Betäckningar 2013

Sv: Betäckningar 2013

Så tråkigt att hon inte alls kommer igång :( Ja, pengarna springer ju lätt iväg när man håller på med avel ....

Delvis kl
Mitt sto är på dygn 19 idag och ingen brunst i sikte. Det känns väldigt gammeldags att bara kolla brunst när jag tidigare betäck halvblodsstoet via semin oc då är det ju järnkoll på allt.
Men nu tog jag och promenerade bort till grannen med stoet i ena handen och shettisen Som sällskapshäst med sonen på ryggen i andra handen. Sen traskade jag i 20 minuter. Herregud vad det är härligt okomlicerat med ponnyer i sådana :love::love:. Hade aldrig gått med halvbloden här ;)

Så jag provade den lilla welshdamen mot en stor stilig valack och hon var riktigt ointresserad och där vet jag att hon skulle visat ifall något var på g. Så jag fortsätter hålla koll här hemma efter eventuella brunsttecken och gör ett pregnamaretest vid 40 dygn. Så ser planen ut i alla fall :)
 
Sv: Betäckningar 2013

Pregnamare vad är det? kan man göra det redan vid 40 dygn?


KL

hur ska ni göra med fosterförsäkring?

Jag undrar också om ni vet lite ifall några försäkringsbolag ersätter utlägg för seminering och stationsavgift? för det är ju halva tillverkningskostnaden för fölet man betalar bara för att seminera, dräktighetsavgiften är ju bara en del?

hörde med mitt bolag som jag brukar anlita och de ersätter inte semineringsavgifterna vilket jag tycker är konstigt. Sist jag betäckte kostade det runt 10 000 kr, utöver de avgifter hingstägaren skulle ha.
 
Sv: Betäckningar 2013

Mitt 11 åriga sto e. Cardento ue. Cortez fick för tre år sen ett stoföl efter Hip Hop som tyvärr drabbades av fölsjukan. En månad på djursjukhuset sen kom hon hem. Var pigg och glad. Tyvärr fick hon följdsjukdomar av fölsjukan och avlivades som 1 1/2 år gammal.

Lånade ut stoet och hon betäcktes med Iowa. De som hade henne kom ut på morgonen och hittade ett dött hingstföl som inte kommit ur fostersäcken så vet ej om fölet föddes levande eller död.

Nu är hon oss mig igen och jag tog beslutet att ge henne en chans till. Är nu inseminerad med Hip Hop.

Kommer självklart göra allt jag kan för att detta ska gå bra. Synd om inte stoet skulle gå att använda i avel.

Tar gärna emot tips om hur jag mer än att ha råmjölk, göra folchek och vaka henne mycket.

Håll tummarna för mitt sto!
 
Sv: Betäckningar 2013

Det är ett blodprov man kan ta hemma. Beställs på nätet för 340:-
Jag har gjort det på halvblodet då jag ville ta en extra koll trots allt ultaljudande. Enligt hemsidan ska man kunna ta provet på 40-100 dygn.
Men veterinär ska ju också kunna ta blodprov, men jag är osäker på vilka dygn som gäller då. Jag har fått för mig att man mäter andra hormon i testet som veterinären gör för då ska man få svar om det är levande fölunge eller ej till skillnad från pregnamare. Någon som vet hur det ligger till?

Jag hoppar över fosterförsäkring. Jag har inte lika stora kostnader på min welsh som tex ett halvblod och det viktigaste för mig är att fölet har ett skydd när det kommer ut och det går på stoets försäkring. Sen får man hoppas att bägge inte blir dåliga samtidigt, men det är en risk jag är villig att ta.

Misssixty:otur din sto har haft men det låter ju som det varit omständigheter sm inte hon "kan rått för".
Övervakning är väl det allra viktigaste (och slitigaste) men du låter som du redan planerat n det. Kanske att ha något laxerande hemma så att tarmbecket verkligen kommer ut typ klyx microlax?
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2013

Åh nu vill jag bara att de ska ringa från seminstationen att mitt sto har behagat att släppa sitt ägg så att jag får hem min lilla Loppa igen. Har inte träffat henne på en vecka nu, saknar min lilla fölis och hon vill nog ut på betet igen till sin kompis fölet Ester.
 
Sv: Betäckningar 2013

Kl.
Imorgon har min tjej gått 45-dygn, hoppas lilla liten finns kvar där inne!
Koll på tisdag.
Har varit så nojig att jag inte ens vågar ta ut hovslagaren eftersom hon tycker det är lite små jobbigt och blir lätt stressad över det! Men imorgon kommer han äntligen så hon kan bli fin innan hon ska ner och kollas :-)

Ang. försäkringar så ringde jag o kollade med mitt bolag förra året och vad de sa så var det helt och hållet upp till mig vad jag ville försäkra fostret för.
Det blev ju dyrare ju högre summa jag satte, sen sket de i om jag ville försäkra för mer än jag lagt ut eller bara för hälften bara de fick in sin del.
Så då hade jag tänkt ta för allt jag lagt ut, runt 20 tusen och skulle då fått betala 3tusen för försäkringen har jag för mig...
Nu har jag levande föl avgift detta året så nu hamnar inte summan där så i år blir det nog för en 10 tusen kanske...
 
Sv: Betäckningar 2013

Ok.

Idag var vi på 25 dygns koll på mitt sto och hon är fortfarande dräktig.
Jag pratade lite med dem om mitt ponnysto och fick med mig en hormonspruta (hade diskuterat detta med hingstägaren innan) så sen åkte vi och hälsade på lilla Dingla som såg ut att må bra, står bredvid hingsten.

Hon fick sin spruta och sen tog jag ett par foton på Tom Sawyer

PentyrchTomSawyer_zps2aed7d63.jpg

Förstår inte hur hon kan motstå denna snygga kille ;)

Pollehastar, förstår att du saknar dina pållar, vi saknar vår lilla ponny något grymt, var kul att se henne idag.
 
Sv: Betäckningar 2013

kl

Har lämnat E med föl på seminstation nu på morgonen. Beställer imorgon och seminering på onsdag :banana:

Det sto (skulle gissa en något äldre dam) som var inne i undersökningsspiltan strax innan min konstaterades dräktig! Med Diarado - så han fungerar även i år :D
 
Sv: Betäckningar 2013

*kl*
Och till min beställdes det semin idag. Blev smått nervöst när seminstationen ringde i morse och sa att dom inte fick tag på importören en halvtimme innan sista beställningstid :nailbiting: men det löste sig som tur är.
 
Sv: Betäckningar 2013

Freck! Kommer inte kunna få semin till förrän på onsdag. Får hoppas hon håller sig till dess men jag lär ju inte kunna sova innan hon är kollad igen :crazy:

Aja, man får väl skylla sig själv när man envisas med att använda poppis utlandshingstar i stället för dom snyggingar som finns i grannskapet.
 
Sv: Betäckningar 2013

Ser inte så lovande ut att mitt sto skall bli dräktig i år! Bakterier i livmodern blev resultatet av min okunskap när efterbörden inte hade kommit ut helt, fast jag tyckte att jag kollade noga men en bit blev kvar. Så nu väntar de på att ägget skall släppa så ska hon sköljas och sen så blir det medicin.
 
Sv: Betäckningar 2013

Jawa är dräktig med Bretton Woods på 45 dygn :banana:.

Zoya tog sig inte på första och var väldigt infekterad av både e-coli och stafylococcer. Hon är behandlad, sköjd och seminerad igen med Dalwhinnie. Skulle haft BW på henne också, men kunde bara få sperma från Sverige den dagen hon skulle semineras.

Nicole tog sig inte heller på första, men är seminerad med Zack igen. Koll på måndag.

Lilla Pinglan, welsh sekt. A. Är betäckt med Stendyssens Diablo i två brunster (men den första var vi nog på i senaste laget) och nu hoppas vi på dräktigt.
 
Sv: Betäckningar 2013

Jawa är dräktig med Bretton Woods på 45 dygn :banana:.

Zoya tog sig inte på första och var väldigt infekterad av både e-coli och stafylococcer. Hon är behandlad, sköjd och seminerad igen med Dalwhinnie. Skulle haft BW på henne också, men kunde bara få sperma från Sverige den dagen hon skulle semineras.

Nicole tog sig inte heller på första, men är seminerad med Zack igen. Koll på måndag.

Lilla Pinglan, welsh sekt. A. Är betäckt med Stendyssens Diablo i två brunster (men den första var vi nog på i senaste laget) och nu hoppas vi på dräktigt.

Poff: Du som har litet sto som Pinglan - hur dräktighetskollar du?
 
Sv: Betäckningar 2013

Nu är det första gången för mig med ponny, så jag är inte helt kunnig. Men planen är att först prova henne mot hingst och om hon inte visar brunst, ultraljuda för att utesluta tvillingar.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 689
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 575
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp