Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Varit och hälsat på mitt sto idag som jag inte träffat sen maj. Hon är på dygn 78 idag :)

1174836_10151784515638076_45676125_n.jpg
 
Sv: Betäckningar 2013

Vet du om den tidigare ägaren till din nya hingst har löst någon slags betäckningslicens/rapportavgift i ASVH eller har ett betäckningsrapportblock i SH för 2013 ? Annars får du lösa detta snabbt för att kunna rapportera en språngrulla senast 30 september oavsett om stoet blir dräktigt eller ej.

http://www.svehast.se/hingst
 
Sv: Betäckningar 2013

Vet du om den tidigare ägaren till din nya hingst har löst någon slags betäckningslicens/rapportavgift i ASVH eller har ett betäckningsrapportblock i SH för 2013 ? Annars får du lösa detta snabbt för att kunna rapportera en språngrulla senast 30 september oavsett om stoet blir dräktigt eller ej.

http://www.svehast.se/hingst

jo han har löst licens i oldenburg så får isåfall regga fölet där :)
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Mitt sto var inte dräktig nu heller, hon är betäckt 2 brunster. Borde ha kommit i brunst igen men surade bara mot hingsten (dom går ihop nu).
Man kan ju önska att dom bara missade att se något på ultraljudet och att det tagit sig :o

Kan inte göra bakterieprov om hon inte blir brunstig igen, vet inte vad som är fel.
Hon är frisk och kry, bra brunster.
Kanske är hon inte kompatibel med hingsten :(
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Mitt sto var inte dräktig nu heller, hon är betäckt 2 brunster. Borde ha kommit i brunst igen men surade bara mot hingsten (dom går ihop nu).
Man kan ju önska att dom bara missade att se något på ultraljudet och att det tagit sig :o

Kan inte göra bakterieprov om hon inte blir brunstig igen, vet inte vad som är fel.
Hon är frisk och kry, bra brunster.
Kanske är hon inte kompatibel med hingsten :(

Det kan ju ta mer än 2 brunster utan att det behöver vara något fel...
Men det kan ju vara så att sto och hingst ej matchar...

mitt 3 års sto vart seminerad med Bravour 2 ggr o vart ej dräktig, så bytte vi till contant q och då tog det sig direkt :)

testa en brunst till tycker jag och byt hingst om du kan.
 
Sv: Betäckningar 2013

Tack, ja det är verkligen roligt!! :D Har du tagit Diarado på båda dina ston i år?

Haha nä jag är visserligen välbetald ;) men inte SÅ välbetald - skämt åsido, hade gärna lineat upp en hel Diaradokolletion här men blir lite häftiga summor att gambla med eftersom du har språngavgift på Diarado som ska betalas direkt när skicket landat i Sverige i princip så oavsett om du får dräktigt eller ej.
 
Sv: Betäckningar 2013

Och så fick jag kollat min Diarado-märr igår på dygn 50.


Dräktig och allt ser bra ut!!!!

:banana: :banana: :banana:

Har tecknat försäkring nu också på lillen, lillan :confused:
 
Sv: Betäckningar 2013

KL

Och jag är überglad för mitt sto är dräktigt med en fin fosterblåsa på dygn 20. Det är Toulouse som är blivande fader
 
Sv: Betäckningar 2013

Det kan ju ta mer än 2 brunster utan att det behöver vara något fel...
Men det kan ju vara så att sto och hingst ej matchar...

mitt 3 års sto vart seminerad med Bravour 2 ggr o vart ej dräktig, så bytte vi till contant q och då tog det sig direkt :)

testa en brunst till tycker jag och byt hingst om du kan.

Vi har betäckt hela sommaren med Bravour hon har jättefina brunster,bra äggblåsor och ingen infektion.....nu sist tyckte vetrinären att vi skulle byta till Contant Q sista chansen liksom idag ska vi iväg och ultraljuda hoppas hoppas!!!!!
 
Sv: Betäckningar 2013

*knapplån*

tyvärr så var mitt ena sto dräktig med tvillingar och det gick ej att klämma den ena utan vi fick spruta bort dem. :( Hingsten är ej tillgänglig längre och säsongen är över (stoet står i Tyskland). Så vi tar nya tag till våren i stället. Men det blir förhoppningsvis iaf 3 föl här på gården nästa år.
 
Sv: Betäckningar 2013

Vi har betäckt hela sommaren med Bravour hon har jättefina brunster,bra äggblåsor och ingen infektion.....nu sist tyckte vetrinären att vi skulle byta till Contant Q sista chansen liksom idag ska vi iväg och ultraljuda hoppas hoppas!!!!!

hur gick det??? var hon dräktig?
 
Sv: Betäckningar 2013

*knapplån*

tyvärr så var mitt ena sto dräktig med tvillingar och det gick ej att klämma den ena utan vi fick spruta bort dem. :( Hingsten är ej tillgänglig längre och säsongen är över (stoet står i Tyskland). Så vi tar nya tag till våren i stället. Men det blir förhoppningsvis iaf 3 föl här på gården nästa år.

Så tokigt.
De flesta tvillingdräktigheter fixar sig själva. Jag skulle i ditt fall kollat på 40 dygn om båda var kvar. Högst troligt hade det bara varit en kvar.
 
Sv: Betäckningar 2013

jo han har löst licens i oldenburg så får isåfall regga fölet där :)
Ta det nu på rätt sätt för det är så jag själv inte har en aning. Så jag undrar om det är OK att avla i Sverige med en licens som är löst i Oldenburg?
 
Sv: Betäckningar 2013

Varför skulle det inte vara det?? Dock blir ju avkomman reg Oldenburg eller grå i asvh.
 
Sv: Betäckningar 2013

Bara funderade på hur det är formulerat i reglerna för avel och att andra hingstar kan lösa licens i flera olika länder.
 
Sv: Betäckningar 2013

i sverige precis som andra länder kan du ju avla på vilken hingst du vill,bara att titta på all buskavel.;)
 
Sv: Betäckningar 2013

Ta det nu på rätt sätt för det är så jag själv inte har en aning. Så jag undrar om det är OK att avla i Sverige med en licens som är löst i Oldenburg?

Ja det är ok. Fölet får reggas i oldenburg och får likvärdigt med gröna papper.
Fölet går även att regga hos ASVH med ensto licens då blir det gröna papper hos ASVH. Dock måste jag anmäla till språngrulla då och även betala 1500 kr oavsett om sto blir dräktigt eller ej, så jag väljer då att regga i tyskland/oldenburg. Inte krångligare än att regga hos ASVH. Detta förutsätter då att hingsten ifråga är godkänd även vilken den tilltänkta i detta fallet är.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2013

vi kollade på dygn 40 och båda var kvar, plus det var ej tvåäggstvillingar utan enäggstvillingar - fanns inget att göra..
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 677
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 574
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp