha en kull, men skatteverket kanske anser det? ja mena bara så man inte står och blir återbetalningsskylldig många tusen för det reder man kanske inte ut ju

Jag sparar alla kvitton mm. Visst blir det mycket som inte är kvitton på, tex om man köper grejer på utställningar, ben man köper när man tex handlar mm.
Men bensin, vacc, anmälningsavg, meritering..ja allt sparar jag. Är bara att visa skatteverket om de inte tror på mig :)

Jag sparar alla kvitton mm. Visst blir det mycket som inte är kvitton på, tex om man köper grejer på utställningar, ben man köper när man tex handlar mm.
Men bensin, vacc, anmälningsavg, meritering..ja allt sparar jag. Är bara att visa skatteverket om de inte tror på mig :)

ok, vi leker med tanken..så att jag ska fatta.. ha ha så RÄTTA mig om jag har fel.. du får en valpkull... valparna blir 10 st och kostar tio tusen kr st.

Hanhundsägaren vill ha en valp, alltså "försvinner" 10.000kr
sen ska valparna chippas/vacc/vetbes-vilket kostar här 500kr per valp om man tar hela kullen. Då blir det 5000kr om inte jag räknar fel...
Sen ska dom reggas vilket kostar 380kr per valp va? efter meriterade föräldrar alltså, vilket sen blir 3500kr
Avmaskas ska dom oxå.. och det är jag osäker på med kostnaden? 1500kr kanske?:crazy:

men nåja.. detta jag räknat upp blir nu 20.000kr.. om vi då leker med tanken så har vi 80.000kr "kvar" och det ska gå till mat till tik samt valpar.. och räknar vi då kanske 2000kr för att räkna högt? så har vi ju fortfarande en "vinst"

Förstår ni hur jag menar???? alltså skatteverket går väl "knappast på" att ca 70.000kr går åt till foder/tapetsering/utst/utrustning till hunden osv.. Vad Har jag INTE räknat med som blir en utgift??

ja just det, försäkringen.. pris?

Förstår ni min tanke vad jag vill få fram??

inkomstbortfall medans du är hemma 8 (ibland mer) veckor med en kull är ju en ganska tung post. Obetald semester kan ju kost adig uppemot 40.000 kr i lön.

Meritering av tik. En utställning kostar kanske 400 kr i anmälningsavgift. Du går på 15 utställningar om året. Resa dit i genomsnitt 15-20 mil enkel resa (18 kr/mil).

Resa till hanen (kostar ju utöver det du betalar till hanen s a s).
Nästa hane jag ska para med finns i ett av våra grannländer. Resa dit ca 3-4000 kr. Övernattning kanske 5-800 kr/natt om det blir på hotell, kan ju bli ganska många nätter. Progesterontest på tiken 4-5 ggr a 3-400 kr. Parningsavgift 2000 kr och sedan levande valp avgift på 14.000 kr.

Ja, inte är det billigt precis....

inkomstbortfall medans du är hemma 8 (ibland mer) veckor med en kull är ju en ganska tung post. Obetald semester kan ju kost adig uppemot 40.000 kr i lön.

Meritering av tik. En utställning kostar kanske 400 kr i anmälningsavgift. Du går på 15 utställningar om året. Resa dit i genomsnitt 15-20 mil enkel resa (18 kr/mil).

Resa till hanen (kostar ju utöver det du betalar till hanen s a s).
Nästa hane jag ska para med finns i ett av våra grannländer. Resa dit ca 3-4000 kr. Övernattning kanske 5-800 kr/natt om det blir på hotell, kan ju bli ganska många nätter. Progesterontest på tiken 4-5 ggr a 3-400 kr. Parningsavgift 2000 kr och sedan levande valp avgift på 14.000 kr.

Ja, inte är det billigt precis....

Nä jag menar absolut inte att det är billigt,jag menar bara hur allt läggs upp när man betalar skatter osv så man inte ska bli återbetalnings skylldig osv "för att man smusslar med inkomster":smirk: om ni förstår hur jag menar.. rätt ska ju vara rätt.
Smussla gör man ju kanske inte, men låt oss säga att det kanske blir 10.000kvar, det "sparar" man ju kanske till nästa parning eller till kommande utst osv. Så pengarna går i omlopp med hundarnas utgifter.

Ja ha ok.. jag har ju som sagt inte räknat med hemmatiden me valparna.
men finns det verkligen chefer som tillåter personal att få vara hemma pga av valpar??? alltså även om det är obetalt menar jag.

Förstår ni min tanke vad jag vill få fram??

Jodå, du tycker att det måste gå med vinst. Och räknar man bara på en enstaka kull och inte räknar med meritering och vägen dit blir det vinst.

Räknar man in de parningar som inte blir något, komplikationer som kräver veterinär, resor för att träffa presumtiva hanar (som i en del fall inte blir aktuella sedan). För att inte tala om inköp av nya blodslinjer, foder och meritering av hundar som i slutänden inte blir avelsmaterial av någon anledning, hälsoundersökningar, gentester. Massor av utgifter som snabbt äter upp de vinster som andra ser utifrån.

Man räknar ju inte utgifterna/inkomsterna på bara tikens kull. Utan kennelns utgifter/inkomster för bedriva avel.

Jodå, du tycker att det måste gå med vinst. Och räknar man bara på en enstaka kull och inte räknar med meritering och vägen dit blir det vinst.

Räknar man in de parningar som inte blir något, komplikationer som kräver veterinär, resor för att träffa presumtiva hanar (som i en del fall inte blir aktuella sedan). För att inte tala om inköp av nya blodslinjer, foder och meritering av hundar som i slutänden inte blir avelsmaterial av någon anledning, hälsoundersökningar, gentester. Massor av utgifter som snabbt äter upp de vinster som andra ser utifrån.

nä jag anser inte riktigt att det måste gå med vinst, jag är bara ute efter VILKA utgifter det handlar om samt hur ska man räkna me det i deklationen;)

Pratade med en rätt korkad brud nu på skatteverket..:mad: hon sa att man skulle fylla i en blankett som hette T2.. för hobbyverksamhet om man skulle ta EN kull... allt annat skulle gå som näringsverksamhet, för VARFÖR skulle man annars ta fler kullar sa hon om man inte gjorde det för vinsten sa hon...

Ja blev rätt paff faktiskt.. ehja... för rasens skulle fick jag typ fram.. ja visste fan inte va jag skulle säga.. *jäv*a kä**ing..:devil:

Ja ha ok.. jag har ju som sagt inte räknat med hemmatiden me valparna.
men finns det verkligen chefer som tillåter personal att få vara hemma pga av valpar??? alltså även om det är obetalt menar jag.

Vad menar du att man annars gör, förutom att i sådana fall avstå från att ta fram valpkullen.
Min senaste kull hjälpt emin studerande lillebror och min då förtidspensionerade mamma till med medans jag jobbade (tog semester en del av tiden) och för det fick de skälig ersättning med 5000 kr var. Bara där försvann alltså 10.000 kr.

Man kanske inte säljer alla valpar utan behåller en och sätter ut en på foder - där försvinner två valppriser.

Så börja räkna ordentligt så ser du att man som seriös uppfödare INTE går med vinst utan får vara glad om man går +- 0.

Måste ge ett exempel:

Har en uppfödarekollega som hade en mkt vinstrik tik som hon skulle ta hundens andra kull på. Hon åkte till holland med tiken som inte ställde upp sig alls för hanen. Hon fick stanna i holland i 6 dagar (på hotell) innan tiken ställde upp sig.

Tiken fick sedermera 4 valpar. En av valparna upptäcktes hjärtfel på vid 8 veckors besiktningen så den fick tas bort :cry: Den enda kvarvarande tikvalöpen sattes ut på foder. Av de två hanarn ablev den ena krypt och såldes till reducerat pris.

Räkna ut själv ifall denna kull gick med vinst eller inte :crazy:

Vad menar du att man annars gör, förutom att i sådana fall avstå från att ta fram valpkullen.
Min senaste kull hjälpt emin studerande lillebror och min då förtidspensionerade mamma till med medans jag jobbade (tog semester en del av tiden) och för det fick de skälig ersättning med 5000 kr var. Bara där försvann alltså 10.000 kr.

Man kanske inte säljer alla valpar utan behåller en och sätter ut en på foder - där försvinner två valppriser.

Så börja räkna ordentligt så ser du att man som seriös uppfödare INTE går med vinst utan får vara glad om man går +- 0.

tja i vår familj är vi minst två, varav en jobbar natt och den andra dag:smirk: samt att jag har en mor som inte jobbar och det är hennes tik.. så ja vet inte om vi verkligen skulle behöva ta ledigt för att ta hand om en kull utan jag tror vi skiftar i såfall OM DET BLIR AKTUELLT
Så därför hade jag inte ens tänkt i banorna me att räkna bort veckor där man är ledig från jobbet.

Alla utgifter du har. Spara kvitton!

ok.. och det är ALLT som har med hundarna (alltså tik med valpar) att göra då?

och detta ska finnas tillgängligt för uppvisande om det behövs eller skickas det in på en gång när man fyller i deklationen

En kennel är som vilket företag som helst. Man tar inkomster och drar av alla utgifter och det man får kvar är vinsten, som man betalar inkomstskatt på.
Man deklarerar en gång om året, vilket innebär att det är HELA årets inkomster och utgifter som gills, inte bara en specifik kulls.

Det är inte många kennlar i Sverige som går med vinst, om det ens finns någon. Det är ju foderkostnader, veterinärkostnader, försäkringar, bensin och anmälningsavgifter till utställningar och andra meriteringar (tex jakt), nya burar, koppel, schampoo, avmaskningar, vaccinationer, telefon, färg till skrivaren, etc etc.

Hela kennelns utgifter är det som gills. Och inkomster förstås. Men oftast finns inga inkomster förutom valpförsäljningen och eventuell parningsavgift för en hanhund man kan tänkas ha.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 344
Senast: Modig_Korn
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 453
Senast: Mirre
·
S
Övr. Hund Undrar lite över hur det fungerar att ha en kennel, måste man registrera det som ett företag? Eller det kanske man bara måste om man...
Svar
5
· Visningar
12 319
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka