Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Samma jobbiga väntan här, mitt andra sto blev äntligen dräktig på 3:e försöket, med Heartbeat och han har ju hög dräktighetsprocent, så det var ju lite oväntat. Men hon är ett maidensto.
Så nu inväntar jag med spänning 40-dagarskollen!! Sen kan jag äntligen ta hem henne.
Hunter, hur gick det, visst hade du ett Diaradoföl i år och skulle försöka med Diaradoföl i år igen?
Jag har ju ett sto dräktigt med Diarado, nu på ca dygn 80.

Så om allt flyter på så kan det bli två fölisar hos oss nästa år med trevliga stammar!
:bump: :bump:

Min ena märr tog sig på första och den andra på försök 2. Blir koll av sto nr 2 nästa vecka, förhoppningvis fortfarande dräktig med Diarado då :) och ja, har ett Diaradoföl nu som jag är mycket nöjd med ;)

Grattis till dina dräktiga =)
 
Sv: Betäckningar 2013

Tack detsamma!
Det känns jättespännande. Blir vårt första föl och stoets också, vad jag vet :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl Hämtade hem min lilla dam idag. Hon var lika mysig/gosig som förut men betydligt mer loj/lugn. I övrigt är jag väl som många andra, nojig över 40-dagars.
 
Sv: Betäckningar 2013

Bara lite nyfiken varför ens kolla på 40-45 dygn så här sent på säsongen? Lika bra att kolla på 90 dygn så får de lugn och ro ?
Skulle det vara tomt/ resorberat är det ju för sent i år vilket som resonerar jag iaf...
Eller är det så att hingstägaren kör med betalning vid 45 dygn?
Brukar ju vara vid 17 eller 90 dygn alt levande föl avgift för det mesta?
 
Sv: Betäckningar 2013

Bara lite nyfiken varför ens kolla på 40-45 dygn så här sent på säsongen? Lika bra att kolla på 90 dygn så får de lugn och ro ?
Skulle det vara tomt/ resorberat är det ju för sent i år vilket som resonerar jag iaf...
Eller är det så att hingstägaren kör med betalning vid 45 dygn?
Brukar ju vara vid 17 eller 90 dygn alt levande föl avgift för det mesta?

Jag kollar av 2 orsaker, fosterförsäkring kan tas tidigast vid 40 dagars dräktighet. Sen så transporterar jag hem stoet på dag 45 med hästbuss och det är ganska skönt veta att hon är fortsatt dräktig i det läget (100 mil hem).
Har gjort så med mina två tidigare dräktiga som stått på samma station.
 
Sv: Betäckningar 2013

Min ena märr tog sig på första och den andra på försök 2. Blir koll av sto nr 2 nästa vecka, förhoppningvis fortfarande dräktig med Diarado då :) och ja, har ett Diaradoföl nu som jag är mycket nöjd med ;)

Grattis till dina dräktiga =)
Tack, ja det är verkligen roligt!! :D Har du tagit Diarado på båda dina ston i år?
 
Sv: Betäckningar 2013

Jo har man på station så förstår jag ju att man gör det, brukar väl också ingå i stationsavgiften:)
Och förstår även försäkringsaspekten.
Men hur vanligt är det att det händer något mellan 45-90 dygn?
 
Sv: Betäckningar 2013

Jo har man på station så förstår jag ju att man gör det, brukar väl också ingå i stationsavgiften:)
Och förstår även försäkringsaspekten.
Men hur vanligt är det att det händer något mellan 45-90 dygn?

Har inte så bra koll på om det ingår eller ej :o För mig har försäkringsaspekten varit avgörande, samt vid mina två andra ston som tagit sig mycket tidigare på säsongen, förstås möjligheten att "börja om".
Kan ej statistik på hur vanligt det är men sannolikt är det ju möjligt att det inte går vägen, eftersom fosterförsäkringen är som dyrast direkt vid dag 40 :crazy:
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl
Idag åker vi och kollar mitt lånesto :nailbiting: och hennes hagkompis. Har inte riktigt koll på datum då det är ägaren som ordnat allt, men tror att "min" tjej gått ca 50-60 dygn och den andra lite mindre. Lite nervöst är det allt... "Min" skuttade över bommen och fastnade för några veckor sen, då på ca dygn 45. Hon var inte så stressad och hängde inte mer än tio minuter, men det är inte mindre nervöst för det... :crazy:

"Mitt" lånesto är ett diplomsto (41p) e. Gorm - Ymer som lämnat godkänd hingst (e. Faxus) som hittills är hennes enda föl, jag hoppas stenhårt på stoföl! I år är hon betäckt med Bozz. :d
Andra stoet som ska kollas visades med 42p i år, det här blir hennes första föl. Hon är e. Myromsli Svensken - Bristol och är betäckt med Viktig. :)

Håll tummarna!
 
Sv: Betäckningar 2013

Bara lite nyfiken varför ens kolla på 40-45 dygn så här sent på säsongen? Lika bra att kolla på 90 dygn så får de lugn och ro ?
Skulle det vara tomt/ resorberat är det ju för sent i år vilket som resonerar jag iaf...
Eller är det så att hingstägaren kör med betalning vid 45 dygn?
Brukar ju vara vid 17 eller 90 dygn alt levande föl avgift för det mesta?

Fölförsäkring :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Wiho! Båda dräktiga på 62 resp 56 dagar! :bump: Så nu har vi beställt två stoföl, ett ljusbrunt och ett svart, de kan väl inte va för mycket begärt? :angel: ;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Nej men det är väl högst rimliga krav! Grattis till dräktigheten :)

Fick 90 dygnsräkningen idag och roade mig med att räkna vad Fendis föl hittills kostat och det blev nästan exakt 20 000 kr. 5000 billigare än sist jag tillverkade ett föl så det känns ju bra. Beror på att jag valde en station i närheten så jag slapp uppstallningskostnader den här gången plus kortare körsträcka.

Lilla Dinglas betäckning har hittills kostat 4150 kr men då är inte dr testet medräknat då jag inte fått räkningen på det än.

Jag räknar inkl moms då jag inte kan dra momsen.
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Mitt sto tog sig inte på förra brunsten men är betäckt igen och ska ultraljudas på fredag.

Efter senaste betäckningen (gick med hingsten i 4 dygn) så har hon varit riktigt pratig och annorlunda. Hon "pratar" med varenda häst vi passerar, även dom hon känner. Hon är lite extra skrikig men inte sur, men gruffar och smågnäggar åt alla. Vill inte gå lika nära när vi rider ut med samma hästar som vanligt, då småskriker hon.

Kan det vara att hon är dräktig eller är det något annat som spökar?
 
Sv: Betäckningar 2013

Det kan nog vara så men behöver inte. Mitt ena sto ändrade sig mycket så fort hon blev dräktig, men ponnyn har inte ändrat sig för fem öre, precis samma temperament som innan.
 
Sv: Betäckningar 2013

Min, som nu är på dygn 21, träffade henne igår för första gången sedan hon konstaterats dräktig och hon är liksom lite loj och extra mysig. :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Kanske ska skriva vad det är för hästar och vilka hingstar jag valt.

Ettan är Beaujolette e.Olivi-Michelangelo-Ulft och hingsten är Homburg e.Hochadel-Londonderry

Tvåan är min nostalgitripp Yaxzine e.Robin Z-Chapman-Mintage xx-Carnoustie xx där jag började med Magic Park, men det ville sig tyvärr inte så det blev ett tvärt kast till Don Primus :)

Trean är Rheia e.Samba Hit-Chapman som är seminerad med BlueHors Don Olymbrio e.Jazz-Ferro

Fyran är Tuvali e.Joelsbo Clic RW 111 -Rubinrot-Maraton och hon är betäckt med Locksley Don Galliano

Nu hoppas jag ju på att kunna hänga på i fjortistråden nästa år.
Ettan kollad i fredags och fortfarande dräktig på 90 dygn. :)

Tvåan fick jag ett besked på i måndags att hon är dräktig. Dock lite vätska i det livmoderhorn där inte fostret ligger så förhoppningsvis. Ska kollas även idag sen låter vi henne vara fram till försäkringskollen.

Trean ska vi ta med oss hem till helgen efter att vi kollat dressyren på Herning. Bävar lite i att ringa till BlueHors och kolla statusen. Lever ju på hoppet fram tills vi får besked :D

Fyran var tom och är ombetäckt nu i veckan.

Sen har jag en femma som ska kollas nästa vecka, återkommer med besked.

Summa summarum är att det blir sena föl nästa år förutom för Ettan. Men verkar ändå hamna i gott sällskap när det blir dags, då jag ser att jag inte blir ensam att vaka i juli.
 
Sv: Betäckningar 2013

"knapplån"

Idag ringde dom från seminstationen och sa att mitt sto var dräktig :):):):):)

Så nu hoppas jag på att det kommer ett litet föl E: Contant Q - Cardento nästa år.

Nu hoppas jag också på att mitt 4års sto som jag har hemma ska bli brunstig så hon kan betäckas. Gör ett försök med min egen hingst och hoppas på att det går vägen. Vore sååå kul med 2 föl nästa år :D
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 677
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 574
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp