Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

för mig har det gått bra i år, 3 ston är dräktiga.. En tog sig på en seminering, den andra tog sig på brunst nr 2 efter att stationen gjorde som jag sa (ta baktprov, skölj, hippotrimkur) och den tredje tog sig med på andra brunsten (hon har varit lite svår då hon har släppt äggen så himla fort och inte riktigt kommit in en bra brunst så vi har fått spruta igång henne).
Väntar på besked om det fjärde stoet som jag har betäckt i år, hon står dock i Tyskland..
 
Sv: Betäckningar 2013

mitt 3-års sto är dräktig med Bravour, hon tog sig på en seminering.. Blev seminerad på en lördag, sperman tappades på torsdagen och stod i kylen, skickades på fredagen..

ang spädningsvätska så hade jag ett sto som reagerade på den, hon blev inte dräktig.. Enda sättet för att få henne var att välja en hingst på naturlig betäckning eller seminera henne med råsperma utan spädningsvätska...

och ang vätska i livmodern under/vid seminering så har det inte varit några problem att få dräktigt för min del. Har ett sto som brukar samla på sig vätska, bara att skölja och behandla och sen är hon dräktig..

hur är detta med spädningsvätska?? används det alltid även när hingsten står på station där stoet finns???
 
Sv: Betäckningar 2013

Generellt sett så skulle jag säga ja.

Det finns i regel beställningar från fler än ett sto och då måste ju tappet spädas även om stona står på samma ställe.
 
Sv: Betäckningar 2013

Herregud jag läst ditt inlägg som
"Min blev påsatt av förra veckan" :D

Blev lite "hmm vad är det för hingst O_o "

Vår lilla var ej dräktig utan det är beställdes till henne i måndags.
 
Sv: Betäckningar 2013

Det grämer mig som fan att hon var dräktig på första försökert men resorberade. Det var ju dräktig på första som var planen.
Nu får vi se om det alls blir något föl.
Hon ska iallafall tillbaka till stationen på fredag eftersom hon redan hade ett ägg på G
 
Sv: Betäckningar 2013

Min tog sig inte heller på första brunsten efter att hon resorberat förra året, men tog sig på den efter det. Håller tummarna! :)
 
Men så äntligen på 3:e försöket

Har två ston som betäcks i år, det tredje får vila ett år, hon fick föl i år :)

Ena stoet e.Quidam de Revel - Quito de Baussy blev dräktig på första försöket med Diarado :banana:
Andra stoet e. Irco Mena - Magritte blev dräktig på 3:e försöket med Heartbeat. Han har hög dräktighetsprocent, 78% enligt Hästak. Det är ett maidensto och hon står på station sen mitten av maj 100 mil hemifrån så det har varit urjobbigt att vänta!! Nu hoppas jag så innerligt att det går bra, då kan jag ta hem henne om en månad. :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Hon ska iallafall tillbaka till stationen på fredag eftersom hon redan hade ett ägg på G

Kan någon reda ut en sak åt en nybörjare?

Hur fort växer ett ägg (per dygn)? Hur stort är det när de släpper det? Hur stort är spannet i storlek då man seminerar? Har hittat lite olika uppgifter på sajter. Varierar det väldigt?

Om de har gulkropp, kan ägget överhuvudtaget släppa då eller måste gulkroppen försvinna och kan den göra det "självmant" eller måste man spruta igen?
 
Sv: Betäckningar 2013

Mitt halvblodssto beställde man semin till första gången när hon stod med en 4 mm (?) blåsa. Den hade växt till en 5:a när hon seminerades 2 dagar senare och dagen efter släppte hon, blev dräktig.

kl

Hmm jag tycker min lilla ponny såg brunstig ut idag. Inte direkt vad jag hade räknat med. Vet inte om jag ska göra en ny dr test, vet ville ju att jag skulle vänta tills i höst och då göra ett blodprov..
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag får liksom inte ihop den infon att blåsan växer 1/2 cm per dygn med att de är brunstiga i cirkus 6 dygn. Det borde göra att den skulle vara 3 cm stor vid slutet och de flesta säger att de brukar släppa efter 4,5. Dessutom får jag inte ihop att man kan seminera på 3,5 om de nu inte släpper förrän på 4,5. det skulle ju innebära att springarna ska överleva i 2 dygn...

Mitt sto kollades i morse efter igångsprutning och hon hade bara 1,5 cm ägg. Vet trodde inte på att hon skulle vara redo tills lördag (skick fredag) utan att det skulle bli väntan till måndag morgon och ny koll..men sa att jag skulle höra av mig om hon blivit" väldigt brunstig" på torsdag kväll.. Räknar jag på det skulle det innebära 3 cm ägg på lördag (och det funkar väl inte) och 4,5 på tisdag (skick måndag) som hon väl då kan släppa innan vi lyckas seminera (?)..eller ska man försöka få skick både fredag och måndag..gaaah..jag önskar jag läst på mer om det tekniska...
 
Sv: Betäckningar 2013

Sperman ska överleva 2 dygn det ska inte vara några problem. De växer olika på olika ston också tydligen. Men på mitt sto måste det ha stämt med en halv cm per dygn, tur att hon inte släppte det förrän vid 5!
 
Sv: Betäckningar 2013

Precis vad jag hoppas på - att hon behövde en brunst för att "komma i fas".
jag har hört det från flera idag att det ofta är så om de resorberar.
 
Sv: Betäckningar 2013

Min är nu konstaterad dräktig med en istället för två ;) klämde ett i fredags och det gick bra. Sista koll idag och hon var fortfarande dräktig (kring 20 dygn) och fick komma hem. Som jag saknat min lilla prinsessa :) blev en i övrigt smidig betäckning med en seminering på första brunsten!
 
Sv: Betäckningar 2013

*knapplån*

nu är mitt fjärde sto konstaterad dräktig :) så om allt går vägen så blir det 4 föl på gården nästa år:
e Bravour-Canturano-Contender
e Balou du Rouet-Cortus-Ceylon
e Balou du Rouet-Calvaro-Caretano Z
e Couleur Rubin-For Pleasure-Jalisco B
 
Sv: Betäckningar 2013

Grattis!

Jag har kollat igen men bara 2,5 nu och inte alls färdig för semin. Alltså bara att vänta tills på måndag och hoppas att det hänger i... tyvärr också vätska (klar) så hon har fått antibiotika. Ilsken som attan när vi skulle skölja..
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 678
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 574
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp