Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår att det är mycket olika hur man gör men mitt sto betäckt förra veckan & jag vet inte riktigt hur jag ska resonera ang dräktighetskoll. Hemma visar hon ingen brunst utan det bästa är ju att ha henne kvar på hingststationen i ca 3 veckor. Eller hur tänker ni? Det går ju att köra henne till veterinären för ul men det känns lite onödigt eftersom hon inte är van att åka till nya ställen och det är ett stort ställe.
Det är stoets första föl om det spelar någon roll.
Hingsten har språng- & levandeföl- avgift. Så för den sakens skull behövs ju inget ul.
 
vart på 17dygns kollen idag, som väntat ej dräktig då jag sett brunst tecken. veterinären sa att hon varit dräktig men det inte utvecklat sig och ny brunst var på g, så ska in på onsdag. De rekommenderade en annan hingst till mig, roligt för det var precis den hingsten som var mitt 2a val. Så blir hingstbyte på onsdag. Så får vi se om mitt sto gillar honom bättre ;) För er som är intresserade blir valet nu Dragon Welt.

Dragon Welt har jättebra kvalité, vi fick en dräktig på första försöket "trots" bara en äggstock. Hoppas det går bra!
 
Förstår att det är mycket olika hur man gör men mitt sto betäckt förra veckan & jag vet inte riktigt hur jag ska resonera ang dräktighetskoll. Hemma visar hon ingen brunst utan det bästa är ju att ha henne kvar på hingststationen i ca 3 veckor. Eller hur tänker ni? Det går ju att köra henne till veterinären för ul men det känns lite onödigt eftersom hon inte är van att åka till nya ställen och det är ett stort ställe.
Det är stoets första föl om det spelar någon roll.
Hingsten har språng- & levandeföl- avgift. Så för den sakens skull behövs ju inget ul.

Det är bra att kolla så att det inte är tvillingar. Jag kommer inte ihåg från vilket dygn man kan kolla det, det kan säkert någon annan tala om.

Mitt eget tidigare avelssto är svårlastat så jag har alltid låtit henne stå kvar på stationen tills tvillingkollen. Det har förstås kostat mer men jag har resonerat som så att det är värt extrakostnaden för att slippa kastningsrisken i samband med stress inför lastning.
 
Halleluja, ägget har släppt så nu är det bara att vänta och att våndas. Catja har fått lite (mer) sommarlov under tiden. Hingsten har hundra procent dräktighet hos oss i år så vore väl tusan om min drog ner snittet.
11728935_1207685185923824_7704350870031502875_o.jpg
 
Loppan kollad idag, fyra dagar efter klämning av tvilling och var fortfarande dräktig:) :) :) fortfarande förhöjd risk men bättre odds nu iaf sa vetten.
Ska kollas igen på dygn 28. Anar att man tar risken eftersom man vill hinna betäcka om om hon tappat. Känns lite nervöst nu efter att man läst om att de inte ska stressas. Loppan är dock stencool med transport och på stationen så man får helt enkelt hoppas på det bästa!
 
Förstår att det är mycket olika hur man gör men mitt sto betäckt förra veckan & jag vet inte riktigt hur jag ska resonera ang dräktighetskoll. Hemma visar hon ingen brunst utan det bästa är ju att ha henne kvar på hingststationen i ca 3 veckor. Eller hur tänker ni? Det går ju att köra henne till veterinären för ul men det känns lite onödigt eftersom hon inte är van att åka till nya ställen och det är ett stort ställe.
Det är stoets första föl om det spelar någon roll.
Hingsten har språng- & levandeföl- avgift. Så för den sakens skull behövs ju inget ul.
Vår ponny kan vara bökig att lasta så för att slippa det och med rädsla för att hon skulle resorbera av stressen så lät vi henne stå kvar på stationen till första kollen.
 
Var på första kollen idag med min prinsessa, jag var stensäker på att hon var dräktig för att hon har betett sig så annorlunda mot vanligt.
Men vi fann ingen bebis :(
Så jag lämnade kvar henne så får de ringa när hon är klar att hämtas sen. Hoppas på bättre lycka denna gången :)
Första gången för både mig och stoet.
 
Var på första kollen idag med min prinsessa, jag var stensäker på att hon var dräktig för att hon har betett sig så annorlunda mot vanligt.
Men vi fann ingen bebis :(
Så jag lämnade kvar henne så får de ringa när hon är klar att hämtas sen. Hoppas på bättre lycka denna gången :)
Första gången för både mig och stoet.
Vem är den lyckliga hingsten?
 
Canterbury :)
Å hon lär bli dräktig med honom för annars vet jag inte vem jag ska byta till....
Å jag orkar verkligen inte alls med att fundera ut en annan, för det var verkligen hemskt.
Jag vet, helhemskt! Funderade hela vintern och bestämde mig för att inte betäcka då jag inte hittade ngn som jag tyckte om. Men nu när man stått där på stationen och pratat med stoägare så har jag vidgat min horisont lite tills nästa år:) finns mååånga fina!
 
Tror det är bäst att killa tvillingar på dag 11. Hörde vet prata om det idag då ett sto hade tvillingar. Marmeta är fortsatt dräktig. Så nu ska ett sto följa 29/4 det andra stoet 12/5
 
Tror det är bäst att killa tvillingar på dag 11. Hörde vet prata om det idag då ett sto hade tvillingar. Marmeta är fortsatt dräktig. Så nu ska ett sto följa 29/4 det andra stoet 12/5
Dag 11 låter för tidigt. Det jag läst mig till är runt dag 15-16. Tror knappt man ser dräktigheten runt dag 11, iaf var det så det lät på min seminstation.

Helst skulle jag vilja kolla varje dag! Inatt drömde jag att jag var på koll och stationen var helt hemsk så Loppan blev jättestressad:(
 
Dag 11 låter för tidigt. Det jag läst mig till är runt dag 15-16. Tror knappt man ser dräktigheten runt dag 11, iaf var det så det lät på min seminstation.

Helst skulle jag vilja kolla varje dag! Inatt drömde jag att jag var på koll och stationen var helt hemsk så Loppan blev jättestressad:(

Min yngsta uppfödning är fyra år, och när hon blev till har jag för mig att man kunde kolla dräktighet på dygn 16-17 och tvillingar runt dygn 28, men har för mig att det kan kollas tidigare nu.
 
Dag 11 låter för tidigt. Det jag läst mig till är runt dag 15-16. Tror knappt man ser dräktigheten runt dag 11, iaf var det så det lät på min seminstation.

Helst skulle jag vilja kolla varje dag! Inatt drömde jag att jag var på koll och stationen var helt hemsk så Loppan blev jättestressad:(

När ett av mina ston hade släppt två ägg så ville seminstationen ha tillbaka henne på dygn 12-13 för att kolla tvillingar
 
Tror det är bäst att killa tvillingar på dag 11. Hörde vet prata om det idag då ett sto hade tvillingar. Marmeta är fortsatt dräktig. Så nu ska ett sto följa 29/4 det andra stoet 12/5

Det kanske är olika på olika stationer? Jag har använt Flyinge i år, och stoet skulle kollas på dag 15 då det var tvillingrisk. Nu kom jag in med henne dag 14 eftersom jag inte kunde köra henne på dag 15, det gick då att se, och en tvilling klämdes bort då. De låg väl separerade som tur var. Sedan skulle hon ha behandling intravenöst i tre dagar eftersom man varit inne och tryckt. På dag 17 såg det bra ut, hon ska kollas dag 26 i veckan som kommer också för säkerhets skull.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 530
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 342
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp