Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte fått min dräktig än :( 17dygns koll på måndag. Känns super trist då det bara blir ett tillfälle till sen är ju säsongen slut :( känner på mig hon inte tagit sig denna gång heller... :down::cry::cry:
 
Jag hämta hem min idag (alltså... prinsessan på ärten trivdes så bra på Lövsta så hon sa "hej matte" och återgick till sin mat... sen frös hon fast i stalldörren, hon ville stanna! Massa mat, snälla tjejer, ingen som borsta/tvångskrama ... livet på en pinne haha... )

Väl hemma vad hon å bästis SÅ lyckliga att få komma ut i sommarhagen tillsammans igen :heart
Hur som helst, ETT ägg, INGEN tvillingrisk denna gång å... faaaan håll tummarna nu! Hon blev ju dräktig hur lätt som helst första gången...

Canterbury, så det borde inte vara några problem den här gången heller ;)
 
Jag är pessimist så jag tror på odräktigt till 16-dagars. Den andra märren märkte jag direkt på att hon tagit sig men denna är som vanligt så jag tror hon är tom.
 
Jag är osäker, det är fortfarande risk för att kvarvarande tvilling försvinner, ska kolla på dag 28 på fredag. Har ingen känsla åt ngt håll. Hon brunstar inte iaf..
 
Hur många har inte fått dräktigt nu i tråden ?

Jag är tveksam till mitt andra lånesto. Hon är i lite lägre hull pga föl vid sidan och verkade måttligt intresserad av hingsten, även om det blev betäckning. Kommer att kollas nästa vecka, men är hon inte dräktig så provar vi inte mer i år.
 
Håller tummar och tår för er att ni får dräktigt och att ni tar bakterieprov om det inte tagit sig .
Kommer ihåg förra året att jag fick någon att försöka sista gången och det blev dräktigt så ge inte upp .
 
Jag ska hämta hem mitt sto idag och hon ska vara dräktig (har i alla fall inte gått i brunst).

Vad ska man tänka på i början nu då?
Har förstått att det är extra känsligt de första sex veckorna.
Kan man ändå använda dem som vanligt eller ska man helt enkelt låta dem vila?
 
Håller tummar och tår för er att ni får dräktigt och att ni tar bakterieprov om det inte tagit sig .
Kommer ihåg förra året att jag fick någon att försöka sista gången och det blev dräktigt så ge inte upp .
jag har tagit bakterieprov, som inte visade på några bakterier iallafall. har också bytt hingst till denna gången så hoppas nästa koll på måndag visar dräktighet. känns som jag gjort vad jag kunnat. hon är även i fint hull, varken tjock el smal. däremot har ja inte ridit henne alls denna gången.
 
Min är kollad och sköljd två gånger efter seminering, för säkerhets skull, och dessutom fick hon nåt förebyggande efter semineringen sista gången. Hon har fått lite "specialbehandling" efter allt strul men hon har varit kanonfin vid sköljningarna så nån misstanke om infektion har inte funnits, annars brukar baktprov göras.
 
Min är inte konstaterad dräktig än men har tid för UL den 3/8. Håller tummarna att det är något då! Har ju kollat upp henne innan och allt ser bra ut, inga bakterier och inga cystor.
Är hon inte dräktig försöker jag en gång till och sen går jag över till plan B. Kommer då att köpa att föl till hösten istället! Har redan en intressant fölunge på gång i så fall.
 
Och här gick hela denna säsongen åt helvete...! Köpte ett jättefint 3-årssto i januari med tanken att hon skulle bli dräktig i år. Hon var iväg hos en proffsryttare för 3-årstest men jag var redan då lite undrande eftersom hon inte hade visat brunst utan snarare varit hingstig. Och, visst, när hon kollades i maj efter 3-årstestet så hade hon en handbollsstor tumör på höger äggstock. Det var bara att beställa operationstid och det gick snabbt, på fyra dagar var den borta. Veterinären trodde att hon skulle kunna komma igång i år men inte har hon gjort det. Jag har kollat henne två gånger men det finns ingen aktivitet alls i vänster äggstock. Nu säger alla veterinärer som jag pratat med att hon ska ha lika stor chans att bli dräktig så småningom med bara en äggstock, men jag hade ju hoppats att det skulle bli i år! Det är inte så mycket man kan göra med en 3-åring så det är så bra att ha dem dräktiga. Men man får ta nya tag till våren.

A
 
Och här gick hela denna säsongen åt helvete...! Köpte ett jättefint 3-årssto i januari med tanken att hon skulle bli dräktig i år. Hon var iväg hos en proffsryttare för 3-årstest men jag var redan då lite undrande eftersom hon inte hade visat brunst utan snarare varit hingstig. Och, visst, när hon kollades i maj efter 3-årstestet så hade hon en handbollsstor tumör på höger äggstock. Det var bara att beställa operationstid och det gick snabbt, på fyra dagar var den borta. Veterinären trodde att hon skulle kunna komma igång i år men inte har hon gjort det. Jag har kollat henne två gånger men det finns ingen aktivitet alls i vänster äggstock. Nu säger alla veterinärer som jag pratat med att hon ska ha lika stor chans att bli dräktig så småningom med bara en äggstock, men jag hade ju hoppats att det skulle bli i år! Det är inte så mycket man kan göra med en 3-åring så det är så bra att ha dem dräktiga. Men man får ta nya tag till våren.

A
Tjatigt men samtidigt tur att du funderat på betäckning och därmed upptäckte tumören och fick den bortopererad. Jag hade ett sto som dog 2012 av en helt enorm, badbollstor tumör som satt på äggstockarna och spridit sig i buken. Upptäcktes inte förrän hon låg på operationsbordet pga kolik. Hon visade inga symptom alls på detta, var gudomligt snäll, aldrig hingstig och inte heller stoig iof så det är nog inte alltid lätt att upptäcka om man inte undersöker stoet pga att man vill betäcka.
 
Tjatigt men samtidigt tur att du funderat på betäckning och därmed upptäckte tumören och fick den bortopererad. Jag hade ett sto som dog 2012 av en helt enorm, badbollstor tumör som satt på äggstockarna och spridit sig i buken. Upptäcktes inte förrän hon låg på operationsbordet pga kolik. Hon visade inga symptom alls på detta, var gudomligt snäll, aldrig hingstig och inte heller stoig iof så det är nog inte alltid lätt att upptäcka om man inte undersöker stoet pga att man vill betäcka.
Oj! Hade ingen aning om att det kunde gå så illa... Tråkigt för dig med ditt sto.

A
 
Kommer in lite sent i tråden, men min pärla efter Gazpon - Gibraltar konstaterades dräktig på första ultraljudet idag med Zuidenwind.

Hade egentligen tänkt en annan hingst men eftersom stoet kom in sent i brunst så bytte jag till en med bättre dräktighet :) Och tur att jag gjorde det då det tog på första försöket!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 530
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 342
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp