Med Regumate direkt menar jag när hon kommer in dräktig men med misstanke om icke fungerande gulkropp. Iaf hos oss så brukar vi ta ett blodprov först och sen ändå börja medicinera eftersom det tar nån dag att få svar på provet. Ofta är gulkroppen sen borta om man kollar ett par dagar senare och då är man väldigt glad att man satt in Regumate i tid. Men det där är nog olika beroende på vilken veterinär man jobbar med.+ @Hippocampus (och @Karro-Lina ) mitt sto har ju inte varit dräktig vid första kollen ens i år, efter 3 semineringar (dock blev den första lite för sen pga sperman hamnade på fel flygplan)... Nu senast kollade vi även på dygn 15 pga jag räknat fel, och då såg fanns det något som KANSKE kunde vara en liten fosterblåsa (hon har som sagt jättemycket cystor så svårt att se vad som är vad), men på dygn 17 var hon på g med ny brunst...
När du säger "regumate direkt", är det direkt vid inseminering då? Och hur länge?
Just det där med att sy brukar de vara bra på att göra om det behövs på min station, vi har diskuterat det på mitt andra sto men inte på detta. Men kan givetvis fråga om det med. Dock har hon som sagt aldrig haft luft eller vätska eller något annat "oönskvärt" vid koll av livmodern.
Bör kanske sägas att det inte är så hemskt vanligt med problem med gulkroppen. Det är inte min uppfattning iallafall.
Att hon ser bra ut vid koll av livmodern i början av brunsten säger inte så mycket. Det är ju efter insemination och ovulation som det är viktigt att allt är tiptop och också då det är störst risk att hon inte ser bra ut.
Mellan brunster kan det mest infekterade stoet se ganska vettig ut för att sedan se ut som en tågkrasch i livmodern vid brunst efter en insemination.
Vad gäller caslick (och egentligen många av de åtgärder som man kan göra) så kan jag känna att vid fjärde försöket, då sparar man liksom inte på nåt utan man gör helt enkelt det mesta för att man ska öka chansen. Så tänker jag iaf.