Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min var fortsatt dräktig på 30 dygn Nu har vi bara 45-dygnskoll kvar och sedan ska hingsthållarens sista avgift betalas samt fostret försäkras. Därefter är det "bara" att hålla andan till maj/juni....
Vet att denna diskussionen är en evighet sedan men kunde inte låta bli att visa denna bilden.Min blir ju lite sådär lullig ibland annars med, som hon var första veckan. Sen en period med lte mer hispighet och så pendlar det. Men nu går jag ju bar runt här och övertänker och analyserar precis allt. Hoppas i vilket fall på dräktigt såklart.
Läste på facebook ang ridning eller inte ridning. Seminstationen sa att jag kunde rida som vanligt så länge hon inte visade att hon inte vill bli riden. Eftersom hon har en hel del nerv har jag känt mig kluven till om jag ska rida med risk att hon flipprar ur ibland, eller om jag ska låta henne vara. Samtidigt har hon så mkt i skallen så jag tänker att hon mår bra av att aktiveras, så jag har ridit. Svårt att veta vad som är rätt. I tisdags red jag ut och hon var reaktiv och stressad, inget ovanligt för att vara hon förvisso men jag insåg då att den där lulligheten definitivt var över... Nu är frågan om jag kanske ska skippa att rida ut, jag vet inte hur känsligt det är för enstaka stresspåslag i början av dräktigheten? Hon är ju en vaken och reaktiv häst oavsett vad man gör, hon går ju inte runt och stressar sig själv i hagen precis men flyger det förbi en plastpåse blir det såklart cirkus. Svårt att skydda henne från precis allting hon ev kan reagera på men jag vill såklart maximera chanserna för att det ska bli ett föl.
Vet att denna diskussionen är en evighet sedan men kunde inte låta bli att visa denna bilden.
Det är väl ganska få avelsston som tränas egentligen? Merparten av alla avelsston går väl gissningsvis i avel på heltid och rids då inte alls under dräktighetenJa det är svårt att veta vad som är vad. Jag satte mitt sto på sommarvila i måndagsskiftet maj/juni då jag ändå jobbade och var bortrest på jobb och inte kunde rida vettigt på ett par veckor. Hon seminerades 29 maj sista gången och då tog hon sig. Det är 4e försöket. Jag har under tidens gång hört alla möjliga varianter alltifrån artikeln ovan till att stoet absolut inte får ridas alls.
Jag är glad att hon äntligen är dräktig, och en högre makt vet varför det tog sig just på 4e. Men nu är hon avelssto och jag har inga planer på att rida henne mer. Jag kommer flytta och byta jobb och som det ser ut nu kommer hon att inkvarteras på ett stuteri 100 mil ifrån där jag kommer jobba, så rida blir svårt i vilket fall. Jag bara hoppas att frånvaron av träning inte ställer till det alltför mkt vad gäller dräktighet och fölning, då man ändå hört att både hästar och folk i god fysisk form får lättare förlossningar...
Tror inte du behöver oroa dig för att fölningen skall bli ett problem för henne av den anledningen. De flesta blivande mammor går ju mest omkring och myser och äter matJa det är svårt att veta vad som är vad. Jag satte mitt sto på sommarvila i måndagsskiftet maj/juni då jag ändå jobbade och var bortrest på jobb och inte kunde rida vettigt på ett par veckor. Hon seminerades 29 maj sista gången och då tog hon sig. Det är 4e försöket. Jag har under tidens gång hört alla möjliga varianter alltifrån artikeln ovan till att stoet absolut inte får ridas alls.
Jag är glad att hon äntligen är dräktig, och en högre makt vet varför det tog sig just på 4e. Men nu är hon avelssto och jag har inga planer på att rida henne mer. Jag kommer flytta och byta jobb och som det ser ut nu kommer hon att inkvarteras på ett stuteri 100 mil ifrån där jag kommer jobba, så rida blir svårt i vilket fall. Jag bara hoppas att frånvaron av träning inte ställer till det alltför mkt vad gäller dräktighet och fölning, då man ändå hört att både hästar och folk i god fysisk form får lättare förlossningar...
Det är väl ganska få avelsston som tränas egentligen? Merparten av alla avelsston går väl gissningsvis i avel på heltid och rids då inte alls under dräktigheten
Tror inte du behöver oroa dig för att fölningen skall bli ett problem för henne av den anledningen. De flesta blivande mammor går ju mest omkring och myser och äter mat
Tyckte bara det var intressant att det funkar fint att bli dräktig och behålla det trots den totala urladdning ett travlopp innebär. Det funkar såklart inte för alla men tror att under betäckning så kan man fortsätta precis som vanligt med sitt sto utan att riskera allt för mycket
Ja, för att inte tala om resor och sånt det innebär att tävla. Jag tänkte ett tag att jag skulle ta med stoet för att unna ha henne i närheten, men då det är en lång resa tänkte jag att den i sig skulle bli påfrestande? Sen har jag inte hittat en likvärdig avelsuppstallning dit jag ska heller så det är nog enklast att hon blir där det var tänkt, men jag har ännu lite tid att fundera.
Jag bara hoppas att frånvaron av träning inte ställer till det alltför mkt vad gäller dräktighet och fölning, då man ändå hört att både hästar och folk i god fysisk form får lättare förlossningar...
Den enda gången jag varit med om att det blivit problem med att stoet inte var i tillräckligt bra form inför fölningen, var med ett äldre sto som inte haft föl förut, som stod sista delen av dräktigheten i en pytteliten hage ungefär som en sjukhage i storlek.
Annars om dom bara får röra sig fritt på en vettig yta så brukar det gå fint, och om dom varit i bra form innan dom blev dräktiga så är det en bonus.
Nu vet jag inte hur långt norrut du tänkt flytta, men det borde väl finnas nåt ställe som är bra, som är närmare? Vet att det funnits större stuterier i tex Sundsvall. Nånstans kanske 50 mil är trevligare att åka än 100 mil?
Vad blev det?Försäkring på foster klart
Var hittar man det erbjudandet?@_Taggis_ det blev agria., dom har erbjudande nu att premien du betalar på föl och fosterföräkringen för du tillbaka när du tecknar fölförsäkringen 2023
Aha, får fråga när jag ringer då.@Bee Det såg jag i mitt flöde på Facebook och frågade när jag skulle försäkra och fick det bekräftat