Kan inte svara för hur andra gör men min veterinär kollar dygn 14, 17 och 21 när dom har dubbelovulerat.En fråga till er kunniga här inne på Avel: mitt sto seminerades 23/6 och konstaterades dräktig idag på dag 15. Men - det var tvillingar som låg så nära att de inte gick att separera idag. Veterinären kommer i morgon igen och försöker då. När vi hämtade henne från stationen så frågade jag om hon hade ovulerat på ett ägg och det hade hon sade de. Nu här jag kollar med stationen igen så har hon förstås dubbelovulerat. Man brukar ju kolla på dag 14 när det är tvillingrisk men jag visste inte detta. Hade det varit större chans att klämma den ena på dag 14 än dag 15? Om vi inte lyckas klämma någon så tänkte jag i så fall vänta till lite senare med att kolla och hoppas att det ena försvinner. Jag ska inte betäcka om henne i år så tiden spelar ingen roll. Är det lämpligt att kolla igen runt dag 30 och om de är kvar båda, spruta bort dem då? Eller kan man vänta till senare?
Märkligt att dom missade att hon hade dubbelovulerat men iofs missas det från och till med tanke på de tvillingarfödslar som sker..
Tycker nog inte du ska vänta om det inte går klämma. Hade nog sprutat bort det isåfall och börjat om.